Sari la continut

De patru ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește patru ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

Nu-ți deschide o covrigărie doar pentru că mănânci covrigi. 5 ponturi pentru cei care vor să-și deschidă o afacere, de la antreprenorii Generației B

Să aplice teoria din The Lean Startup, a lui Eric Ries, pentru a construi o afacere de succes, să aibă încredere în propria persoană și în demersul de business în care s-a angajat și să își păstreze calmul. Sunt doar câteva sfaturi pentru cei ce vor să înceapă o afacere.

Cinci dintre antreprenorii prezentanți în seria Generația B din Republica.ro au acceptat să ne răspundă, printre altele, la întrebarea ce sfat le-ați da celor ce vor să înceapă o afacere.

Desigur, fiecare business are foarte multe particularități și fiecare antreprenor este diferit, iar în funcție de educația de business, de viziune, de ambițiile personale, este bine ca fiecare să-și caute propria formulă cu care se simte confortabil.

1. Să crezi în tine! Un slogan banal al programelor de dezvoltare personală devine în business piatra de temelie a succesului: nu poți porni o afacere dacă nu crezi cu tărie că ea va merge, nu poți susține o afacere dacă nu crezi cu încăpățânare în tine. Asta nu înseamnă că nu trebuie să fii realist, că nu trebuie să măsori de 10 ori înainte de a lua o decizie, dar încrederea în propriile forțe este condiția sine qua non a antreprenoriatului.

„Orice sfat poate să fie bun dacă este filtrat prin sistemul propriu de credințe și valori. Este esențial pentru un antreprenor să aibă încredere în propria persoană și în demersul de business în care s-a angajat”, este de părere George Pop, care deține, împreună cu alți doi prieteni, laboratorul de ecleruri produse sub brandul French Revolution.

2. Învață disciplina muncii înainte să pornești o afacere! Un antreprenor are șanse mai mari de reușită dacă știe „cu ce se mănâncă” domeniul în care vrea să-și deschidă afacerea. Nu deschide o grădiniță doar pentru că-ți plac copiii, nu face o covrigărie doar pentru că mănânci covrigi!

Alex Petrescu, tânărul care a ajuns la afaceri de 7.000 de euro pe lună vânzând bagels în rulota Sunday Bagels, spune că celor care tocmai au terminat cu educația universitară și post universitară, le-ar recomanda să lucreze o perioadă – unu-doi ani - în orice domeniu înainte de a începe o afacere, dacă nu au mai lucrat înainte.

„Cred că le poate oferi o disciplină utilă mai târziu”, crede Alex Petrescu.

Celorlalți le-ar recomanda să încerce să își testeze mai întâi modelul de afacere în piață, sau să se consulte cu cât mai mulți antreprenori din domeniul în care vor să activeze, dar și din alte domenii cu privire la afacerea pe care vor să o dezvolte.

„Le recomand ca la aceste discuții să vină deja cu o idee concretă despre ceea ce vor să facă, poate chiar cu un business plan. Apoi, după ce au dezbătut bine ideea cu oameni cu experiență, să dea drumul la treabă, să se arunce”, sună sfatul lui Alex.

3. Pregătește-te psihic și pentru eșec! Având securea eșecului deasupra capului, antreprenorul nu se va îmbăta cu apă rece, va evalua corect riscurile, va greși mai puțin. Iar dacă se întâmplă să cazi, fii pregătit „să găsești resurse psihologice” să te ridici.

Adrian Stănescu, fondatorul Civic Alert, aplicația prin care putem trimite într-un mod simplu sesizări autorităților, are un sfat simplu pentru cei care doresc să demareze prima afacere: „Să nu renunțe nicio clipă și să nu se descurajeze, indiferent de câte momente grele sau eșecuri întâmpină. Trebuie să găsească mereu resursele psihologice să continue”.

4. Începe cât mai repede! Testează și apoi investește!

Mari companii, precum Facebook sau Dropbox, au pornit afacerea lor după modelul „Lean”, testând întâi produsul și abia apoi investind. Un antreprenor cu startup aflat la început de drum are nevoie ca mai întâi piața să îi valideze ideea, să înceapă să câștige, și abia apoi să investească masiv în afacere. 

Bogdan Georgescu, antreprenorul care a creat Bookster, o bibliotecă modernă pentru companii, îi sfătuiește pe cei aflați pe punctul de a porni propria afacere „să înceapă cât mai repede” și să aplice teoria din The Lean Startup, cartea lui Eric Ries, pentru a construi o afacere de succes. 

Cele cinci principii ale Metodei Lean Startup:

Antreprenori se găsesc pretutindeni. Conceptul antreprenoriatului îi include pe toți cei care lucrează într-un startup. Un startup este considerat o instituție umană menită să creeze noi produse și servicii în condiții de extremă incertitudine.

Antreprenoriatul înseamnă management. Un startup este o instituție, nu doar un produs, așadar are nevoie de un nou tip de management, special ajustat pentru acest context de extremă nesiguranță.

Învățare validată. Companiile startup există nu numai pentru a face lucruri, bani sau a oferi servicii clienților. Ele există pentru a învăța cum se construiește o afacere sustenabilă.

Construiește-Evaluează-Învață. Activitatea fundamentală a unui startup constă în a transforma ideile în produse, de a evalua răspunsul clienților și apoi de a învăța dacă trebuie să pivoteze sau să persevereze. 

Contabilitate pentru inovare. Pentru a îmbunătăți rezultatele antreprenoriale și pentru a păstra antreprenorii responsabili, trebuie să ne concentrăm pe lucrurile plictisitoare: cum să măsurăm progresul, cum să fixăm jaloane, cum să prioritizăm munca.

5. Keep calm! Orice afacere nouă are nevoie de timp să se dezvolte organic. De multe ori, entuziasmul de început se poate opri brusc atunci când rezultatele se lasă așteptate. Pot apărea tensiuni și frustrări. De aceea, o bună gestionare a situațiilor tensionate reprezintă un atu al unui antreprenor de succes.

„Să își păstreze calmul, să creadă în ei și să facă lucrurile pas cu pas, fără grabă”, sună sfatul pentru antreprenori din partea Ramonei Enache, creatoarea Pointer, paharul perfect pentru a bea vin în natură, pe plajă sau la un picnic

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    Prostii new age .....in primul rand iti trebuie bani ca sa deschizi o afacere; in al doilea rand trebuie sa vii cu ceva nou - de ex. cu un desen cu Bugs Bunny pe hartia cu care impachetezi covrigul daca altceva nu stii sa comunici catre viitorii clienti, gen alt gust.....in al treilea rand iti trebuie atitudine: sa fii obsedat de acel business, sa-l visezi, sa-l respiri, sa-l mananci, sa-l asculti, sa-l desenezi, sa-l incalti, sa faci karate cu el, sa te duci cu el la o bere etc......increderea in sine de care zic toti in articolul de fata si in toate balariile new age SE CONSTRUIESTE CU FIECARE ACTIUNE.......asta daca ai avut norocul sa ai niste parinti care te-au invatat sa lupti si sa-ti pui viata in afirmativ.......ma ia capul cand citesc prostiile astea cu ''sa ai incredere in tine'' ca sa ai succes in business.....trebuie sa AI PUTEREA DE A VISA, nu de a avea incredere in sine, incredere care este un deziderat pentru care luptam toata viata; increderea in sine se PROBEAZA CU FIECARE FAPTA PE CARE-O FACEM.....altfel, increderea fara ''dovada faptelor'' este doar aroganta.....si exact de asta nu mai are nevoie piata: de inca un arogant. Probabil ca 1% din antreprenorii romani care au reusit in business au reusit pe cont propriu si pe bune; restul au dat spaga ca sa ia contracte, au dat spaga la controale de la fisc, garda, Anpc etc, au lungit plata taxelor pana nu au mai putut si pe urma au re-esalonat, au pacalit casa de marcat, au avut contabili destepti care au speculat exprimarile duplicitare din lege.......si alte zeci de metode, intr-o tara in care capitalismul de cumetrie si fudulia brandurilor au fost ''at premium''......dupa niste ani in care au facut bani in acest fel, intr-o tara care a excelat prin prostitutie legislativa, vin in fata copiilor astora de 20 de ani aflati la inceput de drum si zic: '' daca vrei sa reusesti in business trebuie sa ai incredere in tine''.......am un prieten care in 1993 importa cafea cu TIR-ul, o aducea la en-gros pe 1 Mai la Ciuperca si o vindea fara acte; cel care tinea ''de 6'' era inspectorul de la garda financiara, care pazea sa nu vina politia; in cazul in care venea, seful lui era prieten cu seful de politie de la sector si se impartea ''profitul''.....asa se faceau bani in anii 90; iar incepand cu 2000 cand imobiliarele au luat-o in sus, cumparai un teren cu X iar la anu' era 2X...asa s-a facut capitalul autohton, chiar si la cei mici....astazi DNA-ul ii salta pe cei pe care ii mai poate dovedi, in principal decidenti...si bine face...dar pe langa ei, au fost MILIOANE de mici antreprenori care au profitat de haosul acela, iar unii dintre ei au astazi capital de investit.....hai sa punem un astfel de ''antreprenor'' si banii lui langa un tanar din ziua de astazi care este onest si se duce eventual la banca ca sa-i dea niste bani de start-up.....cam cine o sa castige ? ......o sa castige in principal -nu exclusiv-banii deja existenti si nu banii imprumutati, pentru ca banii existenti ''au incredere in ei''.........scuzati sarcasmul, dar am trecut personal prin ceea ce am descris mai sus si nu ma poate nimeni convinge ca lucrurile au stat altfel pentru simplul fapt ca ma fost martorul acestui tip de devenire a societatii (la fel ca multi altii).....vreau doar ca cei tineri si dornici de afirmare in business sa lase naiba masteratele si speech-urile new age gen ''sa ai incredere in tine'' si sa-si foloseasca imaginatia, abilitatile, timpul si determinarea ca sa reuseasca.....spune asta un absolvent promotia 1997 de MBA in Marea Britanie la o universitate de renume.....
    • Like 4
  • In tarile civilizate LS este un standard "de facto" ca metodologie pentru inceperea unei afaceri (startup). La noi trezeste comentarii ignorante. Dar are sens. Antreprenorii nu prea au timp de citit si comentat articole, prefera sa faca lucruri concrete. Bravo, Loredana pentru articol.
    • Like 0
  • cred ca ar trebui sa dam cartile pe fata. fata de occident, unde se pune problema vadului si a costurilor de aprovizionare (pret, transport, stocare, expunere), in romania apare si problema "relatiilor", adica sa nu fi "calcat" de "inspectii" la greu (mita, mita, mita, mita, ..)
    • Like 4
  • check icon
    Este si asta un punct de vedere (dar numai unul!). Eu habar nu am ce intelegeti voi, jurnalistii (si-mai nou HR-istii) prin generatia B. Dar x? Dar y? mai ieri citeam de generatia z....
    ma rog -categorisiri venite (sau parvenite?) De la sociologi. Ceea ce remarca cineva mai jos (sub anonimat) am observat in decursul timpului si eu pe propria-mi piele: productia...aproape de ZERO. Iti e si frica sa angajezi pe cineva in productie-de teama ca-ori iti pleaca cu "produsul muncii" la subtioara, ori dupa o saptamana dispare , ori e atat de necalificat incat nici sa transporte un colet mai voluminos (sau alt produs, semifabricat...e.t.c.) nu e in stare fara a-si pune in primejdie viata. In schimb articolul face trimitere la start-up-uri unde vorbesc tot felul de oameni-inventatorul paharului cui-si al batonului care se mananca singur? De ce nu l-ai intervievat pe Georgescu (Gecad) , sau pe vreun alt antreprenor de talie? Sau astia nu intra in generatiile taietorilor de frunza si al aplicatiilor de mobil? Astept cu nerabdare momentul in care aplicatia de iOS sau de android iti va da mancare (gata mestecata eventual), iti va spala vasul din care ai mancat si va munci in locul tau in agricultura. Dar pana atunci exemplele astea de subzistenta.(in care majoritatea se zbate) ar trebui sa inceteze. Idei in loc: interviuri cu cei care au mai mult de 5 ani de antreprenoriat si care rezista pe piata: de rezista, cum fac sa-si sustina afacerea, ce piedici intalnesc (sa vad si eu pe ala care zice ca da spaga "organelor statului" ca sa-l mai lase in pace sa-si desfasoare activitatea), care-s metodele lor de retentie a personalului, cati din generatiile tinere muncesc la ei mai mult de 1 an, e.t.c. Si atunci ne lamurim cum "stă" treaba cu generatiile, munca, antreprenoriatul...
    • Like 4
  • D-le Dorel ,
    De ce este ok ca atunci cind nu putem spune ceva concret preferam sa jignim?O cunoasteti personal pe d-na Voiculescu sau pe unii din colegii dinsei?
    A scris un articol in care incearca sa explice lucruri care unora pot sa le para inutile dar nu sint?
    Faptul ca nu exista aceasta disciplina de care vorbeste dinsa face ca foarte multe idei bune sa se piarda.Din pacate din cauza genului de afaceri facute de un anumit segment al societatii noastre imaginea unui antreprenor este mult distorsionata.
    foarte multa lume crede ca acesta este modul usor de a trai ceea ce nu este chiar asa.
    A conduce o firma chiar si cu 1-2 angajati inseamna deja un mare exercitiu de anduranta sa ai taria de a trai zi de zi si sa faci fata la toate presiunile la care esti supus.Si in tot frecusul respectiv sa nu iti pierzi viziunea.
    In ceea ce ii priveste pe cei care fac vinzari(cele reale nu micile sau marile potlogarii)de fapt ei sint care valideaza sau nu un produs dupa etapa de dezvoltare.
    Eu conduc de mai bine de 20 de ani o firma de productie si stiu cu foarte mare exactitate ca produsul poate sa fie extraordinar cu calificative la superlativ dar daca nu ai ceea ce trebuie ca acesta sa ajunga la cel ce are efectiv nevoie de el e degeaba.Nu producem pentru magazii ci pentru clienti fie ei firme sau persoane fizice iar la ei produsul nostru trebuie sa ajunga cumva nu credeti?
    • Like 0
    • @ Ferencz Rita-lenke
      check icon
      E greu de contracarat ideile promovate printr-un articol-foileton (Generația B), folosindu-mă de rubrica dedicată comentariilor, de unde sintetizarea exprimărilor folosite de mine, dar în niciun caz nu intenționez să jignesc pe cineva. Citesc cam tot ce e legat de libera inițiativă, pe site-ul acesta, pentru că îmi place. Cred că tuturor le aduce aminte de propria tinerețe, și nu numai tinerețe, ci de acea perioadă a vieții în care unii dintre noi se hotărăsc să trăiască pe cont propriu. Dar asta nu înseamnă că sunt de acord cu imaginea generală. Țin minte cum, imediat după revoluție, erau lăudați niște studenți care se lăsaseră de facultate și-și deschiseră chioșcuri în campusurile din Regie, fiindu-ne prezentați ca exponenții viitoarei generații de patroni. Eu știu că mulți dintre actualii proprietari de magazine sau lanțuri comerciale au început cariera vânzând rulmenți, porțelanuri și pânze de bomfaier în Turcia, dar măcar ăia aduceau valută în țară. Faptul că unii reușesc să vândă produse de import în țară, adăugându-le plusvaloare doar în prețul final nu prea mă încântă. E ca și cum ne-am fura căciula, dacă nu mai mult. Știu că antreprenor nu este echivalent cu inventator, dar mi-ar plăcea să văd tineri cu idei în tehnologiile noi, reciclare, în rentabilizare (dacă termenul nu sună de tristă amintire), nicidecum simpli vânzători de nișă.
      • Like 1
  • check icon
    O singură nelămurire am, și eu, legat de astfel de inițiative. Cum se traduce kick-starter? Șuturi în fund? (a.k.a. pași înainte) Bag de seamă că ăstora, din generația B, nu prea le place munca. Toți se axează pe comerț, care e până la urmă o formă subtilă de șmecherie. Iei un obiect banal, îi pui o fundiță, sau îl vinzi într-o zonă cu vad și, automat, i-ai dublat prețul cel puțin. Încă n-am văzut pe cineva care să producă un ac, un brici... ceva.
    • Like 2
    • @
      producerea unui bun este o chestiune extrem de complicata. incepe de la inregistrarea ca inventie/patent si finalul este intrarea pe piata, posibil si 10 de ani, investitie uriase. deschiderea unei societati comerciale este ceva curent.
      • Like 1
    • @ Andriescuus Lucian
      Alex check icon
      Patentati dumneavoastra painea daca doriti. Sau mai stiu eu ce altceva. Nu orice lucru produs trebuie inventat inainte. Trebuie doar facut cu simt de raspundere... Printre altele
      • Like 0
    • @ Alex
      perfect !
      • Like 0


Îți recomandăm

Microsoft Envision Forum

Peste 800 de reprezentanți ai mediului de afaceri au luat parte, la București, la cea de-a VII-a ediție a Microsoft Envision Forum. În timpul conferinței, Gerd Leonhard - cunoscut futurist și autor, Raymond Campbell - fondator și CEO al Phulukisa Health Solutions și Cedric Dumont – aventurier și antreprenor au discutat despre transformarea digitală.

Citește mai mult

iancu guda - andreearosca.ro

Iancu trăiește printre cifre. Biroul lui e mic și „decorat” cu o grămadă de lucruri care reflectă și preocupările, și pasiunile, și munca lui: pe un perete e un tricou semnat al echipei Viitorul Constanța și alte memorabilia legate de clubul creat de Gheorghe Hagi. Fotbalul e una dintre pasiunile lui Iancu, alături de înot.

Citește mai mult