Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Clientul nu este stăpânul, dar el plătește facturile!

Clienti in magazin

Foto: Guliver/ Getty Images

Când la deja complicatul context VUCA adăugăm și o pandemie globală, contextul în care companiile există devine supercalifragilisticexpialidocious. Auzim vorbindu-se despre rețele, canale de venituri, segmentarea pieței, strategii și e-commerce, iar uneori toate aceste lucruri par o limbă străină. Iar când credeai că ai învățat limbajul potrivit, se schimbă limbajul și o luăm de la capăt cu afacereza. Toată această agitație este doar pentru un factor foarte important în jocul afacerilor – clientul. Toate instrumentele folosite și acțiunile pe care le întreprinzi te ajută să ajungi la client, să îi stârnești interesul și să faci primii pași în a reuși să îl convingi să plătească pentru produsele și serviciile tale. Să ajungi la clienții tai cere să cunoști și să folosești canalele corecte. Când îți cauți clienți, fii eficient, nu pierde timpul cu zeci de întâlniri și discuții doar pentru a avea activitate. Găsește-i pe cei care sunt interesați să cumpere, care au nevoie, nu toată lumea poate fi clientul tău.

Prima etapă, să ajungi la client înseamnă doar că e posibil să cumpere, dacă îi poți oferi ce are nevoie și ce își dorește. E ușor să identifici o dorință, mai trebuie să acoperi și nevoile. Când câștigi un client oferindu-i ce își dorește va fi fericit pentru o perioadă scurtă de timp, însă dacă identifici corect nevoia și o satisfaci, vei avea un partener pe termen lung. Vei avea un client nou în portofoliu oferindu-i ce are nevoie, când are nevoie și la un preț pe care îl poate plăti. Clientul va reveni din nou și din nou oferindu-i și ceea ce își dorește. Dacă are nevoie de o mașină sigură, confortabilă, dar i-ar plăcea sa fie roșie, oferă-i omului o mașină de familie roșie și rezolvă cazul, nu îl tenta cu un Ferrari!

După ce ai finalizat vânzarea și ai câștigat încrederea clientului, poți dezvolta și îmbunătăți relația. Stabiliți o conexiune bazată pe mai mult decât satisfacerea nevoilor, deveniți proactiv și oferiți soluții pentru situații viitoare. Ajută-ți clientul să identifice nevoi necunoscute. Fii mai mult decât un furnizor, devino partenerul lui și arată că îți pasă de afacerea lui, la fel de mult cât îți pasă de a ta. Profitul și viitorul afacerii tale sunt conectate direct de succesul partenerului tău.

În acest punct al relației mare parte dintre noi, oameni de vânzări, facem aceeași greșeală. Credem că după tot ceea ce am făcut pentru client, va rămâne alături de noi pentru totdeauna, orice s-ar întâmpla. Credem că ne datorează ceva pentru toată munca depusă pentru el. Loialitatea este menținută cât timp nivelul de satisfacție pe care l-ai atins este menținut. Nu uita să câștigi și respectul, menține-ți poziția dacă știi că ai soluția cea mai potrivită pentru client. Un client rămâne al tău cât timp livrezi ceea ce ai promis și din când în când mai pui o cireașă în vârf. Ține minte că data viitoare când vrei să îmbunătățești relaîia vei avea nevoie de două cireșe. Estimează correct dimensiunea afacerii tale si resursele pe care le ai la dispoziție, în cursa spre îmbunătățirea relației cu clientul, există riscul să promiți mai mult decât poți livra.

Ultima etapă în călătoria alături de client, este aceea în care devine ambasadorul brand-ului tău și va inspira și pe alții. Etapa în care te va ajuta să ajungi și la următorii clienți. Îți sunt acum partenerii pe care i-ai dorit de la început. Sunt cei care nu doar te recomandă, dar chiar își iau prietenii și îi aduc la tine. Sunt clienții pe care îi iubim și cei pe care ne dorim să îi ținem aproape. Ai muncit din greu pentru a construi această relație, le-ai câștigat încrederea, sunt confortabili și de aceea le vine natural să te promoveze. Pe de altă parte, e nevoie să îi menții fericiți pentru ca nu e nimic mai grav decât să îți transformi “ambasadorii” în dușmani,

Nu putem vorbi de soluții aplicabile general, tuturor. Cu toții suntem diferiți, nu mai putem defini foarte concret niște tipologii de client, fiecare își dorește să fie special. Însă după ce treci cu clientul prin etapele unui ciclu de construire a relației, începi să câștigi parteneri și vânzări repetitive. Adaptează-te la clienți, înțelege contextul în care sunt și ține minte că radioul preferat al clientului este WII.FM (What’s In It For Me).

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
Text: Mihai Chiratcu/ Voce: Alex Livadaru
sound-bars icon