Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Și ce dacă mă dau afară, îmi găsesc job imediat” nu mai funcționează. Despre recrutare, fără replică, în vreme de pandemie

asteptare - femeie - Foto: suedhang/ Cultura RF/ Profimedia)

Foto: suedhang/ Cultura RF/ Profimedia

Joburi iluzoriu prezentate, titulaturi proaspăt tușate, proiecte doar creionate, teambuilding-uri în Ibiza și o listă infinită de „beneficii”. Ce vremuri, nu? 

Din 2009 lucrez în domeniul resurselor umane și am fost martora perioadei în care angajatorul orchestra „piața”, recrutorii se aflau în imposibilitatea de a valida numărul mare de CV-uri primite pentru un post, multe abuzuri, demisii forțate, iar replica „dacă nu îți convine să știi că mai avem încă 100 la ușă” era bine cunoscută și des folosită; apoi polul de putere s-a dus de la angajatori la angajați și a apărut o altă replică: „și ce dacă mă dau afară, îmi găsesc job imediat.”

Astăzi suntem în pandemie, dar fără replică. Companii de toate dimensiunile și din toate sectoarele sunt afectate, impactul economic global este semnificativ, iar piața muncii și-a pierdut din dinamică. Reflexul angajatorului este de a evalua competențele potențialului angajat și din alte perspective, cum ar fi: versatilitatea, entuziasmul adus de schimbare și preocuparea pentru interesul comun al companiei.

Citește și:

Ne așteptăm ca în perioada următoare să asistăm la si mai multe restructurări, reorganizări, insolvențe, angajări mai puține, reducerea normei de muncă și procese de recrutare mai riguroase.

Cei care se vor adapta rapid noilor condiții de lucru vor fi cei care vor supraviețui - angajatori și angajați deopotrivă - cei care sunt flexibili, agili, cu un grad ridicat al managementului de risc, care și-au dezvoltat și își vor dezvolta în continuare aptitudinile de analiză a datelor, inteligența artificială, machine learning.

Se cere o analiză obiectivă a resurselor umane, cu focus pe productivitate, o evaluare aprofundată a performanței acestora, a costurilor și a nevoii de repoziționare în perioada următoare - să-l numim un test al maturității.

Urmările acestei analize se vor transpune în domeniul recrutării sub următoarele forme:

  • Iureșul recrutării de volum se va atenua - se va recruta mult mai atent, iar procesele de selecție vor deveni mai stricte, vom pune mai mult accent pe calitate și mai puțin pe cantitate. Dacă înainte se recruta mai mult decât era nevoie, în special în domeniul IT - așa numita recrutare de bench, pe principiul „important este să avem omul, că după vin și proiectele” - acum vom recruta atât cât avem nevoie.
  • Concurența între cei care își caută un job va crește - ne bucură acest lucru, competiția este benefică, crește nivelul de energie și dorința de a ne perfecționa.
  • Se vor reanaliza și (sper) echilibra salariile - excesul de sare, zahăr, grăsimi și salarii mult prea mari în raport cu pregătirea/experiența profesională dăunează grav sănătății. Jocul de-a „cine dă mai mult” nu face decât să ne limiteze.
  • Crește gradul de reconversie profesională - incertitudinea locului de muncă îi determină pe tot mai mulți să-și regândească planurile de carieră și să se orienteze către industrii mai sigure.
  • Conceptul de telemuncă, privit cu reticență până acum, devine o normalitate - perioada aceasta i-a forțat pe acei manageri „neliniștiți” să-și pună lupa în sertar și le-a demonstrat că putem fi chiar mult mai productivi lucrând de acasă. Și uite așa, ușor-ușor, ajungem să creștem și gradul de încredere în noi și cei din jurul nostru.
  • Atitudinea și comportamentul, mai importante decât calificările - vom avea nevoie de oameni implicați, dornici să învețe, cu o motivație intrisecă, sinceri cu ei și sinceri cu angajatorul. Un „nu știu” este mult mai sănătos pentru noi toți.
  • Renunțăm la „ochelarii de cal” - compania va recruta și oameni din domenii/industrii diferite, dar cu valori/principii comune; mixul de generații, experiențe, calificări va fi combustibilul potrivit pentru creșterea productivității.
  • Crește interesul pentru proiectele de scurtă durată (6-12 luni) - sunt freelancer, am simțit pe pielea mea cum în ultimii ani a crescut numărul celor care caută să se implice în proiecte de scurtă durată datorită dinamicii pe care acestea o oferă și a flexibiltății programului de lucru. 

Recunosc că îmi doream să ajungem într-un punct ca acesta, de cotitură, să ne resetăm așteptările, să renunțăm la superficialitate, să creștem organic și nu artificial, să acordăm mult mai multă importanță pregătirii și eticii profesionale, să ne respectăm valorile, principiile, periodic să ne autoevaluăm și să fim „în gardă” - adică, pregătiți pentru imprevizibil. Multumiți să ne punem în lumină calitățile, deschiși și încrezători să ne îmbunătățim constant performața. Între „piața angajatorului” și „piața angajatului” să existe un echilibru guvernat de transparență de ambele părți, să ne educăm reciproc și să creștem împreună.

Să nu pierdem din vedere faptul că a crescut și crește numărul oamenilor care vor să aducă ceva nou, să facă o meserie din pasiune, să aprecieze autenticul, să se implice și în comunitatea locală, să sprijine și să încurajeze creația, prin urmare angajatorii vor trebui să fie agili și ei, să integreze conceptul de intraprenoriat, să fie mult mai activi, mai deschisi către nou și să învețe să asculte.

Responsabilitatea, corectitudinea, disciplina și integritatea sunt valori pe care ar trebui să le respectăm, indiferent de domeniul din care facem parte și indiferent de barca în care suntem.

E timpul să „facem curat”, să ne uităm mai mult înăuntru, să fim sinceri cu noi și să trecem la treabă, pentru că nu prea mai „merge și așa”, ne asteaptă multe schimbări.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult

Solar Resources

V-am spus anul trecut povestea IT-stului care a făcut o „reconfigurare de traseu” în carieră: sătul de orele pierdute în trafic în București, s-a întors „la țară”, lângă Turnu Măgurele, să facă agricultură bio.

Citește mai mult

Post Malone

A deschis turneul său european ”The Big Ass Tour” la Cluj și a spus în fața tuturor că nu a mai fost niciodată în România, dar că e „ireal” că a fost primit atât de bine aici. A vorbit cu sinceritate despre începuturile sale și despre cum i se zicea la început că va fi un „one hit wonder”. Am descoperit la Untold X un artist cu o voce foarte bună, inepuizabilă, ca o baterie cu reîncărcare rapidă: la finalul fiecărei piese părea că rămâne fără suflare. În mod neașteptat, se reîncărca în câteva zeci de secunde în care i se auzea respirația adâncă și intra cu aceeași forță în următoarea melodie. E foarte valoros Post Malone, pentru mine, revelația acestei ediții (foto: Inquam Photos / Vlad Bereholschi).

Citește mai mult