Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

În clasele de gimnaziu ajung copii care nu știu să scrie. Cum putem să le cerem să învețe gramatică, dacă ei citesc pe litere?

Elevi la școală

Realitatea dură este că ajung în clasele de gimnaziu copii care nu știu să scrie, buchisesc ca la clasa I. Nu am găsit situația aceasta într-o singură școală, ci în aproape toate școlile în care am lucrat. A fost primul meu șoc, ca profesoară în București, să-mi dau seama că elevi de clasa a VII-a nu puteau să construiască o propoziție simplă, corect. Apoi am cunoscut o clasă întreagă în care o singură fetiță citea cursiv. Ceilalți copii erau resemnați deja, îmi spuneau adesea, când citeam povești: „Să o puneți pe ea, doamna, că ea citește bine.” În clasa aceea de a VII-a, cititul era o abilitate înaltă, pentru cei mai buni.

În gimnaziu, cu zece profesori pe cap, copiii aceștia nu mai pot acoperi golurile imense. Bineînțeles că nu pricep nimic la geografie, dacă abia reușesc să scrie; e evident că nu pot să învețe gramatica, din moment ce citesc pe litere. Profesorilor li se cere „să-și predea materia”, să fie la zi, să completeze cuminți condica, chiar cu prețul ca unii copii să rămână definitiv în urmă. Școlile noastre nu țin pasul cu copiii, ci cu materia. Odată ce ai intrat în clasa a V-a fără să ai deprinderile minime, nu le vei mai recupera niciodată în școala noastră. Nu ai cum, nu e nimeni care să te ajute.

Visez la o vreme în care școlile să fie eliberate de lațul strâns dinspre Minister și responsabilizate, astfel încât să-și permită să lucreze cu toți copiii în ritmul lor, pentru că sunt copiii lor, nu ai sistemului, sunt oglinzile muncii lor, oglinzi ale dedicării lor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dupa o dubla experienta cu copiii mei facand gimnaziul in scoli care au clase 5-12, constat ca o mare problema sunt profesorii care predau atat la liceu cat si la gimnaziu. Multi ii trateaza pe copiii de gimnaziu ca pe liceeni, uitand ca abia au iesit de sub umbrela invatatoarei si ca scriu mai greu, inteleg mai greu, nu cunosc foarte multe cuvinte, nu stiu sa ia notite, nu stiu sa incadreze in pagina sau extraga lucrurile esentiale dintr-un text. Pe de alta parte nu se mai insista pe citit. Vacantele sunt doar pentru joaca. Profesorii de limba romana nu mai dau lecturi pe vacanta sau in timpul scolii, pe care sa le verifice si pe care sa le discute cu copiii in clasa.
    • Like 0
  • Daca o vedem pe Veorica noastra cea "ministreasa sefa" cum citeste, totul devine explicabil!
    • Like 0
  • Din clasa a V-a e aproape imposibil de remediat. Dar te întrebi atunci cum a promovat 4 clase.
    Gândiți-vă că și ceilalți elevi au dreptul la educație. Și petrecând suficient timp cu cei care nu vor sunt lăsați de izbeliște cei care își doresc să învețe ...
    • Like 1
  • Dorin check icon
    Pentru asta,le mulțumim din suflet așa-zișilor Dascăli, umflați bine de PSD cu salarii și sporuri.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Fiecare copil are un stil de învăţare, care poate fi uşor identificat de un consilier şcolar sau un psiholog (chiar şi un student la psihologie poate face asta). Se numeşte educaţie DIRERENŢIATĂ. Stilurie de învăţare sunt predate la moduele pedagogice, dar educatorii nu le aplică şi în multe cazuri nici nu le cunosc prea bine, sau le consideră mofturi... moderne (am întâlnit şi aşa ceva).
    E foarte dificil să te apleci asupra fiecărui copil în parte şi e mult mai simplu să ai o abordare frontală (chiar acesta este termenul de specialitate), în care să mărşăluieşti în pas voios cu toată clasa.
    • Like 0
    • @ Valentin
      Stilul de invatare nu este unic, fiecare se poate folosi de mai multe tipuri.
      • Like 0
  • "Odată ce ai intrat în clasa a V-a fără să ai deprinderile minime, nu le vei mai recupera niciodată în școala noastră. Nu ai cum, nu e nimeni care să te ajute." - intrebarea mea e: de ce ti se permite sa intri in clasa a V-a daca nu ai acele deprinderi minime? Ce s-a intamplat cu corigenta si repetentia?
    • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Marga check icon
      @ Jonn Jozz In practica este mai dificil. Sunt copii cu diverse dificultati, pentru care inclusiv invatatorul ar avea nevoie de consiliere. Nu cred ca ajuta in primele 2 clase cu ceva pe elevul respectiv repetentia. Ajuta mai mult sa intelegi sursele dificultatilor sale si care ar fi modul in care se poate lucra eficient cu el. E dificil in clase mai numeroase, si, mai ales, in absenta unei formari adecvate, atat initiala cat si continua a cadrelor did. Sa stiti ca nu toti copiii au acasa un climat adecvat si parinti care sa ii ajute sa isi organizeze timpul. Organizarea timpului ar trebui sa faca parte din programa scolara, cu materiale de sprijin si pentru parinti.
      • Like 0
    • @ Marga
      Valentin check icon
      Repetenţia e complet inutilă şi nu există vreo garanţie că aceste deprinderi vor fi acoperite.
      • Like 0
    • @ Marga
      Inteleg ca exista aceste tipuri de probleme, dar nu vad cum solutia mai buna ar fi ca acei copii sa treaca pur si simplu clasa in conditiile in care nu au deprinderile necesare anului scolar urmator.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Nu e complet inutila. Inutil e sa treci clasa neavand abilitatile necesare pentru a urmari ce se face la clasa in anul/anii urmatori. Mai bine stai mai mult timp sa inveti ce nu ai reusit sa inveti prima data decat sa treci ca gasca prin apa prin scoala, sa ajungi la examen si, surpriza, sa iei 2 sau 3.
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Putem face sute de rafturi dacă le dăm în cap cu "Baltagul" şi îi obligăm să vorbească păsăreşte pe texte pe care nici nu e nevoie să le citească.
    • Like 1
  • O metoda minunata de a invata copiii sa citeasca, de aplicat de la clasa 1, si costuri mici, este de facut un raft in clasa in care la inceputul anului fiecare copil sa aduca de acasa o carte pe care copilul o adora. O mini biblioteca de 30 carti de unde fiecare copil poate imprumuta o carte, saptamanal. Unora le va place, altora nu, dar cartile aduse de fiecare dupa preferintza va fi motiv de discutie in pauze, motiv de citit, motiv de acceptat ca unele sunt pe gustul propriu si altele nu. Un efort mic din partea fiecarui parinte (noi cumparam carti la mana a2a, si cartile de copii mici le-am donat )
    • Like 2
    • @ Claudia Olteanu
      Dan Dinu Dan Dinu check icon
      E bună ideea! Îmi place.
      • Like 1
  • Valentin check icon
    Lectura este baza şi cea mai importantă preocupare în sistemele de educaţie din afară, unde copiii sunt încurajaţi să citească maxim 5 pagini ZILNIC, pe care să le discute zilnic la şcoală. Liber, cu propriile lor cuvinte. Pe lângă lectură se face scriere creativă, la fel de importantă ca şi lectura.

    Din păcate, în România, totul este cufundat în sosul gros şi urât mirositor al criticii literare. Elevii mestecă o păsărească absolut imbecilă, cu metatexte-metatextuale lirico-stupidoide din care nu pricep mare lucru, dar care le foloseşte la regurgitat în timpul examenelor.

    Adică ai textul X liricotextoid care demonstrează că lirismul bilibostromfoblistic... A+B=C lectură transformată în matematică. Zero barat!

    Cică asta dezvoltă gândirea analitcă. Aşa o fi, limba păsărească e cunoscută pentru magiile pe care le face asupra minţilor tinere. Cred că mai curând exprimarea liberă şi scrierea creativă sunt cele care dezvoltă gândirea critică, nu un limbaj academic transplantat artificial în şcoala generală.

    Mai mult, elevul român suportă foarte greu lectura. După sistemul Pavlov: atunci când vede literele îşi aminteşte de toate farafastâcurile lirico-textodie pe care a trebuit să le îngurgiteze pentru note şi examene. Se numeşte reflex condiţionat.
    • Like 2
    • @ Valentin
      Dan Dinu Dan Dinu check icon
      Ha ha! Îmi place ce scrii şi cum scrii! Şi eu îmi amintesc de comentariile prefabricate pe care le îngurgitam. Gândul la ele le asociază acum cu o pastă cleioasă gri-ciment. Nu mai ştiu nimic din ele cu excepţia unui singur comentariu care nu era comentariu propriu zis.

      Iată istoria! Făcusem rost de o culegere de comentarii pentru bacalaureat şi mă tot străduiam să îndes cu maiul în căpăţână ideile scrobite şi îmbălsămate acolo. Erau aşa de ţepene încât păreau dăltuite pe lespezi de cimitir şi nu puteai crede nici că au fost scrise de mână vreodată, darămite vorbite vreodată de gură de om... .

      Dar la unul dintre comentarii, ultimul din carte, am resimţit ca un şoc de viaţă. Era vorba de comentariul filosofic al lui Constantin Noica la basmul "Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte". Nu era ceea ce s-ar numi un comentariu de şcoală dar te cucerea nu doar prin idei inteligente ci şi prin căldura şi bucuria cu care Noica îşi îmbrăţişa subiectul. Efectiv, îţi dădea senzaţia că îl lua în braţe ca pe un copil mic şi începea să-l răsfeţe ... . Lui Noica părea că puţin îi pasă de stilul sobru al criticii. Mai târziu, am regăsit acelaşi stil tineresc - exuberant, la Nicolae Steinhardt.
      • Like 1
    • @ Dan Dinu
      "Cică asta dezvoltă gândirea analitcă. Aşa o fi, limba păsărească e cunoscută pentru magiile pe care le face asupra minţilor tinere." - facuta corect analiza literara exact asta face, da. Nu e "pasareasca" sunt niste termeni specifici care au sens daca depui un minim efort sa-i intelegi.
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Analiza literară se clădeşte treptat, pe parcursul anilor de învăţământ. În generală se începe cu exprimare liberă şi cu un minimum de termeni tehnici, nu analiză de tip Propp sau Panofsky la clasa a 5-a! Da, există peste tot termeni de specialitate, dar există şi o stratificare treptată, care în alte sisteme de învăţământ e gândită corect.

      Să nu ne închipuim că în alte sisteme nu se deprind termeni ca roman, nuvelă sau schiţă (şi că nu se înţeleg diferenţele), doar că acolo se predau practic. Nu se învaţă despre poezie - cum se face la noi - ci se scrie poezie.

      Tipul de învăţare folosit de ei este numit de literatura de specialitate EURISTIC. Tipul de învăţare folosit de noi este cel EXPOZITIV.

      Euristic înseamnă învăţare prin descoperire. Adică nu pleci de la o formulă, ci experimentezi ca să ajungi la înţelegerea respectivă. Formula în sine e mai puţin importantă. Se predă la facultate.

      La noi, lipsa de practică la orice - fie că vorbim de literatură, de chimie sau de fizică - îşi spune cuvântul. De aceea se învaţă mecanic, pentru că nu există descoperire.

      Învăţarea euristică este baza gândirii analitice. Sistemele din afară nu sunt preocupate ca la sfârşitul şcolii generale elevul să poată perora o analiză doctă, ci să exprime liber anumite concepte folosind o brumă de termeni de specialitate (gen "literatura pe înţelesul tuturor").

      La noi sunt obligaţi să depreindă UN DISCURS complet. Un discurs academic fără niciun fel de rezonanţă practică. Putem găsi orice blog de poezie de pe net ca să ne dăm seama câţi au înţeles picioarele metrice. Sigur, toţi dau teoria, dar cu practica e mai greu, pentru că practica ţine de exerciţiu.

      La noi exerciţiul şi experimentul au dispărut.
      • Like 1
    • @ Valentin
      Dan Dinu Dan Dinu check icon
      Meştere, aş recomanda administratorilor "Republica.ro" să te contacteze, să te adulmece şi, eventual, să-ţi publice articole pe tema educaţiei. Părerea mea. Foloseşti condeiul cu bun simţ, cu piper şi la cestiune. Iar dacă nu o vor face, fă-mi, te rog, hatârul şi comentează şi cu altă ocazie! Cel puţin pe teme de educaţie.
      • Like 1
    • @ Valentin
      "În generală se începe cu exprimare liberă şi cu un minimum de termeni tehnici, nu analiză de tip Propp sau Panofsky la clasa a 5-a!" - unde scrie in programa ca ar fi obligatoriu sa se invete Propp sau Panofsky la clasa a 5-a?

      "De aceea se învaţă mecanic, pentru că nu există descoperire." - de unde rezulta ca "se" invata mecanic?

      "La noi sunt obligaţi să depreindă UN DISCURS complet. Un discurs academic fără niciun fel de rezonanţă practică." - nu. Obligatorii prin programa sunt niste notiuni de baza de analiza literara, ceea ce e absolut OK. Ca sunt unii profesori care exagereaza, asta e cu totul altceva. Cat despre practica, nu tot ce se face in scoala trebuie sa aiba scopul explicit de a te ajuta doar sa treci strada si sa numeri, se mai si construiesc bazele unei culturi. Asta ca sa nu mai vorbim de faptul ca analiza literara e un exercitiu bun de gandire analitica.
      • Like 0
  • Dan Dinu Dan Dinu check icon
    Dacă încă silabisesc la gimnaziu, nu ştiu ce soluţie rămâne. Copilul trebuie "dedat" la lectură de mic. Lectura e o "formă de existenţă" a minţii şi a inimii pe care nu o poţi domestici la pubertate dacă nu ai făcut-o până atunci. Sper să mă înşel.

    E adevărat că Jack London are un personaj, Martin Eden, un tânăr marinar care, sub influenţa coapselor (sau mai bine să spunem nurilor) unei aristocrate, porneşte un vast proiect de desţelenire a minţii. A minţii sale nelucrate până atunci (cam 20 de ani dacă îmi aduc bine aminte) şi pe care informaţiile, ideile, cuvintele noi se imprimau "ca pe nişte coli albe". Dar în viaţa reală acesta ar fi un caz excepţional dacă nu imposibil. Dacă până la 12, 15 sau 18 ani nu a fost plugărită şi semănată temeinic prin lecturi bune, I regret to inform you that pirul, pălămida şi bălurul au căpătat nişte rădăcini de care un agronom mai scapă cu chiu cu vai dar nu ştiu dacă şi un profesor care încearcă să desţelenească o minte nelucrată.

    Lectura de plăcere este, oarecum, o formă aristocratică de existenţă. E trebuinţă de tihnă, de zăbavă. "Nu este alta mai frumoasă şi mai de preţ zăbavă ..." . Cartea "robul a scris-o, domnul o citeşte...". Lectura este una dintre cele mai accesibile şi mai nobile forme de aristocraţie. Aristocraţie în înţelesul etimologic al cuvântului, "domnia celui mai bun". Prin lectură, va stăpâni în tine ceea ce este mai bun în tine. Mă rog, nu obligatoriu. Sunt şi destui snobi cultivaţi. Dar lectura e o şansă în plus.

    Aşa că, eu îmi traduc textul doamnei profesoare Tunegaru astfel: Ce naiba a făcut învăţătorul ăla 4 ani de zile în clasă în afara faptului că a tocit un scaun cu c...l. ? Dacă în patru ani de zile faci lectură în clasă (pe silabe, fir-ar ele să fie de silabe!) chiar şi ultimul dintre elevi dobândeşte deprinderea "tehnică" a lecturii, ba chiar şi gustul şi plăcerea ei.
    • Like 3


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult