Foto: Guliver Getty Images
Sigur avem rezervările confirmate? Oare am pus bine anul atunci când am selectat biletele de avion? Sper că nu am greșit datele de identificare din pașaport!
Cu toții avem astfel de îndoieli uneori. Împrăștiat și impulsiv, uneori cumpăr bilete de avion și nu mai țin minte dacă le-am luat pentru anul în curs.
Iar un studiu la care au participat zeci de mii de turiști, printre ei și peste o mie de români, demonstrează că nu sunt singurul care trece prin astfel de stări.
Studiul a fost realizat în 2019 de platforma de rezervări momondo.ro. 23.400 de persoane din 22 de țări, dintre care 1006 români cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani, au fost întrebați online cum își planifică vacanțele și ce temeri au. Rezultatele au arătat că 29% dintre români își fac griji privind felul în care vor decurge planurile de călătorie, iar cifrele ne plasează ca cei mai stresați europeni. Iată detaliile acestei analize foarte interesante și la final o vacanță cu incidente cauzate de neatenție. Din fericire, un caz izolat între multele călătorii pe care le găsiți pe funkytravel.ro.
La polul opus sunt germanii care au declarat că sunt extrem de relaxați atunci când îți planifică un concediu, doar 13% dintre respondenți au recunoscut că sunt stresați. Sociologii care au studiat rezultatele sustin că planificarea unei vacanțe aduce mult entuziasm în cazul turiștilor români, dar acest sentiment vine la pachet cu un set de griji referitoare la lucrurile care ar putea să nu se întâmple în concordanță cu așteptările.
Peste 40% dintre turiștii români nu sunt siguri de rezervările făcute
Un motiv care pune țara noastră în fruntea clasamentului este acuratețea rezervărilor: 41% dintre români se întreabă în timpul unei călătorii dacă au făcut toate rezervările corect. Foarte aproape de noi au fost și respondenții din Suedia (40%), iar la polul opus se află participanții care provin din Germania (24%). Cei care au făcut studiul susțin că cei mai temători turiști sunt cei trecuți de 50 de ani. Specialiștii au identificat și cele mai comune greșeli în planificarea călătoriilor, dar iată și câteva sfaturi pentru a evita aceste erori:
Introducerea greșită a datelor de călătorie
Mulți călători fac greșeli în timpul rezervării zborurilor sau a cazării introducând o altă lună din calendar. Cele mai comune erori sunt selectarea lunii iunie în locul lunii iulie (sau invers) sau introducerea numărului corespunzător lunii: luna a 6-a în locul lunii a 7-a (sau invers). Recomand verificarea multiplă a datelor selectate sau chiar reverificarea de către o altă persoană înaintea efectuării plății, pentru că schimbarea ulterioară a datelor de călătorie pentru o cursă low-cost poate fi mai scumpă decât achiziționarea unui nou bilet.
Introducerea greșită/incompletă a datelor de contact
Schimbările de orar sunt frecvente mai ales în cazul călătoriilor cu avionul, iar acestea obișnuiesc să fie transmise prin SMS/mail tuturor călătorilor. Introducerea eronată a datelor de contact poate împiedica aflarea informațiilor privind cursele anulate sau reprogramate, ceea ce va afecta întreaga vacanță. Pe lângă reverificarea datelor introduse, o măsură preventivă poate fi verificarea cursei anterioare a unei aeronave, întrucât dacă au existat întârzieri în segmentele de zbor anterioare, există riscul ca acestea să afecteze următoarele curse. Puteți verifica acest lucru pe site-uri de monitorizare a curselor aeriene (un exemplu este www.flightradar24.com).
Introducerea greșită a segmentelor de zbor
Mai ales în cazul biletelor pentru zboruri cu escală achiziționate separat, se întâmplă frecvent încurcarea segmentelor de zbor selectând greșit orașele de plecare sau destinație (pot fi selectate în ordine inversă) sau selectând datele greșite de zbor atunci când un segment de zbor are loc în timpul miezului nopții. Unii călători pot omite acest aspect și achiziționează biletul de zbor pentru o dată diferită de cea necesară (fie în ziua următoare, fie în cea precedentă). Din nou, este recomandată reverificarea datelor și orelor de zbor, pentru a evita neplăcerile.
Nefolosirea unui segment de zbor
În cazul nefolosirii unui segment de zbor, cele mai multe companii iau în calcul nefolosirea întregului lanț de călătorii care ar urma acelui segment, deci există posibilitatea revânzării locurilor respective. De exemplu, un zbor București – Amsterdam – Bangkok pentru care nu a fost folosit segmentul București – Amsterdam va avea semnalată posibilitatea neapariției călătorului în segmentul Amsterdam – Bangkok. Desigur, compania va găsi o soluție pentru compensarea acestui lucru în cazul înregistrării pentru al doilea segment de zbor, dar aceste soluții pot include și replanificarea zborului respectiv, deci este recomandată semnalarea continuării călătoriei în acest caz, pentru a evita reorganizarea excursiilor.
Cum am greșit rezervarea pe Airbnb pentru Porto
Portugalia a însemnat o cursă nebunească de 2000 de kilometri între Lisabona, Porto, Fatima și Olhao. Distrat din fire, cu multiple conturi pe Airbnb, mi-am salvat un profil de căutare a locurilor unde urma să dormim. Un studio sau un apartament cât mai aproape de centru, fără proprietari în casă și cu terasă pentru că suntem fumători.
Ajungem în Porto în jurul prânzului și îl sun pe proprietar. Respectuos, mă pune pe hold până când termină să mănânce. Încercăm să nu bruscăm proprietarii- niciodată nu știi peste cine dai- acesta este riscul prin Airbnb. Din fericire, Alfredo a fost un om foarte drăguț. Cu o engleză stilcită, am dat amândoi din mâini până când am reușit să ne înțelegem.
Alfredo ne-a prezentat apartamentul. Aici este livingul, aici este dormitorul, terasa unde puteți să vă beti cafeaua liniștiți, hamacul și baia. Cum ușa de la baie nu se închide foarte bine, omul ne arată mai multe metode de a o încuia. Fără nicio reținere îi spun că suntem căsatoriți de mulți ani și că ușa de la baie nu este o problemă. Îl văd pe Alfredo suprins de remarca mea.
Cu greu reușește să-mi dea de înțeles că nu vom fi doar doi în acea noapte, ci patru- eu, soția mea, Alfredo și soția lui. Da! Distratul din mine nu a fost atent și a lăsat în motorul de căutare și camere de închiriat în incinte locuite. Stabilim că vom rămâne acolo mai ales că banii pentru cazare erau deja plătiți.
Turiști liniștiți, îi recomand!
În viață mea nu am fost mai liniștit ca în noaptea în care am dormit în casă lui Alfredo. Obosiți după traseul parcurs prin Porto și Gaia, am ajuns în apartament. Ziceai că suntem doi hoți! Descuiem ușa fără să scoatem vreun zgomot. Apoi ne măsurăm greutatea pașilor pe parchetul din lemn masiv pentru a nu-i deranja pe proprietari.
Ajungem într-o suflare în apartament, închidem ușa la dormitor și punem la punct strategia pentru duș și somn. Orice zgomot pe care îl facem ni se pare infernal, iar stropii de apă se parg de marginea căzii ca niște bubuituri. Într-un final, reușim să ajungem în dormitor ca și cum am fi dat marea lovitură, iar proprietarii nu ne-au prins. Și cum șușotiam noi acolo (de fapt încasez eu cuvinte dulci despre repezeala și neatenția mea) se aude ușa de la intrare. Proprietarii abia atunci au ajuns acasă.
Să vezi rîsete pe muțește la noi în dormitor! Nu știu când s-a făcut dimineață și cum am plecat de acolo, dar sunt sigur că Alfredo și soția lui nu ne-au simțit în casă la ei.
Peste câteva ore, Airbnb îmi trimite o notificare. Review de la Alfredo: „Turiști liniștiți, îi recomand” .
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Legislatia obliga airbnb, in multe tari, sa nu accepte listarea imobilelor acelor proprietari care nu fac dovada ca s-au inregistrat dpdv fiscal pentru a plati taxe si impozite pe sumele obtinute.
Hai sa ne documentam si apoi sa scriem, nu credeti?
Restul, fiscalizarea, sunt treaba statului respectiv. N-o face, nu-i treaba mea și nici nu pot să schimb ceva.
În România e important să nu fii fraierit iar dacă ceva e mințit sau ascuns cu bună știință să poți să deschizi gura, de aia rezerv aproape mereu prin platforme de turism.
Înainte căutam direct însă acum nu poți pleca fără să ai o siguranță. Că ai cazare și că nu ești fraierit. Chiar așa, oficial și legal, sunt neajunsuri la care nici nu te gândești, darmite la negru. Eu vreau să văd dinainte ce iau, îmi pare normal. Restul e treaba altora.