Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Când o să-mi deschid eu școală. Copilul meu are aproape patru ani și trăiește fără tabletă, fără jocuri electronice, fără acces la telefoanele noastre

În fiecare dimineață la grădiniță, îmi iau jumătate de oră să navighez prin pleiada de fișe de lucru pe care google-ul le pune la dispoziția planetei.

Construiesc un curriculum on the spot, pentru fiecare categorie de vârstă căreia îmi dedic serviciile, intențiile, determinarea, curiozitățile.

Uneori găsesc niște fișe de lucru potrivite doar pentru Toma. Știu cum îi funcționează mintea, știu la ce stimuli răspunde, îi cunosc dexteritatea, abilitățile. Îmi iau câteva secunde s-o topesc pe miss Corina în mami. Organizez printurile, le distribui pe clase, dau indicații, încă un pic și intrăm în ziua academică.

Printurile pentru Toma le pun într-un dosar separat.

Acasă nu avem TV de două săptămâni, nu se mai uită la desene nici măcar pe laptopul la care avea acces jumătate de oră pe seară, fiindcă s-a stricat.

Are aproape patru ani și trăiește fără tabletă, fără jocuri electronice, fără acces la telefoanele noastre.

Când venim de la grădiniță, joacă fotbal cu tacso, colorează, desenează, decupează sau ne ajută la treburile casnice: pune apa cu pâlnia din sticla mai mare în sticla mai mică, spală vasele de plastic în cadă, pornește mașina de spălat, taie banana de pus în smoothie, aduce borcanul cu măsline cu grijă din frigider.

Ieri seară i-am spus: i got u a homework.

Adică cum? a întrebat el intrigat.

I-am arătat fișele printate de dimineață, activități în trei pași, incluzând detectarea unor diferențe de imagine, decupat, colorat, lipit.

S-a apucat de una din ele, a decupat strâmb, s-a supărat, mi-a aruncat-o zicând: nu vreau să fac asta. Uite ce strâmb am tăiat!

Nu-i nimic, am crezut că o să te bucuri.

De ce mi-ai adus homework dacă știai că sunt obosit? m-a întrebat el cu o logică cu care mi-a resetat toate intențiile regizorale.

A adormit cu senzația neputinței, iar eu cu cea a culpei.

De dimineață mi-a zis: hai să facem tema asta amândoi.

A fost gata în două minute. Era mândru de rezultat.

Iar eu am învățat că orele de după grădiniță/ școală/ studiu, sunt orele în care copilul e liber să aleagă căror activități să se dedice. Că datoria noastră e să fim acolo lângă ei, împărtășind impresii de peste zi, împărțind responsabilități casnice și bucurii mici, dar nu impunând eforturi mentale care credem noi că le sunt necesare.

La școala pe care o s-o nasc eu, niciun copil n-o să primească temă pentru acasă, decât dacă el își dorește asta. Temele mele vor consta în discuții cu membrii familiei, plimbări, studiul apusului de soare, al apariției stelelor pe cer, analiza viselor.

Copiii vor crește înțelegând singuri la ce sunt ei foarte buni, și canalizându-și instinctiv eforturile spre aria respectivă, nu pe baza de teste menite să nască eroi, umilind nepriceperile jumătăților de eroi. 

Articol publicat pe blogul autoarei

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Frumoasa ideea!
    O atentionare insa catre autoare care spune in autoprezentare "am luat calea festivalelor internaționale de teatru pentru copii": pluralul substantivului festival nu este festivale ci festivaluri.
    • Like 0
  • Casargoz check icon
    o școala pentru copii sănătoși intr-o lume nebuna.
    Deștepți, frumoși crescuți sa fie lideri :)
    E un ideal frumos.
    Sigur 90% din colegii lor care pierd vremea pe YouTube. cautând rețete de slime ii vor aprecia foarte mult, mai ales ca joaca fotbal cu tac-su., super lider.
    Sincer abia aștept un update peste 10 ani.
    Pana acum singurel finaluri fericite s-au terminat in Anglia sau Olanda.
    O sa stau cu sufletul la gura...
    E posibil si in România¿
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Telefonul apare de obicei în şcoală, cam pe sfârşitul clasei a V-a. Evident, tehnologia nu poate fi evitată, dar cu cât e întârziată mai mult cu atât e mai bine.
    • Like 1
  • Corina, esti minunata. Te pup!
    Toma are aproape 4 ani? Sa iti traiasca!
    • Like 1
  • Am avut o retea de scoli de acest gen , se numeau Waldorf !
    • Like 1
  • Anon check icon
    Am si eu doua intrebari pentru autoarea articolului, ce-i drept usor tardiv (desigur daca si altcineva doreste sa ofere lamuriri, as fi recunoscator). Tipul de scoala pe care vreti sa il deschideti pare mult diferit de scolile de stat. Astfel stand lucrurile, cat de usor se pot obtine autorizatiile aferente? Este nevoie de autorizatii de la ministerul educatiei? Multumesc.
    • Like 0
  • SUSTIN!
    • Like 0
  • Un punct de vedere interesant, pentru ca are la baza ideea prioritara a nevoilor copilului, necesitatea de a-i fi in preajma, debarasarea de postura parintelui atoatestiutor.
    • Like 0
  • check icon
    Ma mir ca aveti curent electric. Apa calda este?
    Dar rece?
    Fa un dus lung alternand-o pe aia calda cu cea rece. Iti va folosi!
    ....parca poti opri trenul punandu-i piedică...
    • Like 2
    • @
      @ gabriel. cadar

      Daca aveti impresia ca ati demonstrat umor, va inselati...
      • Like 0
  • check icon
    Ma mir ca aveti curent electric. Apa calda este?
    Dar rece?
    Fa un dus lung alternand-o pe aia calda cu cea rece. Iti va folosi!
    ....parca poti opri trenul punandu-i piedică...
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
text: Corina Chiran / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon