Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

În pielea unui profesor tânăr

Profesor Foto - Profimedia

Foto - Profimedia

Să zicem că ai studiat la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București, cea mai bună dintre toate din țară.

Ai intrat la specializarea la care ai vrut și pentru care simți sau știi deja că ai o înclinație oarecare, te-ai bucurat și ai început să înveți în general asistat de profesorii cei mai buni din sistem. Poate că deja cunoșteai la un nivel acceptabil pentru un absolvent de liceu limbile și culturile pe care urma să le aprofundezi sau pur și simplu te-ai hotărât să le iei de zero.

În trei ani de studiu după nefericitul sistem Bologna ai dat zeci de examene și parțiale teoretice și practice, ai frecventat asiduu cursuri, care mai simpatice, care mai antipatice, niciunul floare la ureche, te-ai pregătit pentru seminare, ai citit, ai subliniat cărți, ai luat note de curs, ai făcut „conspecte”, ai făcut nopți albe lucrând, ai învățat sute de verbe neregulate, ți-ai însușit un vocabular bogat, ai sacrificat weekenduri de ieșiri în oraș sau de călătorii, te-ai căznit să obții o bursă Erasmus, niciodată realmente acoperitoare a minimumului necesar de cheltuieli în mari universități partenere din Europa ca să ai un contact „la sursă” cu civilizația pe care ai ales s-o pătrunzi, cu lumea academică vibrantă și cu bibliotecile universitare mereu puse la punct cu tot de ce ai nevoie, ai dat și acolo examene, departe de confortul cel puțin lingvistic din țară și ai urmat, din prevedere, un modul pedagogic în general idiot ca să-i poți lumina, când termini, și pe alții. La sfârșit ai reluat un purcoi de materie a cărui cunoaștere o dovediseși în examenele importante din cursul anilor și ai scris o teză cât se poate de originală ca să obții licența. În tot timpul acesta nu ai plagiat, nu ai copiat la examene, ai respectat toate regulile instituției.

Poate vrei să ajungi profesor. Știi de la început că numai cu trei ani de studiu poți să predai doar până în clasa a zecea în sistemul preuniversitar. Ca să poți preda până la sfârșitul liceului mai trebui să faci doi ani de masterat, ciclu universitar cu exigențe sporite incomparabil, chiar și la eterna și inutila, după părerea mea, pedagogie. Am credința fermă că profesor ești sau nu ești. Am cunoscut profesori de pedagogie aflați în totală disonanță cu ceea ce ei credeau că este vocația de profesor, oameni care cunoșteau toate trucurile și metodele de predat din lume, dar erau pur și simplu antiprofesori. Excesul de metodă osifică fără discuție spiritul și lasă în urma-i anxietatea perpetuă pe care ți-o inculcă fandacsia că ai mereu nevoie de cârje ca să poți alerga liber, după cum îți spune vocea interioară. Stăpânirea materiei, o minte bine structurată și alertă și un model din anii proprii de școală sunt condițiile ca să fii un profesor bun. Nu cred să fie profesor care să nu știe asta.

Nu toți colegii tăi de facultate vor să fie profesori în sistemul preuniversitar. Mulți optează de la început pentru mediul privat unde știu că se plătește bine dacă știi limbi străine, mai ales din cele mai rare. Alții, mai aventuroși, se angajează în domenii de vârf ale diverselor structuri ale statului. Alții merg mai departe cu doctorate, gândindu-se la cariere universitare sau de cercetare. Cei mai mulți emigrează. Dar tu ai ideea să-i ajuți pe copii. Pentru asta te așteaptă un salariu de mizerie, dar te gândești că ești tânăr și că pragmatismul imediat nu cadrează neapărat cu frageda ta vârstă: n-ai nevoi stringente, n-ai familie, n-ai credite de plătit, te mai ajută mama-tata. Ai încredere în știința ta și ți se pare că asta va pune lumea la picioarele tale. Ai atâtea de oferit, toate proaspete în mintea și în sufletul tău.

Așa că iei calea inspectoratului școlar, fără să știi că este cea mai odioasă instituție a statului, Sauron absolut al văii sumbre în care te avânți tu, plăpândă trufanda. O armată de orci învechiți în răutăți, maeștri ai facerii și mai ales ai desfacerii, slujesc acestui ochi injectat cu otravă al cărui singur ideal pare să fie sugerea energiilor din oasele tale cu măduvă proaspătă. Orcii îți dau să completezi formulare și să le pui frumos în ordine în dosare cu șină, în așteptarea teribilei titularizări, examenul examenelor în care ești procitit nu numai din materia pe care trebuie s-o cunoști, dar și din absurde tabele, planuri de lecție, întrebări de pedagogie a căror limbă de lemn trebuie nu numai să o visezi, dar și să te schimonosești reproducând-o în scris. 

Dar să zicem că scapi și din această încercare și obții un post oarecare, poate într-o singură școală ceva mai răsărită. O să constați repede că știința ta va părea ifos, că tinerețea ta e suspectă, așa că primești din prima clasele cele mai prizărite, pasămite ca să te călești. 

Ia și o dirigenție nu ca să vorbești în ora aceea specială de arhetipurile lui Jung sau de mirabila lume a quantelor, așa cum tot citești tu prin cărțile tale de pe noptieră, ci ca să te califici și la a doua specializare din școlile românești, aceea de polițist. Pentru că în clasa ta și copiii pentru care ai trecut prin toată tevatura de până acum sunt gata să te întâmpine cu manifestări Poltergeist, cum numai copiii pot declanșa. Când te întorci să scrii ceva la tablă, mai zboară un scaun, se mai mișcă un pupitru, mai o grohăitură și freamătul perpetuu. Tu însă stai bine cu nervii, încerci un îndemn la rațiune, nu sari imediat la urlet. Crezi că știința ta îi va cuceri, cu unii, de fapt cu cei mai mulți așa se și întâmplă. Dar sunt îndrăzneții absurzi care aleg și insistă să te provoace.

Tu crezi că locul tău de la catedră e cumva sacrosanct și începi să faci observații de bun simț ca să pui lucrurile la punct. Îi mai scoți pe unii la tablă. Încă nu urli. Dar a doua zi te trezești pe holurile școlii cu fiara fiarelor, adevărații stăpâni ai inelelor în fața cărora tremură, din experiență, și colegii tăi de cancelarie, de la mic la mare, și secretara, și contabila, și directoarea adjunctă, și directorul plin, și orcii, și până și măritul Sauron cu tot Mordorul lui: părintele! Care are voluptatea nesfârșită să te vestejească de față cu propriii colegi, ideal chiar cu propriii elevi pentru că ai îndrăznit să-i verifici cu exigența ta de mucos tema ilustrei sale odrasle. După ce că ești tânăr și n-ai un chior în buzunar, cu burta ta lipită de spate, mai faci și talente cu materia ta irelevantă la care copilul este îndrituit să ia nota maximă indiferent de ce știe sau nu, pentru că, nu-i așa?!, n-o să aibă nevoie în viață de limba ta marginală și de toată cohorta ei de verbe neregulate. Uite, el sau ea, de pildă, are mașina mașinilor, e stăpân peste o armată de sclavi, face și drege, risipește în stânga și dreapta, e prieten cu parlamentarul X, bea cu ofițerul Y, a călătorit până la capătul lumii și înapoi, chiar de mai multe ori, pe când tu ce ai văzut din lume, știi tu cum se învârtește ea? Dacă vrea și va vrea, o să te stâlcească cu presiunile, cu banii, cu pilele. Ești în general un nimeni, dacă ai nevoie te învață el cum, ce și cât să predai ca să-i edifici odrasla. Jagardea! Din clipa asta înțelegi că te afli în Mordor, Valea Plângerii și te resemnezi: tremuri ca frunza la orice adiere, te conformezi, stai în banca ta și îți duci zilele depresiv până la pensia ta de mizerie.

Greva profesorilor, atât de așteptată, e, sper, dovada că participanții la ea au înțeles că nu au numai nevoie de măriri de salarii. Ele sunt absolut necesare și legitime. Dar miza majoră a acestei mișcări ample de protest reprezintă, în fond, restabilirea demnității profesorilor, recâștigarea autorității lor suverane în clase, instituirea unor examene serioase, scuturarea de presiuni de tot felul, adică redobândirea fondului pierdut de atâta vreme, încă din anii regimului comunist. Nimic din toate cele enumerate de mai sus nu se poate face fără forțarea drastică a mâinii factorului politic, singurul în măsură să intervină în această privință. E momentul ca adevărul să zdrobească minciuna. Altfel, cu o simplă majorare de salariu nu se va face primăvară. Cereți totul!

PS În această atmosferă dramatică, Universitatea din București se face că plouă. O mai mare lipsă de umanitate și de inteligență e greu de conceput de la o instituție care se hrănește în mod legitim din bazinul imens pe care-l reprezintă sistemul preuniversitar. Sunt și mai uluit de absența vocilor individuale de profesori universitari care să susțină cumva greva colegilor lor din preuniversitar. Vorbim de foști parlamentari, europarlamentari, experți în diverse organisme relevante în domeniu, membri în comitete și comiții. Clienții cărui Sauron sunt ei de fapt? 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cristian check icon
    Să continuăm ideea .... Aveți talent așa că articolul este excelent! Dar să mergem mai departe: ce urmează după titularizare? Pentru majoritatea profesorilor ... pensia. Consider titularizarea, piatra de moară a învățământului românesc. După ce a trecut de acest examen greu și a cărui bibliografie nu are mai nimic în comun cu nevoile unui învățământ din secolul acesta, profesorul devine și el "Sauron" in parohia lui. Nimeni nu se mai poate atinge de el. Trebuie sa facă lucruri din sfera penală că să poată fi mutat/ sancționat/ și, de ce nu, scos din sistem. Plecă director in altă școală, inspector, parlamentar, primar, președinte (s- au văzut cazuri) postul lui i se păstrează, câți ani este nevoie. De fapt, devine ceva de tranzacționat pentru director și inspectorat. Că vine cineva cu "pilă" sau un suplinitor cu "bacalaureat la bază" și nu contează câte generații de elevi suferă din acesta politică, nu mai interesează pe nimeni. În general, nevoile elevului sunt pe ultimul loc. Instituția titularizării elimină nevoia sistemică de a fi performant in ceea ce faci. Este o nevoie naturală a oamenilor dar, prin reprimare poate fi anihilată și cred se și întâmplă în multe școli. Când am făcut eu școală profesorii care nu făcea ora, citeau literatura la catedră și era liniște în clasă, acum, anumiți profesori nu vin la ora și copiii sunt in cafeneaua de lângă școala ( fiica mea este eleva la un colegiu national in Bacău, știu ce vorbesc). Îmi cer scuze pentru orice generalizare! Cunosc suficiente profesori buni, preocupați de ceea ce fac și cu dorința de a ajuta elevii să se dezvolte, dar, cred că sunt o minoritate.
    O grevă, limitată la revendicări salariale, nu rezolva nimic. Mărirea salariilor trebuie a aibă la bază niște criterii de performanță, nu vechimea în "câmpul muncii". Acela se numește spor de vechime, eventual. Aș vrea să văd o mișcare din interiorul sistemului și nu de la sindicat/ inspectorat/minister și BOR (că și ei legiferează învățământul, mai nou...). O dorință de a schimba ceva, din perspectiva elevului....
    • Like 1
  • dan check icon
    Nu se va schimba nimic in bine doar in rau

    Asa se petrec lucrurile aici
    • Like 0
  • Valentin check icon
    CUM SE ÎNSĂILEAZĂ EDUCAȚIA
    Anul 1974
    -Tovarăși profesori, ne-am adunat astăzi să decidem conținuturile școlare din programa națională. Declar ședința deschisă.
    -Logaritmi.
    -S-a notat, tovarășe profesor Costescu. Punem logaritmi.
    -Tovarăși, totuși, ar trebui să ne gândim. La această vârstă... Studiile de specialitate arată că...
    -Care studii, tovarășe Popescu?
    -Universitatea din statul Connecticut, din SUA...
    -Tovarășe, ce treabă avem noi cu imperialiștii? Se pricep ăia la educație?
    -Nu, dar aici discutăm principii pedagogice, bazate pe studii...
    -Ia mai lasă-mă, tovarășe, studiile dumitale! Trebuie să ținem loazele în frâu. Burta pe carte, tovarășe! Așa construim socialismul, cu trudă, cu sudoare! Am zis logaritmi, rămân logaritmi!
    -N-ar fi bine să îi dăm la o altă vârstă?
    -A mai rămas matematică de studiat, tovarășe. Unde o mai punem și pe aia? Păi cum vrei să știe copilul matematică dacă nu o învață pe toată?
    -Vă înțeleg, dar asta ar însemna să dăm logaritmii la grădiniță.
    -Îi dăm la grădiniță! Consemnați ideea tovarășului profesor Popescu: logaritmi la grădiniță!
    -Nu, nu, vă rog!
    -Ce-i, tovarășe, te-ai moleșit? Un comunist e dârz, e brav. Nu construim socialismul cu mototoli
    -Nu sunt mototoli, sunt copii. Psihologia vârstelor arată că...
    -Lasă-mă, tovarășe, cu poveștile astea burgheze!

    Anii 2000
    -Logaritmi?
    -La grădiniță?
    -Da.
    -Să fie!
    -Hai mai mult: tensorul de curbură Riemann?
    -Asta la grupa mare...
    -Evident!

    Și tot așa...
    • Like 0
  • Desfiintarea, de urgenta, a imbecilitatilor denumite "colegii nationale ale parintilor si ale elevilor". Nu cred ca exista o mai mare batjocura a invatamantului. Parintii sa aiba, doar, obligatia de a se prezenta la sedintele cu parintii si de a se prezenta in zilele si la orele programate de catre profesorii diriginti pentru consultari sau atunci cand sunt chemati. In afara acestor momente sa le fie interzisa intrarea in scoli. Oricine ar fi ei. Evident, exceptie facand cazurile deosebite, cu aprobarea directorilor de institutie. Stiu ca sunt si cazuri de abuzuri, de multe feluri, comise de profesori. Sunt convins ca directorii isi cunosc foarete bine subordonatii. Respectivii directori si inspectori sa nu mai fie acceptati, de intregul colectiv profesoral, pe criterii politice sau la "recomandarea" unor potentati. Sa se interzica ferm colectarea fondurilor claselor si cersetoria prin santaj practicata de unii profesori. Si acceptarea cadourilor stridente sa dispara si sa fie penalizate. In ceea ce priveste elevii, acestia au doar obligatia de a frecventa cursurile, de a invata, apreciati fiind prin note, promovati sau nu, dupa caz. Si obligatia de a isi insusi si adopta un comportament, cel putin respectuos fata de profesori si cursuri. Daca nu exmatricularea si repetentia sunt masuri ce trebuie luate. Copii nu au personalitate, o exagerare de rau augur. Pesonalitatea se dobandeste prin munca, nu este o calitate nativa in cazu unor copii. Stiu ca voi fi contestat de unii, acuzat de invechit, dar doar asa invatamantul va fi salvat. Profesorii abuzivi, de orice fel, sau instabili psihic sa fie eliminati din sistem si pedepsiti de lege atunci cand este cazul. Daca se vrea obtinerea unor generatii evoluate! Dar oare se vrea? Guvernele si politicienii romaniei au nevoie de oameni rationali si educati? Nu se vede asta din comportamentul actualelor autoritati.
    • Like 3
  • Toată stima pentru autor și articolul lui. A prezentat veridic situația dezastruoasă a învățământului și condiția execrabilă a profesorului, în special a celui tânăr.
    O singură obiecție am. Poate că sunt naiv, dar totuși.... De ce tremură toată lumea în fața părinților gherțoi? Chiar dacă sunt influenți. Pot aceștia să facă în mod real un rău profesorului, dacă acesta e nepătat, neparticipant la eternul joc românesc ”serviciu contra serviciu”? Ce îl oprește pe un profesor să fie politicos, chiar prietenos cu părintele, dar să-i dea ferm cu flit atunci când acesta devine nesimțit și amenințător? În fond postul și salarizarea profesorului sau avansarea sa ulterioară în grade didactice nu depind de presiuni externe din câte știu. Sau nu știu eu bine?
    • Like 1
  • Valentin check icon
    Ești profesor nou și ai aspirații mari. În cancelarie ți se spune:
    - Actele, domnule profesor! Cum stai cu actele? Anuala, semestrialele și planificările pe unități. Fuguța, că arde! Acum ne pică vreo comisie! Bagă și proiectele de lecție, să fie acolo. Nu sta, că nu e timp de stat.
    Modulele pedagogice au fost confuze, în cel mai bun caz.
    - Aici trebuie să scriu cutare sau cutare?
    - Ambele.
    - Păi... nu are nicio logică...
    - Lasă matale logica. Dacă te ia la bani mărunți și vede că n-ai trecut și aia? Pune-o acolo, că nu cere de mâncare!
    Primul impact: logica și sistemul de educație n-au legătură.
    Urmează disecția pe programa școlară.
    - Scuze, dar... asta are logică? De ce au clasat conținutul acesta aici?
    - Domnule, iar cu logica? Ai o obsesie cu logica asta. Faci ce scrie acolo. Ai făcut la clasă?
    - Păi aici scrie EXEMPLE DE ACTIVITĂȚI. Adică pot alege alte activități, dacă nu le consider pe acesta bune...
    - Alegi pe naiba! Faci EXACT ce scrie acolo! Vrei să te nenorocești? Asta e Sfânta Biblie! Fix ce scrie acolo.
    - Deci nu sunt opționale?
    - Ele sunt, dar tu le faci pe alea. Nu pe altele.
    - Dar aici apare o eroare... și apare și în manual...
    - Bre, tu văzuși că manualul e făcut de inspectorul pe București? Scuze, dar ai băut ceva? Vezi că mergi pe sârmă fără plasă, și-ți frângi gâtul.
    - Dar conținutul acesta e conținut de facultate. Ei sunt copii...
    - Auzi, matale n-ai nici măcar definitivatul și mai faci și gură...
    - Dar, când predam în Olanda, conținuturile acestea erau date la o altă vârstă. De ce le-au pus atât de devreme? Pe ce studii s-au bazat?
    - Studii? Auzi, aici nu e Olanda. Nu e cu studii. E România. Obișnuiește-te. Dacă nu-ți convine, fă-ți bagajele și fuga la gară.

    Și te lămurești. Te lămurești că programele sunt făcute cu piciorul stâng. Te lămurești că, pentru a pompa mai multă materie în capul copiilor, cărămizile fiecărei discipline sunt plasate prea devreme. E ca și cum ai turna fundația unei case pe nisip. Te lămurești că toate materiile sunt îndesate cu lopata, arbitrar, fără a avea la bază studii de specialitate. Sunt făcute după ureche, lăutărește.

    Programe prost făcute. Manuale prost făcute, de inspectori de teama cărora nu suflă nimeni în front. Și abandonezi lupta. Țipi la elevi, ei țipă la tine. Totul e bine și frumos câtă vreme la vârf - acolo de unde pornește putregaiul - liniște.

    Nimeni nu leagănă barca. Dormiți în pace, cei de la vârf veghează pentru tine.
    • Like 4
    • @ Valentin
      izabela check icon
      Lucrez in zona editurilor. La un moment dat, prin clasa a șasea, copilul era foarte trist ca trebuia sa invete la Geografie din carte si nu intelegea. Zic: Adu cartea, sa vedem ce scrie, nu poate fi chiar asa greu, e geografie. Am citit primul paragraf, vreo 15 rânduri și am fost șocată. Era ceva pe teme geologice si era înțesat de termeni de specialitate, de multi nici eu nu auzisem vreodata. Sincer, nici eu n-am inteles nimic. Banuiesc ca mai sunt si alte manuale facute la fel.
      • Like 0
    • @ izabela
      Dementa cu manualele alternative. Oricare imbecil cu bani si sustinere politica poate avea editura si tipari elucubratiile unor inchipuiti "scriitori". Nu-mi iese din minte andreea esca in manualul de istorie daca nu ma insel.
      • Like 2
    • @ izabela
      Marina check icon
      Am cercetat și eu recent un manual de matematică de clasa a V-a. Am luat la întâmplare unul din manualele digitale și după 10 minute m-am îngrozit. Chiar așa ceva să ceri unui copil care abia a intrat în clasa a V-a? Apoi am deschis altul și am răsuflat ușurată. Nu toți autorii de manuale sunt nebuni. Nu e normal să avizezi un asemenea manual. Poate sunt clase la care ar fi potrivit, dar doar dacă copiii sunt selectați temeinic.
      • Like 0
  • Citeam (cred că tot în „Republica”) o ştire despre demiterea unei directoare din SUA pe motiv de pornografie. Nefericita venise la ora de arte cu imaginea lui David, sculptat de Michelangelo. Pentru că nu pusese „cuvenitele” emoticoane peste zonele intime (pe care sculptorul le-a lăsat la vedere) consiliul de administraţie al şcolii a considerat legitimă „revolta” părinţilor bătuţi în cap şi a demis-o pe profă.

    Nu am reamintit acest incident ca să demonstrez că peste tot sunt părinţi cretini. L-am reamintit pentru a demonstra că nu este neapărat necesară o lege pentru a „repara” învăţământul. Este necesară doar coloana vertebrală. Pe care directorii şi chiar unii profesori se pare că şi-au pierdut-o. Poate un tratament cu calciu şi vitamina D3 ar putea ajuta coloanei mai mult decât o lege.
    • Like 3
    • @ Dragoş Anghelache
      Doar un scurt răspuns. Știu și eu de cazul acela revoltător de neomarxism cretin din SUA. Dar nu puteați afla de el de pe republica.ro, din simplul motiv că aici nu prea se ia poziție împotriva ideilor ”progresiste”, ba dimpotrivă. N-ați observat asta până acum? Probabil cazul a fost postat pe cotidianul.ro sau DCNews, că pe astea le mai citesc și eu.
      Chestia cu coloana vertebrală (lipsă) a cadrelor didactice e absolut corectă. Subscriu.
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Dan check icon
      „Neomarxismul” strikes again. De fapt, bigotismul a dus la concedierea directoarei respective (știrea e destul de clară, un exemplu aici: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65071989). Dar propriul putinism îi face pe unii (precum acest „Dan Cojocaru”) să răstălmăcească realitatea și vadă „neomarxiști” acolo unde responsabilul moral e Pudding Ron (probabil un alt favorit al lui Putin, după Trump).
      În rest, ce să mai vorbim de coloană vertebrală la unul care urăște România și își dorește să ajungă ca Rusia.
      • Like 1
    • @ Dragoş Anghelache
      Valentin check icon
      Nu s-a respectat legea. Inclusiv legea română exclude pornografia din imaginile de artă. Cred că poate da în judecată școala și se mai alege și cu o căruță de bani.
      • Like 2
    • @ Valentin
      Nu despre bani este vorba aici. Probabil că profa i-a dat deja în judecată.

      Aici este vorba că acel consiliu de administraţie s-a cocoşat în faţa unor părinţi cretini. Sunt de acord să se ţină cont de părerea părinţilor în probleme administrative, atunci când este cazul. Însă nu mai mult.

      Şcolile au ajuns să se cocoşeze sub dictatura părinţilor. Iar asta nu din cazul golurilor în legislaţie, ci din cauza coloanei vertebrale din cauciuc a celor din conducere. Ce naiba?! Aproape că au ajuns părinţii să facă programa şcolară!
      • Like 2
    • @ Dan
      Rușii! Păzea că vin rușii peste tine! Să nu-ți uiți pastilele :-) :-)
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Dan check icon
      Un sincer „sictir” tuturor putiniștilor. Este grăitor faptul că acest „Dan Cojocaru”, în loc să dea dovadă de un minim bun simț prin a se distanța de ceea ce promovează Rusia prin statele din jur, el ia totul în bășcălie, de parcă ar fi vreo șansă să ajungă ai lui călare pe tancuri din nou peste țara asta.
      • Like 0
    • @ Dan
      A-l acuza pe michelangelo sau pe oricare sculptor sau pictor de pornografie este o imbecilitate demna de fosta inchizitie, institutie de trista amintire, ce se vrea reinstaurata de biserica, indiferent de cult. Eu cred ca secolul XXI nu trebuie sa fie unul religios.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult