Foto: Guliver Getty Images
Nu vreau să încep acest articol prin a menționa „criza” prin care trecem, dar atâta timp cât sunt companii care intră în insolvență pentru că nu mai pot susține financiar activitatea, angajați concediați, șomaj tehnic, companiile își fac scenarii de restructurare și reorganizare, multe aplică scăderi de salarii, realitatea ne arată că trecem în mod evident printr-o criză, și nu doar pe piața muncii. Cele mai afectate sectoare sunt în industria HoReCa, turism, producție, evenimente etc.
Descoperim zilele acestea că multe dintre companiile care nu aveau o politică de work from home acum o creează de nevoie, că mulți oameni nefamiliarizați cu instrumentele de lucru online acum învață, că multe activități pe care le consideram imposibil a fi livrate în online acum se fac astfel, că șefii care conduc prin control și micromanagement continuă să o facă și-și controlează oamenii, dar de la distanță, că au descoperit că se poate, că și munca de la distanță poate fi evaluată prin setarea unor obiective clare, că oamenii responsabili, muncitori, dedicați rămân în continuare astfel, că toți încercăm, atât cât putem, să căutăm soluții pentru a ne menține și psihic, nu doar fizic, sănătoși, că suntem mult mai creativi decât credem și că putem face lucruri de care nu ne credeam capabili înainte. Descoperim, din păcate, și multe abuzuri și oameni și companii care profită în sens negativ de această perioadă.
Zona de învățare s-a mutat și ea în online, există o multitudine de cursuri oferite gratuit în această perioadă, este o oportunitate de care cred sincer că trebuie să profităm și pe care trebuie să o exploatăm din toate perspectivele posibile.
Din perspectiva antreprenorului și a consultantului de Resurse Umane, dar și din perspectiva unei mame cu doi copii, consider că putem folosi această perioadă în a face lucruri pentru noi și pentru cei dragi. Este o perioadă de recalibrare, de reinventare, de ajustare, de setare de trenduri, de validări sau de invalidări, de învățare, de experimentare.
Și pentru că mi-am dorit să aflu și alte păreri referitoare la ce se întâmplă în prezent pe piața muncii, am stat de vorbă cu Gabriela Roșca, Manager General la Point Consulting HR și cu Costin Tudor, CEO și fondator Undelucram.ro.
Costin ne povestește că platforma pe care o conduce a făcut un sondaj asupra impactului coronavirusului asupra recrutării în România la care au participat peste 500 de companii.
„În acest sondaj ne-am dorit să vedem care este impactul acestei crize în domeniul recrutării. Am observat că angajatorii au avut de suferit deoarece numărul de aplicanți a scăzut destul de rapid. De asemenea, mulți candidați au refuzat să vină la interviuri față în față din cauza fricii de a se infecta cu COVID-19.
Din fericire, mulți angajatori au găsit soluții rapide și eficiente precum joburile remote, interviurile telefonice și cele video”.
Despre ce simte Costin că se întâmplă în perioada asta:
„Este o perioadă de adaptare, o perioadă în care angajatorii au ca scop principal găsirea de soluții pentru continuarea business-urilor. Iar aceste soluții pot însemna înghețări sau reduceri de costuri la toate nivelurile, inclusiv în ceea ce privește cheltuielile cu angajații (posibilitatea de a lucra de acasă sau oferirea unui climat sigur, șomaj tehnic, disponibilizări, taieri de bonusuri sau alte beneficii). De asemenea, pentru angajați este o presiune în ceea ce privește stabilitatea locului de muncă”.
Recomandările pe care Costin le face angajatorilor și candidaților:
„Deși este o perioadă grea, atât pentru angajatori, cât și pentru angajați și candidați, asta nu înseamnă că trebuie să punem totul pe pauză. Angajatorilor le recomand să profite de această perioadă pentru a-și pune la punct procesele, pentru a le dedica mai mult timp angajaților și pentru încerca să susțină toți angajații care lucrează de acasă.
De asemenea, le recomand angajatorilor să ia în considerare munca remote, pe cât posibil. Desigur, există multe domenii în care munca remote nu este o opțiune, dar pentru cei care pot să ofere acest lucru, să o facă, pentru că-și protejează atât angajații, cât și costurile.
Candidaților le recomand să aplice în continuare la joburi, să le caute pe cele remote în principal. Dacă nu reușesc să găsească un post potrivit, le recomand candidaților să se gândească și la schimbarea domeniului temporar.
În acest moment, angajații ar trebui să profite de timpul pe care îl petreceau pe drumul spre birou pentru a urma cursuri online. Astfel cu siguranță le va crește valoarea și pe piața muncii.”
Care sunt lecțiile pe care ni le luăm din această criză:
„Sunt multe lucruri pe care le putem învăța din această criză, dar eu aș vrea să mă axez pe partea de job și recrutare. În această direcție, ar trebui să învățăm să ieșim din zona de confort, să acceptăm cât mai multe provocări pe plan profesional. De asemenea, trebuie să observăm că nimic nu este permanent, nici jobul, nici domeniul în care lucrezi. De aceea, ideal ar fi să ne pregătim constant pentru schimbări, pentru că ele pot interveni oricând în viața noastră, pe orice plan”.
Cum sprijină Undelucram.ro piața muncii și angajatorii:
„Pentru a veni în ajutorul angajatorilor am decis ca toate joburile remote postate pe platformă să fie gratuite. De asemenea, pentru restul tipurilor de joburi, angajatorii vor primi un discount semnificativ la publicarea anunțurilor.
Deoarece am observat o creștere în numărul candidaților de pe platformă, am decis să le oferim angajatorilor posibilitatea de a adăuga în această perioada articole și informații în secțiunea de noutăți.
Bugetele sunt restrânse acum, dar cunoaștem importanța transparenței și a comunicării, mai ales în situații de criză. Consider că este important ca angajatorii să mențină contactul cu angajații și cu candidații”.
Gabriela Roșca, Manager General, Point Consulting HR, se întreabă dacă schimbările temporare vor deveni oare permanente.
Recrutarea este unul dintre domeniile afectate de această criză și acum, în noul context, balanța începe să se încline în favoarea angajatorilor. De remarcat chiar rapiditatea cu care „angajatul” cade de pe piedestal.
Într-o perioadă de numai o lună de zile criza forței de muncă a devenit criza locurilor de muncă. Sunt domenii afectate care au facut concedieri. Sunt domenii neafectate care au suspendat orice recrutare. Sunt însă și domenii care prosperă pe timp de criză. Sunt ele, oare, suficiente ca să satisfacă nevoia de locuri de muncă?
Ce obstacole sesizează Gabriela:
„Problema cea mai mare pe care eu o văd este incompatibilitatea domeniilor afectate cu cele care prosperă. Acum poți găsi, în continuare, locuri de muncă în IT, inginerie, construcții (pe alocuri), retail, curierat și producție. Cei afectați, însă, au lucrat în HoReCa, turism, organizare de evenimente etc. Chiar dacă durata acestei crize nu va fi prea mare, va fi nevoie de cel puțin un an (dacă nu mai mult) ca aceste industrii afectate să-și revină”.
Deci… ce facem?
„Unul dintre răspunsuri este reconversia profesională, dezvoltarea competențelor cerute în celelalte domenii. Știu, ni s-a adresat această întrebare de către multe persoane peste 45 de ani, dacă mai au vreo șansă să-și găsească un job după criză. Dacă ești o persoană afectată de această criză și ai rămas fără loc de muncă, aceasta este recomandarea mea: nu aștepta să-și revină compania unde lucrai. Analizează ce știi să faci și ce-ți dorești să faci. Fă o listă cu plusuri și minusuri. Apoi identifică aceste competențe în anunțurile de recrutare înca active și învață!
Caută cursuri online și webinarii. În perioada acesta sunt multe oferte gratuite. Dar, atenție, nu te arunca cu capul înainte către toate competențele. Alege două, maximum trei care să le completeze pe cele pe care deja le ai și concentrează-te asupra acestora.
Descoperă lucrurile comune pe care le ai cu domeniile care nu sunt afectate sau care chiar prosperă. Doar așa și tu-ți vei putea reveni și reconstrui cariera mai repede.
Și, nu mai puțin important, pregătește-te pentru noile metode de recrutare. Această perioadă a „obligat” angajatorii să apeleze la interviurile online și la video CV-uri. Ei vor vedea, cu siguranță, beneficiile pe care le aduc aceste metode și, din moment ce procesele sunt deja adaptate, le vor utiliza în continuare.
Ni s-a adresat această întrebare de către multe persoane peste 45 de ani, dacă mai au vreo șansă să-și găsească un job după criză. Dacă ești o persoană afectată de această criză și ai rămas fără loc de muncă, aceasta este recomandarea mea: nu aștepta să-și revină compania unde lucrai. Analizează ce știi să faci și ce-ți dorești să faci.
Sunt aplicații precum Teams, Zoom și Webex care-ți permit să ții întâlniri video, gratuit. Testează-le împreună cu familia sau prietenii. Te poți chiar înregistra ca apoi să-ți analizezi comportamentul și să-ți dai singur feedback. Este o metodă foarte bună să te pregătești pentru un interviu video”.
Gabriela conchide că sunt multe aspecte de discutat atunci când vorbim despre un proces de recrutare, însă eu cred că în perioada ce va urma magia va consta în simplitate și eficiență, pentru că acum oamenii sunt nevoiți să vadă pe propria lor piele că se poate și altfel, mai simplu, mai eficient, mai rapid și, de ce nu, cu costuri reduse.
Și, deși ar putea părea idealiste sau prea optimiste, în condițiile în care zilnic auzim sau citim vești despre oameni care mor sau care se îmbolnăvesc, despre cei din linia întâi care nu pot sta acasă și care duc lipsă de echipamente, de instrumente de lucru, de înțelegere, de empatie, de companii care se îmbogățesc profitând de criză, de oameni care intră în depresie, oameni singuri, fără ajutor, recomandările mele, evident cu titlu general, ar fi cele de mai jos.
În primul rând, haideți să privim și părțile bune, că există destule:
- petrecem mai mult timp cu copiii, cu familia;
- ne dăm seama de cât de puțin avem nevoie să fim fericiți;
- citim, vedem filme, vorbim unii cu alții;
- conștientizăm că sănătatea este prioritară nu doar în astfel de situații;
- aflăm cât de inutile sunt ședințele la birou și cât de simplu se pot rezolva lucrurile și lucrând de acasă sau online;
- ne dăm seama că există și oameni care vor să ajute în mod real printre noi;
- empatizăm (de dorit) mai mult;
- dacă am rămas fără loc de muncă sau riscăm să rămânem avem timp să ne concentrăm pe refacerea CV-ului, a profilului de LinkedIn, să ne conectăm cu oameni care ne-ar putea ajuta, să cerem recomandări, ajutor, să participăm la sesiuni de consiliere online (am susținut împreună o sesiune ieri, pe 31 martie, și mai avem una mâine, 2 aprilie, de la ora 17.00, detalii aici);
- ne gândim mai mult la viitor și poate ne învățăm lecțiile din situația prezentă și devenim mai precauți;
- aflăm care ne sunt adevărații prieteni, mereu aproape și interesați în mod real de prietenia noastră;
- conștientizăm cât de importantă este o vorbă bună venită la nevoie sau cât de important este ajutorul dat necondiționat - și aici felicitări tuturor celor care au înțeles să ajute, nu să profite de vulnerabilitățile celor din jur;
- ne odihnim mai mult;
- ieșim mai puțin sau deloc și evităm poluarea, aglomerația, nervii în trafic;
- cheltuim mai puțin;
- descoperim surse noi de inspirație cum ar fi podcasturi, cursuri online, cărți;
- ne descoperim pasiuni noi sau le aprofundăm pe cele pentru care nu aveam timp înainte;
- putem alege să învățăm din asta și să gândim pozitiv și constructiv, pe termen lung, sau putem alege să nu învățăm absolut nimic și să trăim în continuare în ignoranță.
Și chiar dacă nu reușim acum să schimbăm tot ce nu merge în România, deși zilnic avem dovezi că oamenii se mobilizează și mută munții atunci când vor, sigur reușim să ne pregătim să devenim noi mai buni, mai flexibili, mai adaptabili, mai curajoși, pentru ca după criză să punem umărul să reconstruim și să ajutăm acolo unde lucrurile nu funcționează.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Pentru orice candidat - de orice varstă - există soluţii. un simplu CV actualizat şi o pagină de Linkedin, din păcate, nu mai sunt suficiente pentru a găsi un loc de muncă şi cu atât mai puţin pentru a găsi un loc de muncă bun.
În ziua de azi cautarea unui loc de muncă este un job în sine şi necesită efort şi un număr de ore considerabil.
Cine vrea să afle exact ce trebuie să facă pentru a gasi un loc de muncă bun - chiar şi în criză - mă poate contacta şi ofer consultanţă cu mare plăcere (gratuit=
Nu putem sa folosim munca la domiciliu sau de acasa sau telemunca ca nu facem parte dintr-o anumita clasa de "deosebiti".
Ce facem cu cei sub sau peste 45 de ani care au fost casiere, lucratori comerciali, muncitori in fabrici, ospatari, etc. Ii invatam pe toti Java sau sa programeze jocuri si aplicatii. De ei cine are grija? Sau ei nu sunt publicul tinta, scuze target-ul agentiilor de recrutare, ci de ei trebuie sa se ocupe statul roman.
Va recomand acest articol:
https://republica.ro/eroul-necunoscut-din-tot-acest-razboi-contra-coronavirusului