Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Privit din afară, antreprenoriatul pare sexy. Ce nu-ți spune însă nimeni înainte să pornești o afacere

afacere

Foto: Guliver Getty Images

Privit din exterior, antreprenoriatul pare a fi ceva foarte sexy. Ți se spune că vei fi propriul șef, că vei putea să îți urmezi pasiunea. Ni s-a zugrăvit o imagine în care un antreprenor, de obicei un bărbat tânăr, are o idee genială și într-un timp foarte scurt ajunge să facă multe, multe milioane (de dolari).

Dar dacă intri mai în detaliu, îți dai seama că lucrurile nu arată deloc așa.

Să pornești un business nu e deloc precum în filme. E greu, e incredibil de greu. Mă refer aici la a construi o afacere, o companie care are o cultură organizațională sănătoasă, care adaugă valoare prin produsele/serviciile pe care le oferă.

Mereu, la știri, sau mai nou pe bloguri, auzim de poveștile de succes de „peste noapte”, oameni care au ajuns de la stadiul de idee la acele multe milioane foarte, foarte rapid. Cel mai recent exemplu fiind Pokemon Go, dar și despre Facebook sau exemple mai puțin comerciale cum ar fi Slack despre care se spune că au reușit peste noapte și totul a pornit de la faptul că era o idee grozavă.

Dar ceea ce omit aceste povești, foarte frumoase și parțial corecte, de altfel, să spună e faptul că acel succes aparent peste noapte a durat, de obicei, 10 ani să se întâmple. De exemplu, creatorul Pokemon Go a mai avut 3 inițiative în ultimii 10 ani de a îmbina realitatea „reală” cu cea virtuală.

Ultima, când a vrut să facă o mică glumă alături de Google și să ascundă ouă de Paște prin diferite locuri pe Google Maps, pe care le puteai descoperi în realitate, a fost momentul de „A-ha!”, când a văzut ce efect are asupra oamenilor îmbinarea celor două medii.

În cele mai romantice povești despre antreprenoriat cum ar fi HP, Apple sau Facebook, ni se prezintă o imagine a unor începuturi firave, dintr-un garaj sau din camera de cămin, ca și cum asta ar fi cool și e mai bine decât într-un birou. Dar ce nu-ți spune nimeni e că să fii mic e greu! Mai bine bogat și sănătos decât sărac și bolnav.

Chiar eu am avut șansa de a începe SMARTERS cât încă eram în facultate. Or, dacă locuiești în cămin, e vară și sunt 50 de grade Celsius în cameră și de la vecinii de lângă se aud manele, iar de la cei de vizavi rock, și încearcă să se acopere unii pe ceilalți, nu e deloc fun! Încearcă tu să fii creativ în contextul acesta. Sunt sigur că și Facebook, Apple și toți ceilalți ar fi preferat să aibă mai mulți bani și un birou decent și liniștit.

Lucrurile nu sunt ca în cărți.

Mai ales că majoritatea cărților ne învață despre ce să facem pentru ca lucrurile să meargă bine. Dar ce facem când nu e așa? Când lucrurile o iau razna? Pentru că, din ce am văzut până acum, singura constantă în antreprenoriat e faptul că apar probleme.

Iar dacă rămâi doar la imaginea din cărți, ești pregătit pentru o mare surpriză. Mai ales că, din păcate, o grămadă de cărți sunt pur și simplu greșite. Pe de o parte, majoritatea sunt scrise în SUA unde societatea e diferită, dar chiar și acolo aceste cărți au o putere foarte mică de a te ajuta să navighezi în ceea ce înseamnă jungla antreprenoriatului.

De exemplu, una din cele mai bine vândute bestseller-uri despre antreprenoriat e „Good to Great” a lui Jim Collins. Acesta analizează ce au făcut unele din cele mai mari companii din lume pentru a ajunge unde sunt astăzi și să valoreze miliarde de dolari.

Ei bine, puține din firmele analizate și date ca și exemplu de Collins mai au același succes. Și atunci, cât de bine a reușit acesta (sau orice alt autor) să analizeze lucrurile?

Nu există niciun manual pentru antreprenoriat, pentru că sunt atât de mulți factori de care depinde decizia ta, încât doar tu ești cel care trebuie să decidă.

Din ce am văzut, majoritatea pornim o afacere pentru că eram buni la ceva, pentru că eram pasionați de ceva. Și am vrut să construim o afacere în jurul acelei pasiuni sau punct forte.

Ce nu-ți spune însă nimeni înainte de a porni o afacere e că vei lucra mai mult „pentru ea” și mai puțin în ea. Iar managementul nu e tocmai cea mai „sexy” chestie de făcut, chiar dacă sună bine.

Asta înseamnă că dacă tu erai bună la a face buchete florale și la flori în general, din momentul în care angajezi primul om trebuie să te ocupi de marketing, de vânzări, de relația cu clienții, de relația cu furnizorii, să faci un plan pe termen mediu măcar, să te asiguri că toate hârtiile sunt în regulă pentru contabilitate și lista poate continua. Și cu cât crește afacerea, vei face din ce în ce mai puțin din ceea ce îți plăcea și vei face ceea ce trebuie.

Poate ce am scris mai sus face antreprenoriatul să pară a fi greu și oferă o imagine negativă. E foarte bine, asta am vrut.

Pentru că, din punctul meu de vedere, antreprenorii sunt cei care, în pofida a tot ce am scris mai sus, pornesc o afacere. Ei sunt cei care spun „și totuși” indiferent de ceea ce se întâmplă și merg mai departe.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Bullet point, scris bine si la obiect. Am alergie in special la povestile de succes incepute cu:"Am plecat de la zero, am inprumutat 50000 dolari.
    • Like 0
  • Si angajatii si antreprenorii lucreaza intre 8 si 17. Angajatii de la 8 la 17. Antreprenorii de la 17 la 8...
    • Like 0
  • Mr.Oh check icon
    Personal am schimbat 8 locuri de munca in 25 de ani. Am lucrat doar in mediul privat. Am osbervat ca psihologia antreprenorului se reflecta pana in ultima mobila din companie. Unii antreprenori se identificau cu compania. Firma era o extensie psihologica. Cand vorbeau despre companie vorbeau despre imaginea lor personala in lume. Daca ceva mergea functiona in afara asteptarilor lor o lua ca pe ochestie personala si ca pe un afront din partea angajatilor. Multa frustrare. Raspunderea pe care o ai fata de companie, fata de angajati, fata de societate privita din acea pozitie te obliga sa impui valorile tale personale mediului pe care il construiesti si il formezi. Calitatea antreprenorilor care exista determina calitatea societatii in care traiesti. Caracterul persoanei care conduce, educatia acesteia se vede imediat ce treci pragul unei companii. Nu poate fi altfel.
    Printre marile defecte pe care le-am observat la antreprenori au fost incapacitatea de a gestiona resursa numita TIMP si incapacitatea de a gestiona stresul.
    Aceste doua sunt piatra de incercare a fiecarui antreprenor si se reflecta in capacitatea de a organiza si delega sarcinile precum si in sistemul de valori si motivare a persoanelor. Persoanele care nu aveau aceasta capacitate bine dezvoltata au creat un mediu de munca total nesanatos manifestat prin stres inutil, nemultumiri si frustrari la nivelul angajatilor. Unii angajati acceptau fiindca nu aveau alternativa. Altii faceau urat.
    Timp de 25 de ani nu m-am hazardat sa-mi fac propria companie fiindca nu am considerat mediul de afaceri din Romania capabil sa-mi satisfaca nevoia de timp personal si pace interioara. Functionarea haotica, imprevizibila a economiei, lipsa de infrastructura, de informatii (baza de date a furnizorilor si produselor pe piata) si de personal calificat, coruptia existenta m-a impiedicat sa ma avant intr-o asemenea intreprindere ani de zile. Cunosc igineri in constructii ce lucreaza in Germania si nu ar veni in Romania sa-si faca firma de constructii nici din greseala. Raspunsul lor e ca piata constructiilor nu e onesta. Incepand de la relatia cu autoritatile pana la lipsa de corectitudine a furnizorilor. Cand neamtul spune ca luni livreaza produsele atunci luni sunt livrate. Te poti increde si organiza.
    In final am ajuns sa lucrez in strainatate ca angajat. La un moment dat mi-am format o companie si am devenit furnizorul firmei la care am fost angajat. Un punct de plecare din care te poti extinde.
    Timpul si stresul sunt piatra de incercare ale oricarei activitati. Daca esti tamplar ce construieste mobila si te transformi in antreprenor atunci activitatile tale zilnice se vor suplimenta cu : activitatea de contabilitate primara, protectia muncii, marketing si publicitate, cautarea clientilor si intocmirea contractelor, aprovizionare, livrare, productie, asigurarea calitatii etc. Cine credeti ca se va ocupa de toate la debutul afacerii pana veti reusi sa aveti o cifra de afaceri care sa va permita sa angajati persoane/colaboratori pentru toate aceste activitati? Ca sa cresteti cifra de afaceri la un nivel suficient aveti nevoie de rabdare. Uneori un deceniu. Timp in care veti fi omul orchestra. De talentul dvs organizatoric si capacitatea de intelegere sau adaptare depinde totul.
    • Like 3
    • @ Mr.Oh
      Generalitati si preconceptii. Sunt antreprenori buni si rai ... OK. Cat despre piata din afara si lucrul cu nemtii, englezii, americanii, italientii ... etc. e aceiasi poveste. Unii sunt onesti si livreaza, altii nu. Onestitatea in business nu se regleaza prin cuvant ci prin contract si termeni.

      Am lucrat cu suficienti nemti ca sa-mi elimin toate preconceptiile ca ei sunt asa si pe dincolo. Am intalnit si nemti onesti si nemti care nu veneau la timp, nu stiau despre ce vorbesc, si nu livrau.

      In business nu e ca in filme, cuvantul e OK, dar contractul si termenii primeaza. Nu o ia nimeni personal daca nu livrezi ... iti executa contractul si gata.
      • Like 0
    • @ Mr.Oh
      Imi place ca ai spus ce am spus si eu in cuvinte mai multe si cu ceva exemple. Si imi mai place ca stii sa scrii. Numai bine! :)
      • Like 0
  • Eu nici nu cred ca cineva trebuie, sau este dator, sa iti spuna tie ceva, inainte de a incepe o afacere de antreprenor. Cine trebuie sa iti spuna? Guvernul? Competitia? sau parintii?
    Deci, nimeni nu este dator sa te faca pe tine bogat si de succes. Asta este meritul tau, dupa ce ai dovedit ca esti inteligent, stii sa lucrezi cu oamenii, si mai stii sa te organizezi si sa te disciplinezi singur, in munca/afacerea ta.
    Antreprenoriatul este un talent innascut si oamenii care au talentul asta trebuie apreciati. Parerea mea. Numai bine :)
    • Like 0
  • Imi place articolul, dar as fi apreciat sa contina mai multe lucruri utile pentru cei care citesc. Sunt foarte multe generalitati si nu prea multa substanta.

    Mi-ar fi placut sa-mi povesteasca cum a inceput, de ce probleme s-a lovit si sa dea sfaturi tinerilor antreprenori. Nu sa spuna doar ca e greu.

    Eu sunt la a 3-a firma in ultimii zece ani, prima am inceput-o dupa ce am terminat facultatea. Mi s-a spus ca nu e ca in filme, dar niciodata nu mi-am imaginat ca va fi atat de greu. Nu-ti spune nimeni cand te apuci ca poate niste experienta intr-o firma cativa ani ti-ar prinde bine, sau faptul ca ar trebui sa ai un plan bine pus la punct inainte sa incepi.

    Ca sa ma rezum la cateva lucruri:

    1. Daca vrei sa incepi o firma, incepe-o singur. Stiu, e cel mai bun prieten, sunteti pe aceiasi lungime de unde si vreti sa schimbati lumea impreuna :). Sfatul meu sa-ti incepi firma singur, altfel e foarte posibil sa iti pierzi si prietenul si afacerea.
    Daca vrei sa incepi cu cineva, incepe cu un investitor si cu termenii afacerii scrise, semnate si autentificate de un notar. Nu exista incredere sau prietenii in afaceri. Stiu ca suna dur, dar vorba americanului "business is business".

    2. Daca ai parteneri asigura-te ca ai putere de decizie la tine in firma. Un 60% minim. Nu vrei sa ajungi in situatia unde altcineva iti decide viitorul firmei tale.

    3. Daca nu ai educatie financiara apuca-te si citeste cate ceva. I-ati un consultant financiar, un contabil bun, care sa te ajute sa-ti faci cashflow-ul, bugetele si previziunile financiare. Seteaza-ti un target si un deadline. Daca nu esti prieten cu excel-ul e timpul sa fii. Foarte multi fac greseala asta, nu urmaresc cashflow-ul, nu isi fac predictii si ajung in situatia in care firma lor e pe duca si ei nici nu stiu. Cashflow-ul e viata firmei tale. Daca e pe negativ, inseama ca esti pe moarte.

    4. I-ati cei mai buni oameni de vanzari pe care ii gasesti. Creeaza-le un target si urmareste targetul cu sfintenie. Daca nu aduc lead-uri si nu inchid deal-uri, iti pun in pericol firma. Daca ai stii cati imi ziceau ca "asa e piata", "e dur mediul de afaceri de aici".

    5. Da-le oamenilor libertate. Nu ma intereseaza ce faci atata timp cat iti faci treaba. Cand nu si-o fac da-le si sanse. 3 maxim. Daca ai gresit de 3 ori, ai plecat. Toti suntem supusi greselii, dar cu cei care gresesc si nu invata din ele nu poti face treaba.

    6. Pregateste-te ca in primii 2 ani sa iti fie foarte greu. Pe la jumatatea celui de-al doilea an o sa vrei sa renunti. Nu renunta, daca faci lucrurile bine, o sa reusesti. Intotdeauna cand crezi ca nu se poate mai rau o sa fie mai rau. Dar dupa perioada asta o sa fie si bine daca urmaresti indicatorii care trebuie si aduci business si bani in firma.

    7. Chiar daca e tentant nu lua bani de la stat sau pe fonduri europene, decat daca esti intr-o situatie stabila. E un miraj care ii duce pe multi la pierzanie.

    8. Nu te astepta ca stat-ul sa te ajute sau sa fie intelegator. Treaba statului este sa-ti jupuie pielea de pe tine si sa te impiedice sa treci de la stadiul de firma mica spre firma medie. Daca ai trecut hop-ul ala si n-ai facut prostii, esti safe.

    Ar mai fi si alte lucruri, si cred ca sunt multi antreprenori care ar putea sa contribuie. E greu, nu zic nu, dar satisfactiile sunt enorme. Si nu, nu toti antreprenorii sunt "stapani de sclavi".
    • Like 1
    • @ Zeno Popovici
      Salutari. Articolul este destinat mai mult celor care se gandesc la antreprenoriat si voiam sa clarific la ce ar trebui sa se astepte, nu ce citesc pe net sau prin alte carti motivationale.
      • Like 0
    • @ Zeno Popovici
      Ati putea clarifica punctul 7?
      • Like 0
    • @ Toma Grozăvescu
      Pai asta ziceam, ca exact asta nu face ... e OK articolul dar e foarte de suprafata. Bine inteles e parerea mea, nu e o chestie negativa, doar un feedback.
      • Like 0
    • @ Mariana Ruzisca
      Nu lua fonduri EU sau de la stat atat timp cat tu ca si companie nu ai o situatie stabila (proiecte, oameni, financiar). Daca te arunci pe fonduri fara sa stii ce implica o sa te trezesti ca tragi doar pentru acoperirea targeturilor stabilite de aceste fonduri. Nu-ti imagina ca iti da cineva bani fara sa iti ceara sa indeplinesti niste criterii.
      Am un amic care a facut greseala asta, ma rog a luat 1,5mil EUR si a tras 2 ani pentru niste obiective. Nu stiu daca noptile nedormite, stresul, sanatatea au meritat efortul. E foarte posibil sa se fi descurcat mult mai bine fara acele fonduri. In cuvinte simple, si-a facut viata mult mai grea cand nu trebuia.
      E altceva atunci cand ai o firma stabila si o echipa care poate sa se focuseze si pe business si pe indeplinirea cerintelor respective.
      • Like 1
    • @ Zeno Popovici
      Mulțumesc!
      • Like 1
  • check icon
    Cam toate meseriile sunt frumoaste privite din afară. Apreciez articolul ca fiind o floare rară printre bălării. În sfârşit, cineva are "curajul" să stea departe de literatura anglosaxonă şi, blasfemie!!!, să spună că se potriveşte la noi ca nuca şi peretele. Începutu-i bun. Dacă ar fi şi o continuare la articol, ar fi şi mai bine. Iar dacă în continuare ar fi prezentate mai mult "eşecele" decât "succesurile" ar fi excelent!
    • Like 1
  • Ma asteptam la mai multe detalii. Dar articolul a ramas la nivelul de generalitati generale.
    • Like 1
    • @ Marcel Pirosca
      Salutari si merci de feedback. Mai exact, ce crezi ca trebuia sa contina? Am gandit articolul pentru cei care viseaza la antreprenoriat si voiam sa fie mai clar ce vor primi si ca nu e ce au citit in diferite carti. Feedback-ul e mereu binevenit.
      • Like 0
  • Destul de corecte afirmații, până la dihotomia plăcere- necesitate.
    • Like 0
  • Dupa experienta mea de 43 ani in exterior (nu am scris strainatate,ca te integrezi cu timpul) pentru succesul unei intreprinderi sau numai al unui bussines este neceasar:
    -Sa cunosti profund aria pe care vrei sa activezi ,plusurile si minusurile a naturii lucrului
    -sa ai un capital care acopera pe minimum 18 luni cheltuielile socotite pesimist ca necesare
    -locatia sa fie intr-un mediu cunoscut
    -sa ai capitalul social (contacte personale,contacte cu organizatiile inrudite de preocuparilor tale)
    _sa studieti sau sa lasi sa studieze expertii in care ai totala incredere,piata,transportul,eventualele depozite,influenta eventuala a creditului luat asupra costului si venitului
    -sa ai o asigurare contractata in conditii contractuale favorabile.. -sa ai un plan B in caz de nereusita un plan B realist.
    Desigur se poate face si altfel : succes prin noutatea prestatiei ,cereri ale pietii neobservate de altii si....noroc. Daca ai succes sa nu uiti ca nu ai voie sa te desvolti mai departe prea repede pana ce strucurile nu sunt pregatite pentru asta..Cei mai multi pierd spectaculos daca supraapreciaza propriile resurse...
    • Like 2
  • Mr.Oh check icon
    Sa intelegem ca a fi antreprenor nu trebuie sa starneasca invidie? Si sa intelegem ca fara oameni cu initiativa care isi asuma riscuri materiale si isi sacrifica viata personala nu poate exista bunastare la nivel social? Si atunci de ce sunt condamnati de societate si etichetati ca profitori, hoti, exploatatori?
    Miniti domnule! A fi antreprenor inseamna ca esti stapan de sclavi! Antreprenorul merita sa fie lapidat si scuipat in fata. E un stapan de sclavi. Doar cei care vor sa aiba sclavi se fac antreprenori. Aceasta e cauza pentru care mai putin de 30% din oameni sunt antreprenori. Acestia toti sunt niste deviati de la normalitate, niste monstri. O minoritate.
    Cei 70% sunt niste sfintisori altruisti, plini de curaj, determinare, tenacitate, niste profesionisti desavarsiti pe care antreprenorii ii supun monstruoasei sclavii ca sa se imbogateasca miseleste. Huo. Huo.
    • Like 1
    • @ Mr.Oh
      Intuiesc ca esti ironic in comentariu? :)
      • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon elevi-

Educatori, învățători, profesori, cu toții sunt obosiți și fără chef. Dacă nu se urlă pe un etaj dintr-o școala, sigur se vorbește printre dinți. Dacă nu merg manipulările fine, sigur merg metode care sfredelesc sufletele celor mici cu replici grele. (Foto: Guliver/Getty Images)

Citește mai mult

Microsoft Envision Forum

Peste 800 de reprezentanți ai mediului de afaceri au luat parte, la București, la cea de-a VII-a ediție a Microsoft Envision Forum. În timpul conferinței, Gerd Leonhard - cunoscut futurist și autor, Raymond Campbell - fondator și CEO al Phulukisa Health Solutions și Cedric Dumont – aventurier și antreprenor au discutat despre transformarea digitală.

Citește mai mult