Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Am plâns la școală. Banca era goală și n-au putut să pună pe nimeni în loc…” Prima mea întâlnire cu moartea

Lacrimă fată

Foto: Getty Images

Trecusem ca o vijelie de clasa întâi, smulsesem prima cununiță de lauri și mă alesesem, după cum vorbea bunicul, cu o tolbă de cărți și un ceas suflat cu aur la mână. Nu știam să citesc timpul, se căznise mama cu mine o după-amiază întreagă, mai curând învățasem să citesc ceștile răsturnate cu zaț ale bunică-mii. Dar cui îi păsa de timp când mâța se scăpase pe ea cu o coșarcă de orbeți și din cireș amărăciunile cereau să se înece în dulceață? Clasa a doua învățase deja să citească și stătea la povești.

La școală ne dezvățam greu de joacă, încă ne mai ascundeam să ne spunem minciuni pe sub bănci sau alergam la ferestre ori de câte ori exploda câte un pneu de camion sau lătra câte un câine, trăgând de lanț. Școala nouă din Ițcani o construiseră între case, să nu-i fie de urât. Nici cimitirul nu era departe, în caz că morții s-ar fi milostivit cu ceva înțelepciune, că nu degeaba le spusese voievodul că Moldova avea să fie a nepoților. Nu specificase însă ce generație și nici vreo adresă de web. Și nu mă refer la Stephen King, deși, referindu-se la cartea lui Mary Karr Clubul Mincinoșilor, King se arătase fascinat de faptul că o femeie își poate aduce aminte fiecare detaliu din copilărie în timp ce pe el primii ani îl hăituiau doar cu ceață pe ochi. Așa se explică poate amănuntele ce mă tot urmăresc de pe vremea când vedeam lumea printre zăbrelele pătuțului cu zorzoane. Pe atunci nu exista atâta plasticăraie colorată care să miaune, să hămăie, să brotăcească sau să se sâsâie în teama de scuipat în sân a copilului. Mama atârnase doar niște ciucuri de lână, furați de la niște chei de uși de dulapuri. Motiv pentru care mâța nu era primită în casă. 

De școlit ne școleam și sâmbăta, părinții noștri fiind ocupați să muncească pentru toți. Noi ne uitam la poza unuia care avea cele mai multe cărți în librării, cei cu traduceri arătând mai mult a cărți de joc, dați mai la o parte.

Copiii erau de toate felurile: și români, și nemți, și unguri, și evrei, și lipoveni, și doi pui de țigan care habar nu aveau că mai târziu aveau să-și spună romi. De vorbit vorbeam puțin, dar făceam multă gălăgie. Învățătoarei i se învârtoșase un gheb pe-o rână, de cât se aplecase să ne îndrepte caligrafia. Stăteam în penultima bancă, înaintea nimănui. Locurile se ocupau funcție de înălțime. Colegul meu de bancă nu era prea vorbăreț. Un băiat cuminte. Fuseserăm și parteneri de dans la serbarea alfabetului. Azi mă gândesc cu uimire cum copiii reușesc să transforme în tango până și muzica populară.

Nu mai era mult până la vacanța de vară. Deși lumina se lenevise un pic, zăbovind la răscrucea serii, parcă tot nu era de ajuns pentru câte pozne aveam de alergat, pentru câte-n frunze și-n stele aveam de aflat. Când timpul se coboară la firul ierbii, în cer parcă își râde în barbă și veșnicia.

Ai mei lucrau și duminica, așa că mă țineam de urma din ce în ce mai greoaie a bunică-mii, între două biserici: una ortodoxă, de pereche de arhangheli și una catolică, o Elisabetă ajunsă cu un pic de întârziere.

Într-una din duminici, una ce fusese făcută să fie ca toate celelalte, mama a venit mai devreme de la serviciu. Eu și bunica, așezate pe o bancă, la umbră, treceam în revistă evenimentele săptămânii gata să se dea pierdută. Parcă o văd pe mama cerând, din priviri, ajutorul bunică-mii și simt oftatul dus pe gânduri: iar avea să se ducă cu tata la dans și la petrecere, iar eu cu frate-miu aveam să molfăim bomboane în timp ce bunicul ne învăța cum să ne facem undiță, eu trebuind să promit solemn că nu mai aveam de gând să cânt în biserică, la oră de vârf, „Doamne miluiește, popa prinde pește.” Când am avut curajul de am cântat, nu am avut mai mult de patru ani. Pentru că am mimat până și cădelnițarea, toată lumea prezentă s-a simțit datoare să mă miluiască cu mărunțiș de bomboane, pe furiș. Bunicul se muncea să mă dezvețe de tentație. 

Când mamei i-au dat lacrimile am știut că nu-i a bună. Colegul meu de bancă murise de dimineață și îi aduseseră deja trupul, încă neclădit, la biserică. Un vecin vânător le bătuse la ușă de dimineață, lăsând pușca rezemată de peretele casei. Nimeni nu a văzut copiii, doi frați care se iubeau de parcă ar fi fost unul, ieșind tiptil din casă, deși abia ce se îngemănase de ziuă. Cel mic, să fi avut tot vreo patru ani, a apucat pușca, deși era mai înaltă ca el, și a îndreptat-o spre fratele mai mare. Pușca s-a descărcat. Mortal.

N-am putut să merg la biserică. Nu am putut să merg nici la înmormântare. Degeaba a plâns mama. Și bunica. Toți. Toți au plâns. Apoi au strigat. M-au amenințat cu statul în casă. Iar au strigat. Și-apoi iar au plâns. Nu am vrut să dau ochii cu moartea. Am plâns la școală. Banca era goală și n-au putut să pună pe nimeni în loc.

La câțiva ani a murit și bunicul, eroul meu, îmblânzitorul de vise. De-atunci sunt supărată pe moarte și nu e loc de iertare.

Azi văd oameni până mai ieri cu scaun la cap care se angajează pe post de soldați, prin rețelele sociale, într-un război care nu are nimic de-a face cu viața. Bogații lumii pun arme la îndemâna fraților mai mici, mai neștiutori, mai nepricepuți în ale minciunii.

Epitaful confuziei a traversat vremuri crezute bune, venind dintr-o altă „Jale”, a lui Tudor Arghezi: „În fiecare noapte simțim cu noi în pat, câte un mort culcat.”

Cât poate fi de greu „Să nu ucizi”?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • o felie de viata bine descrisa. totul ar fi fost ok fara o propozitie ,,Bogații lumii pun arme la îndemâna fraților mai mici, mai neștiutori, mai nepricepuți în ale minciunii.,, suna a incercare jalnica de manipulare putinista. Ucraina se apara cu arme aoccdentale intr-un razboi in care isi apara fiinta nationala. oricate pacate ar avea si Occidentul, si Ucraina, nimic nu scuza crima (care nu e prima) in masa comisa de rusia.
    • Like 2
  • Gandalf check icon
    Vă mulțumesc pentru frumoasele emoții pe care mi le-ați oferit!
    E-așa de bine să „cunoști” oameni drepți și onești, fără ascunzișuri și cu suflet bun.
    Să vă fie bine!
    • Like 3
  • Intr-adevar, multi dintre noi isi amintesc copilaria cu minunatele ei evenimente ce capatau proportii incomensurabile si, uneori, ne marcau pentru multa vreme...textul evoca atat de frumos un episod dureros dar singular, prin contrast cu ce inseamna un razboi, care nu se incurca de un sufletel, ci calca peste mii de suflete si intalnirea cu moartea devine o rutina....am avut pace si nici n-am stiut s-o pretuim...
    • Like 1
  • Corina check icon
    Mă bucur că ați revenit.
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult