(Foto Guliver/Getty Images)
De la seriile în care protagoniștii erau liceenii de la 90210 sau vecinii din Melrose Place, în anii ’90 - la episoadele real-life peste care nu vrem să dăm skip în 2019: Silicon Valley și antreprenoriatul, cu tot ceea ce ne inspiră ele astăzi.
Silicon Valley este noul Hollywood. La intersecția dintre visul american și realitatea antreprenorială, actorii din Beverly Hills au pierdut teren în fața centrelor tech care ne sunt, acum, la fel de cunoscute ca personajele și locurile emblematice pe care le vedeam doar la televizor sub promisiunea ilustrului “American dream”. Ceea ce părea cândva o replică îndrăzneață dintr-un scenariu futurist astăzi se întâmplă, iar noi trăim ceea ce alții doar își imaginau. Google, Facebook, Netflix, Apple, Adobe Systems, Cisco sau eBAY sunt noii eroi atât online, cât și în mijlocul corporațiilor, agențiilor creative sau startup-urilor din întreaga lume care se luptă inteligent să devină blockbustere.
Fie că-l privești drept un reper de inovație, fie că te situezi pe baricada opusă și observi, cu reticență, controlul pe care îl exercită asupra vieților noastre, simpla interacțiune cu termenul Silicon Valley garantează o reacție în mintea ta. Doar în luna august, Silicon Valley a apărut în aproximativ 300.000 de căutări online în USA. Google procesează peste 40.000 de căutări/secundă, iar Facebook avea în iunie 2019 2.41 miliarde de utilizatori activi. Dacă numele companiilor atrag oricum îndeajuns de multă atenție, datele vorbesc și mai mult de la sine. Din exterior, este dificil sau poate chiar imposibil să respingi influența Silicon Valley într-o lume permanent interconectată. Dar cum se schimbă această percepție atunci când ești acolo?
Performanța, ca rezultat al libertății
Pe holurile din Google și Facebook întreaga fervoare existentă în mediul online dispare și familiaritatea, toleranța și diversitatea își reclamă teritoriul. Offline-ul se separă, devine palpabil, ți se înfățișează ca un loc bine delimitat în care, la fel ca în multe alte centre, lucrează mii, chiar zeci de mii de angajați, din toate colțurile lumii, uimitor de dornici să îți povestească în câte moduri are munca lor impact asupra prezentului. La fel ca atunci când vizitezi casa unui prieten pentru prima oară, ești invitat de către ambasadorii Google și Facebook în spațiile lor preferate, atent construite pentru ei, fie că sunt parcuri, terenuri sportive, săli de bowling sau de ședințe. Oarecum ușor de intuit, amploarea companiilor este transpusă și în spațiul fizic.
Dar, dincolo de asta, poate cel mai surprinzător este să observi cât de mult se identifică oamenii cu mediul de lucru. Și asta într-un mod absolut firesc, urmând logica unor piese de puzzle care întregesc un plan, de altfel, destul de bine pus cap la cap. Odată ce treci de suprafață, îți dai seama că această potrivire nu se datorează, exclusiv, caracterului selectiv al procesului de recrutare, beneficiilor primite sau reputației pe care o capeți dacă ajungi să lucrezi în Silicon Valley. Chiar dacă toți acești factori influențează șansa de compatibilitate, motivația din spate este mult mai subtilă, și, totodată, mult mai puternică: libertatea de a genera idei creează libertate de acțiune și, în final, performanță.
Poate cum e și de așteptat, dacă te regăsești în această cultură a performanței, care se delimitează de regulile clasice, compatibilitatea produce efecte pozitive. Cultura întâlnită în cadrul Google și Facebook se materializează prin oportunitatea de a genera idei și de le pune în aplicare; prin depășirea paradigmei conform căreia de la 9 la 18 ești conectat la tot ce se întâmplă la birou și, în rest, nu mai ești disponibil sau interesat; într-o planificare clară, ce nu provine din strictețe, ci tocmai din expunerea la riscuri care se află în ADN-ul lor organizațional. Nu mai există termenul de program fix, ci doar de îndeplinire deadline-uri. Ești liber să lucrezi când vrei, cât timp ești responsabil pentru munca ta.
Și chiar dacă prima reacție, instinctivă, este de a critica sau de a pune sub semnul întrebării aplicabilitatea acestei culturi, m-am bucurat să obțin o confirmare a ei și a rezultatelor pozitive produse, mai ales că această confirmare a venit chiar din partea unei românce, Cristina Biță, VP Finance și Business Finance Officer pentru diviziile de Hardware, Virtual Reality & Augmented Reality și Global Marketing la Google.
Promisiunea unui model replicabil
Ceea ce vedem în Silicon Valley vedem și aici, în România, chiar dacă nu la același nivel, dar măcar pe același drum. Nu pare atât de ușor să ajungi de la curiozitate și implicare la performanță, însă oamenii pe care i-am întâlnit în cele 5 zile petrecute în SUA te conving natural că este posibil.
Să schimbi o cultură a muncii și a modului în care mii de oameni gândesc și acționează nu este în niciun caz ușor, dar sigur e fezabil. Ideea performanței ca rezultat al implicării, curiozității și determinării pare să fie lozul câștigător poate nu neapărat pentru a ajunge în Silicon Valley, dar pentru a replica modelul și aici.
Și în Europa, deja destul de mult și în România, găsim organizații și oameni care au crescut foarte rapid, care au construit și dezvoltat idei pornind de la o simplă curiozitate sau pasiune. Oameni care sunt responsabili pentru munca lor și care, apoi, prin determinare, au reușit să obțină și performanțe demne de Silicon Valley. Știu asta pentru că pe unii dintre ei îi salut zilnic, când ajung la birou.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.