Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ne dorim ca elevii să fie tot mai pregătiți, dar un tânăr de 18 ani din 2023 este evaluat prin itemi care s-au aflat acum 20 de ani și pe subiectul unui elev de 14 ani

Elevi urcând scările

Foto - Inquam Photos

Cred că toți am văzut continuu de câteva zile „breaking news” referitor la educație și, în special, la evaluare. Am citit multe critici, a fost multă agitație, ca în fiecare an, în fața unui examen previzibil, care evaluează prin același tip de itemi și care, până la urmă, nu e de o complexitate care să ne înspăimânte. Cred că risipim prea multă energie pentru ceva ce nu se schimbă, care nu ne provoacă și care nu ne ajută să evoluăm ca societate. Recunosc că zilele acestea am fost șocat de isteria produsă de un sinonim, de toate neputințele sistemului și mă întreb când vom fi pregătiți pentru examenul care să ne dea o imagine clară despre ceea ce facem în școală, despre cât evoluăm de la un ciclu la altul și care să ne asigure că tinerii noștri sunt pregătiți să facă față lumii de azi. Un lucru e clar: toți ne dorim altceva și vrem să fim recunoscători școlii! 

Am observat că ne dorim ca elevii să fie tot mai pregătiți, dar, din păcate, un tânăr de 18 ani din 2023 este evaluat prin itemi, care s-au aflat și pe subiectul unui elev de 14 ani, de acum 20 de ani. Vă dau un singur exemplu: în 2005, subiectul al treilea la evaluarea de a VIII-a era cam așa: „Scrie o compunere de 1-2 pagini, în care să prezinți personajul principal dintr-un roman studiat de tine la școală.” Ca elev, erai nevoit să precizezi, cu exemple, patru mijloace/ procedee de caracterizare, să numești patru trăsături și să le ilustrezi prin citate comentate sau prin referire la întâmplări/ la situații semnificative și prezentarea relațiilor dintre personajul principal și alte două personaje ale romanului. În 2023, la profil uman: în doar 400 de cuvinte, trebuie să prezinți un personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Liviu Rebreanu sau lui Camil Petrescu. De data aceasta, absolventul, cu 4 ore pe săptămână, prezintă statutul social, psihologic, moral al personajului, evidențiază o singură trăsătură a personajului prin două episoade/secvențe comentate și analizează, de exemplu, modalitățile de caracterizare și conflictele. Cred că e evident că involuăm și că nu avem standarde ridicate. La fel de grav va fi în curând! Peste 2 ani, la examenul de Bac vor fi elevii care au avut parte, în gimnaziu, de curriculum nou, dar în liceu au trecut la vechiul model curricular. La 14 ani erau evaluați prin inferențe, comparații între două texte la prima vedere, abordau valorile unui text, dar la final de liceu li se va propune să înțeleagă minimal un singur text.

Știu că ne dorim ca elevii să gândească critic, dar, ce să vezi, îi evaluăm prin itemi necritici. Absolvenții primesc un text nonficțional, aproximativ 500 de cuvinte, în care oferă un sinonim, identifică idei sau detalii clar prezentate în text, fac una-două inferențe simple, iar cel mai lung răspuns are 50 de cuvinte. E greu să crezi că ministerul vrea să crească gradul de alfabetizare funcțională, din moment ce la absolvirea liceului acești itemi sunt maximum de nivelul 2 din standardele PISA. Nici nu vreau să știu cât de mult va dura până vom ajungem ca elevii să aibă „sarcini de lucru care provoacă cititorul să utilizeze idei nefamiliare în contextul unui text complex, care conține informații concurente și generează categorii abstracte” (nivelul 6, pentru elevi de 14-15 ani). Vă propun să plasăm aici cerința textului argumentativ de anul acesta: „să argumentezi dacă oamenii trebuie sau nu să exprime recunoștință față de școlile în care au fost formați”. Cred că mulți ironizăm discursurile false, formale despre rolul școlii din festivități, dar acum colegii mei citesc multe rezolvări care ne amintesc de cum noi „locului ne ținem”. 

Deseori auzim că noi ne dorim să-i pregătim pe elevii noștri pentru „o lume în schimbare”, dar noi ne ancorăm într-un tipar de evaluare și nu-l mai lăsăm. Sunt profesor de o disciplină care stagnează, de 15 ani au fost schimbări nesemnificative, nu există curaj nici măcar la olimpiade (am văzut și anul acesta la liceenii performanți care au învățat în gimnaziu un curriculum nou, că au primit un subiect fără nici măcar o schimbare, dar se aduce ca argument că nu s-a modificat programa de liceu). Eu sunt curios în viitoarele programe cum vor fi competențele acelea care să permită comisiei să aducă un aer nou, să evalueze complex și profund interpretarea unui text. Mai mult ca sigur strategiile de comprehensiune și de interpretare vor fi în prim-plan, dar le avem și acum! Oricum, ne ascundem că așteptăm un curriculum nou ca să mișcăm ceva. 

E drept, e comod să dai „copy paste” de la an la an, e ușor și să te deranjeze pentru două zile un subiect, dar implică mai mult efort să te întrebi zi de zi ce formăm, cu ce scop, să creezi niște standarde ridicate și să-ți asumi pregătirea și examene în funcție de acestea. E vorba de curaj, de asumare, dar și de fundamentare teoretică. Spun asta pentru că am fost în numeroase colocvii și simpozioane în care s-a tot analizat lipsa de fundamentare a itemului care vizează textul argumentativ sau a eseului structurat de la Bac, toate lumea o știe, dar se pune sub tăcere de ani de zile și se decide viitorul copiilor cu cerințe peste care s-a așezat praful. 

Dacă ne uităm în toate discursurile publice, ne dorim gândire critică, literație, creativitate, valori, rezolvări de probleme complexe, ne uităm la Bacalaureatul Internațional. E adevărat că sunt concepte frumoase pe care le dezbatem mai mult decât le aplicăm. Trec anii și tot nimic, AI vine în forță și noi nu le dăm șansă elevilor să producă mai mult, să caute, să se interogheze, dar le oferim context să privească nostalgic spre un trecut care ne dă multora multă liniște. Exigența, standardele ridicate și obiectivele mai ambițioase în anii de liceu și la Bac le poți avea de mâine. Nu trebuie tărăgănate lucrurile! Copiii țării suferă din cauza unui sinonim, dar ce ar face cu un item din examenul din Franța sau din Italia? Eu cred că e de bun-simț să facem permanent schimbări mici și să evoluăm, să-i învățăm pe elevi să facă față unor cerințe mai ridicate. Greul și provocarea au rămas la colegii mei care nu au ca reper pentru ceea ce fac la clasă Bacul, ci fac mai mult: nu doar trăsăturile unui text narativ, ci viziunea poetică a unui autor, nu doar perspective narative, ci și contexte culturale, nu doar operele de Bac, ci o viziune coerentă asupra literaturii române.

Vă propun, în final, să fim mai pragmatici și să înțelegem că lucrurile se schimbă rapid și să nu mai credem că nu este timp să faci un curriculum nou de liceu sau o nouă structură de examen, să revizuiești rapid programe sau standarde. Și da, nivelul examenelor e mediu și, poate, sunt „calibrate”, doar că pentru alte timpuri. Rămâne responsabilitatea noastră ca societate să ne pregătim de examen, să nu ne mai ascundem carențele, să nu mai așteptăm și să nu mai pierdem ani după ani, să nu mai dăm vina pe oricine și pe orice și să depășim paradoxurile din jurul educație.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • M0sh0o check icon
    Traduceți-mi cuvântul "itemi" în limba română, please. N-am chef și nici răbdare să-l gugălesc acum. Si cum s-au aflat itemii ăștia fix pe subiectul unui elev de 14 ani de-acu' 20 de ani?
    Model curricular și inferențe? Pas.
    Io n-am citit la scoală texte narative. Io am citit povesti scrise de un Rebreanu sau un Camil Petrescu.
    Comprehensiune? Buei, tu te-auzi ce scrii? Înțelegi? Unde-ai auzit cuvântul ăsta ultima oară, mai recent? In piață la Obor?
    "Să se interogheze, să le oferim context" ? Si gata.
    Mă ofer să-ți traduc tot textul ăsta narativ și-n limba română. doar ca să-l mai
    înțeleagă și alții de p-aici. Pe două beri.
    • Like 0
  • Valentin check icon
    Evaluarea națională nu este un examen. Nu are legătură cu competiția, pentru că doar examenele sunt competiționale. Evaluarea este un instantaneu al unei situații de fapt. A învăța pentru o evaluare înseamnă din start a trișa. Evaluarea trebuie să arate situația ta în acel moment, nu o situație falsă, îngrășată în Ajun. E foarte interesant de știut că evaluări naționale se dau și în alte sisteme de educație, dar elevii nu sunt stresați. De ce? Pentru că le este absolut indiferent la ce liceu sunt distribuiți. În Finlanda nu există licee bune și licee slabe. Toate au același standard de educație. Liceul din spatele blocului are același standard educațional cu cel din buricul târgului. Ce avem noi e o anomalie, o evaluare pe care o confundăm cu un examen.
    • Like 0
  • Unii bat câmpii despre competențe alții despre inteligență artificială... competențele se formează pe baza cunoștințelor iar cunoștințele...pe baza procesului de învățare care înseamnă să pui mâna pe carte pe manuale să cauți pe calculator programe legate de unitățile de învățare propuse deci să ți dai interesul...
    • Like 0
  • Dupa ca am vazut "itemii" din titlu am renuntat sa ncitesc articolul, poate ca merita, dar "furculitionul" de la inceput m-a descurajat...ce sa fac nu sunt "rezilient" dar sper ca sunt rezistent.
    • Like 1
    • @ stefanita marinescu
      "Item" este un cuvânt latin. În mod firesc, este utilizat în toate limbile latine, fie ca substantiv (cel mai des), fie ca adverb.
      • Like 1
    • @ Cristea Petrica
      "Item" provine din latină numai atunci când are funcție de adverb. Folosit ca substantiv, “item” provine din engleză. Ca multe alte neologisme introduse în limba română în ultimii 10-20 de ani, substantivul "item" este rezultatul fie al "prețiozității" în exprimare, fie al indolenței care face prea dificilă utilizarea vocabularului uzual al limbii române. Iar "item" din textul articolului este exact substantivul emfatic. Like pentru Ștefanița.
      “On topic”, ca să mă exprim pe placul autorului :P propunerile enunțate nu ar face în acest moment decât să mărească degringolada din învățământ. Profesorii ar trebui în primul rând să găsească metode care să-i atragă pe elevi către lectură, pentru că în ziua de azi prea puțini mai pun mâna pe o carte (sau pe un Kindle). Vrem să rupă norii (gândire critică, rezolvări de probleme complexe etc.) dar liceenii de azi au vocabularul copiilor de grădiniță. Băgați voi măsurile astea începând de mâine, să vedeți promovabilitate la BAC sub 10%. Și pentru că toate astea trebuiau să poarte un nume, li s-a spus heirupism.
      • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      De acord, asta am vrut sa subliniez.. de aici "furculiton". Multumesc.
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Ceea ce dorim noi este formarea unor competențe și nu acumularea unor cunoștințe mecanice. Învățământul bazat pe competențe, ca și structura cu cinci module, sunt împrumuturi din sistemele occidentale. Competențele (abilitățile) n-au existat înainte de 89. Au fost împrumutate ulterior, când România a semnat la două mâini o serie de acorduri și acordulețe ca să intre - chipurile - în rând cu lumea.

    Totuși, competențele și modulele și-au dovedit eficiența în sistemele performante.

    De ce nu funcționează la noi? Răspunsul e simplu: atunci când decidenții au preluat aceste sisteme au "uitat" (cu ghilimelele de rigoare) să modifice și programele școlare, care au rămas pe vechiul calapod (programe analitice). Motivul nu a fost unul legat de calitatea lor, ci de acele obscure 18 ore de catedră. Rezultatul a fost un dezastru, ca și în cazul modulelor. Adică sistem occidental pe calapod socialist. Drept urmare, a picat în cap. Și încă mai pică.
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult