(Foto: Guliver/Getty Images)
Foarte puține persoane știu, dar, deși am ajuns să fondez o agenție de marketing, nu acesta a fost planul.
Prin anul doi de facultate apăruse ideea să-mi deschid o clătitărie. Colegul meu de apartament de pe atunci, Marius, a făcut odată niște clătite după o rețetă a mamei lui și erau atât de bune încât am zis că și alți oameni merită să guste acele bunătăți venite din rai.
Așa că am căutat pe internet ce trebuie să știi înainte de a porni o afacere, iar marketing-ul apărea peste tot.
Ei bine, din momentul în care a apărut ideea clătităriei am participat la toate evenimentele de antreprenoriat posibile, de la prezentări de o oră, la bootcamp-uri de o săptămână.
Am citit enorm despre acest domeniu, am stat de vorbă cu oameni cu experiență, am observat ce fac alții, am consumat tot ce am găsit pe această temă.
Astăzi, pe lângă experiența fondării SMARTERS, lucrez zilnic cu alți antreprenori, mulți dintre ei la început de drum. Interacțiunea cu antreprenorii este practic în fișa postului.
Astfel că săptămânal aud „pitch-uri”, întâlnesc persoane care îmi prezintă idei de afaceri, de obicei cu descrieri precum „genială” sau „unică”.
După atâtea interacțiuni și învățat despre antreprenoriat, îmi e destul de ușor să îmi dau seama că unii dintre ei nu sunt încă pregătiți să pornească propria afacere.
Acest articol e despre aceste trăsături care trag un antreprenor în jos, despre un mod de gândire greșit zic eu, care arată că încă nu ești încă pregătit să pornești propria afacere.
1. Nu împărtășești ideea cu nimeni.
Da, știu, este o idee genială, la care nimeni nu s-a mai gândit, nu?
Ei bine, sunt sigur că dacă petrec câteva minute pe Google găsesc rapid afaceri deja existente care se aseamănă izbitor cu a ta.
Puține idei sunt cu adevărat noi. Probabil le poți număra pe degetele de la mâini pe toate cele pe care le întâlnești într-o viață.
Cred eu, dacă vrei să ai o afacere de succes, ideea este mult mai puțin importantă decât execuția.
Cimitirul start-up-urilor este plin de idei bune, implementate greșit.
De cealaltă parte, există multe afaceri de sute de milioane de dolari care au pornit de la o idee OK”.
O idee, mai ales în primele ei faze, este în cel mai bun caz incompletă. Ai nevoie de feedback, de o privire obiectivă și de la alte persoane, care să te ajute să-i vezi punctele slabe și, cine știe, poate să te și ajute să o implementezi.
De unul singur nu vei reuși niciodată nimic în antreprenoriat.
2. Cauți finanțator, dar nu ai construit încă nimic.
Înțeleg, unele idei necesită o sumă mai mare de bani pentru a porni decât îți permiți să aduni de unul singur.
Dar dacă începi să te uiți după finanțare, tu fiind încă la stadiul de idee, fără să ai măcar un MVP (Minimum Viable Product), ceva care să te ajute să-ți validezi ideea de afaceri, ești pe drumul greșit.
Mai ales dacă aud pe cineva că îmi spune că are nevoie de o sumă fixă, de obicei 200.000 sau 300.000 euro, deja întorc capul în altă parte.
Dacă vrei să-i ceri cuiva bani, dar nu ai un document Excel foarte bine detaliat, care să arate cum vor fi cheltuiți banii, nu ai nevoie de un investitor. Ai nevoie să citești despre alte concepte precum modele de business, strategii go to market și validarea ideii de afaceri.
3. Nu ești orientat spre acțiune și iei decizii greu.
Dacă lucrurile importante de pe lista „de făcut” se vor regăsi acolo și peste două-trei luni, sunt destule șanse să nu ai sânge de antreprenor.
Sunt puține caracteristici comune pe care le-am văzut la toți antreprenorii cu care am interacționat și pe care i-aș defini ca fiind de succes. Dar ce am văzut la toți aceștia este orientarea spre acțiune.
Toți antreprenorii cu care am interacționat și ale căror afaceri au crescut considerabil mereu voiau lucrurile făcute „ieri”. Atunci când le venea o idee nu pierdeau săptămâni sau luni, nici măcar zile, cu planificări, brainstorming-uri etc. Puneau mâna pe telefon și făceau lucrurile să se întâmple.
Telefoane primite la ora 7-8 seara și care de a doua zi au fost deja materializate în campanii de marketing au fost printre cele mai de succes pe care le-am implementat până acum.
Chiar dacă o idee se dovedește a fi greșită, cel mai bun și rapid mod prin care îți poți da seama de asta este prin a o încerca. A fost de succes? Bravo ție! Nu? Treci la următoarea!
(P.S. Exact aceasta este și abordarea growth hacker-ilor)
4. Te gândești deja la vânzarea afacerii.
Unii dintre cei care îmi expun acele idei îmi spun cum într-un an vor vinde afacerea lor unei companii mai mari.
Nu mă înțelege greșit, nu am nimic împotriva exit-urilor. Poate unul din cele mai bune moduri pentru a te îmbogăți este să creezi un produs/instrument care îmbunătățește activitatea unei companii mai mari și apoi să-l vinzi acestora.
Avem multe exemple când giganți precum Facebook, Twitter sau Google au cumpărat companii mai mici pentru că voiau să integreze tehnologia acestora în produsele lor și nu voiau să piardă timp cu dezvoltarea propriei soluții.
Dar sunt câteva probleme fundamentale cu ideea de a porni o afacere doar pentru a o vinde. Dacă cei care voiai să te cumpere își dezvoltă propria soluție? Dacă piața se schimbă? Dacă aleg să achiziționeze un competitor?
Dincolo de acestea, cel mai important aspect este legat de motivație.
Singura constantă în antreprenoriat sunt provocările, problemele. Dacă nu ai motivația necesară pentru a trece peste ele, vei umple rândurile celor 95% din afaceri care falimentează în primii cinci ani.
Construirea unei afaceri este un obiectiv pe termen lung, fii pregătit pentru asta.
5. Nu-ți place munca.
Ohh, asta e mare, și e foarte des întâlnită.
Multe persoane, mai ales tineri, sunt atrași de mirajul antreprenoriatului, crezând că astfel vor munci mai puțin sau chiar deloc.
Dă-mi voie te rog să râd puțin.
Dacă este un lucru care vine din plin o dată cu „cariera” de antreprenor, acela e munca. Crede-mă, vei munci mai mult decât ai crezut că poți.
Așa cum spuneam și mai sus, e nevoie de pasiune pentru a avea o afacere de succes. Arată-mi un om al cărui succes „peste noapte” nu a durat câțiva ani să se întâmple.
Dacă faci lucrurile cum trebuie, la un moment dat vei putea să lucrezi mai puțin. Dar eu nu cunosc un antreprenor care să nu fi muncit extraordinar de mult la începutul afacerii.
Dacă ai nevoie de mult timp pentru tine, de vacanțe, de pauze, dacă vrei acum să-ți cumperi pantofii/cămașa/mașina care îți plac, nu ești încă pregătit(ă). Un lucru ce diferențiază antreprenorii de restul oamenilor e faptul că aceștia pot amâna plăcerea imediată pentru una mai mare, dar mai îndepărtată.
6. Nu-ți plac schimbarea sau complexitatea.
Mi se pare amuzant cum, dacă iei oamenii pe rând și îi întrebi dacă sunt inovatori, dacă le place noul sau schimbarea, 99,9% vor spune da.
Însă, dacă te uiți mai îndeaproape, singurul motiv pentru care nu mai folosesc un telefon polifonic e pentru că nu se mai găsesc.
Nu spun că trebuie să fii expert în tehnologie pentru a fi antreprenor, însă trebuie să te simți confortabil cu schimbarea. De fapt, ca antreprenor, rolul tău va fi să creezi schimbare.
Dar dacă tu preferi lucrurile sigure, cadrele formale și bine definite, dacă e bine când cineva vine și îți spune ce e de făcut, dacă preferi siguranța și predictibilitatea, vei avea probleme mari.
Nu există un drum în „7 pași simpli” prin care poți crea o afacere de succes, chiar dacă unii încearcă să-ți vândă această idee. Drumul este acolo, dar trebuie descoperit. E ca o potecă prin pădure, nu o autostradă.
7. Dacă…
Statul te-ar ajuta, ai porni afacerea, ai avea succes.
Dacă angajații ar fi mai serioși, ai avea rezultate.
Dacă te-ar plăti mai mult clienții, le-ai oferi servicii mai bune.
Dacă politicienii ar face ceva și pentru noi, ne-ar merge mai bine.
Dacă economia și piața nu ar fi așa cum sunt, ce lucruri faine am face.
Dacă, dacă, dacă. Dacă ești supărat pe oricine: politicieni, economie, furnizori, angajați, clienți, oricine în afară de tine, ai o problemă.
E adevărat, toate punctele de mai sus sunt adevărate. Și totuși, cum se face că există sute de mii de afaceri și în România, unele dintre ele având un succes incredibil?
În aceeași „mizerie” activează și ele.
Diferența dintre aceste companii și restul de 80-90% care eșuează e faptul că, în loc să se plângă, fondatorii acestor companii au trecut la acțiune, au rezolvat probleme, au învățat cum să se descurce cu birocrația, cum să managerieze angajații și clienții etc.
Antreprenorii, în primul rând, sunt cei care fac, cei care nu așteaptă „să se facă”. Momentul în care îți asumi că 99% din ce ți se întâmplă este rezultatul propriilor decizii va fi momentul când vei fi pregătit să pornești o afacere.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ca unul care am reusit sa am propria mea firma, recomand o lectura in plus fata de acest gen de articole: "Rich Dad, Poor Dad" a lui Robert Kiyosaki.
Insa preferam sa punem continutul in online, chiar daca este imperfect. Am primit sute de raspunsuri de la oameni pe care continutul nostru i-a ajutat sa-si creasca afacerea. Apoi, cu feedback de la persoane ca tine il mai imbunatatim. Si planuim sa cautam un coleg cu experienta pe editare :)
Spor in toate!
Nu stiu daca profitul este un indicator prea bun. Am pierdut anul trecut bani, probabil vom pierde si in urmatorii 2-3 ani pentru ca investim in afacere. Cash flow-ul este singurul care ne intereseaza si este pozitiv momentan.
Vezi si exemplul Amazon care in 20 de ani de activitate, are maxim 2-3 pe profit. Asta este strategia noastra.
Legat de reclama, nu acesta era scopul articolului, dimpotriva. Interactionez cu multi tineri care vor sa-si deschida o afacere si care pornesc cu asteptarile gresite. Au exact perceptiile despre care am scris mai sus si care le fac rau. Pentru ei este scris articolul.
Spor in toate iti doresc!
Nu contest expertiza, si eu sunt un IT-ist de altfel, doar am spus o parere proprie. Daca in anumite comentarii sau postari putem gresi , intr-un articol oficial nu prea ne putem permite, si nu vorbesc aici de mancat o litera. Bafta !