Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

„Ramona a fost ucisă”. Scurta și intensa viață a „gărzii mele de corp” din copilărie

Tânără femeie tristă

Foto: Guliver Getty Images

Doi ochi negri mari și parcă miraţi mai tot timpul, ten măsliniu, corpul robust şi puternic – aşa era ea, prietena mea, cea cu care îmi petreceam zilele şi uneori serile copilăriei. Am atâtea aminitiri şi poveşti împreunã cu ea, încât pot rescrie istoria… de la blocaje în lift, sărituri pe geam sau din copaci, conspiraţii de cartier, momente de „hai să fugim de acasã”, lupta noastră, „noi” şi „ceilalţi”… până la chestiuni  mai complicate: „m-am îndrăgostit”, „eu şi ai mei”: „anya şi apa” pentru ea, „mama şi tata” pentru mine.

Eu, nãscutã în iunie, ea, în mai, cu o lună mai devreme, întâietate care îi conferea ei un drept suplimentar, mai ales în situaţiile în care concuram sau căutam linia cea dreaptã, autoritate câştigată cu un argument solid şi cât se poate de justificat: „eu sunt mai mare decât tine”. Eram fiicele a doi taţi, care îşi doriseră amândoi cu înverşunare băieţi, şi care au concurat pentru titlul de a fi „tată de băiat”. Amândoi au primit însã opusul celor visate –  două fete: Diana şi Ramona. La vremea respectivă era în vogă un serial TV, care îi ţintuise pe pãrinţii noştri la televizor seară de seară, oferindu-le surse de inspiraţie pentru numele copiilor: „Om sărac, om bogat” (“Rich man, poor man”) cu cele două protagoniste feminine: Diane Porter şi Ramona Scott. Aşadar, amândouã aveam toate premizele de a păşi în lume cu dreptul.

Cu Ramona mă simţeam protejată, cine îndrăznea să se ia de „Diane Porter” s-ar fi putut trezi în mod neaşteptat cu un mic pumn în spate, nedumerit de ce se întâmplă, deoarece, cât ai clipi, n-ar mai fi văzut nimic, pentru că pumnul era succedat de un luat la goană cu o viteză supraomenească.

Primele prăjituri coapte de Marika, mama Ramonei, erau degustate de mine, deoarece fetiţa robustã cu ochi negri se asigura să le primesc eu. Multe după-amiezi le petreceam împreună, adormind în camera ei umbritã de copacii din spatele blocului.

Inventasem jocuri numai ale noastre, o lume numai a noastră, plină de culori ştiute şi văzute numai de noi, cântecele noastre, cuvintele noastre, până şi visele erau doar ale noastre… ne închipuiam cum vom fi, când vom fi mari, cum vor fi bărbaţii noştri, câţi copii vom avea, lăsându-ne în voia imaginaţiei. Ea dorea să se facă poştaş (habar nu am de ce, doar suspectam cã îl place pe poştaşul nostru), iar eu poliţistã, având un apetit pentru filmele cu detectivi.

Am învăţat puţină maghiară cu ea şi limba aceasta grea devenise mai suavă şi mai dezirabilă pentru mine. „Szeretlk!”, „eper”, repetam cuvinte după ea cu o conştiinciozitate de elev sârguincions.

O iubeam pe Ramona. Aveam şi alte prietene, cu care o mai trădam pe fetiţa cu ochi negri în jocurile copilăriei, însă ea era Ramona, prietena mea de suflet – mereu acolo cu privirea ei adâncă, ce ascundea mistere profunde şi neştiute de nimeni. Şi chiar le ascundea!

„Diana! Diana! Diana!” răsuna de multe ori în tot cartierul. Era semalul cã a ieşit afară şi mă căuta. „Sunt aici! Vin!” „Azi mergem în pădure?”  „A plouat! E ud.” „S-a uscat deja.” „De unde ştii?” „Știu eu, doar sunt mai mare…”

A plecat la 2-3 ani după revoluţie în Ungaria cu familia ei „pentru o viaţă mai bună”, împreună cu sora ei mai mică, Kati.

Peste 300 de scrisori sunt ordonate într-o lădiţă cu amintiri, în casa pãrinţilor mei. Îmi povestise viaţa ei, cea pe care a vrut să o ştiu: şcoala, concerte, primul job la Pizza Hut, primul iubit, prieteni, unele tristeţi, bucurii, rutină…

A venit o dată în ţară cu părinţii şi prietenul ei. Eram încă mici, iar eu la vremea respectivă nici nu sărutasem un băiat. Au dormit împreună în camera mea, iar eu m-am retras timid în altă parte, gândindu-mă la „ce naiba fac”. Simţeam că suntem prea mici cel puţin pentru timpurile acelea. Nici nu îmi plăcea individul cu care venise. Simţeam că e prea tăcut şi că ascunde ceva. Blond cu ochi albaştri, iar ea la fel, brunetã şi mai robustã. M-a umplut de bomboane Rafaello şi de pupături. Părea fericitã, dar absentã. Ne-am plimbat împreună, însă eu tot o căutam pe fetiţa cu ochi negri care dădea pumni în spatele băieţilor care mă necãjeau la bloc. Era tot acolo, cred.

Şi astãzi o caut… şi o văd uneori… mă uit pe cer şi îi văd chipul printre nori… îl vãd printre lucrurile mele, printre cărţi… printre flori… o văd când privesc cristalul unei ape… Prin natura muncii mele, privesc intens oamenii, încerc să pătrund în adâncul lor şi să le ghicesc povestea; nu de puţine ori am întâlnit oameni în ai căror ochi am gasit-o pe ea, mă gândeam cã sigur e acolo o bucăţică din ea… o vedeam în ochii lor.

Scrisorile noastre s-au întrerupt brusc şi nici nu mai ştiu cine a fost cea care a rupt şirul epistoloar. Şi poate nici nu mai are importanţă.

Lumea s-a oprit în loc şi toate amintirile pământului mi-au trecut sub ochi, când am primit vestea de la mama ei: hotel, droguri, prieteni, „Ramona a fost ucisă”. Totul părea confuz şi mă gândeam că nu poate fi adevărat. Eu ştiam că este acolo undeva… şi încă o caut în ochii din jur, iar uneori o văd chiar şi în nori…

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Servus!
    Și dacă-i ficțiune, mișcă sufletul!
    Cele bune,
    Purice N.
    • Like 0
  • Multumesc!
    Mi-ai adus aminte de unii prieteni din copilarie despre care nu mai stiu nimic...
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult