Să aplice teoria din The Lean Startup, a lui Eric Ries, pentru a construi o afacere de succes, să aibă încredere în propria persoană și în demersul de business în care s-a angajat și să își păstreze calmul. Sunt doar câteva sfaturi pentru cei ce vor să înceapă o afacere.
Cinci dintre antreprenorii prezentanți în seria Generația B din Republica.ro au acceptat să ne răspundă, printre altele, la întrebarea ce sfat le-ați da celor ce vor să înceapă o afacere.
Desigur, fiecare business are foarte multe particularități și fiecare antreprenor este diferit, iar în funcție de educația de business, de viziune, de ambițiile personale, este bine ca fiecare să-și caute propria formulă cu care se simte confortabil.
1. Să crezi în tine! Un slogan banal al programelor de dezvoltare personală devine în business piatra de temelie a succesului: nu poți porni o afacere dacă nu crezi cu tărie că ea va merge, nu poți susține o afacere dacă nu crezi cu încăpățânare în tine. Asta nu înseamnă că nu trebuie să fii realist, că nu trebuie să măsori de 10 ori înainte de a lua o decizie, dar încrederea în propriile forțe este condiția sine qua non a antreprenoriatului.
„Orice sfat poate să fie bun dacă este filtrat prin sistemul propriu de credințe și valori. Este esențial pentru un antreprenor să aibă încredere în propria persoană și în demersul de business în care s-a angajat”, este de părere George Pop, care deține, împreună cu alți doi prieteni, laboratorul de ecleruri produse sub brandul French Revolution.
2. Învață disciplina muncii înainte să pornești o afacere! Un antreprenor are șanse mai mari de reușită dacă știe „cu ce se mănâncă” domeniul în care vrea să-și deschidă afacerea. Nu deschide o grădiniță doar pentru că-ți plac copiii, nu face o covrigărie doar pentru că mănânci covrigi!
Alex Petrescu, tânărul care a ajuns la afaceri de 7.000 de euro pe lună vânzând bagels în rulota Sunday Bagels, spune că celor care tocmai au terminat cu educația universitară și post universitară, le-ar recomanda să lucreze o perioadă – unu-doi ani - în orice domeniu înainte de a începe o afacere, dacă nu au mai lucrat înainte.
„Cred că le poate oferi o disciplină utilă mai târziu”, crede Alex Petrescu.
Celorlalți le-ar recomanda să încerce să își testeze mai întâi modelul de afacere în piață, sau să se consulte cu cât mai mulți antreprenori din domeniul în care vor să activeze, dar și din alte domenii cu privire la afacerea pe care vor să o dezvolte.
„Le recomand ca la aceste discuții să vină deja cu o idee concretă despre ceea ce vor să facă, poate chiar cu un business plan. Apoi, după ce au dezbătut bine ideea cu oameni cu experiență, să dea drumul la treabă, să se arunce”, sună sfatul lui Alex.
3. Pregătește-te psihic și pentru eșec! Având securea eșecului deasupra capului, antreprenorul nu se va îmbăta cu apă rece, va evalua corect riscurile, va greși mai puțin. Iar dacă se întâmplă să cazi, fii pregătit „să găsești resurse psihologice” să te ridici.
Adrian Stănescu, fondatorul Civic Alert, aplicația prin care putem trimite într-un mod simplu sesizări autorităților, are un sfat simplu pentru cei care doresc să demareze prima afacere: „Să nu renunțe nicio clipă și să nu se descurajeze, indiferent de câte momente grele sau eșecuri întâmpină. Trebuie să găsească mereu resursele psihologice să continue”.
4. Începe cât mai repede! Testează și apoi investește!
Mari companii, precum Facebook sau Dropbox, au pornit afacerea lor după modelul „Lean”, testând întâi produsul și abia apoi investind. Un antreprenor cu startup aflat la început de drum are nevoie ca mai întâi piața să îi valideze ideea, să înceapă să câștige, și abia apoi să investească masiv în afacere.
Bogdan Georgescu, antreprenorul care a creat Bookster, o bibliotecă modernă pentru companii, îi sfătuiește pe cei aflați pe punctul de a porni propria afacere „să înceapă cât mai repede” și să aplice teoria din The Lean Startup, cartea lui Eric Ries, pentru a construi o afacere de succes.
Cele cinci principii ale Metodei Lean Startup:
Antreprenori se găsesc pretutindeni. Conceptul antreprenoriatului îi include pe toți cei care lucrează într-un startup. Un startup este considerat o instituție umană menită să creeze noi produse și servicii în condiții de extremă incertitudine.
Antreprenoriatul înseamnă management. Un startup este o instituție, nu doar un produs, așadar are nevoie de un nou tip de management, special ajustat pentru acest context de extremă nesiguranță.
Învățare validată. Companiile startup există nu numai pentru a face lucruri, bani sau a oferi servicii clienților. Ele există pentru a învăța cum se construiește o afacere sustenabilă.
Construiește-Evaluează-Învață. Activitatea fundamentală a unui startup constă în a transforma ideile în produse, de a evalua răspunsul clienților și apoi de a învăța dacă trebuie să pivoteze sau să persevereze.
Contabilitate pentru inovare. Pentru a îmbunătăți rezultatele antreprenoriale și pentru a păstra antreprenorii responsabili, trebuie să ne concentrăm pe lucrurile plictisitoare: cum să măsurăm progresul, cum să fixăm jaloane, cum să prioritizăm munca.
5. Keep calm! Orice afacere nouă are nevoie de timp să se dezvolte organic. De multe ori, entuziasmul de început se poate opri brusc atunci când rezultatele se lasă așteptate. Pot apărea tensiuni și frustrări. De aceea, o bună gestionare a situațiilor tensionate reprezintă un atu al unui antreprenor de succes.
„Să își păstreze calmul, să creadă în ei și să facă lucrurile pas cu pas, fără grabă”, sună sfatul pentru antreprenori din partea Ramonei Enache, creatoarea Pointer, paharul perfect pentru a bea vin în natură, pe plajă sau la un picnic.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
ma rog -categorisiri venite (sau parvenite?) De la sociologi. Ceea ce remarca cineva mai jos (sub anonimat) am observat in decursul timpului si eu pe propria-mi piele: productia...aproape de ZERO. Iti e si frica sa angajezi pe cineva in productie-de teama ca-ori iti pleaca cu "produsul muncii" la subtioara, ori dupa o saptamana dispare , ori e atat de necalificat incat nici sa transporte un colet mai voluminos (sau alt produs, semifabricat...e.t.c.) nu e in stare fara a-si pune in primejdie viata. In schimb articolul face trimitere la start-up-uri unde vorbesc tot felul de oameni-inventatorul paharului cui-si al batonului care se mananca singur? De ce nu l-ai intervievat pe Georgescu (Gecad) , sau pe vreun alt antreprenor de talie? Sau astia nu intra in generatiile taietorilor de frunza si al aplicatiilor de mobil? Astept cu nerabdare momentul in care aplicatia de iOS sau de android iti va da mancare (gata mestecata eventual), iti va spala vasul din care ai mancat si va munci in locul tau in agricultura. Dar pana atunci exemplele astea de subzistenta.(in care majoritatea se zbate) ar trebui sa inceteze. Idei in loc: interviuri cu cei care au mai mult de 5 ani de antreprenoriat si care rezista pe piata: de rezista, cum fac sa-si sustina afacerea, ce piedici intalnesc (sa vad si eu pe ala care zice ca da spaga "organelor statului" ca sa-l mai lase in pace sa-si desfasoare activitatea), care-s metodele lor de retentie a personalului, cati din generatiile tinere muncesc la ei mai mult de 1 an, e.t.c. Si atunci ne lamurim cum "stă" treaba cu generatiile, munca, antreprenoriatul...
De ce este ok ca atunci cind nu putem spune ceva concret preferam sa jignim?O cunoasteti personal pe d-na Voiculescu sau pe unii din colegii dinsei?
A scris un articol in care incearca sa explice lucruri care unora pot sa le para inutile dar nu sint?
Faptul ca nu exista aceasta disciplina de care vorbeste dinsa face ca foarte multe idei bune sa se piarda.Din pacate din cauza genului de afaceri facute de un anumit segment al societatii noastre imaginea unui antreprenor este mult distorsionata.
foarte multa lume crede ca acesta este modul usor de a trai ceea ce nu este chiar asa.
A conduce o firma chiar si cu 1-2 angajati inseamna deja un mare exercitiu de anduranta sa ai taria de a trai zi de zi si sa faci fata la toate presiunile la care esti supus.Si in tot frecusul respectiv sa nu iti pierzi viziunea.
In ceea ce ii priveste pe cei care fac vinzari(cele reale nu micile sau marile potlogarii)de fapt ei sint care valideaza sau nu un produs dupa etapa de dezvoltare.
Eu conduc de mai bine de 20 de ani o firma de productie si stiu cu foarte mare exactitate ca produsul poate sa fie extraordinar cu calificative la superlativ dar daca nu ai ceea ce trebuie ca acesta sa ajunga la cel ce are efectiv nevoie de el e degeaba.Nu producem pentru magazii ci pentru clienti fie ei firme sau persoane fizice iar la ei produsul nostru trebuie sa ajunga cumva nu credeti?