Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Peste 100 de restaurante din România au trecut la „Fast Order”, aplicația clujenilor care revoluționează modul de servire. GENERAȚIA B

Cum ar fi să poți comanda vara, la mare, direct de pe șezlong, cocktailul preferat, prin două clicuri pe smartphone?

Cu toții ne-am lovit de problema prea mulți clienți și prea puțini ospătari atunci când am dorit să ne comandăm mâncarea și băutura în restaurante.

O echipă de români a creat o aplicație care reduce timpul de servire într-un local. Clienții pot da comenzile direct de pe telefonul mobil, iar ospătarii le pot confirma de pe o tabletă. 

Aplicația Fast Order funcționează în peste 100 de restaurante din orașe mari din România, dar poate fi folosită și în două localuri celebre din New York, în restaurante din Dubai și Londra, precum și în unități ale unui lanț din Spania și Danemarca. Discuții se poartă și pentru introducerea aplicației pe piața din Germania, Republica Moldova, Franța, Italia, Portugalia și Brazilia, potrivit dezvoltatorilor aplicației. 

Startup-ul fondat de Lucian Cramba, împreună cu doi prieteni - Andrei Sicoe și Alex Coman - a fost lansat în urmă cu un an și jumătate, iar de trei luni aplicația este disponibilă atât pe iOS, cât și pe Android, după o perioadă de testare și validare. Acum echipa are șapte oameni.

Fast Order este simplu de utilizat. Atunci când intră în restaurant, clientul scanează codul QR de pe plăcuțele așesate pe mese. Fiecare masă are propriul ei cod QR. În acest mod persoana are acces la meniul restaurantului, iar ospătarii vor primi și confirma comanda pe tableta din bar și vor ști de la ce masă a fost efectuată.

Prin Fast Order clientul poate chema ospătarul, poate solicita debarasarea mesei, poate cere nota sau poate plăti cu cardul. Aplicația facilitează împărțirea notei între prietenii care iau masa împreună și oferă posibilitatea verificării în orice moment a sumei de plată.

Sistemul dă posibilitatea vizualizării istoricului comenzilor, iar patronii de restaurante pot accesa baza de date cu toți clienții care au folosit aplicația în localul lor și pot trimite notificări cu oferte speciale sau promoții.

„Ospătarii sunt vedeta aplicației Fast Order pentru că lor le scutește foarte mult timp și le rămâne mai mult timp să interacționeze cu clienții în mod real”, explică pentru Republica.ro Lucian Cramba, fondatorul startup-ului din Cluj-Napoca, convins că aplicația va revoluționa industria ospitalității.

În opinia lui, cea mai mare provocare este o interpretare greșită, potrivit căreia aplicația ar înlocui ospătarii.

„Dimpotrivă, aplicația e făcută special pentru ospătar, să îl ajute în momentele când în local este aglomerație. În nici un caz aplicația nu exclude interacțiunea dintre oameni și ospătari”, a ținut să precizeze fondatorul Fast Order.

Peste 77% din persoane folosesc telefoanele mobile în restaurante

Ideea lui a pornit în 2011. Lucian Cramba își deschisese o cafenea în Alba Iulia, iar afacerea nu mergea atât de bine cum își dorea. Visa la o metodă eficientă de a servi un număr mare de oameni în timpul orelor aglomerate.

„Am început să mă gândesc la o platformă virtuală prin care omul să comande de pe telefonul mobil, dar atunci încă era prea devreme, rata de utilizare a telefoanelor mobile și a internetului era mai scăzută în 2011, față de momentul actual. Acum statisticile spun că peste 77 la sută din persoane folosesc telefoanele mobile într-un restaurant. Am văzut aici o oportunitate”, povestește Lucian Cramba.

Peste 3.000 de restaurante în următoarele 24-30 de luni

Planurile fondatorilor Fast Order sunt ambițioase. În următoarele 24-30 de luni și-au propus ca aplicația să ajungă în peste 3.000 de restaurante din întreaga lume.

„În momentul când vom avea peste 3.000 de clienți, la un preț mediu pe restaurant de 150 de euro pe lună, ar însemna 450.000 de euro pe lună. În Europa sunt peste 600.000 de restaurante. În România sunt 45.000, din informațiile de pe TripAdvisors”, calculează fondatorul Fast Order.

În vară am putea găsi aplicația și în localuri de pe litoralul Mării Negre. 

„Îmi și imaginez cum e să poți comanda direct de pe șezlog cocktailul preferat, doar cu două clicuri”, spune Lucian Cramba.

Investiția inițială a fost de 50.000 de euro. Ulterior cei trei tineri au găsit un investitor, Bogdan Herea, de la Pitech+Plus, care a adus o finanțare de 125.000 de euro. În prezent startup-ul este într-o nouă rundă de investiții. Au nevoie de 300.000 de euro necesari continuării expansiunii la nivel global. „După ultima rundă de investiții, valoarea de piață a aplicației va ajunge la un milion de euro”, estimează Lucian Cramba, care se mândrește că recent aplicația a fost premiată la Gala Forbes „30 sub 30”.

Aplicația, adaptată la comportamentul de consum al clienților

Pentru fiecare țară comportamentul clienților în localuri este diferit, așa că dezvoltatorii aplicației se ocupă acum și de modelarea anumitor funcționalități ale sistemului, pentru care startup-ul are nevoie de o nouă finanțare.

„De exemplu în pub-urile din Londra nu vine nimeni la masă să te întrebe ce vrei, ci prima dată mergi la bar, îți comanzi ce vrei, plătești, iar ulterior vine ospătarul și te servește. În Dubai este diferit, acolo se face o precomandă. Să zicem că noi aveam întâlnire azi la o anumită oră într-un restaurant. Puteam să comandăm înainte, din aplicație, plăteam ce comandam, iar când mergeam la restaurant mâncarea era pe masă sau era adusă imediat. În Dubai am avut cerere pentru a dezvolta această funcție a aplicației noastre”, explică Cramba, care merge împreună cu echipa sa pe teren pentru a vedea reacția utilizatorilor.

Cifra de afaceri a Fast Order SRL în 2017 este estimată de fondatorii startup-ului la 150.000-200.000 de euro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Super!
    • Like 0
  • Anon check icon
    O idee foarte buna, felicitari!
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult