Foto: Guliver Getty Images
Privit din exterior, antreprenoriatul pare a fi ceva foarte sexy. Ți se spune că vei fi propriul șef, că vei putea să îți urmezi pasiunea. Ni s-a zugrăvit o imagine în care un antreprenor, de obicei un bărbat tânăr, are o idee genială și într-un timp foarte scurt ajunge să facă multe, multe milioane (de dolari).
Dar dacă intri mai în detaliu, îți dai seama că lucrurile nu arată deloc așa.
Să pornești un business nu e deloc precum în filme. E greu, e incredibil de greu. Mă refer aici la a construi o afacere, o companie care are o cultură organizațională sănătoasă, care adaugă valoare prin produsele/serviciile pe care le oferă.
Mereu, la știri, sau mai nou pe bloguri, auzim de poveștile de succes de „peste noapte”, oameni care au ajuns de la stadiul de idee la acele multe milioane foarte, foarte rapid. Cel mai recent exemplu fiind Pokemon Go, dar și despre Facebook sau exemple mai puțin comerciale cum ar fi Slack despre care se spune că au reușit peste noapte și totul a pornit de la faptul că era o idee grozavă.
Dar ceea ce omit aceste povești, foarte frumoase și parțial corecte, de altfel, să spună e faptul că acel succes aparent peste noapte a durat, de obicei, 10 ani să se întâmple. De exemplu, creatorul Pokemon Go a mai avut 3 inițiative în ultimii 10 ani de a îmbina realitatea „reală” cu cea virtuală.
Ultima, când a vrut să facă o mică glumă alături de Google și să ascundă ouă de Paște prin diferite locuri pe Google Maps, pe care le puteai descoperi în realitate, a fost momentul de „A-ha!”, când a văzut ce efect are asupra oamenilor îmbinarea celor două medii.
În cele mai romantice povești despre antreprenoriat cum ar fi HP, Apple sau Facebook, ni se prezintă o imagine a unor începuturi firave, dintr-un garaj sau din camera de cămin, ca și cum asta ar fi cool și e mai bine decât într-un birou. Dar ce nu-ți spune nimeni e că să fii mic e greu! Mai bine bogat și sănătos decât sărac și bolnav.
Chiar eu am avut șansa de a începe SMARTERS cât încă eram în facultate. Or, dacă locuiești în cămin, e vară și sunt 50 de grade Celsius în cameră și de la vecinii de lângă se aud manele, iar de la cei de vizavi rock, și încearcă să se acopere unii pe ceilalți, nu e deloc fun! Încearcă tu să fii creativ în contextul acesta. Sunt sigur că și Facebook, Apple și toți ceilalți ar fi preferat să aibă mai mulți bani și un birou decent și liniștit.
Lucrurile nu sunt ca în cărți.
Mai ales că majoritatea cărților ne învață despre ce să facem pentru ca lucrurile să meargă bine. Dar ce facem când nu e așa? Când lucrurile o iau razna? Pentru că, din ce am văzut până acum, singura constantă în antreprenoriat e faptul că apar probleme.
Iar dacă rămâi doar la imaginea din cărți, ești pregătit pentru o mare surpriză. Mai ales că, din păcate, o grămadă de cărți sunt pur și simplu greșite. Pe de o parte, majoritatea sunt scrise în SUA unde societatea e diferită, dar chiar și acolo aceste cărți au o putere foarte mică de a te ajuta să navighezi în ceea ce înseamnă jungla antreprenoriatului.
De exemplu, una din cele mai bine vândute bestseller-uri despre antreprenoriat e „Good to Great” a lui Jim Collins. Acesta analizează ce au făcut unele din cele mai mari companii din lume pentru a ajunge unde sunt astăzi și să valoreze miliarde de dolari.
Ei bine, puține din firmele analizate și date ca și exemplu de Collins mai au același succes. Și atunci, cât de bine a reușit acesta (sau orice alt autor) să analizeze lucrurile?
Nu există niciun manual pentru antreprenoriat, pentru că sunt atât de mulți factori de care depinde decizia ta, încât doar tu ești cel care trebuie să decidă.
Din ce am văzut, majoritatea pornim o afacere pentru că eram buni la ceva, pentru că eram pasionați de ceva. Și am vrut să construim o afacere în jurul acelei pasiuni sau punct forte.
Ce nu-ți spune însă nimeni înainte de a porni o afacere e că vei lucra mai mult „pentru ea” și mai puțin în ea. Iar managementul nu e tocmai cea mai „sexy” chestie de făcut, chiar dacă sună bine.
Asta înseamnă că dacă tu erai bună la a face buchete florale și la flori în general, din momentul în care angajezi primul om trebuie să te ocupi de marketing, de vânzări, de relația cu clienții, de relația cu furnizorii, să faci un plan pe termen mediu măcar, să te asiguri că toate hârtiile sunt în regulă pentru contabilitate și lista poate continua. Și cu cât crește afacerea, vei face din ce în ce mai puțin din ceea ce îți plăcea și vei face ceea ce trebuie.
Poate ce am scris mai sus face antreprenoriatul să pară a fi greu și oferă o imagine negativă. E foarte bine, asta am vrut.
Pentru că, din punctul meu de vedere, antreprenorii sunt cei care, în pofida a tot ce am scris mai sus, pornesc o afacere. Ei sunt cei care spun „și totuși” indiferent de ceea ce se întâmplă și merg mai departe.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Deci, nimeni nu este dator sa te faca pe tine bogat si de succes. Asta este meritul tau, dupa ce ai dovedit ca esti inteligent, stii sa lucrezi cu oamenii, si mai stii sa te organizezi si sa te disciplinezi singur, in munca/afacerea ta.
Antreprenoriatul este un talent innascut si oamenii care au talentul asta trebuie apreciati. Parerea mea. Numai bine :)
Mi-ar fi placut sa-mi povesteasca cum a inceput, de ce probleme s-a lovit si sa dea sfaturi tinerilor antreprenori. Nu sa spuna doar ca e greu.
Eu sunt la a 3-a firma in ultimii zece ani, prima am inceput-o dupa ce am terminat facultatea. Mi s-a spus ca nu e ca in filme, dar niciodata nu mi-am imaginat ca va fi atat de greu. Nu-ti spune nimeni cand te apuci ca poate niste experienta intr-o firma cativa ani ti-ar prinde bine, sau faptul ca ar trebui sa ai un plan bine pus la punct inainte sa incepi.
Ca sa ma rezum la cateva lucruri:
1. Daca vrei sa incepi o firma, incepe-o singur. Stiu, e cel mai bun prieten, sunteti pe aceiasi lungime de unde si vreti sa schimbati lumea impreuna :). Sfatul meu sa-ti incepi firma singur, altfel e foarte posibil sa iti pierzi si prietenul si afacerea.
Daca vrei sa incepi cu cineva, incepe cu un investitor si cu termenii afacerii scrise, semnate si autentificate de un notar. Nu exista incredere sau prietenii in afaceri. Stiu ca suna dur, dar vorba americanului "business is business".
2. Daca ai parteneri asigura-te ca ai putere de decizie la tine in firma. Un 60% minim. Nu vrei sa ajungi in situatia unde altcineva iti decide viitorul firmei tale.
3. Daca nu ai educatie financiara apuca-te si citeste cate ceva. I-ati un consultant financiar, un contabil bun, care sa te ajute sa-ti faci cashflow-ul, bugetele si previziunile financiare. Seteaza-ti un target si un deadline. Daca nu esti prieten cu excel-ul e timpul sa fii. Foarte multi fac greseala asta, nu urmaresc cashflow-ul, nu isi fac predictii si ajung in situatia in care firma lor e pe duca si ei nici nu stiu. Cashflow-ul e viata firmei tale. Daca e pe negativ, inseama ca esti pe moarte.
4. I-ati cei mai buni oameni de vanzari pe care ii gasesti. Creeaza-le un target si urmareste targetul cu sfintenie. Daca nu aduc lead-uri si nu inchid deal-uri, iti pun in pericol firma. Daca ai stii cati imi ziceau ca "asa e piata", "e dur mediul de afaceri de aici".
5. Da-le oamenilor libertate. Nu ma intereseaza ce faci atata timp cat iti faci treaba. Cand nu si-o fac da-le si sanse. 3 maxim. Daca ai gresit de 3 ori, ai plecat. Toti suntem supusi greselii, dar cu cei care gresesc si nu invata din ele nu poti face treaba.
6. Pregateste-te ca in primii 2 ani sa iti fie foarte greu. Pe la jumatatea celui de-al doilea an o sa vrei sa renunti. Nu renunta, daca faci lucrurile bine, o sa reusesti. Intotdeauna cand crezi ca nu se poate mai rau o sa fie mai rau. Dar dupa perioada asta o sa fie si bine daca urmaresti indicatorii care trebuie si aduci business si bani in firma.
7. Chiar daca e tentant nu lua bani de la stat sau pe fonduri europene, decat daca esti intr-o situatie stabila. E un miraj care ii duce pe multi la pierzanie.
8. Nu te astepta ca stat-ul sa te ajute sau sa fie intelegator. Treaba statului este sa-ti jupuie pielea de pe tine si sa te impiedice sa treci de la stadiul de firma mica spre firma medie. Daca ai trecut hop-ul ala si n-ai facut prostii, esti safe.
Ar mai fi si alte lucruri, si cred ca sunt multi antreprenori care ar putea sa contribuie. E greu, nu zic nu, dar satisfactiile sunt enorme. Si nu, nu toti antreprenorii sunt "stapani de sclavi".
Am un amic care a facut greseala asta, ma rog a luat 1,5mil EUR si a tras 2 ani pentru niste obiective. Nu stiu daca noptile nedormite, stresul, sanatatea au meritat efortul. E foarte posibil sa se fi descurcat mult mai bine fara acele fonduri. In cuvinte simple, si-a facut viata mult mai grea cand nu trebuia.
E altceva atunci cand ai o firma stabila si o echipa care poate sa se focuseze si pe business si pe indeplinirea cerintelor respective.
-Sa cunosti profund aria pe care vrei sa activezi ,plusurile si minusurile a naturii lucrului
-sa ai un capital care acopera pe minimum 18 luni cheltuielile socotite pesimist ca necesare
-locatia sa fie intr-un mediu cunoscut
-sa ai capitalul social (contacte personale,contacte cu organizatiile inrudite de preocuparilor tale)
_sa studieti sau sa lasi sa studieze expertii in care ai totala incredere,piata,transportul,eventualele depozite,influenta eventuala a creditului luat asupra costului si venitului
-sa ai o asigurare contractata in conditii contractuale favorabile.. -sa ai un plan B in caz de nereusita un plan B realist.
Desigur se poate face si altfel : succes prin noutatea prestatiei ,cereri ale pietii neobservate de altii si....noroc. Daca ai succes sa nu uiti ca nu ai voie sa te desvolti mai departe prea repede pana ce strucurile nu sunt pregatite pentru asta..Cei mai multi pierd spectaculos daca supraapreciaza propriile resurse...