Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

„Nimeni și niciodată nu a mai experimentat așa ceva: de azi pe mâine să ai zero clienți noi și zero venituri”. Prima industrie infectată total de COVID-19

Turiste Roma

Foto Guliver/Getty Images

Suntem cu toții copleșiți de criza generată de noul coronavirus. Toată viața noastră s-a schimbat și probabil că după ce trecem perioada de criză nimic nu va mai fi la fel ca înainte.

Încă se vorbește acum mult mai mult de partea medicală și mai puțin de cea economică. Toată lumea e atentă la numărul de îmbolnăviri. Toți am devenit experți în viruși și spălat pe mâini.

În ultimele zile am auzit, și mă bucur, tot mai mult că se vorbește despre cei care acum muncesc, care se expun, care sunt pe front (căci suntem în război). În primul rând, medicii. Multă vreme destul de huliți în țara pentru că unii condiționează actul medical de plic. Acum ne uităm la ei cu recunoștință și respect. Apoi, toate celelalte cadre medicale, care nu numai că sunt 24 de ore pe zi la dispoziția pacienților, dar sunt și extrem de expuși. Apoi, tot aud de categorii diverse din economie despre care câteodată se spune că sunt „eroi ": curierii, farmaciștii sau casierii de la supermarket-uri. Îi vedem cu măști, cu scuturi în fața feței, cu plexiglas în fața casei de marcat etc. 

Acolo de unde cumpăr eu pâine și unde mai văd fețele doar prin plexi, am observat că cei din spatele apărătorii se dezifectează de ei înșiși la fiecare atingere a pâinii. E multă teamă în joc și nici măcar nu merită discuția, dacă are sau nu o bază reală. Teama ne-a cuprins pe toți, isteria bate la ușă.

Există un sector și niște oameni despre care, însă, nimeni nu vorbește. Un sector care a suferit mult în ultimii ani, un sector care a parcurs nenumărate crize și a făcut-o cu bravură și fără ajutor: criza aviatică de după 9/11, criza generată de gripa aviară, alte epidemii, războaie, puciul din Turcia și tot felul de insolvențe, ultima și cea mai mare fiind a lui Thomas Cook, al doilea jucător mondial. Ați ghicit: vorbesc despre agenția ta de turism! A ta, adică a acelora care ați mai apelat la ele și nu le-ați ridiculizat spunând că sunt „de modă veche" sau „inutil" sau „mâncătoare de comisioane fără să dea nimic la schimb". V-ați îndepărtat de ele, mergând direct la hoteluri sau la portaluri precum booking.com sau expedia sau momondo.

Acum, unii dintre voi le-ați redescoperit. Sau le simțiți lipsa. Așa se întâmplă în vreme de criză.

Agențiile de turism și touroperatorii (poate chiar înaintea transportatorilor și a hotelurilor din toată lumea) erau pe plajă când a venit tsunami-ul. Încă din ianuarie s-au confruntat cu întrebări și stornări pe destinația Asia. 

Din noiembrie anul trecut și până spre final de februarie au muncit fără oprire, pentru ca mulți clienți de-ai lor să prindă ofertele de early-booking. Și apoi a venit tsunami-ul. De azi pe mâine s-au trezit cu zero venituri. Toată lumea cuprinsă de teamă nu s-a mai gândit să călătorească, nici măcar din vară încolo. Nimeni și niciodată nu a mai experimentat așa ceva: de azi pe mâine să ai zero clienți noi și zero venituri. 

Sunt peste 12.000 de oameni care lucrează în agenții și touroperatori. Oameni normali, ființe umane cu temerile lor, cu problemele lor, cu gândurile lor. Da, și ei se tem de virus, pentru ei, dar mai ales pentru bătrânii lor. Da, și ei au rate la bancă, chirie de plătit, copii de întreținut. Și ei se gândesc la viitor și la modul în care pot supraviețui. Într-o lume în care totul și peste noapte se prăbușește. Asta ar putea să fie suficient că acești oameni să-și plângă de milă, să stea acasă și să se gândească la altă industrie sau altă țară. Și totuși nu au făcut așa! 

Au rămas pe baricade, au rămas în birouri și conectați pe email, pe social media sau pe telefon cu toți clienții lor. Unii dintre clienți cu rezervări și plecări imediate. Unii cu rezervări îndepărtate, dar cuprinși de teamă și cu dorința să li se ramburse banii deja plătiți. Dar dincolo de aceștia au avut de-a face cu mii și mii de solicitări din partea clienților lor care au fost și încă mai sunt) peste tot pe glob. Fiecare a vrut să știe cum poate să revină, cum poate să schimbe o dată, ce face dacă s-a anulat zborul, ce face dacă s-a închis o graniță, ce face dacă intră în carantină la întoarcere și câte și mai câte.

Nu cred că doar curierii și casierii sunt eroi. Pentru mine, cu siguranță consultanții de turism au fost în perioada asta eroi. În nicio altă branșă nu a existat combinația între venituri zero și muncă dublă sau triplă sau de mai multe ori. Zi și noapte în slujba celor care erau plecați, care urmau să revină (da, au făcut eforturi să ajute clienții să revină acasă) sau a celor cuprinși de teamă și care doreau banii înapoi pentru rezervări din august și septembrie.

Au răspuns pe toate canalele, au avut de-a face cu clienți supărați, temători, enervați, scoși din minți. Au răspuns cu zâmbetul pe buze, cu calm și profesionalism. Deși cu venituri zero, iar pentru munca de stornări și cu pierderi din trecut (nu se acordă comision la stornări), deși obosiți dar, mai ales, temători pentru propria persoană și familiile lor.

Consultanții din agențiile de turism fac asta de aproape o lună. Zi de zi. De la agenție sau de acasă, ziua sau noaptea. Și vălul încă nu a trecut.

Eu aș vrea să-mi scot pălăria în fața lor și să le spun că îi iubesc pentru tot ce au făcut și vor face de acum înainte. Acum se vede câtă dragoste au ei pentru meseria lor și cât suflet pun pentru fiecare client. O breaslă hulită inclusiv de unii care au condus turismul românesc în trecut și care spunea despre ei că sunt țepari. Ce rușine! Cunosc personal mulți oameni frumoși din turism și liderii lor de ani de zile, știu personal cât de mult suflet pun în tot ce fac și cât de răniți au fost și sunt când sunt atacați sau ridiculizați sau jigniți și făcuți țepari. De fapt, sunt inimoși, îndrăgostiți de meseria lor și extrem de dedicați clienților. Pentru mine, ei sunt eroii acestor zile.

În ceea ce privește clienții, mesajul și dorința mea este simplă: aveți răbdare, nu anulați, ci doar amânați.

Banii voștri nu stau la agenții, ei circulă mai departe către hoteluri, transportatori și alți furnizori. Trebuie vorbit pentru fiecare caz în parte cu aceștia, trebuie fie rambursați, dar mult mai simplu redistribuiți pentru momentul în care criză va mai genera în mintea noastră doar amintiri de tot felul. În aceste zile conștientizam mai bine ce înseamnă libertatea de a călători, câștigată cu atâta greutate după 1989. 

Acum stăm în case și tânjim după vacanță și călătorii, la doar câteva zile de auto-izolare. Va dați seama ce poftă vom avea după ce va trece? Viața după criză va renaște și primul lucru pe care îl vom dori să facem, precum în 1989, va fi să călătorim. Așa încât, lăsați banii ca o bună investiție la agenția de turism și folosiți-i când ne vom recâștiga libertatea după criză. Și încă ceva: transmiteți-le câte un „mulțumesc" eroilor mei de astăzi, consultanții de turism. Pentru tot ce au făcut, dar mai ales pentru tot ce vor mai face pentru voi. Vă spuneam că viața nu va mai fi la fel ca înainte după virusul corona. Oamenii vor redescoperi valoarea incomensurabilă a interacțiunii umane, iar consultanții de turism vor renaște cum au mai făcut-o.

P.S. Pentru cârcotași: Acesta este punctul de vedere al unui om care de vreo 5 luni nu mai deține agenții de turism. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • D-le D. Atanasiu. Va -am vazut si va cunosc doar de la emisiuni tv. si apreciez parerile dvs.-tra. Legat de ,,eroii din zilele noastre" eu cred ca TOTI cei care fac fel de fel de servicii semenilor nostri sunt EROI. Un exemplu banal. Minierii nu se duc in mina, stiind ca oricand se poate prabusi, de dragul carbunelui sau al patriei.Se duc sa-si castige existenta lor si a familiilor lor. Asa ca eu ii socotesc pe toti adevarati EROI!
    • Like 0
  • Ați ghicit: vorbesc despre agenția ta de turism! A ta, adică a acelora care ați mai apelat la ele și nu le-ați ridiculizat spunând că sunt „de modă veche" sau „inutil" sau „mâncătoare de comisioane fără să dea nimic la schimb". V-ați îndepărtat de ele, mergând direct la hoteluri sau la portaluri precum booking.com sau expedia sau momondo. Da acum se confrunta cu o situatie de criza agentiile de turism romanesti , in primul rand pentru ca romanul nu are viziune strategica si nu planifica si situatii din astea ( mai precis nu pune bani albi pentru zile negre). Extrem de putini patroni din turism utilizeaza o parte din profituri pentru rezerve in caz de forta majora, sau doamne fereste sa incheie contracte de asigurare cu societati de asigurare care sa acopere parte din pierderi pentru astfel de incidente. Toti vor sa duca tot profitul la buzunar si apoi cand apare o astfel de urgie dumnezeu cu mila. Cu salariatii se poate rezolva mai usor ( adica cu cei care au intreg salariul trecut pe cartea de munca, ca mai sunt agentii care practica munca la gri sau contracte de colaborare sau pfa) pentru ca statul va suporta 75 % din salariu pe perioada de 3 luni deocamdata. Partea cea mai grea e pentru agentul economic , dar agentiile de turism nu se deosebesc din punctul asta de vedere de frizerii/coafuri, cabinete stomatologice sau restaurante/pub-uri pentru ca nici la genul asta de activitati nu exista vre-o rezolvare cu happy-end. Sa-mi spuneti si mie vre-un proprietar de cladiri care amana sau face reducere la chirie pentru astfel de activitati in Romania ca-l mananc ( pentru ei nu exista criza sau Covid-19, la ei trebuie sa intre chiria daca se poate in crestere si anticipat) sau vre-un furnizor de utilitati sa te amane la plata. Acum e adevarat ca sunt site-uri internationale de comparare preturi sau de rezervari on-line (Booking, Airbnb sau Momondo care fac concurenta agentiilor clasice si de multe ori ofera preturi mai mici fata de acestea , clientul n-are nici o vina pentru asta, el cauta un pret cat mai convenabil. Agentiile trebuie sa se dezvolte si in on-line , nu doar sa raspunda la telefon sau pe fax si sa consulte clientii prin mail/telefon( sa nu credeti ca Booking, Momondo sau Airbnb nu au investit enorm in infrastructura informatica si pentru mentenanta acesteia asa ca nu pot fi acuzate ca au costuri mai mici). Lasati lacomia specific romaneasca si folositi profiturile din zilele bune in investitii/infrastructura si pentru rezerve si mai lasati finantarile pentru Porsche/Mercedes si dejunurile servite in centrul vechi. Acum ca nu ne invatam minte desi de la criza din 2009-2010 au trecut doar 10 ani criza actuala va tria din nou agentii economici si ii va pastra pe cei mai ponderati si mai economi.
    • Like 2


Îți recomandăm

Telemunca

Odată cu răspândirea noului coronavirus de la o țară la alta, companiile din toată lumea și-au schimbat politica de resurse umane și și-au încurajat angajații să lucreze la distanță pentru a preveni extinderea epidemiei. O decizie care ține de supraviețuirea biologică, dar și de supraviețuirea ca business. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Recul

Povestea Recul începe în 2015, când regizorul Vlad Dragomirescu și actorul Bogdan Untilă și-au propus să creeze un incubator pentru proiecte culturale independente, care să cuprindă două direcții: teatrul de improvizație și teatrul clasic.

Citește mai mult

Alphahead

Vishal Narender și Georgeta Brehoi, soția sa, au venit în România în urmă cu 4 ani, după ce au lucrat în mai multe multinaționale din India, Franța și Irlanda, și au decis să-și investească toate economiile pentru a produce echipamente moto.

Citește mai mult