Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum se traduce „cool” pentru noi, la orașe și sate

Prieteni zâmbind

Foto: Guliver/Getty Images

Conceptul care exprimă cel mai bine diversitatea, în formă ei aspirațională, este cel de a fi cool. Conceptul ăsta este atât de subiectiv, încât oricine poate fi cool. Desigur, sunt unii care cred că au deprins sensul exact al acestui concept sau alții care îl confundă cu popularitatea cea îngustă, însă realitatea este că nici măcar wikipedia nu suține că îi poate exprima exact înțelesul. Și acum hai să ne gândim un pic fiecare dacă știm ce înseamnă să fii cool, ce ni se pare nouă cool, ba chiar ne putem întreba dacă noi înșine suntem cool?

Deja termenul cool nu se mai poate evita, cred că s-au lămurit și fundamentalișțîi românismului că el a intrat pe un spațiu gol, pe care limba eminesciană nu-l cuprindea. Așadar, orice român înțelege cuvântul, însă într-un sens foarte personal, întrucât repere exacte ale sale nu există. Iar asta este amuzant pe de o parte, dar și interesant de explorat, pe de altă parte.

În primul rând, termenul are mai multe sensuri care deseori se confundă. Apoi, înțelesul său a variat enorm în ultimii 500 de ani iar trendurile actuale continuă să-l transforme ca pe un organism viu. În vremurile noastre, conotația sa este pozitivă, admirativă, măcar asupra acestui aspect sper că se poate obține unanimitate. Aprecierea admirativă se poate referi însă la un fel de a fi, la o atitudine, un comportament sau o ținută vestimentară. Toate pot fi cool. Desigur, ajuns în vulgaritate, după ce a fost scăpat din buzunar de noua elită culturală de la sfârșitul secolului XX, termenul s-a degradat. Vulgului i-a plăcut, însă nu l-a înțeles în spiritul său, ci l-a confundat cu mișto, termen învechit pentru aspiranții la parvenire socială (ca o răsturnare spectaculoasă de situație, mișto a devenit cool de folosit în jurnalismul modern și diletant). În lumea absenței de spirit, un cântec, un oraș sau chiar și o carte sunt deseori descrise ca fiind cool. Ba chiar se folosește ca interjecție, adică o formulă de răspuns entuziast la o propunere de activitate.

Dacă vorbim de felul de a fi, ești cool dacă ești sigur pe tine, nu te pierzi cu firea, dar nici te entuziasmezi ușor. Ești detașat de aspirațiile mărunte ale muritorilor care durează-n vânt deșerte idealuri. Ești misterios, greu de provocat și pari puțin arogant. De fapt, sugereazi o stare de relaxare și de nepăsare față de mizele nesemnificative ale vieții. Niciodată nu reprezinți un interes comun cu majoritatea, mereu ești în minoritate, tinzând către unicitate. Ești diferit și te comporți diferit.

Cei mai cool sunt artiștii, cei care, de fapt, au promovat termenul în cultura populară. Cool sunt frezele lor, hainele lor, stilul și atitudinea lor. Iar în cazul artiștilor este și mai relevantă concluzia: cea mai mică asemănare, intenționată sau nu, cu elemente din stilul altui artist, îi jignește teribil. Orice search pe net va genera inevitabil liste de sute de personaje cool, de pildă din filme, de la Jay Gatsby la „The Dude” Lebowsky. La femei, nișa cool este ceva mai îngustă, de la Uma Thurman în Kill Bill și până la Prințesa Leia din Star Wars, caractere al căror coolness pare că se trage din excesul lor de masculinitate. Desigur, nu toți artiștii sunt cool, dar foarte mulți sunt, iar din perspectiva asta termenul acoperă o varietate de gusturi. Cool prin asociere încearcă să fie și fanii, capitalul de coolness al artiștilor distribuindu-se între copiatori, în mod egal, respectiv proporțional cu numărul lor.

În media socială, la fel că și în lumea reală, există o limită a reproducerilor unui element original, lansat de influencer și considerat inițial cool. Depășind cantitativ această limită imaginară, cool încetează să mai fie cool și începe degringolada pe toboganul către lame. În lumea reală există și o distribuție geografică a trendurilor de coolnessTrendurile se distribuie la fel ca tehnologia: apar și se dezvoltă în centrele urbane mari, apoi se extind în așezările medii și abia târziu acoperă și mediul rural. La fel și coolness-ul. Din cauza asta elita urbană se amuză de Miss Teracota și de băieții cu freze cu dungi pe tâmple, de la țară. Pentru că în mediul urban sau în mediul digital în care îi observă elitiștii, întârziații culturali de la sate pot fi considerați ridicoli. Însă în mediul lor local, ei sunt cool, mai ales pentru că și ei, și majoritatea observatorilor locali, așa înțeleg termenul.

Cool mai poate fi o atitudine. Poate fi limbajul corpului, poate fi gestica sau grimasa de pe față. Cool pot fi expresii, fluierături sau flegme. Unele accente sau tonalitățile vocii sunt deseori elemente distinctive de coolness. Mesajul exprimat în exterior de o persoană cu atitudine cool este de libertate și nepăsare față de normele sociale sau așteptările celorlalți. Din cauza asta uneori, cei care se străduiesc să fie cool, pentru a fi apreciați de alții, sunt de fapt kitschCool nu este, nu poate fi, o înzestrare genetică așa cum caută să-și descopere unii naivi. Cool ar trebui să fie doar o atitudine relaxată, pe care e dificil să o pretinzi dacă nu o ai.

Comportamenetele cool sunt, în general, cele legate de insubordonare, neacceptarea regulilor și afirmarea autonomiei sub orice chip. E un comportament care costă, lasă urme, are consecințe. Prețul plătit, în general în unități de suferință, este numeric egal cu beneficiul de imagine în rândul publicului. Chiar și acceptarea mioritică a suferinței poate fi considerată cool, când e privită că o experiență revelatoare.

Dacă ne referim la modă, trendurile au evoluat atât de variat, mai ales în noul mileniu, încât singura caracteristică a ținutei cool a rămas cea de a fi cumva diferită de celelalte. Rețetele de noutate includ combinații neașteptate de stiluri, elemente vestimentare improvizate, pentru a fi unice, accesorii însoțite de povești mistice și diverse simboluri ale unor culturi rare sau minoritare. Unicul element aparent indispensabil, sugerat și de emoticoanele digitale sunt ochelarii de soare. Bunul gust se consideră încă subiectiv, iar cultura umanistă încurajează la diversitate și liberă exprimare. Așadar, oricine se poate îmbraca cool dacă observatorii îl percep astfel. Totuși, și în ținuta vestimentară, utilizarea în exces a unui artificiu de coolness ajunge inerent, după un timp, să fie etichetată lame sau kitsch de către publicul pretins avizat.

Dacă acceptăm că în artă frumusețea este în ochii privitorului și că nu există reguli, ci doar admiratori și like-uri, atunci putem înțelege coolness-ul ca funcționând la fel. Ești cool dacă ceilalți cred că ești cool. Iar că să fie așa, ei, ceilalți trebuie să te perceapă foarte diferit de ei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mai citește o dată ceea ce ai scris.
    "Deja termenul cool nu se mai poate evita, cred că s-au lămurit și fundamentalișțîi românismului că el a intrat pe un spațiu gol, pe care limba eminesciană nu-l cuprindea."
    "a intrat pe un spațiu gol"
    "GOL!!!!"
    Singur ai scris că a intrat in spațiul gol al proștilor si inculților, unde nu era nimic.
    Foarte adevărat.
    • Like 0
  • Zev check icon
    Mie mi-a placut. Umpic de semantica, umpic de socio, okay. Da’ domnu’ Lica, miscati-va repede, ca fi-meu imi spune ca de fapt ‘cool’ nu mai e cool, nici macar ‘cool-cool’-ul lui Glover zis si Childish Gambino nu mai e de loc cool, pen’ca acum ‘dope’ e ce a fost cool, Pacatele mele, nu poti sa-i prind pe astia din urma, ca pana ma aplec eu, melcul tzusti!
    • Like 2
  • Doar multitudinea greselilor de ortografie eclipseaza putin suficienta autorului. Cool, my ass.
    • Like 0
  • Corina check icon
    Folosesc rar „cool”, am folosit rar spre deloc „mișto”. În general, o persoană cool are personalitate, un caracter independent și un stil vestimentar propriu. Siguranță de sine, tinerețe - măcar de spirit. Cool nu e despre idealuri înalte. E înfipt în lumea asta și din aceeași plămadă precum admiratorii lui, cu o sclipire atrăgătoare în plus. Cool e monden, totuși.
    • Like 1


Îți recomandăm

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Profesori

Ca om care și-a luat întotdeauna profesia în serios, cu multă pasiune, uneori poate prea multă, cu nopți nedormite corectând teste și realizând câte un raport cu măsuri ameliorative pentru fiecare elev, cu ore întregi petrecute la cursuri de formare, bani cheltuiți pe webinarii și conferințe, cu sute de consultații cu părinții și grelele încercări de a-i face să înțeleagă unde trebuie lucrat, exersat, cu timpul meu liber spulberat pe a face zeci, sute de fișe de lucru personalizate, aplicate lacunelor specifice ale copilului. Cu toate acestea și multe altele, domnule ministru cu prea puțină viziune în preuniversitar, mă simt profund jignit de declarațiile dumneavoastră recente.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon bere - getty

Pentru cei neinteresați de cărți, Domnul John (sau George) era doar un cavaler al apocalipsei. La scurt timp după ce se așeza, frații Achim ieșeau pe terasă și treceau pe la fiecare dintre mese cu același text, rupt parcă din Pe aripile vântului: ”Hai, băieți, hai, e și mâine o zi. Hai, mai bem și mâine.” Getty Images

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Bucătărie Dedesign

În fiecare casă există un loc care respiră viață. Pentru unii e livingul, pentru alții dormitorul, dar tot mai des- este bucătăria. Locul în care începe ziua, se adună familia, se spun povești și se împart momente. Iar atunci când designul întâlnește funcționalitatea, bucătăria devine mai mult decât un spațiu utilitar- devine o oază de liniște și stil

Citește mai mult
Text: Cristian Lică/ Voce: Alex Livadaru
sound-bars icon