Omulețul din plăcuțe de traforaj are ochi mari, un nas drept și o gură zâmbitoare desenată cu carioca. Dacă vrei, îi poți mișca în sus și în jos mâinile și picioarele din bucăți de lemn, îi poți înclina capul aprobator, dar nu în asta stă magia cea mare pe care știe să o facă jucăria ieșită din mâinile unui copil, cu puțin ajutor de la un om mare. Dacă te uiți, vezi că în dreapta pieptului are două șuruburi și un ac de siguranță prins de unul dintre ele. Când acul de siguranță atinge și al doilea șurub, se întâmplă ceva nemaipomenit: inima omulețului începe să lumineze. Și parcă atunci și alte inimi din jur încep să se însenineze.
Roboțelul din traforaj este modul prin care copiii află cum funcționează un circuit electric la eematico - o organizație din București care oferă programe educaționale. Iar jucăria aceea făcută de ei le reamintește și atunci când sunt acasă lecția despre electricitate. eematico este locul unde psihologi, designeri educaționali, designeri de obiect și traineri proiectează, inventează și meșteresc pentru a le oferi copiilor cursuri despre lumea înconjurătoare, în care un rol important îl are bricolajul.
„Învățarea bună înseamnă participarea a cât mai multe dintre simțurile tale”
Ion Neculai (foto), unul dintre fondatorii eematico, spune că experiențele de învățare sunt construite aici pe trei niveluri. „Primul este partea foarte practică - aceasta te ajută să lucrezi cu mâinile, cu corpul tău, să vezi în spațiu, să îți înțelegi simțurile. Noi credem foarte mult că învățarea bună înseamnă participarea a cât mai multe dintre simțurile tale, astfel încât să pui în mișcare și acele straturi din ființa ta care nu sunt imediat accesibile în viața de zi cu zi. Al doilea strat este partea de cunoștințe și lucruri pe care le descoperi și le explorezi. Noi suntem destul de prinși în zona STEM, nu neapărat pentru că e spiritul timpului, ci pentru că înțelegerea felului în care operează lumea te ajută pe tine să te întregești ca persoană. Apoi există partea de abilități personale și sociale: eu cum comunic, cum relaționez cu alții, cum colaborez ca să îmi ating un scop sau cum să învăț să aleg între momentele în care trebuie să fiu competitiv și momentele în care trebuie să fiu colaborativ”, explică el.
Fotografie de Cristian Vasile
De profesie arhitect, Ion Neculai a fost vreme de șase ani asistent la Universitatea de Arhitectură „Ion Mincu” din București. Lucrând cu tinerii, și-a dat seama că anumite abilități trebuie construite mult mai devreme pe traseul educațional. „E vorba despre capacitatea de a gândi autonom, de a găsi surse din care să extragi materia de care ai nevoie pentru a face un proiect, de felul în care percepi contextul și, de cele mai multe ori, ignori contextul. De disponibilitate, de plasticitate mentală”. În perioada despre care vorbește el, criza zdruncinase puternic piața imobiliară și aproape nimeni nu mai începea proiecte noi. Un prieten i-a propus atunci să facă împreună un curs de arhitectură pentru copii.
A avut succes, iar ei au continuat să cerceteze și să dezvolte cursuri pentru copii. Astfel au pus în 2011, împreună cu alți parteneri, bazele unui business educațional, în care aveau să fie implicați vreme de câțiva ani.
„În acele cursuri, partea materială era predefinită, un kit modular care permitea variație și creativitate. Au fost foarte reușite, însă m-am întrebat ce ar fi să fac niște cursuri în care copiii să facă ceva de la zero. Ceilalți parteneri s-au îndreptat spre zona de grădiniță”, povestește acesta.
În 2015, Ion Neculai a fondat, alături de soția lui și alți nouă oameni cu care a colaborat la fostul start-up, eematico - o organizație al cărui nume înglobează ideile Imagine, Make, Think, Connect, Education.
„E o formă mai avansată de joacă”
De profesie arhitecți, psihologi, designeri, meșteri, oameni de comunicare, traineri, membrii echipei organizează cursuri pentru copiii cu vârste între 3 și 6 ani și 7 și 12 ani, ateliere și tabere de construcții și imaginează jucării pe care copiii le pot asambla singuri.
„La Maker Exploratorium, cursurile pentru copiii mai mari, încercăm să dăm sens prin bricolaj lucrurilor din zona tehnică pe care le învață sau le-ar putea învăța în școală: matematică, geometrie, fizică. E o formă mai avansată de joacă și, după majoritatea cursurilor, copiii rămân cu un obiect la care au lucrat. Iar obiectul acela trebuie să adune în el idei pe care le-au descoperit pe parcursul lecției respective. Dacă ai vorbit despre axe cu came și despre roți zimțate și despre mișcarea de rotație și despre excentricitate, automatonul este cel care le reunește frumos pe toate. În plus, e și o jucărie și e un câștig pentru tine că ai plecat cu o jucărie, este și jucăria ta pentru că ai făcut-o tu”, spune Ion Neculai.
Au început afacerea cu mai puțin de 2000 de euro
Toate jucăriile construite la curs sunt concepute de la zero de membrii echipei eematico. În spatele unui automaton care ajunge să fie asamblat de copii, stau modele ratate, piese stricate, variante prea complexe pe care cei mici nu le-ar fi putut construi niciodată. În materialele create pentru curs stă o mare parte din munca echipei, care a pornit la drum în această afacere cu mai puțin de 2000 de euro.
„Am plecat la drum cu foarte puțini bani și foarte multă muncă. Am avut noroc că am primit la început o sponsorizare în scule, am beneficiat de faptul că eram la NOD Makerspace (n.r. - un spațiu colaborativ pentru „makerii” din Capitală), și am avut acces la scule prin abonamentul și chiria plătite, și în rest am muncit noi foarte mult. Pentru fiecare curs pe care îl facem mai mulți oameni muncesc luni întregi”, explică Ion Neculai. O provocare la început au reprezentat-o banii pentru crearea obiectelor educaționale ce urmau să fie folosite la fiecare modul în parte. De aceea, după ce realizau planul și structura lecțiilor, dădeau drumuri la înscrieri pentru care cereau plata în avans și apoi începeau construcția obiectelor. Astfel au putut susține cursurile și au putut crește organizația.
Grădina Magică a Științei
„Puteam să organizăm ateliere la care copiii să participe când și când, însă răbdarea, reziliența se construiesc în timp. Așa că am mers pe varianta organizării de cursuri, cu mai multe module, și la studioul nostru, și în grădinițe. La acestea, se adaugă taberele, care au o perioadă foarte limitată în timp. Lucrăm pentru tabere de la sfârșitul lui februarie. Anul acesta tema a fost The Magical Garden of Science, iar copiii construiesc șapte pavilioane și fiecare pavilion are o temă - într-unul se fac experimente chimice, în altele bricolaj și așa mai departe. În tabere construim la scară mare, putem lucra foarte bine pe partea de dezvoltare a simțului spațial, a planificării obiectului șamd. Mai facem diferite ateliere și evenimente”, spune cofondatorul eematico.
Campanie de crowdfunding pentru a începe producția de jucării
Cofondatorii eematico duc experiențele inovative de învățare și în școli sau comunități în care se află copii lipsiți de posibilități materiale, precum școala 134 din Ferentari. „Contează foarte mult ca noi să ne atingem misiunea: să ajungem la cât mai mulți copii. Ne-am dat seama că un alt mijloc prin care am putea să ne atingem misiunea este partea de jucării. Am spus: Noi stăm pe o bază de date de jucării pe care le-am făcut pentru cursuri. Hai să vedem cum facem să creăm niște produse care să fie comerciale și care să sintetizeze măcar o parte din experiența pe care obiectul ăla ar fi trebui să o ofere într-o activitate”, spune Ion Neculai. Astfel au apărut caruselul, automatonul, geo-puzzle-ul, mașinuța cu motor pe elastic, presa de ștampile, kitul de construire și kitul de curse, care pot fi construite și personalizate de copii.
Finanțarea primelor loturi de jucării s-a făcut printr-o campanie de crowdfunding care și-a depășit ținta. Iar pe viitor, fondatorii eematico își doresc să creeze un sistem de franciză, pentru a duce cursurile și în alte orașe din țară.
„Oricare ar fi viziunea ta, trebuie să fii pregătit pentru niște ani de sacrificiu, pentru un start-up. Iar apoi să fii pregătit ca, dacă cumva nu îți iese cu start-up-ul ăla, să mai ai niște ani de sacrificii pentru următorul. Eu sunt în situația asta și mă simt răspunzător să le spun și altora acest lucru.”
Un avantaj al faptului că e antreprenor este acela că lucrează pentru a-și pune în practică propria viziunii. Un altul este acela că poate, teoretic, să spună: nu vreau să lucrez astăzi. Însă doar teoretic, dezavantaj care decurge din primul avantaj: „Doar n-o să spuni: neah, viziunea mea mai poate aștepta”, spune Ion Neculai.
Atunci când devii antreprenor trebuie să fii pregătit să investești ani buni ca să reușești să transformi în realitate ceea ce dorești. Iar după acești ani s-ar putea să fii nevoit să o iei de la capăt.
„Oricare ar fi viziunea ta, trebuie să fii pregătit pentru niște ani de sacrificiu, pentru un start-up. Iar apoi să fii pregătit ca, dacă cumva nu îți iese cu start-up-ul ăla, să mai ai niște ani de sacrificii pentru următorul. Eu sunt în situația asta și mă simt răspunzătorsă le spun și altora acest lucru. Ajungi într-un punct în care știi că nu o să mergi mai departe, că ai învățat ce trebuie să faci pentru a merge mai departe și vei fi confruntat cu alegerea asta, în care vei zice: Bun! S-au dus trei-patru ani, mai urmează încă trei. Sunt oameni care au reușit la a cincea afacere, la a șaptea sau unii care au reușit din prima. Dar trebuie să fii conștient de asta, că nu e doar: îmi las job-ul și îmi urmez pasiunea. Pasiunea e bună cât să te țină în momentele alea în care este greu. Trebuie să ai și un pic de structură, și un pic de hotărâre”, este de părere antreprenorul.
„Am reușit să mergem înainte datorită părinților vizionari”
O provocare în business-ul său vine tocmai din faptul că oferă un tip de servicii inovatoare mai puțin cunoscute românilor. Costurile mai mari cu care sunt realizate cursurile nu pot fi reflectate întru totul în prețul cu care sunt vândute. „Pe lângă greutățile de business există greutatea de a convinge părinții de viziunea ta. Pentru că o supă e bună sau e rea, dacă e bună, o mai cumperi. Educația nu este genul de chestiune care are efecte imediate. Și atunci intervine dilema părintelui între ce oferim noi și rețetele știute, pentru că bugetul e limitat. Tu ca părinte ai X lei în portofel: noi suntem un concept nou pe piața românească. Însă au fost părinți care au crezut în noi, am reușit să mergem înainte datorită părinților vizionari”, spune Ion Neculai.
Articolul face parte din seria Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.
Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Rândurile mele nu sunt deloc un apropo la articolul de față care pune problema foarte interesant și bine, dar mai ales constructiv la modul real. Pentru o bună educație este normal, e logic ca și jucăriile să fie gândite, da gândite. Jucăriile cu care copiii și nepoții noștri își petrec mult timp, au rolul de a le forma aptitudini, de a dezvolta talente eventuale pe care le au.