Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Ce e grav în neregulă cu povestea scurtmetrajului „Fără Apărare”, în care o profesoară e umilită de o mamă agresivă

Fără Apărare

Ce e grav în neregulă cu povestea acestui scurt-metraj:

1. Profesorii par fără apărare pentru că nu ar exista legi care îi protejează de bully-ingul parental, de agresivitatea și incultura reacțiilor unor oameni aflați pe o scară mai de jos a civilizației. Totuși, în România școlilor de azi, așa neajutorate cum par, nicio lege nu interzice să pui limită la ușa școlii - cui intră, când și de ce. În nicio școală din Europa nu poți depăși pragul decât după ce ai făcut programare, ai predat buletinul și ți-a fost creat spațiu de întâlnire, cu a treia și chiar a patra persoană de față, la discuție. Nicio lege nu-l împiedică pe Directorul unei unități să-și facă proceduri clare de pază și relație cu părinții pe care să și le respecte. Faptul că o doamnă cu probleme nervoase și de educație elementară îți poate intra la oră oricând este vina directorului, nu a țării, nu a legilor, nici măcar a nivelurilor de conștiință în care se bălăcesc oamenii ei. 

Mergeți prin licee și vedeți cât de strânsă e paza în primele două săptămâni de școală și cât de repede se uită în timp regulamentul școlar: portarii lasă pe oricine înăuntru, în cancelarii se fumează, copiii au telefoane active în oră, ședințele cu părinții sunt mai mult dări de seamă, feed-back-ul despre cine e si ce face fiecare copil - inexistent.

 Conducerile școlilor nu sunt perseverente, coerente, nu se țin de regulamente și proceduri. În schimb, se vaită că trebuie să le scrie, în amănunțime, pe hârtie. În documentele manageriale ale oricărei școli, veți găsi inclusiv proceduri pentru deplasarea în siguranță a elevilor în incinta școlii, proceduri de comunicare externă și internă (acestea includ relația cu părinții), de monitorizare a progresului elevilor, de pază și siguranță a personalului Există, dar nu se aplică. Directorii și adjuncți lor, șefii de comisii și catedre - o mare parte din ei - tratează locul de lucru cu mentalitatea unui spațiu public pe care altcineva ar trebui să îl protejeze. 

Mentalitate de funcționar public, fără mare răspundere personală. Cu mult ridicat din umeri și dat vina pe legi și sistem.

2. Părinții agresivi par să fie neapărat cei cu bani, cu angajați și timp limitat. Profesorii par să fie cei singuri, săraci, vulnerabili. Doamna profesor din film trăiește singură, este plăpândă, sensibilă, cu aer de dăscăliță onestă, iubitoare, dedicată meseriei. Mama domnișoarei este o țoapă cu bani, strident machiată și, evident, o patroană care suge sângele poporului, inclusiv al profesorilor copilei ei.

Realitatea nu e așa pueril polarizabilă și nici oamenii așa ușor de manipulat cu un astfel de film. Există și profesori ca dna Diana Miron, dar și profesori exact ca mama agresivă: stridenți, insultători, nevrotici, furioși. Pe copii cine îi apără de ei? La întrebarea asta o să îl vedeți pe domnul director dând tot din umeri. Pare că argumentele clipului sunt că dacă cineva e profesor trebuie respectat "by default".

3. La final, se face un apel sufletesc la amintirile noastre frumoase din copilărie despre primul abecedar, primul buchet de flori si primul stilou sprijinit în mână noastră de dascăli. Mi-au dat lacrimile, da. Mi-e dor de mine în copilărie, de fetița timidă din curtea școlii. Dar mi-e rău când mă gândesc câți tovarăși de-ai mei de joacă au fost, ulterior acestor momente idilice ale amintirilor noastre, aliniați în fața clasei ca să râdem de ei că au greșit. Si multe alte umilințe trăite în tăcere și cu respectul "cuvenit" profesorilor noștri de atunci.

4. Se spune clar că educația începe acasă. Dacă părinții nu își fac treaba bine, noi, profesorii cei umiliți suntem, prin deducție imediată, și neputincioși: ne-am luat mâna de pe ei!!! Asta înseamnă un lucru incredibil: că cei 40% de copii săraci, abuzați, din familii dezorganizate, fără educație, fără orizont prea mare de cunoaștere - sunt de nerecuperat. Deci facem educație degeaba? Nu avem nimic transformator în noi?

Da, există suferința profesorului român nesprijinit, neconsiliat, neapărat. Există doamne extraordinare că Diana din clip care simt durere, umilință, cădere nervoasă, inutilitate personală. Bine ați venit în viața de adult. Cine nu simte asta? E cineva scutit?

Da, există mulți părinți care dau educație proastă. Unii au și bani. Unii dintre copiii lor sunt și aroganți. Există și muzică simfonică, și rock progresiv, și muzică populară, dar și manele. Toate se cheamă tot muzică. Te poate umili cu adevărat un copil? Poți să îl iei personal? Poți să te superi pentru câte mii de forme a luat, sufletește vorbind, specia asta a oamenilor, mai ales în adolescența ei? Fiecare după propria creștere emoțională.

E bine de făcut o campanie pentru integritatea fizică și emoțională a profesorului român. Dar nu așa grosolană, naivă, plină de prejudecăți sociale și dări din umeri a neputință ca în clipul de mai jos.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihaela check icon
    Copilul meu este clasa a-2-a..si l-am dat la scoala cea mai aproape de casa la care am fost si eu si sotul,cunosteam si invatatoarea insa nu si atitudinea ei mai ales sfidatoare.In clasa 0 a zis ca l-a pelsnit ca isi tot cauta forfecuta la lucru si o deranja,am fost la scoala si i-am spus ca am fost si eu si sotul niste copii abuzati la scoala si nu permitem agresiunea fie ea verbala sau fizica si este singura data cand mai venim la ea(bineinteles ca a negat fapta).eu am invatat copilul sa nu ia nimic personal ,gandindu-ma ca nu o sa ajunga exact ca mine.Acum 3 luni copii au avut 2 ore de engleza si ptr ca era galagie ,profesoara i-a tinut 2 ore in picioare(nu s-a putut discuta cu dansa si am ajuns direct la directoare si s-a rezolvat tot.Profesorul de religie ii pune la coltul de rusine zmucindu-i si facandu-i dobitoci am facut sesizare si s-a rezolvat dar o sa il si retrag de la aceasta materie anul care vine.Cred ca am devenit deranjanti si doamna invatatoare a facut un obicei din a-i da copilului meu caietele pe jos pe motiv ca nu e iscalit sau ca este dezordonat,L-a pus sa citesca desi i-am spus ca de cateva zile are aparat dentar(disjunctor si abia poate inghiti saliva)si ar fi bine sa il lase sa se acomodeze.Si multe altele ,fapt ptr care joi am mers la scoala cu sotul,buletin la intrare si intru la dansa.Am intrebat-o care a fost scopul si la ce rezultat se asteapta prin gestul care l-a facut respectiv aruncarea caietelor pe jos.Mi-a spus ca este foarte dezordonat si a batut cu pumnul in masa (ea l-a facut needucat si fara cei 7 ani de acasa)iar eu am insistat sa imi raspunda la intrebare.A zis ca nu se mai intampla .Bineinteles ca nu se mai intampla si i-am spus si dansei ca de data asta chiar este ultima oara cand mai discut personal .Ideea era ca multi copii agresivi au fost agresati sau au vazut agresiunea acasa sau pe strada la oameni mari.Imi amintesc ca in liceu aproape ca am plesnit o profesoara care de 2 ani ma facea dobitoaca si in clasa a 12-a aproape m-a atins pentru ca nu am vrut sa dau BAC-ul la materia ei.Nu as putea sa mai cred un profesor abuzat si de asemenea unu care nu stie ca se faca inteles si placut la clasa asa cum e la noi.
    • Like 0
  • Comentariul USLIP Iași: https://www.facebook.com/groups/fsli.romania/permalink/2204989359538693/?app=fbl
    • Like 0
  • Poate că aș fi rezonat cu povestea din clip daca nu am fi avut foarte de curănd cateva cazuri publice cu profesori care abuzează copii, apoi școala/inspectoratul/ministerul mușamalizează cazul.
    • Like 1
  • Personajele filmului au intr-adevar anumite trasaturi exagerate insa D-na Oana Moraru va doresc sa predati o saptamana intr-o scoala gimnaziala (caci sa va doresc ,,o verticala 5-12" ar fi o dovada clara de sadism ) si dupa ce va permiteti sa luati un creion din mana unui ingeras, elev in clasa a V-a si primiti din gurita lui dragalas zeflemitoare replica: ,,si daca mi-ati luat creionul, ce? Am compas si il pot intepa in continuare pe prostul asta" cred ca perspectiva din film vi se va parea cam eufemistica. Sau, poate, ma insel caci sub pompoasa denumire de ,,viziune sistemica pentru educatie" doar ce a fost prezentat prin scoli un document prost tradus din materiale incropite cu copy paste din documentele expuse pe site-urile ministerelor omoloage din Findlanda, Anglia si Germania, tocmai de catre cei care lucreaza in Institutul de Stiinte Pedagogice si care par ca demult nu au mai trecut pragul unei scoli..... banui ca nici dumneavoastra nu stiti cam cum mai arata interiorul unei scoli in pauza mare.
    Felicitari pentru extraordinara intuitie care va ajuta sa emiteti pareri despre un scurt metraj si nu doar despre acesta....Dar o cauza a lipsei de disciplina si respect in scoli este tocmai ,,credinta multor adulti conationali ca la educatie oricine se pricepe" si zau daca nu e asa.....eu ca si om care isi ,,pierde" timp prin cancelarii in care chiar nu se fumeaza cu multi ani inainte de a fi emisa legea antifumat inca nu pot afirma ca pricep la educatie, asa ca ma inclin in fata dumneavoastra, cea care ati descoperit toate misterele sistemului educational si mai ales marea carenta a sistemului: angajarea unor persoane imature pe post de profesori. :) Mult succes copilului/copiilor dumneavoastra, existenti sau viitori in viata de elev!
    • Like 4
    • @ Marilena Croitoru
      de curiozitate, cum ati gestionat situatia cu elevul dragalas cu compasul?
      sau cum ati dori sa poata fi solutionata o astfel de situatie?
      • Like 0
  • "...4. Se spune clar că educația începe acasă. Dacă părinții nu își fac treaba bine, noi, profesorii cei umiliți suntem, prin deducție imediată, și neputincioși: ne-am luat mâna de pe ei!!! Asta înseamnă un lucru incredibil: că cei 40% de copii săraci, abuzați, din familii dezorganizate, fără educație, fără orizont prea mare de cunoaștere - sunt de nerecuperat. Deci facem educație degeaba? Nu avem nimic transformator în noi?..."
    Cam DA!
    Fără ce 7 ani d-acasă tre' să ai marele noroc al unui domn Trandafir de pe la grădi, care să aloce timp recuperării tale în mod special, altfel, poa' să aibă tac-to orişicâţi bănuţi, adio şi-un praz verde!, eşti halit, vei ieşi un rebut.
    Părerea mea.
    • Like 2
    • @ Tibi Popescu
      Ceea ce sistemul nostru educational se fereste sa recunoasca este existenta unui procent mai mic sau mai mare, in functie de factorii sociali, de ,,needucabili" copii sau adulti....da aceia care sunt incapabili sa inteleaga mesaje simple gen: semnificatia unui cos de gunoi, a culorii rosii a unui semafor, a dungilor alora albe si groase de pe astfalt, etc si cu acestia nici metodele speciale si nici ultratalentul unor pedagogi renumiti nu sunt suficiente pentru a atinge un nivel mediu de eduicatie......

      • Like 4
    • @ Tibi Popescu
      in ce constau cei "7 ani de acasa"?
      pe parinti cine-i invata sa-si faca treaba "bine"?
      • Like 0
    • @ GicaContra
      1- întreabă-ţi părinţii
      2- părinţii lor
      Lăsând gluma de-o parte, la grădi tre' să ajungi ştiind deja nişte minime norme sociale general-valabile, începând cu "nu totul ţi se cuvine necondiţionat" şi terminând cu "ascultă-l pe cel matur, este cel pus de părinţii tăi să-ţi poarte de grijă şi să te înveţe cele necesare".
      Educatorii nu pot recupera total, oricât s-ar strădui, ce n-or făcut părinţii.
      • Like 0
  • Ăsta este rezultatul politizării învățământului. Inspectori școlari numiți pentru apartenența la un partid, directori idem, niște paraziți nemernici ce iau bani, mulți, degeaba. Rămân bieții profesori, unii, care se luptă cu nesimțirea elevilor, nesimțire inoculată de niste părinți cu funcții si cu bani mulți, de cele mai multe ori iliciți. Am văzut ca inspectoarea și directorul școlii de la care, câțiva elevi au "îndrăznit" să-i aplice dancilei tratamentul bine meritat, s-au sesizat imediat. Slugi ordinare. De ce nu se interesează de chiulangii, ( cazul liceului Anghel Saligni la care a fost "profesor" fostul ministru pop) pe care îi poate găsi tolăniți pe băncile din fața blocului d16, dimineață de dimineață, fumând, band beri și cafele, ascultând, la telefoane, toate abjecțiile? Să fie promovați în funcții de conducere, in cadrul învățământului, profesori ce merită acest nume, nu slugi pesediste semianalfabete. Și se atribuie prea multe drepturi elevilor. Majoritatea nu au respect față de școală, sunt puturoși și in consecință proști. Nu le spune nimeni că liceul nu este obligatoriu, este de cultură generală!? Iar părinții de teapa respectivei trebuie dați afară din școli, împreună cu progeniturile lor. Da, sunt niște mucoși needucați, proveniți din familii de țopârlani inculți.
    • Like 8
    • @ Zugravu Mircea
      foarte buna observatia.
      Cauzele acestor derapaje cred ca se afla in sistemul politic. Profesorii se afla intre sistemul politic si populatie. Ei trebuie sa aplice decizii luate de factorul politic si sa le explice populatiei.
      Cred ca profesorii trebuie aparati in primul rand de politic si nu de elevi.
      • Like 5
    • @ Zugravu Mircea
      Din pacate legile sunt interpretabile, lipsite de precizie si usor de atacat in instanta fapt pentru care nici inspectorii, nici directorii si nici macar organele de ordine ale statului nu pot face mare lucru. Regulamentele scolare emise conform regulamentului cadru national sunt total neacoperite legislativ si acolo unde beneficiarul (elev si parintii elevului) este lipsit de dreptul de a beneficia de un cadru armonios, este asigurat cadrul potrivit pentru ca cei ce frecventeaza scoala doar pentru ca e obligatorie ,,sa faca legea"in acea scoala unde alt rost nu au......
      • Like 0
  • roxi check icon
    Din partea părinților este multă ipocrizie în privința cadourilor. Nu sunt de acord să ofere cadouri, dar cum vor să obțină ceva, cum vin cu aceste cadouri. Eu înțeleg că ei știu că vor ceva ilegal sau imoral sau vor să arate lumii că au cel mai tare copil, cu 10 pe linie. În videoclip era umilită și femeia de serviciu, pentru care văd că nu se ceartă nimeni. Era umilită ideea de a munci și a acționa corect. Presa folosește uneori articole care reflectă nivelul de înțelegere distorsionat sau limitat, tot pentru că fiecare a obținut note la școală în fel și chip. Discuțiile din jurul videoclipului arată nivelul de înțelegere a fiecăruia. Dacă punem problema că dascălii sunt plătiți din banii noștri și ei nu acționează cum gândim noi, de fapt sunteți pe ideea filmului, ceea ce înseamnă că nu l-ați înțeles.
    • Like 1
  • Foarte buna ideea de a face acest scurt metraj. Nu trebuie sa fi un mare filozof pentru a stii ca orice schimbare intr-o societate porneste de la educatie. La noi in tara este la fel numai ca schimbarea se face din rau spre mai rau...de ce?...pentru ca asa se doreste....sa nu mai existe o ierarhie a valorilor...si nonvalorile sa poata iesi in fata... sa aiba acces la putere si la decizie si...nu in ultimul rand ...la bani...la multi bani!
    • Like 2
    • @ Constantin Catalin Banica
      Nu doar la noi in tara se promoveaza non-vlorile, e o problema globala, o tendinta impusa pentru inlocuirea valorilor clasice cu un sistem de valori anormal care sa permita accesul celor cu bani spre varful societatii. La noi se vede mai bine pentru ca a fost aplicat de la inceput sistemul democratic, sistem anormal, care impune de fapt o dictatura a prostiei.
      • Like 0
  • După cei 14 ani de ”luptă” cu metehnele unor dascăli, concluzionez că lipsa respectului față de ”dascăli” începe încă de la grădiniță. Cu toate că m-am opus cu îndârjire, dascălii cred că au drepturi asupra buzunarului meu. De aici pornesc toate nemerniciile acestui sistem corupt și susținut tocmai de către o parte a părinților.
    Așa cum am tot repetat, chiar unii dintre părinți fiind supărați, toți banii și toate cadourile pe care părinții le fac dascălilor, viciază în mod grosolan actul de învățământ. Eu, nu voi avea niciodată vreun respect pentru cei care au cerut și au acceptat banii și cadourile primite de la ”părinți”. Am constatat că șpaga încasată de către educatori, învățători, profesori arată, începând cu clasa a V-a, adevărul despre nocivitatea acesteia. Dacă până în clasa a IV-a marea majoritate (90%) a copiilor primesc calificativul FB, începând cu clasa a V-a situația se schimbă dramatic, aproape se inversează, condiții în care doar o foarte mică parte a copiilor mai reușește să treacă de mijlocul unui clasament comparativ. Fiind vorba despre mai multe materii, mai mulți profesori, părinții interesați nu mai pot aduna sume suficiente pentru a-i recompensa pe toți, dar nici toți profesorii nu sunt de aceeași ”calitate”, refuzând să intre în acest joc dezastruos al complicităților pecuniare. Ca să nu mai vorbesc despre diminuarea drastică a ”temelor” pentru care ”se strâng bani”.
    O mare deznădejde este creată de către inspectoratele școlare, subunități politice, care au doar interesul de a ascunde realitatea, abuzurile și șpaga, pentru că cei de acolo au ajuns să conducă tot pe bază de șpagă, susținere politică, intervenții dăunătoare.
    Până și faptul că media gimnaziului contează pentru accederea la liceu reprezintă o altă formă de susținere a fraudelor; multe dintre note fiind obținute în mod dolosiv.
    Ulterior, după ce s-a stabilit, prin concurs, locul pe care îl ocupă copiii la un liceu, prin diverse aranjamente (penale), sunt transferați cei care nu au reușit prin examen, în clase ce devin din ce în ce mai neîncăpătoare. De exemplu, de la 28 de elevi (cu concurs) s-a ajuns la 35 de elevi într-o clasă, după trensferuri succesive.
    Revenind la calitatea dascălilor, fără a generaliza - pentru că am întâlnit oameni care nu au nicio legătură cu șpăgarii, dar sunt constrânși/influențați de către politruci, profesoarele care mi-au agresat copilul pentru că eu refuzam să dau șpagă și mă opuneam la ”chermezele” lor pe banii mei, au fost menajate de către inspectorii de profil, de către directorul roșu și de către așa-zisul consiliu, chiar dacă, în urma agresiunilor și victimizărilor lor în fața claselor unde au predat, copilul meu a fost amenințat în scris, i-au fost rupte hainele și i-a fost tăiat părul, ÎN ȘCOALĂ! A fost inoculată ideea că: ”pleacă doamna din școlă!”... d-na care ne-a dat note... pe bani... și ce mândrii erau părinți în cadrul ședințelor când, aceleași ”abuzatoare didactice” se lăudau tocmai cu performanțele copiilor care le plăteau meditațiile ... lipsind totodată rezultatele de la concursuri, olimpiade etc
    Nu am dus copilul la meditațiile la acești nenorociți din sistemul de învățământ, copilul intrând cu note bune, la un liceu bun, doar cu ce am reușit să ”aprofundăm” acasă. Amintesc faptul că nici la tablă nu mai era scos copilul, fiind foarte greu să pună în practică ceea ce se întâmpla la clasă.
    Așadar, pe lângă îndoielnicele forme prin care unii au ajuns ”dascăli”, șpaga reprezintă cea mai importantă cauză a dezastrului din învățământ. Politrucii de la minister nu au înțeles că trebuie să interzică și să sancționeze șpaga, cadourile și toate formele de a strâge bani de la părinți, nu a sancționat derapajele decât dacă au fost mediatizate, pentru că politizarea sistemului este un mod de a controla și perpetua tot ce se întâmplă, negativ, în școală, în țară


    • Like 3
  • excelent si de bun simt articolul.
    Sigur ca nu doreste nimeni ca un profesor sa pateasca asa ceva. Dar exista legi si trebuie aplicate regulamente. Poate este greoi sa aduci un astfel de caz in fata unei comisii de disciplina si apoi mai departe. Din punctul meu de vedere pentru astfel de cazuri ar trebui sa existe cel putin amenzi mergand de la contraventionale pana la penale (in cazul lovirii unei persoane). Cred ca este cea mai buna varianta avand in vedere ca scoala este obligatorie si practic nu poti da afara din scoala un elev fiindca el trebuie sa termine cele X clase obligatorii.
    Pe de alta parte, cred ca totusi in aceste cazuri se poate da amenda contraventionala pe baza legislatiei in vigoare, nefiind necesare alte legi. Accesul la justitie trebuie sa fie insa facil in astfel de situatii.
    • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult