Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

În timp ce noi construiam „piramide”, alții se dezvoltau tehnologic și deveneau din ce în ce mai competitivi

Casa Poporului cu ceas

Foto: Profimedia Images

Se spune că, de multe ori, o imagine valorează cât o mie de cuvinte. Graficul de mai jos, care reprezintă evoluția PIB-ului real pe locuitor al României exprimată că procent din media Europei Occidentale (Italia, Spania, Franța, Marea Britanie și Germania), oferă exact un astfel de prilej de reflecție pe mai multe dimensiuni.

Detaliul cel mai izbitor este, probabil, răspunsul pe care graficul îl oferă celor care contestă efectul benefic al aderării României la UE prin etichetarea drept „colonie”.

Așa cum graficul o arată, după aderarea la UE, economia României a cunoscut o dezvoltare accelerată care a făcut ca, după ce peste 100 de ani nu a reușit să micșoreze diferența de dezvoltare față de Occident, să recupereze o mare parte a acestei diferențe în doar 20 de ani.

Deci îmbogățirea accelerată a României prin recuperarea diferenței de dezvoltare față de Vestul Europei este mai presus de orice discuție. Ceea ce însă merită discutat și nu trebuie deloc ignorat este modul în care această bogăție a fost distribuită în țară între diferitele categorii sociale și profesionale, precum și între regiunile istorice ale țării. Este o analiză foarte importantă, deoarece polarizarea economică a României este la originea evoluțiilor politice și sociale pe care le vedem în ultima vreme, așa cum explicam într-un comentariu anterior.

Însă graficul de mai sus ne mai arată un paradox, poate prea puțin comentat. „Epoca de aur” ctitorită de Ceaușescu prin investiții fără număr a provocat în perioada 1975-1990, culmea, o scădere economică constantă în termeni relativi față de țările mai dezvoltate din Europa. Practic, în acea perioadă la care prea mulți visează cu nostalgie sau ignoranță, România devenea o țară din ce în ce mai înapoiată în raport cu țările capitaliste dezvoltate din Occident. Pentru marii admiratori ai proiectelor ceaușiste de industrializare și infrastructură, o astfel de involuție ar trebui să aducă un mare semn de întrebare legat de justețea evaluărilor lor.

Transfăgărășanul a fost realizat și finalizat în anii ’70, Canalul Dunăre-Marea Neagră a fost realizat în perioada 1975-1985, construcția Casei Poporului a început în anii ’80 și a continuat două decenii. Cum de astfel de proiecte uriașe nu s-au reflectat în creștere economică?

Răspunsul este că aceste proiecte în care s-au investit miliarde de dolari (la valoarea dolarului din acea vreme) au fost făcute fără nicio justificare economică, printr-o ignorare totală a măsurii în care randamentului unor astfel de investiții, prin efectul pozitiv de angrenare economică, va permite recuperarea investiției inițiale.

Transfăgărășanul nu și-a depășit niciodată statutul de atracție turistică, fără niciun beneficiu economic major. Canalul Dunăre-Marea Neagră, la veniturile de câteva milioane de dolari pe an pe care le produce acum, va avea nevoie de câteva… sute de ani pentru recuperarea eventuală a investiției inițiale. Cât despre Casă Poporului, rămânem cu mândria de a avea a două cea mai mare clădire din lume după Pentagon. E relevant? E util? Dacă nu știați, cea mai mare biserica creștină din lume nu este în Roma, ci se găsește în Coasta de Fildeș -Cote d’Ivoire…

La începutul anilor ’80, pe hârtie, România urma să fie parte a unor noi rețele de autostrăzi care se construiau în Europa. Era un proiect economic important și relevant, care ar fi conectat Constanța cu circuitele economice ale Europei. În final, am rămas doar cu autostrada care merge de la București spre Pitești și, ca o „pură coincidență”, spre Scornicești. Și cam atât.

Au avut proiectele menționate o importanță militară? Răspunsul cred că nu e foarte complicat. Cât de rapid ar fi putut traversa vehicule militare grele Transfăgărășanul? Cât de ascunse vederii avioanelor inamice erau coloanele de vehicule pe platourile Făgărașului? Cât de util este un drum închis șase luni pe an din cauza zăpezii? La zecile de viaducte ale șoselei, cât de dificilă era distrugerea câtorva pentru a face drumul în final neutilizabil? Cât de util era militar canalul Dunăre-Marea Neagră în condițiile în care armata era o instituție deprofesionalizată, soldații ei fiind folosiți cu predilecție ca forță de muncă brută cvasi-gratuită pe astfel de șantiere sau în agricultură?

Fără doar și poate, toate sunt realizări inginerești de excepție. Inteligența inginerească și organizatorică, dar și sacrificiile umane și munca brută implicată în realizarea lor merită tot respectul și laudă și vor rămâne în istorie că realizări marcante ale acelor generații. Dar nu același lucru putem spune și depre piramidele egiptene? Abilitățile inginerești nedescifrate integral nici astăzi, duritatea muncii brute, zecile de mii de oameni implicați în ridicarea lor nu sunt cu nimic mai prejos.

Transfăgărășanul (Profimedia Images)

Și piramidele egiptene, ca și mega-proiectele ceaușiste, sunt motive de mândrie națională și pun atât România, cât și Egiptul pe hărțile turistice internaționale. Însă, așa cum istoria o arată, construirea competitivității economice a unei țări, a bogăției ei, necesită un alt gen de abordare. Nici piramidele egiptene, nici „piramidele” românești nu au adus bogăție economică. În timp ce noi construiam „piramide”, alții se dezvoltau tehnologic și deveneau din ce în ce mai competitivi. Și nu veți greși dacă în categoria de „piramide” veți include toate companiile construite sau mărite în perioada ceaușistă pentru a realiza produse energofage cu valoare adăugată mică sau negativă. Căci scăderea relativă de PIB din acea perioada asta oglindește: valoarea adăugată în scădere. Tonele de oțel sau petrol rafinat pe cap de locuitor, mândria comuniștilor, nu compensau calitatea și eficiența în scădere.  

Importanța investițiilor făcute pe criterii strict economice rămâne de mare actualitate, cu atât mai mult cu cât resursele financiare interne sunt limitate, iar finanțările UE se vor micșora semnificativ odată cu încheierea PNRR. În acest context, orice ban va trebui trebui să fie investit cu mare chibzuință, asigurând multiplicarea lui prin efectul de angrenare economică pe care îl produce. Din păcate, drumuri peste munți și nu prin munți au continuat să se realizeze fără o justificare economică clară. Continuăm să vorbim de săparea de noi canale de navigație, dar nu suntem în stare să le săpăm pe cele mult mai mici, care ar asigura protecția agriculturii. Iar lista „piramidelor” mai mari sau mai mici care s-au construit sau care se află în construcție, la sate, la orașe sau în București, ar putea continua.

Probabil acesta este contextul în care ar trebui să răspundem și celor care se întreabă de ce astăzi nu se mai fac investițiile „mărețe” pe care le făcea Ceaușescu. Răspunsul simplu ar fi pentru că, pe acea vreme, valoarea adăugată din economie mergea cu predilecție în investiții (de multe ori nefundamentate economic), și nu în consum. Mai pe înțelesul tuturor: ați accepta golirea supermarketurilor și să vă așezați din nou la ora 3 dimineață la coadă la lapte de dragul unui nou Transfăgărășan? Și fără putință de a emigra...

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • În mare, par destul de corecte observațiile referitoare la strategia de dezvoltare a României în perioada comunistă. Dar nu trebuie luat tot de bun. Eram printre cei mai mari constructori de utilaj pentru industria petro-chimică (extracție și prelucrare), eram printre cei mai mari exportatori de armament și muniție convențională. Construiam nave transoceanice. Ne asiguram necesarul de materiale și utilaje pentru construcții. Aveam o industrie grea care acoperea necesarul intern (camioane, tractoare, utilaje agricole, locomotive, vagoane etc.). Deși nu erau în top, în principal din cauza unui nivel prea mic de investiții în cercetare/dezvoltare, aveam totuși IPRS și Microelectronica precum și o platformă întreagă pentru electronică și automatică, în Pipera.
    Știm că Ceaușescu suferea de mania grandorii însă Transfăgărășanul, ca orice altă cale rutieră/feroviară transcarpatică (de exemplu, lucrarea de artă Bumbești-Livezeni) nu poate fi încadrat decât la căi de legătură strategice. Asta o dovedește și Transalpina care a fost construită de legiunile romane, pentru a ajunge mai ușor din sud spre aurul din nord-vest. Iar romanii erau recunoscuți pentru măiestria lucrărilor de infrastructură rutieră. Nu aveau nevoie de piramide, ca egiptenii, ca să demonstreze măreția imperiului.
    E prea simplist pentru a cataloga toate realizările ceaușiste drept “piramide”. Să ne uităm numai la București, să vedem cum arăta înainte de anii 60-70. Mulți dintre voi sunteți prea tineri ca să știți cum arăta Dâmbovița înainte ca Ceaușescu să dea din deget și să spună că nu mai vrea să vadă rahatul ăla traversând capitala. Era o mocirlă maro, care curgea bolborosind și care puțea imediat ce te apropiai de Splai. A mai dat Ceaușescu din deget și au apărut primele magistrale de metrou. Iar IMGB avea tehnologie de ultimă oră. Ce s-a ales de tehnologia aia după anii ‘90? Poate ne spune domnul cu teoria “piramidelor”.
    • Like 2
  • mg check icon
    ..e adevărat că Ceaușescu a avut ambiții mari, că a fost chiar megaloman, că au fost multe proiecte prost gândite.
    Dar e incorect să generalizăm, în primul rând față de cei care au construit ceva în țara asta.

    Să nu uităm de sistemul hidro-energetic (în frunte cu Porțile de Fier), de termocentrale, de sistemul minier, de cel siderurgic, industria mecanică și de mașini grele, chimică și petrochimică, auto, feroviară, navală, institute de cercetare.. etc

    Am avut colectivizare, cu urmările care se cunosc, dar am avut și alfabetizare, electrificare și dezvoltarea unei infrastructuri rutiere și de cale ferată la nivel național.

    Am avut industrializare în toată țara și odată cu dezvoltarea urbanului muncitoresc, a fost nevoie de construcții de locuințe, școli, spitale.. etc Au apărut învățământul superior și complexele studențești.
    Fără acest urban, nu s-ar fi dezvoltat o viață culturală, științifică.

    N-a fost doar preluarea Uzinelor Malaxa, Astra Arad, ROMLOC (devenit Steagul Roșu) Brașov, UNIO Satu Mare sau Guban.
    Au fost cumpărate licențe pentru camioane (MAN), tractoare (Fiat), locomotive (ASEA), vagoane (Renault), rulmenți (Koyo, SKF), Dacia (Renault), Olticit (Citroen).. etc

    Marea problemă a fost că aceste licențe n-au ținut pasul cu progresul occidental. România s-a izolat ușor-ușor, Ceaușescu a-nceput să se priceapă la toate și a cerut ca dezvoltarea să se facă doar din resurse proprii.

    Acest naționalism prost înțeles, a dus la o ruptură față de progresul occidental. Tehnologiile noastre au rămas mult în urmă. Neproductive, energofage și cu produse de slabă calitate.
    Iar la liberalizarea pieței din 1990 au capotat.
    Bine, nici statul nu și-a bătut capul să salveze ceva, în afară de Dacia Pitești.
    • Like 0
  • Francisc check icon
    Au trecut 35 de ani de când „noi construiam piramide”. domnule Crăciun. Între timp cei născuți în focul revoluției s-au maturizat și pensionarii votanți ai tovarășului Iliescu s-au împuținat...

    În prezent nu mai „construim piramide”, că e „democrație” și se subînțelege că cei care ne conduc dețin rețeta perfectă, împreună cu toate „ingredientele” necesare. Nu-ți place ciorba cu ciolac, stai că anulăm alegerile, că așa spune bucătarul șef. Oferim în schimb un candidat comun, reîncălzit de propagandă după un somn de zece ani...

    Oricât și oricum am analiza situația în care ne aflăm, concluzia e mai limpede decât apa plină de energie a candidatului Georgescu: până nu învățăm să buchisim istoria, suntem condamnați să o repetăm!

    • Like 1
    • @ Francisc
      Francisc check icon
      Ca să ne calmăm în „războiul” ăsta dintre păreri, vă propun o

      Rețetă ieftină de preparat în orice bucătărie...

      (e un plagiat, da' plagiatele sunt în trend!)

      Democrație „á la grec cu varză de Bruxelles și ciolac cu fasole”

      Ingrediente necesare:

      • Un popor naiv, dacă se poate cât mai analfabet,
      • O situație internațională complicată,
      • Niște băieți deștepți,
      • Condimente (de obicei sare și piper!),
      • Varză de Bruxelles,
      • Un ciolac și câteva boabe de fasole.

      Mod de preparare:

      Se ia poporul și se pune la fiert. Se fierbe până face spume, care se adună cu o spumieră, căci altfel iese ciorba tulbure. Se toarnă situația internațională în oală, având grijă să mestecăm cu sârg ca să nu se taie. Băieții deștepți se adaugă pe rând, că altfel se mănâncă între ei. Sarea și piperul o adaugă fiecare după gust.

      Separat, se taie varza. Mărunt, ca la Bruxelles. Se adaugă fasolea și se amestecă vârtos... Se lasă la rece până punem ciolacul la vârf...

      Poftă bună, dragii mei!
      • Like 0
    • @ Francisc
      Francisc check icon
      Rețeta mea e simplificată. Se vede treaba că nu prea mă pricep la plagiate...

      Originalul:

      „Tocană pedelistă cu ciolan á la Băse…


      Ingrediente:
      Un popor mare, necopt, fără miez;
      Mult ciolan;
      Trei- patru partide mari și câteva mai mici de diverse culori;
      O blondă de Pleșcoi;
      Un vârf de boc;
      O legătură mare de servicii secrete cu urechi fine;
      O curte constituțională moale și bine frăgezită;
      Câteva cozi de procurori;
      Două- trei sindicate stafidite;

      Condimente:
      Apă de ploaie;
      Praf în ochi;
      Gargară măcinată;
      Zeamă de baliverne;
      Tupeu vărsat.


      Se taie poporul în două părți, una bună și una rea. Apoi fiecare bucată se taie în două, una bună, una rea, și tot așa până se formează bucățele mici ce pot fi mâncate dintr-o înghițitură. Se separă apoi bugetarii de nebugetari, medicii de pacienți, profesorii de studenți, copiii de părinți, grașii de slabi, și se lasă la decantat până se ridică la suprafață uscăturile. Acestea se culeg cu atenție și se pun deoparte într-un recipient călduț. Din restul se taie 25%, se scoate vlaga și se pune la foc mic, cu zeama de baliverne și cu praful în ochi, să nu se prindă. Se acoperă cu un capac mare ca să nu răsufle și din când în când se stinge cu puțină apă de ploaie.

      Separat, se ia un partid portocaliu și se întoarce de pe stânga pe dreapta. Apoi se împănează pe toate părțile cu bucățele tăiate din celelalte partide. Se presară deasupra uscături, iar peste se pune vârful de boc și blonda de Pleșcoi cu ciolanul în gură, și se lasă la dospit.

      Celelalte partide se toacă mărunt împreună cu sindicatele și se învelesc cu servicii secrete. Apoi se freacă bine cu cozile de procurori, se trag în țeapă și se păstrează la răcoare. Din când în când se gustă și se reevaluează.

      Se așează partidele într-un parlament din teflon cu mânere. Cel portocaliu se pune cu grijă în mijloc. Pe lângă el se mai presară doua trei partide mici și bine frăgezite. Restul de partide se presară după gust. Se dă totul prin curtea constituțională și se învelește cu gargară măcinată.

      Se așează totul peste poporul deja bine dinstuit și se dă la copt. Din când în când se strânge caimacul de deasupra, cu care se unge bine blonda și uscăturile de deasupra, iar peste restul se toarnă zeama de baliverne cu tupeul vărsat.

      Se servește rece, pe stomacul gol, în piață. În caz de probleme digestive sunați la 112.”
      • Like 0
  • Antonio check icon
    Mai erau și alte realizări dar din rea voința se uita .Eram printre cei mai buni la realizarea petrochimiilor ,dovada sunt lucrările făcute în tarile Arabe și de la care nu am mai primit banii ,care probabil sau scurs în buzunarele actualilor mari oameni de afaceri .S-au făcut uzine de desalinizare tot acolo etc etc
    • Like 1
  • Mihai D. check icon
    În linii mari, sunt de acord cu acest articol. Însă 3 premize sunt nesocotite: 1) ambițiile lui Ceașcă de a "arăta" tuturor că el era The Shit, n-avea legatură cu performanța economică imediată ci doar cu ruperea de ruși; 2) Ceașcă a gândit ca va crea o dinastie, in care copiii/nepoții vor conduce ad-infinitul țara, deci odată rupți de ruși si de capitalisti ( o perioadă am importat tehnologie vestică , in special din Germania), cineva din dinastia lui ar fi urmat sa facă "fine tunning" la economie mai târziu, pe principiul "mai întâi degroșăm dupa care finisăm"; 3) cu tot respectul si admiratia pentru regele Carol I si Ferdinand, care au construit scoli/spitale/drumuri, ei au preluat țară in stadiul de Ev Mediu Timpuriu si au avut timp doar s-o aducă la stadiul de Ev Mediu Târziu, insă in fundament noi eram in Evul mediu când a izbucnit primul razboi mondial. Chiar si după incheierea celui de-al doilea, cu exceptia unei enclave a protipendadei de Bucuresti si ceva prin Timisoara, scoliti pe la Paris si Germania , tot in Ev Mediu ne aflam. De acolo am plecat. In Bucuresti, de la Calea Victoriei mergeai vreo 2-3 km până in soșeaua Turda- Averescu de astăzi, unde incepea Cuțarida si Groapa lui Ouatu, care erau niste gropi mari săpate in pamânt, in care oamenii aruncau gunoaie si isi faceau adaposturi oamenii nevoiasi, unde se adunau toti borfasii si criminalii care invatau cum sa fure si sa dea in cap celor aflati pe Calea Victoriei, adica celor "civilizati" de la 2-3 km de ei ! Cine a citit relatari despre Bucurestii inceputului de secolul 20, a aflat - cu stupoare probabil - că așa a fost situatia pâna in 1945. In anii 60 vestitul cartier Floreasca , adică parte din centrul extins al Bucureștiului, era o mare de case dărăpanate, cu noroaie de o jumatate de metru pe strazi si cu băltoace așișderea, adica imaginea tipica de mahala unde bineinteles criminalitatea era in floare. 20 de ani mai târziu, aveam metrou in Bucuresti ! Nu fac apologia lui Ceașcă, a fost și ctitor a fost si criminal, a dărâmat si a construit, insa a scos Romania din Evul mediu si a adus-o in Ev industrial. Ce vreau sa relev aici nu este nimic laudativ la adresa comunistilor, ci timpul FOARTE SCURT in care s-au întâmplat aceste schimbări structurale si concluzia că NU AVEAM CÂND să devenim mai eficienti economic ! Muncitorii care au devenit strungari si frezori in fabrici in anii 60 de industrializare, fusesera tărani care arau pământul la sate, luati cu forta de acolo, băgati cu forta la scoală, obligati apoi să trăiască in apartamente de bloc in cartierele muncitoresti ridicate ca sateliți in jurul marilor fabrici. Ca in China. Cu tot respectul, si fără patimi ceaușisto - capitalisto - industrialo - economice, insă doar citind niste grafice arc -peste - timp , nu relevă lipsa de ramdament economic a Romaniei până in anul 2007, ci zbaterea unei țări in care in 1907 oamenii au iesit in stradă pentru că copiii lor mureau de foame, in sensul cel mai propriu al cuvântului ! Atenție, oamenii mureau de foame incă INAINTE de izbucnirea primului război mondial (1917). Intr-adevar, după 2007 lucrurile au luat-o in sus si cine spune ca apartenenta noastra la UE a fost malefică pentru țară ( malefică ca opus al cuvântului benefic), este doar un gibon supărat că nu este băgat in seamă de tribul lui. Nu-mi pasă câte masterate si doctorate are oricine il sustine pe Georgescu si neaga calea pro-Europeană, dar stiu sigur că marii barbati din istoria noastra n-au murit degeaba in lupta de eliberare a acestei tări, ca niste giboni astăzi sa dea țara pe mâna rușilor !
    • Like 5
  • Dumitru check icon
    Domnule Radu Crăciun,dacă alăturați un grafic-evident în roșu- în care să fie arătat ceea ce merită de discutat și nu trebuie ignorat, după cum afirmați(mă întreb de ce nu ați făcut-o?),poate pricepeau și cei la care se referă un alt comentariu.Vom găsi astfel linii trasate mult prea sus reprezentând pe toți parveniții și privilegiații,ale căror surse - necinstite și nemeritate-la un asemenea nivelul au sărăcit țara.Sigur îi găsim și la Casa Poporului(care?) și da,am stat la cozile acelea-nu mai doresc asta-le ofer locul celor mai sus pomeniți(ciocoilor vechi și noi).Vă răspuns și în calitate de antreprenor din 1990,acum cu o pensie"nesimțită"-pe mâna mea-de 3712 lei .
    Postarea dv astfel prezentată rămâne o dare de seamă parțială utilă doar... Succes!
    • Like 1
  • Mihai check icon
    Din păcate cei vizați de acest articol sunt incapabili să citească graficul respectiv și să îl înțeleagă, motiv pentru care sunt și într-o situație economică pe care nu o apreciază.
    • Like 4
    • @ Mihai
      Vladix check icon
      Complet gresit, problema nu e necunoasterea, cit lipsa de interes voita. Actuala oligarhie ce conduce tara exploateaza cu succes resursele statului precum aristocratii își administrau feudele. Nici aceia nu se interesau de traiul taranilor sau de dezvoltarea industriala, deoarece pentru ei era bine oricum, restul presupunea efort. De altfel selectia in partide este orientata catre promovarea "tinerelor talente" cu apritudini in capusarea resurselor statului
      • Like 2
    • @ Vladix
      Mihai check icon
      Mai degrabă lipsă de interes a oamenilor să se educe și să producă o schimbare favorizând la vot persoane care au calități demonstrate nu tot felul de impostori care nici nu vor și nici nu pot să facă ceva.
      • Like 0


Îți recomandăm

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult
sound-bars icon