Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Atenție, urmează imagini care vă pot afecta emoțional!” Despre discernământul emoțiilor cu care ne hrănim

La televizor

Foto: Guliver Getty Images

Acum două săptămâni, întors dintr-o vacanță, am deschis televizorul în timp ce despachetam. Tocmai începeau știrile. De cele mai multe ori nu urmăresc jurnalele - prefer să fac revista presei online și să aleg ce subiect vreau să aprofundez. Acum însă, prins în triunghiul geamantan, mașină de spălat, dulap, am lăsat televizorul să meargă. În mai puțin de zece minute am auzit de 4 - 5 ori, înaintea unei știri, avertismentul prezentatoarei - „Atenție, urmează imagini care vă pot afecta emoțional!”.

Ușor exasperat, m-am trezit că spun: „Așa, și? Ce ar trebui să fac?”

Sigur, am mai auzit acest mesaj de foarte multe ori... Acum însă era ca și cum îl auzeam pentru prima oară sau cel puțin era prima oară când chiar îi acordam atenție.

Adesea, rolul unui avertisment este de a te face atent și a-ți oferi o sugestie. De exemplu, atunci când suntem în avion și sunt anunțate turbulențe, suntem sfătuiți să ne cuplăm centurile de siguranță.

Dar cum ne putem pregăti pentru imagini violente? Concret, ce putem face? Nu primim nicio sugestie.

De cele mai multe ori nu facem nimic - continuăm să ne uitam. Sigur, reglementările pentru televiziuni există și sunt respectate de cele mai multe ori - imaginile sunt blurate sau filtrate în alb și negru. Chiar și așa mintea noastră „umple” acest conținut cenzurat.

Ne putem imagina un scenariu în care sunt copii în cameră, iar acest mesaj ne va face să îi trimitem în altă parte, să schimbăm canalul sau să închidem televizorul... Dar câți facem asta? Și oare doar copiii sunt afecați de aceste imagini?

Studiile despre efectele expunerii la imagini brutale susțin că indiferent dacă violența este reală sau reconstituită pe baza unor evenimente reale sau a unei ficțiuni, putem să experimentăm o traumă în mod indirect atunci când asistăm la acte de cruzime în fața cărora ne simțim neputincioși.

„Televiziunile nu fac decât să prezinte realitatea... dacă nu vă convine - ghinion!”, ar putea spune cineva. Oare chiar vrem să ne hrănim de zeci de ori în fiecare zi cu aceste imagini și să simțim emoția lor doar pentru că asta e realitatea? Sau suntem atât de obișnuiți cu ele încât nici măcar nu mai suntem conștienți de ceea ce simțim?

La fel cum suntem atenți cu ceea ce mâncăm, am putea fi atenți la ceea ce înghițim emoțional din produsele media pe care le consumăm. Sigur, asta nu înseamnă să ne izolăm, să nu ne mai intereseze nimic - e important să fim informați. Cheia e să găsim calea de mijloc, să fim conștienți că avem o responsabilitate față de starea noastră de bine și că o putem influența prin informațiile la care ne expunem. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Gabi check icon
    Dacă vrei să știi cât de infantili sunt oamenii din această țară, uită-te doar la reclamele TV. Nu la programe, nu la știri. Doar la reclame. Urmăreşte doar reclame timp de aproximativ o săptămână și vei vedea cât de naivi, superficiali, neajutoraţi şi bolnavi sunt oamenii din această țară. Toată lumea are o problemă sau suferă de ceva! Şi altcineva are o soluţie rapidă de rezolvare, sau o pastilă, care bineînţeles că e „la ofertă".
    Politicienii populişti oare pe ce credeţi că se bazează atunci când vă fac promisiuni electorale?
    - „Ştim că aveţi o problemă, dar noi o vom rezolva!”
    Sună cunoscut?
    • Like 4
    • @ Gabi
      Parerist check icon
      E mai rau de atat. Daca ai o problema, nu cumva sa consulti un specialist, lasa ca te sfatuiesc eu ce pastila sa ei!
      Cu reclame din astea ne mai miram ca oamenii tind sa considere profesionistii niste impostori (cel putin in zona medicala).
      • Like 2
  • Delia MC Delia MC check icon
    Prin aceasta "Atenție, urmează imagini care vă pot afecta emoțional!”. se poate înțelege de fapt : uitați-vă, acum, vine circul! Bineînțeles funcționează perfect la cei dependenți de senzațional, cum au avut grijă TOATE televiziunile să ne educe...
    • Like 7
    • @ Delia MC
      Adi check icon
      ....e de ras! de acord si f. bine punctuat!
      • Like 3
    • @ Delia MC
      Eu stiu ca de fapt nu urmeaza nicio imagine care sa ma sperie, stiu doar ca e un mod de a ma determina sa nu inchid televizorul , sa raman holbat la ei.
      • Like 0
  • Parerist check icon
    Televiziunile NU prezinta realitatea, ci prezinta doar partile ei senzationale (care de cele mai multe ori sunt negative). Insa nu toti de pe strada sunt niste psihopati si nici macar nu-s mai multi decat erau inaintea televiziunilor.
    Probabil au descoperit (mai riguros sau mai empiric) care e solutia sa te faca dependent de ecran (lucru pe care si feisbuc l-a studiat-o pe sute de mii de cobai, si chiar a publicat rezultatele) si asta fac. Daca ar reprezenta realitatea asa cum e ea (pe de o parte .... nesenzationala si pe de alta parte mult mai complexa decat incape in mintea oamenilor) probabil nu s-ar mai uita nimeni. Asa ca e mai usor sa prezinte chestii fie senzationale fie simplificate. In alb si negru, fara nuante....
    • Like 5
  • Atentie !!! O televiziune care prezinta aproape numai reclame si comentarii politice
    agrementate cu discutii moderator-”personagiu important”, ar trebui sa nu se limiteze la avertismentul cu imagini emotionale (adesea superflu) ci mai ales avertismente pe care marturisesc ca le practic pentru membrii mei de familie:
    Atentie !! Urmeaza un calup de minciuni si diversiuni pentru popor, sau distrati-va cu elucubratii si tampenii ale unui important om politic, dar mai ales feriti copiii, elevii, studentii, va vorbeste un demnitar analfabet, evitati contagiunea dela stalcirea limbii romane. Tara am cam pierdut-o, sa ne pastram limba pentru a mai avea speranta existentei noastre ca natiune.
    • Like 2
    • @ Mircea Popescu
      Pt asta exista cateva soluti practice, butoanele de la telecomanda: mute; off si schimba canalul ! Solutia off e cea mai buna, mai faci economie la curent si poti sa pozezi in ecologist sau sa le urezi alora de la tv ce vreti dvs de la calendarul crestin si pana la viata sexuala !
      • Like 2
  • Emotiva de mine a renuntat la tv. Viata mi-e mai linistita.
    Inca fac glume ca de cate ori merg la anumite familii in vizita (unde 2-3 tv-uri functioneaza continuu) incep sa simt nevoia de o asigurare si durerea de hemoroizi desi nu am nici masina si nici hemoroizi.
    • Like 6
  • Avertismentul este bine venit , mai ales pentru emotivi sau stresați . Cine nu suportă nu se uită, nu poți dai si sugestia ce să facă telespectatorul , trebuie sa intervină și responsabilitatea lui !
    i
    • Like 6


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult