Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Te rog mult când mergi la baie la școală, încearcă să nu mergi singură. Ia o colegă cu tine”. În băile școlilor noastre se manifestă violența și lipsa de educație privind sexualitatea

Școala „Nicolae Titulescu”

Foto: Inquam Photos/ George Călin

Așa începe: ”Te rog mult când mergi la baie la școală, încearcă să nu mergi singură. Ia o colegă cu tine”, zic eu. ”Păi, de ce?”, mă întreabă ea, inocent, că doar abia a făcut 8 ani și când merge la baie nu se așteaptă să se întâmple ceva rău. ”În caz că se întâmplă ceva, să puteți anunța repede profesoara, un adult”, completez eu. Așa începe. Așa ne educăm fiicele să se păzească și să meargă împreună la baie, ”în caz de ceva”. E un altfel de ”share location” dacă vreți. Așa începem să dăm mai departe o strategie de autoprotecție, pe care ne-am construit-o în generații întregi. Curios lucru: dacă ai un băiat, strategia nu are aceeași interpretare. Ați observat? Dacă în cazul fetelor e ok, acceptabil, să meargă la baie ”câte două”, de unde, mai târziu, și obișnuința de ”a ne pudra nasurile împreună”, în cazul băieților, schema nu mai e percepută ca o tactică de a se proteja, ci o strategie de a face ceva ”interzis”. ”Dar ce faceți voi la baie împreună?”. Pentru că ni se pare normal ca fetele să se apere una pe cealaltă, iar băieții să facă asta singuri. Dar uite că nu mereu e valabil. 

La băile din școlile noastre se întâmplă multe. De exemplu, violuri, dar care pentru mulți sunt nedovedite, așa că nu merită să vorbim despre ele. Ne solidarizăm cu abuzatorii, că nu știm altfel, fără să ne gândim că mâine poate fi victima copilul nostru. Poate nu fix prin viol, dar e bătut în baie, i se rup hainele, este atins nepotrivit, este hărțuit. În băile școlilor noastre e manifestarea lipsei de educație privind sexualitatea pe care de 30 de ani nu suntem în stare să o dăm copiilor noștri. Acolo se filmează pentru TikTok, acolo intră curioșii să vadă chiloții colegelor sau colegilor, acolo ”se trag fetele de codițe, și băieții... ”. Nu-mi spuneți că pe vremea voastră era altfel, că nu vă cred. Ce s-a schimbat? Accesul nelimitat la pornografia online, de exemplu. Dacă ești părinte al unui copil de peste 7 ani care are acces la laptop, telefon, calculator, tu știi la ce video-uri se uită? Credeți că poate ieși ceva bun din asta dacă școala și părinții nu fac educație, la unison, copiilor despre cum se transformă corpurile lor, despre ce înseamnă abuz, despre ce înseamnă consimțământ, despre cum se formeză relațiile, despre respect în relații, despre protecție, despre cum nu tot ce vedem într-un filmuleț pe net e și realitatea pe care o trăim? Nimic nu poate ieși bun dacă părinții se fac că nu văd, iar școala bagă sub preș situații care ar trebui să fie un prilej de învățare pentru toată lumea, si sprijin pentru victimă și abuzatori, deopotrivă.

Așa începe și așa continuă un abuz asupra tuturor generațiilor de copii de 30 de ani și mai bine: prin băgat sub preș, prin închis ochii, prin mers mai departe, prin ”dar nu știu dacă a fost chiar așa”, prin ”nouă nu ni s-a întâmplat”. Ghinion! Mâine poate ți se întâmplă.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • De aproape 3 decenii tot vorbim si scriem despre drepturile si libertatile unora (in detrimentul altora, daca acestea nu sunt insotite si de responsabilitati/ obligatii adecvate si eficiente) fara ca eventualele reguli/ masuri/ actiuni stabilite/ permise, dupa indelungi si ineficiente discutii, de documentele reglementare sa sa fie pragmatice, eficace/ eficiente sau chiar sa existe.... Exemplul telefoanelor mobile functionand la elevi in ore, in paralel cu profesorii lor (PENTRU CA ELEVILOR LI SE PERMITE/ POT!) este doar cel mai cunoscut in acest sens. O profesoara de gimnaziu mi se plangea ca elevii ei in loc sa fie atenti la lectii, isi transmit intre ei, in timpul orelor, imagini/ clipuri sexy sau chiar porno! Cei mai inventivi inregistreaza audio-video profesorii la catedra/ tabla, uneori in posturi dezavantajoase - uneori chiar fara ca acestia sa doreasca/ poata sa intervina - pentru a plasa ulterior pe youtube "creatiile" lor... Si a deveni astfel "faimosi" prin numarul de like-uri primite in scurt timp! De asemenea prin inregistrarea scenelor de bullying....
    O ciudata realitate intalnita in ultimele 2 decenii - nu numai de mine dar ascunsa consecvent de pudibonzii din massmedia si social media - in unele scoli si universitati, consta in .... MIXAREA TOALETELOR pentru baieti prin blocarea accesului fetelor in cele destinate lor (spatiul aferent. foarte ispititor probabil, devenind, dupa necesitati, WC-ul incuiat, magazia sau chiar biroul/ sediul personalului de curatenie sau chiar al unei administratoare. Nu sunt convins ca aceasta modificare a destinatiei WC-urilor ar necesita aprobarea sefilor institutiei desi este evident ca mixarea poate avea (si chiar are) unele consecinte nocive pentru elevi si studenti... Le constata si evalueaza cineva?
    Nici nu mai conteaza ca in aceste structuri scolare/ universitare („WC”-uri, „toalete”, dar impropriu denumite "bai" asa cum ne tot informeaza mass/ social media!), uneori nu exista nici macar apa curenta si incalzire, dar de regula lipsesc sapunul (lichid), hartia igienica, prosoapele, ventilatoarele si/ sau, mai ales, inchizatorile/ zavoarele de usi actionabile doar din interior... De curatenie si intretinerea ei nici nu mai poate fi vorba, lipsind educatia elevilor in acest scop, intrucat pentru utilizatorii minori a devenit o RUSINE sa puna mana pe matura si perie! Mai ales in WC-uri!...
    Acum aflam cu stupoare ca insusi Consiliul local al Sectorului 1 ar fi decis sa instaleze - DUPA RECENTUL GRAV INCIDENT SOLDAT CU VIOLAREA REPETATA A UNUI MINOR - in toate WC-urile scolare din sector, costisitoare si ineficiente .... "dispozitive de alarmare" (a cui? pentru ce?), intrucat acolo legea ....nu permite instalarea camerelor videocaptoare!!
    Se pare ca nimanui din administratia publica locala nu i-a trecut prin cap sa minimizeze costurile (achitate de aceste administratii) consumurilor de electricitate in scoli/ universitati prin instalarea de lampi cu detectoare de prezenta (in WC-uri, pe coridoare, in sali, curti, etc.) care se aprind doar daca este cineva prezent in zona lor...
    Va puteti imagina uimirea unui vizitator provenind dintro scoala/ universitate dintro tara dezvoltata daca si atunci cand ajunge sa constate ca in scolile/ universitatile noastre mai toate aceste "detalii" esentiale pentru elevi si studenti sunt insignifiante pentru decidentii / executantii nostri (desi in unele scoli sunt cheltuite ineficient sume importante pentru securitate, echipamente si retele informatice, audio-video, camere videocaptoare si ...paznici!)...Si ca exista majore lipsuri si inadvertente in WC-uri si alte spatii comune ale unei scoli/ universitati romanesti.... Ce-i de facut?
    • Like 0
  • De aproape 3 decenii tot vorbim si scriem despre drepturile si libertatile unora (in detrimentul altora, daca acestea nu sunt insotite si de responsabilitati/ obligatii adecvate si eficiente) fara ca eventualele reguli/ masuri/ actiuni stabilite/ permise, dupa indelungi si ineficiente discutii, de documentele reglementare sa sa fie pragmatice, eficace/ eficiente sau chiar sa existe.... Exemplul telefoanelor mobile functionand la elevi in ore, in paralel cu profesorii lor (PENTRU CA ELEVILOR LI SE PERMITE/ POT!) este doar cel mai cunoscut in acest sens. O profesoara de gimnaziu mi se plangea ca elevii ei in loc sa fie atenti la lectii, isi transmit intre ei, in timpul orelor, imagini/ clipuri sexy sau chiar porno! Cei mai inventivi inregistreaza audio-video profesorii la catedra/ tabla, uneori in posturi dezavantajoase - uneori chiar fara ca acestia sa doreasca/ poata sa intervina - pentru a plasa ulterior pe youtube "creatiile" lor... Si a deveni astfel "faimosi" prin numarul de like-uri primite in scurt timp! De asemenea prin inregistrarea scenelor de bullying....
    O ciudata realitate intalnita in ultimele 2 decenii - nu numai de mine dar ascunsa consecvent de pudibonzii din massmedia si social media - in unele scoli si universitati, consta in .... MIXAREA TOALETELOR pentru baieti prin blocarea accesului fetelor in cele destinate lor (spatiul aferent. foarte ispititor probabil, devenind, dupa necesitati, WC-ul incuiat, magazia sau chiar biroul/ sediul personalului de curatenie sau chiar al unei administratoare. Nu sunt convins ca aceasta modificare a destinatiei WC-urilor ar necesita aprobarea sefilor institutiei desi este evident ca mixarea poate avea (si chiar are) unele consecinte nocive pentru elevi si studenti... Le constata si evalueaza cineva?
    Nici nu mai conteaza ca in aceste structuri scolare/ universitare („WC”-uri, „toalete”, dar impropriu denumite "bai" asa cum ne tot informeaza mass/ social media!), uneori nu exista nici macar apa curenta si incalzire, dar de regula lipsesc sapunul (lichid), hartia igienica, prosoapele, ventilatoarele si/ sau, mai ales, inchizatorile/ zavoarele de usi actionabile doar din interior... De curatenie si intretinerea ei nici nu mai poate fi vorba, lipsind educatia elevilor in acest scop, intrucat pentru utilizatorii minori a devenit o RUSINE sa puna mana pe matura si perie! Mai ales in WC-uri!...
    Acum aflam cu stupoare ca insusi Consiliul local al Sectorului 1 ar fi decis sa instaleze - DUPA RECENTUL GRAV INCIDENT SOLDAT CU VIOLAREA REPETATA A UNUI MINOR - in toate WC-urile scolare din sector, costisitoare si ineficiente .... "dispozitive de alarmare" (a cui? pentru ce?), intrucat acolo legea ....nu permite instalarea camerelor videocaptoare!!
    Se pare ca nimanui din administratia publica locala nu i-a trecut prin cap sa minimizeze costurile (achitate de aceste administratii) consumurilor de electricitate in scoli/ universitati prin instalarea de lampi cu detectoare de prezenta (in WC-uri, pe coridoare, in sali, curti, etc.) care se aprind doar daca este cineva prezent in zona lor...
    Va puteti imagina uimirea unui vizitator provenind dintro scoala/ universitate dintro tara dezvoltata daca si atunci cand ajunge sa constate ca in scolile/ universitatile noastre mai toate aceste "detalii" esentiale pentru elevi si studenti sunt insignifiante pentru decidentii / executantii nostri (desi in unele scoli sunt cheltuite ineficient sume importante pentru securitate, echipamente si retele informatice, audio-video, camere videocaptoare si ...paznici!)...Si ca exista majore lipsuri si inadvertente in WC-uri si alte spatii comune ale unei scoli/ universitati romanesti.... Ce-i de facut?
    • Like 0
  • Marta check icon
    Nu vreau să par insensibila prin comentariul meu. Ce a pățit acel copil este abominabil și cei care nu și-au făcut datoria trebuie sa plătească. Însă acest discurs care lasă de înțeles ca violurile se întâmplă cu frecvență, că mâine urmezi tu, sunt nocive. La fel și sfaturile date unui copil de 8 ani să aibă grijă la baie!
    • Like 2
  • Marta check icon
    Sau poate nu ți se întâmplă!
    Părerea mea este că violurile sunt rare, statistic vorbind. Desigur că atunci când se întâmplă, pentru victimă nu contează că este o situație excepțională. Se scrie atât de mult despre violuri in ultima vreme, nu mai exista film pe lume fara măcar un viol (îmi amintesc cu stupoare că am fost la teatru acum câțiva ani - sincer, între timp m-am lecuit de teatrul din zilele noastre noastre - la casa zoikai, de Bulgakov. Citisem piesa in facultate. Pe la jumătatea piesei, se petrece un viol. Rămân șocată, când ajung acasă caut cartea în biblioteca și o găsesc. O recitesc. Nu era niciun viol, desigur). Tinerii ajung să creadă că e un fenomen care se întâmplă cu frecvență, și de aici panica și sfaturile absurde sa mergi la baie cu cineva! E in regula sa îi spui fetei să nu se urce în mașinile străinilor, să nu bea în prezența necunoscutilor etc. Dar sa meargă la baie in grup in caz că? Ajungem sa ne învățăm fetele sa orice bărbat este un potențial violator? Eu una nu am această experiență de viata, am 40 de ani, am fost studentă, am fost iresponsabila la viața mea, experiența mea de viață nu este că există un violator la orice colt de strada. Cred că atitudinea asta dăunează și fetelor și băieților. In loc sa se creeze relații între oameni, se creează ziduri. Temeri.
    • Like 2
  • Trist dar si foarte adevarat ,ce se intampla prin scolile noastre ,Dar din cate stiu ,probleme de acest gen au mai fost ,Dar cauza lor este ,lipsa de educatie sexuala din scoli ,,Asta se intampla din cauza ,,influenteii negative a BOR si insistentele lor cu orele de religie in defavoarea orelor de Educatie Sanitara ,care era , si in scolile comuniste , Acolo se explica ,despre noriuni de igiena alimnetara-nutritie ,igiena corporala-intima ,etc,, Era foarte bine-venita.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult