Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

„Vreau să fac un robot mare, ca cel din Transformers”. Zeci de mii de ore de programare, mii de copii, profesori și voluntari implicați în toată țara - bilanțul unui program de un milion de dolari

copil cu tableta -  (Foto Jurgita Vaicikeviciene / Alamy / Alamy / Profimedia)

Foto Jurgita Vaicikeviciene / Alamy / Alamy / Profimedia

Iuli este al șaptelea copil în famila sa. Locuiește într-un cartier mărginaș, într-o comunitate inclusă în statistici la „defavorizate”. Până acum un an, Iuli nu știa să scrie și să citească, deși are 11 ani. Ajuns la cursurile de robotică organizate de o fundație pentru copiii din mediul rural, și-a surprins îndrumătorii cu înclinația sa naturală către tehnologie.

„Am construit singur câțiva roboți. Am demontat o jucărie, am luat motorul, am adăugat o baterie și am făcut o mașină care funcționa. Vreau să fac un robot mare, ca cel din Transformers”, spune Iuli.

În ultimii doi ani, în județe din mare parte din țară, copii de la sute de școli au fost îndrumați să își dezvolte abilitățile de programare, gândirea critică, creativitatea și capacitatea de a rezolva probleme complexe. Proiectele fac parte din program amplu, care și-a propus să dea un imbold competențelor digitale, cu accent pe programare, în cazul a 11.000 de elevi români și să asigure formări de specialitate pentru 4.500 de profesori, care au învățat astfel cum să aducă noile tehnologii mai aproape de copii. Iar cifrele previzionate au fost depășite.

Este vorba de programul „Alt Viitor”, finanțat de Microsoft România cu un milion de dolari și dezvoltat și derulat de un consorțiu de organizații nonprofit din România: CoderDojo București & Școala de Valori, Asociatia E-Civis, Fundația EOS, Asociația Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step.

„Everyone Digital” a ajuns în aproape 30 de școli din mediul rural. 50 de profesori, instruiți să predea informatica

Copiii din 28 de școli din comunitățile defavorizate au făcut primii pași în învățarea limbajului de programare în cadrul proiectului Everyone Digital, al Asociației E-Civis.

„Proiectul Everyone Digital din cadrul programului AltViitor nu doar că a făcut ca educația digitală să ajungă în peste 20 de școli din mediul rural și să pună bazele RoboHub - un loc dedicat roboticii, ci a reușit să facă mult mai mult de atât: să ne ajute să construim o comunitate. Datorită acestui proiect am reusit să intrăm în legatură cu profesori minunați care fac lucruri pentru elevii lor la nivel local și care au fost interesați să afle mai multe despre programare, robotică și roboți. Cred cu tărie că putem schimba lucruri doar împreună, ca o comunitate, iar acest proiect ne-a ajutat să îi punem bazele", spune Ana-Maria Stancu, președinte E-Civis.

Școlile unde copiii au participat la ore de educație digitală sunt din județele Ilfov, Călărași, Teleorman, Giurgiu și Ialomița, dar și unități școlare din București, cu elevi ai căror părinți nu își permit să îi trimită la cursuri de robotică sau de programare.

Solicitările pentru cursuri au fost peste așteptări. Sunt multe alte școli care au auzit despre proiect și ar fi dorit să mergem să le vizităm, adaugă Ana-Maria Stancu.

Lecții de educație digitală în RoboHub

La cursurile RoboHub, copiii au învățat să programeze dispozitive precum ozoboții și microbiții, să realizeze proiecte cu ajutorul plăcilor Arduino sau să scrie ei înșiși codul ce dă formă lumii Minecraft.

E-Civis a lucrat și cu grupe de copii incluși în programul organizației Teach for Romania. Aproape 200 de copii au participat la unul sau mai multe ateliere în RoboHub.

În cadrul proiectului, au fost organizate mai multe cursuri pentru profesori sau educatori din diferite cluburi de programare sau robotică pentru 56 de persoane.

Bilanț New Kids of the Code: resurse educaționale pentru peste 100 de școli primare, rețele de formatori, cursuri acreditate, formarea profesorilor de TIC

Sute de învățători au deprins cum să le dezvolte elevilor gândirea logică. Pentru a reuși să facă acest lucru, organizația Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step a pus la dispoziția dascălilor din mai multe județe un kit cu materiale atractive care contribuie la construirea mecanismelor de gândire.

„Resursele educaționale create și puse la dispoziția copiilor din peste o sută de școli primare, rețelele naționale de formatori, cursurile acreditate, formarea profesorilor de TIC din școlile participante în proiect, dar și exercițiul de lucru online sunt elemente care au asigurat și asigură participarea națională și sustenabilitatea proiectului, dincolo de provocările aduse de pandemia Covid-19. În acest moment este mai evident ca niciodată că implicarea marilor companii, cu precădere a giganților tehnologici precum Microsoft, este esențială pentru pentru pilotarea acelor programe educaționale care modernizează modul de predare și în general educația, care pot cu adevărat să formeze competențe pentru meseriile viitorului", a punctat Ioana Grindean - Asociația Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare, care a dezvoltat proiectul New Kids of the Code.

Desfășurat pentru două grupe de vârstă, proiectul New Kids of the Code, care face parte din programul „Alt Viitor” și răspunde programei școlare naționale, a propus elevilor din învățământul primar contexte de învățare care antrenează gândirea critică și logică a copiilor, ca elemene cheie în formarea competențelor digitale.

638 de învățători din 113 școli au fost pregătiți de o echipă de 29 de formatori, în cadrul sesiunilor de formare desfășurate la București, Brașov, Botoșani, Bistrița, Cluj-Napoca, Constanța, Târgoviște, Galați, Oradea și Tulcea, numărul participanților depășind estimarea.

8.000 de seturi educaționale pentru deprinderea gândirii critice au ajuns la elevii școlilor participante în proiect.

12 traineri au fost formați pentru instruirea a 160 de cadre didactice în vederea aplicării în clasele din învățământul secundar inferior a cursului opțional integrat, bazat pe tehnologia informației.  

9 cluburi de programare New Kids of ths Code

Profesorii de informatică din 9 școli au participat la un curs de folosire a instrumentelor inovative de predare a TIC. În urma acestui curs, profesorii conduc activitatea cluburilor de codare New Kids of ths Code în orașele lor, respectiv Bistrița Năsăud, Constanța, Brașov, Cluj Napoca, Oradea, Galați, Tulcea și București. Toate cluburile au fost dotate în cadrul proiectului cu kituri Arduino și toate școlile participante au primit licențe Minecraft.

Coder Dojo: 40.000 ore de programare, 5.000 de copii implicați, 1.500 de profesori

Peste 40.000 de ore de programare, peste 5.000 de copii implicați în activități, peste 1.500 de profesori participanți în workshopuri, peste 200 de voluntari implicați, peste 35 de județe și peste 5.000 de utilizatori pe platforma online Coder Dojo Tech Academy. Așa arată, pe scurt, bilanțul proiectului CoderDojo Tech Academy din cadrul programului Alt Viitor, derulat în parteneriat cu asociația Școala de valori. Astfel au fost create mai multe cluburi de programare în țară, dar și un site cu resurse online prin care părinții să își ajute copiii cu vârste de cel puțin 7 ani să învețe primele noțiuni de programare.

Pe site-ul Coder Dojo Tech Academy, părinții și profesorii pot găsi lecții și activități în limba română care să le dezvolta copiilor și adolescenților competențele digitale.

„Suntem profund recunoscători pentru că am făcut parte din programul AltViitor și am putut să ne împlinim visul de a aduce conceptul Coder Dojo în mai multe comunități din țară. Când am plecat la drum dorința noastră era de a face posibilă participarea la ateliere gratuite de programare pentru copiii din țară, să îi ajutăm să afle primele noțiuni de programare și să își descopere o nouă pasiune. Ne-am dorit de asemenea să arătăm și altor persoane - profesori, specialiști IT, studenți, părinți - cum pot oferi timpul și cunoștințele lor copiilor și cum pot găsi împlinire și bucurie prin activitățile de voluntariat”, subliniază Oana Vasilache, președinte al Coder Dojo București.

În cei 2 ani de derulare a programului au fost adăugate 22 de dojo-uri noi pe harta comunității Coder Dojo din România, iar partea frumoasă la acest concept este că se dezvoltă permanent.

Concepul CoderDojo a ajuns la peste 7.000 de persoane, o parte dintre acestea s-au implicat deja în activități de voluntariat, alții sperăm să o facă în viitor, adaugă Oana Vasilache.

40.000 de tineri au deprins abilități digitale la cursurile organizate de Fundația EOS

Mai bine de 40.000 de tineri au făcut primii pași în deprinderea abilităților digitale prin participarea la cursuri organizate de Fundația EOS, în ultimele 12 luni, prin proiectul Informatica 365. Proiectul, parte a programului „Alt Viitor”, a continuat să sprijine profesorii din România să utilizeze tehnologiile Microsoft în predare și învățare.

Numărul de profesori sau formatori care au mers la cursuri pentru a preda tinerilor abilități digitale a fost de aproape 2.200 de persoane. Bilanțul proiectului cuprinde un număr total de 88 de cursuri - Minecraft Education Edition și MakeCode for Micro:bit. Dintre acestea, la 33 de cursuri acreditate pentru Minecraft Education Edition au participat 825 de profesori.

„Cred că un parteneriat ca cel din programul Informatica 365 este un model de succes pentru alte proiecte viitoare. Prin alinierea exemplară a sectorului public prin Ministerul Educației, Case de corp didactic și școli, a sectorului de business prin Microsoft și a sectorului non-profit prin Fundația EOS am reușit să aducem elevii din gimnaziu mai aproape de resurse de tehnologie moderne și metode de învățare bazate pe joc (gamification) și programare creativă. Și poate cel mai important aspect este faptul că programele noastre sunt gratuite și pot fi accesate de orice cadrul didactic din țară – mai ales cei din zone rurale sau zone mai dificile din punct de vedere economic sau social. Accesul egal și echitabil la tehnologie stă la baza tuturor programelor noastre de educație și incluziune digitală”, a punctat Gabriela Ford, directoarea Fundației EOS.

La ediția din noiembrie de anul trecut a Concursului Național de Educație Minecraft peste 400 de echipe s-au înregistrat pentru a-și crea versiunile unei școli durabile. Cele mai bune 12 proiecte au fost prezentate în finala găzduită în sediul Microsoft din București.

Mai multe detalii despre fiecare dintre proiecte puteți găsi pe pagina Alt Viitor.

O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Simona Halep - Foto: Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

„Am crescut cu o mentalitate că eram mică, că nu o să ajung să fiu tenismenă, nu o să ajung să fiu sus în clasament, nu o să ajung să câștig turnee mari. Cum până nu demult, în 2017, mi se spunea « nu ai mental de campion de Grand Slam».” (Foto; Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

Citește mai mult

Oradea centru

„Trebuie să existe o abordare integrată pentru că altfel, cu sisteme, cu programe diferite, cu lucruri făcute nișat, nu ai cum să faci o integrare la nivel național. Toate sistemele folosite de autoritățile din România trebuie să fie compatibile, pentru că altfel nu poți să faci mai mult decât s-a făcut până acum”, crede Ilie Bolojan. (Foto: Silviu Filip/ Inquam Photos)

Citește mai mult