(Foto: Guliver/ Getty Images)
Am fost nevoită să trăiesc pe pielea mea această experiență de a lucra de acasă pentru a scrie acest articol. Fiind obișnuită cu rutina zilnică de a merge la serviciu și activitățile premergătoare ei, m-am trezit dintr-o dată că lucrurile (la propriu și la figurat) arată altfel atunci când a trebuit să-mi desfășor activitatea de acasă.
Te invit mai jos să vezi cum m-am simțit, dar și mai important, ce am învățat în ultimele săptămâni legat de munca la domiciliu. Recunosc că primele zile au fost foarte dificile, mai ales că timpul pe care-l petreceam de obicei acasă, precum este și cazul multora dintre voi, era seara, după ora sașe.
În prima zi în care a trebuit să lucrez de acasă, m-am trezit la aceeași oră ca de obicei, deși luasem în calcul că am un buffer de aproximativ 40 de minute, însemnând timpul petrecut în trafic până la birou. Mi-am făcut ritualul de dimineață. Nu mi-am luat costumul de această dată, dar m-am îmbrăcat astfel încât să-mi fie comod, dar să mă pot simți și confortabil în cazul în care avea să intevenă vreo întâlnire online pe parcursul zilei.
Casa mea arăta diferit față de diminețile în care mergeam la birou și mi-am dat seama că era vorba de lumină - nu mai văzusem această lumină într-o dimineață de luni, după ora 8.30. Acest lucru, deși aparent banal, m-a scos din zona de confort.
Am trecut la aranjarea spațiului de lucru, pe care l-am instalat în sufragerie, deoarece fiică-mea avea programate seminarii online pe tot parcursul zilei și am lăsat biroul la dispoziția ei.
Masa din sufragerie este generoasă și am reușit să-mi intalez toate lucrurile necesare bunei desfășurări a activității, dar la scurt timp mi-am dat seama că având la dispoziție un spațiu mult mai mare decât masa de birou de la serviciu, lucrurile mele nu mai erau aranjate ordonat, ca de obicei. Din nou, zona de confort mi-a fost pusă la încercare.
Pentru a veni în ajutorul meu, dar și în ajutorul tău, am identificat 10 metode care, aplicate cumulat, te vor ajuta să te simți confortabil atunci când trebuie să lucrezi de acasă și, totodată, să fii și productiv.
1. Trezește-te și culcă-te la aceeași oră ca și cum ar trebui să mergi a doua zi la serviciu. Somnul este un ritual și, odată ce dormi dezorganizat, îți dai peste cap ceasul biologic, iar acest lucru are efect direct asupra stării fizice și emoționale.
2. Acum ai la dispoziție un interval de timp pe care-l petreceai ca să ajungi și să te întorci de la birou. Valorifică acest timp și programează-ți acele activități pe care le tot amânai pentru că nu aveai timp pentru ele: să alergi pe bandă sau să mergi pe bicicletă (dacă le ai în casă și dacă până acum au ținut loc de suport pentru haine); savurează-ți cafeaua în balcon sau pe terasă, dacă înainte obișnuiai să o bei din fugă în timp ce-ți făceai toaleta; meditează, roagă-te sau citește cărțile de care nu mai reușeai să te apuci.
3. Aranjează-te astfel încât să-ți placă când te uiți la tine în oglindă. Poate te gândești că nu te mai vede nimeni și că poți sta în pijamale toată ziua pentru că așa te simți bine. Însă patul și pijamalele trebuie lăsate pentru orele de somn. După ce te-ai ridicat din pat, pregătește-te pentru întâlnirea cu tine - pe termen mediu și lung, felul în care arăți și felul în care te raportezi la tine atunci când nu te vede nimeni va influența în bine sau în rău starea de spirit.
4. Creează-ți un spațiu de lucru care să nu-ți distragă atenția și să nu aibă anumite conotații emoționale pentru tine care să te afecteze subtil. Evită pe cât de mult posibil să-ți lucrezi stând în pat. Așa cum am spus și la punctul anterior, patul este destinat pentru somn. Pe termen scurt te vei simți bine, fiind în spațiul tău de confort, însă pe termen mediu și lung, nu te vei putea concentra pentru activitățile de serviciu. Pe de altă parte, faptul că vei lucra din pat îți va afecta somnul, întrucât mintea ta va asocia această zonă cu problemele de serviciu.
Spațiul meu de lucru este biroul. Dar pentru că toată familia lucrează și învață de acasă, am lăsat biroul la dispoziția fiicei mele, iar eu îmi desfășor activitatea în sufragerie. Pentru mine acest spațiu este destinat întalnirilor cu prietenii și rudele, este un spațiu unde, în alt context bineînțeles, se socializează, se cântă, se stă la masă. Este un spațiu încărcat de foarte multă voie bună. Mă simt bine lucrând în acest loc, mai ales că este inundat și de o lumină foarte frumoasă. Singura mea reținere este legată de posibilitatea ca ulterior să asociez acest spațiu cu locul de muncă și să-mi ia ceva timp să mă relaxez.
5. Stabilește-ți agenda zilnică cu o seară înainte, astfel încât atunci când începi ziua de muncă să știi exact care sunt obiectivele tale și să ți le îndeplinești pe toate cu simț de răspundere. Acum există tentația să faci lucrurile la voia întâmplării, oricum nu te verifică nimeni (pentru că rezultatul contează) și este mai puțin important dacă îți faci treaba ordonat sau nu. Lipsa unei rutine de regulă produce stres suplimentar, iar faptul că îți vei crea o rutină chiar și muncind de acasă îți va aduce un sentiment de satisfacție la finalul zilei când îți vei putea evalua rezultatele muncii tale pe baza planificării făcută în prealabil.
6. Stabilirea unei agende zilnice este insuficientă dacă nu există și implicare. De aceea, implică-te în activitatea ta profesională exact ca și cum ai fi la birou. Știu că acum nu te mai vede nimeni dacă mai faci și alte treburi, dar satisfacția lucrului bine făcut contează mai mult decât confirmarea exterioară. Fenomenul Covid-19 va schimba probabil percepția asupra modului de organizare a multor companii și, acolo unde obiectul de activitate va perminte, angajatorii vor decide ca unele actvități să poată fi desfășurate în regim home-office. Această perioadă poate constitui un test pentru tine și activitatea ta și ai posibilitatea ca încă de pe acum să te pregătești pentru anumite schimbări care, nu este exclus să se întâmple într-un viitor nu foarte îndepărtat.
7. Include pauzele în agenda ta de lucru. Mai mult ca oricând, acum ai ocazia să mănânci un prânz sănătos, să faci câteva exerciții de gimnastică sau stretching și, de ce nu, să stai întins în pat preț de 20-30 de minute, să citești câteva pagini din cartea ta preferată sau să ieși la aer în curte dacă ai această posibilitate. Și nu uita că ești acasă, iar acest loc nu trebuie să se transforme într-un zonă în care să predomine activitățile sub presiune. De aceea este important să idenifici care este echilibrul tău între activitățile de serviciu și cele de acasă, având în vedere că amabele împart același spațiu.
8. Păstrează contactul cu colegii tăi. Cu siguranță ai colegi cu care te înțelegi mai bine, dar și unii cu care trebuie să colaborezi, fie că îți place sau nu acest lucru. Stabiliți să vă întâlniți în online, pe platforme implementate în cadrul firmei, sau prin intermediul rețelelor de socializare, să împărtășiți din experiența voastră, să învățați unii de la ceilalți, să le dați de știre că se pot baza pe sprijinul vostru profesional și personal. Totodată, cere ajutor dacă crezi că nu te descurci în anumite situații și nu lăsa ca lucrurile să scape de sub control dacă simți că te împotmolești în anumite probleme.
9. E posibil ca lucrând de acasă, să-ți vină idei noi cu privire la activitatea ta și, în acest caz, poți discuta cu managerul sau angajatorul tău cum să le puneți în perspectivă. Sau, din contra, pentru că munca de acasă te scoate din zona confortului unei zile de lucru, sub presiunea unei neliniști interioare, există posibilitatea să nu fii la fel de creativ ca înainte. În această situație lucrurile devin un pic mai complicate, practic va trebui să lucrezi mai mult cu tine, să-ți faci o autoevaluare ca să vezi de ce nu te simți confortabil în această situație și să lucrezi pe aceste zone. Despre acest ultim aspect, vom discuta într-un articol viitor.
10. Evaluează-ți rezultate zilnice și vezi unde te situezi raportat la ceea ce ți-ai programat. Acest lucru îți va da sentimenul plăcut de a fi util, sentiment fără de care ființa umană are de suferit. Totodată, vei vedea de la o zi la alta progresele tale în ceea ce privește realizarea sarcinilor fără a fi nevoie să fii supravegheat în mod direct. Evaluându-ți zilnic activitatea și rezultatele, ai posibilitatea mai mult ca oricând să-ți dai seama de ariile unde poți interveni ca să te perfecționezi atât din punct de vedere profesional, cât și personal.
Am tot auzit de-a lungul timpului să lăsăm problemele de serviciu la intrarea în casă și invers. Iar acum, la propriu, aducem problemele de la serviciu direct în spațiul locativ. Iar acest lucru poate crea confuzie, deoarece acum confundăm cele două spații, casa devenind și loc de muncă, și loc de recreere, și loc de petrecere a timpului cu cei dragi. Aplicând metodele de mai sus, sper să înveți și tu cum să te adaptezi la un nou mod de lucru care pare că va deveni normalitate în viitorul apropiat.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.