Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Poftim cultură!… Religia, credințele și ritualurile unui corporatist

Biciclist corporatist

Foto: Getty Images

Organizațională, locală, urbană sau națională, cultura face același lucru – spune o poveste care poate să se transforme în brand național sau al organizației. Astfel, chiar și cei din exteriorul acelor entități înțeleg cum funcționează acestea și care le sunt elementele definitorii. Putem să enumerăm caracteristicile culturale ale diferitelor regiuni din România. Ne vin automat în gând acele particularități definitorii, fie că vorbim de Franța, Italia, China, sau oricare altă țară care ne poate veni în minte. Și la fel, în cazul acelor organizații de business care au reușit cu adevărat să definească o cultură puternică, știm să identificăm elementele cu care ne regăsim, astfel luăm deseori și decizia de a le deveni clienți sau parteneri.

Toate organizațiile de succes pe care le urmărim și le avem ca model, au și o cultură organizațională cunoscută și apreciată, fie că vorbim de Apple, Tesla sau Amazon, menționând doar cele mai vizibile companii. Știm foarte clar, chiar și cei care nu suntem direct implicați, elementele de bază ale culturii din interior. Iar acele companii au grijă ca elementele care îi definesc și care atrag talente în echipele lor și clienți sa le cumpere produsele, să se mențină și să se adapteze vremurilor.

Companiile care nu au pe lista de priorități subiectul cultură pot foarte bine să supraviețuiască, să facă profit și să se dezvolte, dar nu vor ști niciodată cât de mari, puternice și valoroase ar fi putut să devină, dacă se preocupau să construiască și o cultură organizațională care să le susțină strategia.

Cultura organizațională a devenit un subiect din ce în ce mai important, dar în același timp și mai profund odată cu trecerea anilor. Pentru a analiza e nevoie să folosim 12 lentile de explorare a unei companii. Sens/scop, Leadership, Comunicare și Întâlniri/Ședințe, Succes (Recompensa/Sancțiune), Structuri&Sisteme, Decizii, Comportament în relație cu exteriorul, Gestionarea schimbărilor, Taboo&temeri, Influenta/structuri de putere, Povesti/mituri/ritualuri și Conflict. Există o analogie între multe elemente de cultură națională și organizațională, poate dacă reușim să găsim aceste conexiuni, vom înțelege mai clar importanța și puterea culturii unei companii.

Limba unei națiuni este un element definitoriu pentru o țară sau o regiune, este modul prin care locuitorii comunică între ei. Apar și dialecte sau limbi locale care reprezintă culturi mai specifice. În cadrul unei companii analizăm tipul de comunicare intern și cu exteriorul. Observăm diferențe între departamente și echipe, nu întotdeauna departamentul sales vorbește aceeași limbă cu departamentul financiar. Avem jargon, argou și uneori e nevoie de timp pentru ca o persoană din exterior sau un angajat nou să înțeleagă mesajul.

Religia a fost un factor care a ajutat la dezvoltarea și supraviețuirea speciei umane. A devenit element important al culturii de la începuturile umanității. Influențează deseori și manifestarea altor elemente de cultură, cum ar fi îmbrăcămintea, hrana și rutina zilnică. În cadrul companiilor viziunea, misiunea și valorile, dar și guvernanța corporativă pot fi comparate cu cartea de căpătâi a unei religii. Avem chiar și un grup de „preoți” sau predicatori, care se asigură că oamenii din organizație cunosc „scriptura” și o respectă.

Credințele și ritualurile sunt elemente care transcend religia, se pot roti în jurul ei sau se pot referi la mituri, obiceiuri populare sau practici total păgâne. Într-o organizație găsim comportamente și credințe ale angajaților, povesti și mituri, care în timp sunt preluate pentru integrare mai facilă și de către colegii mai noi. 

Vestimentație - port tradițional un element cultural marcat de modă, de caracteristicile geografice și climatice ale regiunii sau de religie. În afaceri influența vine din domeniul de activitate, nivelul de senioritate al angajaților, departamentul unde activează. dar și alți factori pot influenta acest elemente. Așa cum recunoaștem portul tradițional al unei zone sau al unei țări, la fel putem aproxima relativ corect industria sau chiar compania unde lucrează cineva, analizând vestimentația. Multi angajați chiar au uniforme cu numele sau logo-ul companiei pe ele, astfel fiind și mai ușor de identificat.

Arhitectura unui oraș, a unei țări sau a unei regiuni dă o dovadă clară a istoriei și a influențelor sale de-a lungul anilor, nu numai în ceea ce privește stilurile arhitecturale, ci și în utilizarea și funcția pe care au avut-o sau o au clădirile construite în momente diferite. Companiile au și ele ierarhii, matrici de organizare, clustere, triburi și moduri de organizare a departamentelor. Totul este calculat și desenat atent, orice greșeală în arhitectura organizației poate dărâma un departament.

Meșteșuguri - reprezintă un element cultural foarte specific, depinde doar de acțiunile oamenilor. Materialele folosite sunt indigene în regiune, iar tehnicile de fabricație sunt transmise prin observare și practică din generație în generație. Multe companii au produse și servicii proprii, construite de la zero, patentate și care le-au adus în timp succesul și recunoașterea. Acele actiuni și procese specifice organizatiei.

Auzim foarte des de la oameni din diferite țări expresia „mândru că sunt....” unde putem insera naționalitatea respectivilor. Motivul principal pentru care cetățeni ai unei anumite țări exprimă acest lucru este influențat de cultura națională. Suntem mândri că suntem români pentru că există elemente de excelență în tradițiile și credințele noastre, în istorie și în tot ceea ce România a oferit lumii. În momentul în care mai multe companii vor construi cultura organizațională pe criterii în care angajații se regăsesc, când vor face o diagnoză reală în baza celor 12 lentile de explorare, vom putea observa o schimbare reală. Schimbarea de percepție și înțelegere va face poate ca în loc să fim mândri de apartenența noastră ca cetățeni la o națiune cu valori și cultură grozave, să fim mai mulți și mai des mândri să fim parte a unei organizații de care ne place și ne pasă.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult