Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Mitul milenialilor fără chef de muncă: „tinerii din ziua de azi” nu sunt chiar așa de răi. Denisa, 24 de ani, de la marketing online, la Game of Thrones

Denisa, mileniali

Se plictisesc repede, nu pun osul la muncă, schimbă job-urile ca pe șosete, vor „experiențe”, nu o carieră clădită pe efort, vor să ardă etapele și, în general, nu seamănă deloc cu noi. Specia „tinerilor din ziua de azi” a fost mereu suspectă, însă, de când cu apariția milenialilor (generația din jurul anilor 2000), o avalanșă de stereotipuri, uneori justificate, dar de cele mai multe ori nu, a invadat studiile despre piața muncii. Că nu e întotdeauna așa cum au stabilit „cercetătorii britanici” ne-o dovedește Denisa, o fată de 10 la bacalaureat, care muncește la fel de serios ca noi, „moșii” de 30 și ceva de ani. Denisa e mezina biroului și astăzi, împreună cu ea, încercăm să demontăm câteva dintre ideile primite de-a gata despre generația lor, a „milenialilor fără chef de muncă”.

„Eu am o problemă cu numerele de telefon, nu pot să le țin minte, îl știu doar pe al meu. Și cu anii la fel. Când am dat Bacul la istorie, aveam o grămadă de fișe, trebuia să rețin toți anii ăia. A fost groaznic!”, ne zice Denisa și apoi trage din țigara electronică Logic. Când aburul din jurul laptopului se mai risipește, pe ecran apar o grămadă de... cifre: numărul de meta-titluri duplicate, numărul de meta-descrieri absente, numărul de broken link-uri și alte erori asociate unui site. „Ce îmi place mie când analizez un site cu multe erori”, spune mândră de ea blonda cu ochii verzi. Spre norocul ei, cifrele astea nu trebuie reținute, ci interpretate și aduse la o valoare mult mai ușor de memorat: zero.

Denisa are 24 de ani și de doi ani lucrează la agenția de marketing online iAgency din București. A absolvit unul dintre cele mai bune licee din Buzău, a făcut Studii de Securitate la Facultatea de Științe Politice și a lucrat, pe rând, drept consultant vânzări la două branduri internaționale de pantofi și consultant BRD Finance. În agenție, a început scriind pentru clienți din domenii precum modă și make-up, iar de aproape un an a trecut la următorul nivel.

„Un site valoros are întotdeauna o fundație perfectă. Aici intervin eu. Fiecare proiect nou trece mai întâi prin mâinile mele, pentru a mă asigura că este pregătit să devanseze competiția”, explică Denisa funcția de Technical SEO Specialist. „Cine spune că fetele nu sunt pasionate de partea tehnică înseamnă că încă nu m-a cunoscut pe mine. Sunt foarte atentă la detalii și îmi place să mă informez permanent, pentru a fi în pas cu cele mai noi trenduri în online”. Sunt vorbe mari, dar nu mai complicate decât datele pe care Denisa trebuie să le scoată din program și să le interpreteze de fiecare dată când e zi de raport în agenție.

Om fi noi cu toții tineri în locul ăsta de muncă, dar ea e în continuare mezina. Când a venit o nouă colegă, acum câteva luni, Denisa a întrebat-o prima dată câți ani are. „Fac 25 în august”, i-a răspuns. A strâmbat un pic din nas, vrând să pară supărată că încă e cea mai mică și și-a tras căștile roz înapoi pe urechi. Mai scapă câte o Delia sau un The Weeknd în playlist uneori, dar de cele mai multe ori ascultă techno. O ajută să se concentreze. La petrecerile din firmă, când mai ajung eu la butoane și invariabil bag un Dr. Alban, o mai tachinez: „I-auzi, Denisa, muzică de când tu nu erai născută!”.

Două „premiere” o entuziasmează foarte tare pe Denisa în ultima perioadă - una anunțată, cealaltă complet neașteptată. Cea dintâi e premiera noului sezon, ultimul, din „Game of Thrones”, pentru care colega vrea să facă noapte albă. Cea de-a doua este reprezentată de update-ul major de algoritm de la Google, intrat în vigoare de câteva săptămâni și care a făcut ca pozițiile din paginile de rezultate să „danseze” aparent haotic. Odată ce se va lămuri cum stă treaba atât cu white walkerii din serial, cât și cu crawlerele de pe cel mai mare motor de căutare, Denisa va dansa și ea. Urmează Untold, pe care nu l-a ratat niciodată.

Chiar dacă uneori vine și pleacă de la serviciu cu laptopul în geantă, să mai scaneze site-uri și acasă, Denisa ține la timpul liber, ca orice tânără de vârsta ei. Dacă se deschide un local fancy prin București, își dă tag pe Instagram acolo – doar îi place să se informeze permanent și să fie la curent cu cele mai noi trenduri, nu? Iar în fiecare dimineață și seară, o scoate la plimbare pe cățelușa Sansa, un labrador care uneori o mai așteaptă acasă cu o bucată de canapea în gură. By the way, Sansa nu e un fel de „șansă” fără diacritice, ci un personaj din serialul sus amintit.

Denisa știe că nu e suficient să ai picioare lungi ca să stai bine pe ele. „Rețeta? Putem vorbi de muncă, dorința de a face ceva în viață, de a ne depăși propriile limite (...) Nu a trebuit să renunț la nimic, doar că a trebuit să micșorez din acele porții de distracție (...) Părinții mi-au insuflat această dorință de a realiza ceva (...) Peste zece ani voi fi în România, vreau să fac ceva pentru țara mea”, povestea Denisa în urmă cu câțiva ani, pentru o televiziune locală din Buzău. De ce era intervievată? Pentru că absolvise Bacul, ăla „groaznic, cu cifre multe la istorie”, cu 10 pe linie.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Fiind un articol mai vechi nu pot sa remarc contopirea pasiunilor personale cu job-ul propriu zis. O fi bine o fi rau nu stiu.... Aceasta specie de asa zisi sau catalogati de niste INEPTI drept Mileniali presupun ca au 10 degete la maini si zece la picioare deci Humanoizi singura diferenta fiind in mintea lor plina de afrodisiace care zboara hai hui mai exact contopirea unor realitati cu factorul fictiunii rezultatul fiind unul asa zis creativ dar recunoscut tot de niste visatori pozitivisti din sticluta sau naturali. De ce trebuie sa privim circumspecti aceste "mutatii" super pozitiviste deseori karmice de succes de altfel definindu-ne din ce in ce mai mult prezentul ?. tocmai ca DAU DEPENDENTA ! O zi buna va doresc !
    • Like 0
  • Denisa este 1 din 100 000! Restul e tăcere!
    • Like 0
  • M-o chemat o clientă care se muta s-o ajut.
    Pe scară nişte tinerei zugrăveau şi vopseau, aranjau casa pentru urmărtorul chiriaş.
    Remarc cu voce tare că cei trei terminaseră o cameră într-o oră.
    Clienta îmi replică:
    Ieri au făcut două etaje, câştigă câte 200 de lei pe zi, din care îşi iau şi mâncarea, fac doar două pauze pe zi, cât să mănânce.
    Intru în vorbă cu unul din ei, 24 de ani, vopsea scara interioară şi săritor m-o ajutat să cobor ceva mobilă, chit că nu era treaba lui.
    Aflu că fiecare din cei trei are mica lui afacere, unul pictează, unul face mobilier la comandă, unul este ITist, dar când patronul firmei de decoraţiuni apelează la ei se bagă.
    Aşa sunt toţi amicii copiilor mei mai mari, care-or intrat în câmpia muncii.
    Adolescenta de soră a lor, liceană de-a unşpea, mere cu clubul ei de cercetaşi ca voluntară în orfelinate, aziluri, la plantat de copaci ori curăţat pâraie de gunoaie, până şi cel mic mă ajută în gospodărie.
    Mie generaţiile tinere îmi par mult mai OK decât am fost noi la vârsta lor.
    Dar, în final, fiecare copil este cum îl cresc părinţii, dacă nu-i OK nu-i vina lui.
    Părerea mea.
    • Like 0
  • Sa speram ca Denisa nu e doar exceptia care confirma regula, daca vreti si o alta fateta a problemei, mergeti la targurile de locuri de munca pentru absolventi organizate de AJOFM,
    acolo sa vedeti dorinta de munca a majoritatii tinerilor...
    • Like 0
    • @ Anda Banita
      Copii buni, care chiar ştiu face ceva, rar ajung la târguri, şi-au trimis CVul din şcoală şi se angajează imediat ce termină, e bătaie pe ei.
      • Like 0
  • Apropo de tinerii de azi, poate ar fi mai corect să vorbim în primul rând de tinerii de...ieri. Acei tineri de ieri nu visau așa de mult (chiar prea mult) ci pur și simplu hotărau : unul să se facă tâmplar, altul sudor naval, altul zidar, altul să meargă în armată să învețe să mânuiască o armă în caz de apărare a țării, altul să ajungă campion la săritura în lungime, etc. NU VISAU , ci pur și simplu hotărau. Nu erau influențați de toate prostiile publicitare, de discursurile aiurstice ale unora care ne invadează viața zi de zi, de exemplele urâte din politică, din viața stresantă pe care o duc părinții de azi și, de multe alte exemple nefaste din societatea noastră.
    • Like 2
    • @ Dorel Romica Palenciucc
      1 Like . Sunteti reactionar , lasati va rog toate astea , este mult prea dificil pentru ei ! Este mai usor sa alergi trotineta , sa incingi feisbucu , sa bati mallurile si sa te plangi , vai , ce grea este viata ! Obositi la 10.30 , invinsi , inainte sa inceapa lupta ! Nasol , ei sunt copiii nostri . Sanatate .
      • Like 0
  • Dorin check icon
    Mai bine să fie așa decât niște Imbecili comunistoizi .
    • Like 3
  • Bianca check icon
    Incredibil cât de mult prinde tâmpenia asta cu “milenialii” și ce alte denumiri englezești idioate mai aducem.
    Habar n-am de unde a pornit ideea că cei născuți în generația X sunt așa și așa, dar e de la sine înțeles că e o generalizare fără sens și e de-a dreptul trist să văd câte un articol/interviu cu un tânăr pus pe treabă, mereu cu aceleași formulări care arată cu degetul, scris de parcă e o mare minune să dai peste un puștan de 20 de ani ambițios.

    • Like 2
    • @ Bianca
      Perfect de acord, s-a luat o mana de tineri teribilisti , si a doua zi toti faceau parte din aceeasi categorie. Sunt o gramada de pustani si pustoaice (imi permit sa le spun asa :) ) care vin tare din urma si cu idei foarte bune, libertate de gandire, etc. Ciudata coincidenta, eu ascult deep house cand ma concentrez.
      • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult