Sari la continut
Republica
By Republica

„Așa, din când în când, mai ales când sunt obosită, încrederea vine și zice: « Mă, Mirela, ... nu cred că ești suficient de bună. »” Despre munca și neliniștile unui antreprenor de succes: Mirela Bucovicean, la podcastul Business Sănătos

La vârsta de doar 14 ani, Mirela Bucovicean a început să se implice în lumea antreprenoriatului din domeniul modei, lucrând în afacerea inițiată mama sa, la începutul anilor 90. Experiența timpurie avea să fie fundamentul pentru unul dintre proiectele sale de mai târziu, Molecule F, care promovează tinerii designeri din România.

Într-un interviu acordat lui Claudiu Pândaru pentru podcastul Business Sănătos”, Mirela Bucovicean a dezvăluit două lecții esențiale pentru antreprenori, ambele învățate în urma unor eșecuri. Prima se referă la riscul falimentului care poate apărea când un antreprenor ajunge să se identifice prea tare cu propriul business. Mirela a împărtășit cum a experimentat acest aspect, fiind prea atașată de una dintre primele sale afaceri și sperând mereu că lucrurile vor merge mai bine, chiar și atunci când nu se mai putea face nimic. A doua lecție importantă pe care o vede antreprenoarea este legată de concentrarea asupra unui singur drum în afaceri și nu o dispersare în multiple business-uri.

„În afaceri e nevoie de determinarea unui pitbull”

„Am două lecții foarte importante, ambele venite din failure (eșecuri). Unul este falimentul. Am intrat în primul faliment fiind îndrăgostită de business-ul pe care îl aveam și am tot sperat că o să fie mai bine, nu a fost. În real estate, în crash, în timp ce eu îi sfătuiam pe investitorii mei din domeniu să vândă tot și să facă exit, eu încă stăteam acolo, nu știu de ce, decât că eram melancolică.

Cea de-a doua lecție foarte importantă este aceea de a sta concentrat și de a fi focusat pe drumul tău. Eu am pierdut foarte mult și ca evoluție de business și ca, poate, și evoluție personală, de bani nu mai zic, împrăștiindu-mă în atât de multe afaceri. Deci eu cred că performanța într-un domeniu vine din această focusare, din concentrarea pe ceva cu obiective clare și cu determinarea unui pitbull”, a povestit antreprenoarea la podcastul Business Sănătos.

În anii petrecuți în lumea afacerilor a realizat că un antreprenor e nevoie să fie mereu cu ochii pe aspectele financiare din firmă, să recunoască o afacere care nu mai este viabilă și să aibă curajul să se adapteze și să caute soluții alternative. „Nu ești definit de un business. Adică un business e un business - nu merge ăsta, nicio problemă, facem altul”. „Și să nu te atașezi prea mult”, a continuat ea. „Când vezi că nu mai rentează, să înțelegi că tu ai făcut tot ce puteai tu să faci. Poate alții pot să facă mai bine, dar tu atât ai putut. Să îți înțelegi limitele și să zici: ok, care este rezoluția, ce fac?”, vede ea. Mirela a recunoscut că pentru un antreprenor poate fi dificil să nu se implice emoțional în business-ului său, subliniind nevoia unei culturi de business care să promoveze mentalitatea „what's next?”, în care se caută mereu următorul pas în evoluția afacerii.

„Nu știu dacă e obligatoriu, dar la un moment dat, invariabil, în ceva vei eșua”

Pe de altă parte, dacă te focalizezi exclusiv pe dezvoltarea afacerii și îți consumi întreaga energie acolo, riscul de eșec în viața personală crește, crede Mirela Bucovicean. Ignorând schimbările și mergând înainte fără să-ți adaptezi viziunea, riscul de nereușită este tot acolo. „Nu știu dacă e obligatoriu, dar la un moment dat, invariabil, în ceva vei eșua. Dacă mergi foarte bine în segmentul de business și îți dedici tot timpul și viața acolo, vei eșua personal. Dacă nu ești atent la schimbări și doar te duci tot înainte și nu înțelegi contextul, vei eșua”, explică antreprenoarea.

Mirela se descrie ca un om care are suficiente venituri, încât și-ar putea permite să nu mai facă nimic, să tragă pe dreapta. Dar ca să ajungă aici, a fost nevoie de multă muncă, consum, nopți nedormite.

„Eu nu îi înțeleg pe mentorii motivaționali care spun două chestii:« nu-ți trebuie bani ca să faci business ». Serios? De când, în ce societate? Sau ce-ai făcut până atunci? Ok, dacă vine Bill Gates și îți spune, uite, n-am niciun ban la mine, dar vreau să fac o afacere cu tine, sigur că lui nu îi mai trebuie bani acum. Dar îți trebuie bani, asta este una. Și a doua este că «e suficient să fii pasionat, nu e nevoie să muncești». Despre ce vorbim? Hai să ne uităm la programul oricărui om care a reușit profesional, fie că este sportiv, că e businessman, că e CEO, nu contează, doctor, orice, să vedem cam câte ore investește în a deveni cel mai bun. Nu merge fără muncă, nu merge”.

„Știu că pot performa, indiferent de domeniu”

La podcastul Business Sănătos, Mirela Bucovicean a dezvăluit că nu a simțit să fi avut vreun moment greu, de care să i se pară că nu va trece, iar asta datorită încrederii în capacitatea sa de a performa în orice domeniu. Cu toate acestea, recunoaște că se confruntă deseori cu provocări precum sindromul impostorului și incertitudinea în propria competență, dar duce o luptă constantă cu ea însăși pentru a-și întări încrederea în sine.

„Nu am avut așa ceva. Nu am avut pentru că poate am norocul de a nu mă lua foarte mult în serios și mai am norocul de a avea această personalitate proteică în care să știu că pot performa, indiferent de domeniu. Adică eu acum dacă trebuie să fac gogoși, voi face cele mai bune gogoși. Dacă trebuie să mă duc să fac excel-uri, nu îmi plac, dar voi învăța și le voi face pe cele mai mișto, eficiente și creative excel-uri.

Deci nu am avut un moment așa. În schimb am alte momente care țin de natura umană, care mă vizitează tot timpul. Unul este sindromul impostorului și cu cât știu mai mult, cu atât știu că știu prea puțin. Și unul altul este încrederea în sine, care îmi dă la temelie, așa, din când în când, mai ales când sunt obosită, păi vine și zice: mă, Mirela, .. nu cred că ești suficient de bună.

Și lupt foarte mult cu mine în a construi lucrurile astea, fațetele astea de natură umană, care de fapt sunt eșafodul omului de business, în zona de reușită profesională. Dacă alea nu sunt bine echilibrate, e cam greu să le duci pe toate.”

Ce i-ar spune Mirelei de la 14 ani? a fost întrebată de jurnalistul Claudiu Pândaru. „I-aș spune că are nevoie să fie ordonată, determinată, că o să fie un drum foarte, foarte, foarte mișto și să se bucure mai mult de ceea ce i se întâmplă, să se uite mai mult la paharul plin, să fie mai puțin autocritică. (Și asta bănuiesc că le spui și tinerilor pe care îi întâlnești.) Da”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult