Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Găsiți vreo asemănare între greva profesorilor și accidentul feroviar din Teleorman din acest an?
Desigur că am putea să ne gândim că infrastructurile celor două seamănă ca vechime și noi investiții, sau că este esențial rolul mecanicilor de locomotivă și al profesorilor în a asigura funcționarea în siguranță și cu performanțe (adică „fără întârzieri”) a celor două sisteme. Sau poate și alte asemănări.
Aș vrea să subliniez însă altceva. Să ne concentrăm pe soluții.
Mi-au atras atenția după accidentul feroviar o serie de măsuri propuse de Ministerul Transporturilor. În esență s-a propus testarea profesională a mecanicilor de locomotivă după un anumit calendar în timp, iar cei care nu promovează testul să nu mai fie lăsați să conducă locomotive. Li se dă șansa să participe la a doua examinare.
Cum ar fi să facem la fel cu profesorii?
Să li se accepte revendicările salariale, sub condiția să participe la un test, pe specializarea fiecăruia. Cei care promovează, să zicem cu minim nota 8, să primească măririle solicitate. Cei care obțin note între 5 și 8 să rămână la catedră, fără mărire de salariu, iar cei cu nota sub 5 să nu mai intre la catedră. Au apoi o vară întreagă să se pregătească de „sesiunea de toamnă” și de participarea la următorul examen pentru mărirea notei.
Dacă se poate pentru cei de la siguranța circulației, să încercăm o variantă și pentru siguranța generațiilor viitoare.
Articol publicat inițial pe blogul autorului
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Si asa incet ,incet cine are bani sa plateasca orele , ajunge mai sus ,iar cine nu ,sta .acolo la baza scarii !!
---Bunicul meu avea o vorba ;
---Invata ,invata dragul meu ,caci este mai usor sa tii in mana un pix ,decat o lopata !
Si multa dreptate avea , Dar vorba ,Marelui Creanga ,caci daca toti se vor face ,popi si intavtaori ,cine mai tine plugul d coarne ? Cu alte cuvinte a vrut sa spuna ca, societatea are nevoie si de mana de lucru fizic, precum meseriasii ,fermierii etc.Cred ca toate aceste aspecte tin de nivelul de educatie .
Nu societatea civilă e vinovată, informați-vă, eventual din „Republica” despre haosul din învățământ și despre ce ar fi trebuit demult puterea să facă.
Ceea ce spuneți dv. a fost demult și mult mai mai corect formulat de către numeroși specialiști în domeniu (profesori, pedagogi, psihologi) - nu se reduce la programe, manuale, cum apreciați dv.!
Mărirea salariilor este parte din această restructurare din temelii!!!!
Salariul nu este un premiu de performanță, asta este o aberație capitalistă menită să învrăjbească oamenii muncii între ei.
Menirea salariului este să asigure o existență decentă și, tocmai de aceea, el trebuie să fie decent și egal pentru toată lumea. Aceasta deoarece și profesorul de nota 5 are gură și stomac și mănâncă exact ca acela de nota 10. Foamea e la toți la fel, ea nu știe note!
Înainte, în orânduirea socialistă, retribuirea corectă a personalului muncitor pe principiul corect și etic "la muncă egală plată egală" era un drept al omului muncii garantat prin Constituție! Era valabil și chiar se aplica pentru toate categoriile de oameni ai muncii de la orașe și sate, inclusiv pentru personalul muncitor didactic. Și, tocmai de aceea, atunci erau mult mai puține loaze în învățământ, comparativ cu azi.
Ce crumos este sa te crezi Fat Frumos ! Daca nota 5 este de promovare, atunci si cel cu 5 are dreptul sa practice meseria.
Nu exista si medici care au terminat cu 5 ? Ingineri ? sau alte multe profesii ?
Si pana la urma de cand si pana cand o nota luata la un examen face diferenta intre viata sau moarte ?
Ce nu intelege lumea este ca dascalii in marea lor majoritate duc o lupta de supravietuire, este incredibil cum reusesc sa traiasca cu asemenea salarii.
Eu as merge la un profesor in casa sa ma invete si pe mine sa traiesc cu 3.000 de lei pe luna, cu copil , cu catel , cu purcel..in familie.
Oameni buni, aici nu e vorba despre respect sau moft ...ci despre supravietuire. Oamenii aia risca sa moara de foame...
A ajuns un profesor sa fie mai prost platit decat un muncitor de santier ? Un salahor ia minim 3.500 lei...asa a decis guvernul actual. Si nici nu plateste taxe.
Si profesorul ia mai putin.
Un meserias ia triplu in constructii, si tot muncitor , respectiv cu o minima calificare si cu chef de munca
un profesor debutant 2400 vs un muncitor necalificat in constructii 3500. Cum este ? Parca nu mai e bine
Puteați să citiți articolul și vă lămureați, nu vă mai văitați patetic pe aici.
Mulți dintre profesorii care ziceți că mor de foame, au nenorocit generații întregi cu lipsa de pregătire, incompetența și suficiența lor. Acum tind să arunce destinul a mii de copii in haos și îi țin ostatici ca să ceară bani de la buget, pentru pretențiile lor pecuniare, indiferent de rezultate, performanță, calitate.
Pentru inactivitatea din timpul anului, primesc diverse sporuri, ajungând până la 80%. Predau maxim 4 ore pe zi, patru zile pe săptămână, au vacanțe ca elevii, dar plătite 100%. Chiar și așa, unii lipsesc de la ore și nu suportă nicio consecință a absenței de la catedră sub diverse pretexte.
In pandemie au stat acasă și spre deosebire de alte categorii de bugetari, au primit salariul 100%.
Despre astea și multe altele nu spuneți nimic.
Știu, ați citit in diagonală...
De ce ar fi articolul apă de ploaie????
- Cine trece primul pe drum, acela va fi arbitrul nostru.
Și trecu măgarul. Privighetoarea îi spuse corbului:
- Ai câștigat.
Depinde și cine face subiectele, dar și cine te evaluează.
Nu știu ce teste ar trebui aplicate profesorilor. Testul pe hârtie nu spune nimic despre capacitatea persoanei respective de a interacționa corect și eficient cu copiii la clasă. Nu e ca la mecanicii de locomotivă.
Cine naiba să îi evalueze pe profesori, dacă în urma evaluării domnul Bode nu a plagiat? Dacă domnul Ciolacu va fi prim ministru, evaluat fiind de poporul român?
Sigur, mintea românească funcționează strâmb, pentru că se găsesc unii care să mormăie:
- Pă ar fi trebuit să citească cursiv până la vârsta asta! A cui e vina?
Da, ideal da, dar situația este asta și nu alta.
Să ne imaginăm un accident rutier, unde medicul întreabă:
- A traversat pe loc nepermis?
- Da, nu a traversat pe trecerea de pietoni.
- Atunci dă-l naibii! E vina lui!
În învățământul românesc, elevii analfabeți sunt lăsați analfabeți. Învățământul românesc nu prea le are cu gândirea. Aici stă el cel mai prost: cu creierașul. Îi lipsește.
Școala românească este echivalentul uzinei 23 August. Această structură faraonică n-a putut fi demolată după anii 90 pentru că ar fi însemnat mișcări sociale de care politicienii s-au temut. Așa că toată această zgură sovietică a fost cosmetizată și răscosmetizată, până când a pocnit. A pocnit de mulți ani, dar nimeni n-a vrut să recunoască. Acum lucrurile încep să se vadă, pentru că fabrica această de inspirație sovietică a ruginit și începe să de dezmembreze.
Vom ajunge în final ca în afară, cu un sistem suplu, cu materii comasate și echipe de profesori compacte, economice. Deja statul nu mai are buget pentru această măgăoaie sovietică. Îi cad țiglele, și cad în capul elevilor. Șandramaua se zguduie din temelii.
Noi funcționăm după modelul sovietic, după un principiu numit POLICALIFICARE. Înveți direct fizică avansat, fără preferințe. Cine ține pasul, e bine, cine nu...
În sistemul britanic, la nivelul de fizică începători poate preda oricine, pentru că sunt predate DOAR NOȚIUNILE DE CULTURĂ GENERALĂ din fizică. La fizică-avansați (modul opțional) va preda doar profesorul de fizică.
Așa că degeaba se dau teste din metodici, pentru că educația românească nu ține seama de pragurile de maturizare ale elevului. Elevul - ca la sovietici - nu există în mod real. Sovieticii lucrau cu MASE, nu cu PERSOANE. Masele nu au psihologie. Masele sunt amorfe.
Noi facem noțiuni care în sistemele performante nu sunt făcute decât la facultate. Și ne mai și lăudăm:
-Bre, noi îi punem pe ăia micii la treabă, nu cum fac capitaliștii ăștia! Burta pe carte!
Pedagogia înseamnă ce predai în funcție de gradul de maturitate al copilului. Școala sovietică era pe modelul cărnii de tun: unii pricep, alții se pierd. Nu contează. E o metodă pe care rușii au păstrat-o în conflictele armate: basculante de persoane aruncate în luptă.
Pentru educația sovietică, elevii au fost masă de manevră.
- Tovarășe, să dăm trigonometrie la grădiniță?
- Să dăm, tovarășe! La luptă, tovarăși! Să obținem recolte de olimpici. Restul? LA COȘUL DE GUNOI!
Asta e ideea educației sovietice. Și asta avem și acum.
Lăsând gluma la o parte, nu avem profesori, în special de fizică, chimie, informatică, biologie, matematică. Și multe alte probleme, cum spuneți.
Și, mai departe, ce e de făcut?
Lăsați de-o parte principiile și fabulele fără rost!
Daca nu se ridica nivelul salarial, nici stacheta valorii nu se poate ridica.
Dupa ce aceasta problema se va fi rezolvat, se va putea discuta de criterii valorice, dar asta va dura cativa ani. Avand in vedere ca distrugerea invatamantului dureaza de 30 de ani, revenirea nu se poate face ieri...
Atunci restaurantul dă teste peste teste: cine face cea mai super mămăligă de pe suprafața pământului. Mămăligă cu frișcă, prăjitură de mămăligă etc.
Plus salarii mari. Plus condiții super, adică boluri speciale, mixere, roboți de amestecat mămăliga etc. Mămăliga iese bună, dar clienții tot nu vin.
Problema nu e cu dotările, cu salariul, cu ambientul, cu bucătarii. Problema e că restaurantul se încăpățânează să servească tot mămăligă.
O mămăligă după rețeta anilor 60-70. Oricât de bine sunt pregătiți bucătarii, tot mămăligă iese.
Problema e cu mămăliga. D-aia nu e bun algoritmul gândit de dvs.
După fostele măriri salariale ale profesorilor, după ce li s-au acordat sporuri, le-a crescut cumva performanța?
Se pare că nu.
Motivul nu este că s-a pus "carul înaintea cailor" ci că nu se plătește in funcție de performanță, pregătire, competență, rezultate, ci in funcție de pretenții.
I-a surâs însă norocul: înainte de examen, pe hol, a văzut o doamnă profesoară care pur și simplu recita materia, aruncându-și din când în când ochii pe caiet. Recita ca la școală. Doamna a lua 10.
Ce a făcut respectivul profesor? Și-a încuiat gândirea critică și s-a pus pe tocit. Și a luat 10.
Învățământul românesc e o boală. O boală care produce halucinații, cum e cea de la simularea de bacalaureat. La bac, elevilor le-a căzut Harap Alb. Așa se face că întreaga țară, încolonată ca borcanele sau ca piulițele, a comentat cu sârg creația lui Creangă.
Numai că subiectul nu cerea Harap Alb, ci comentarea unui basm cult. Oricare, de la Micul Prinț la Făt-Frumos din lacrimă sau chiar Cronicile din Narnia. Numai că elevul român doar asta auzise: Harap Alb. Învățat pe de rost și regurgitat la examen, în formule demne de Academia Română (ex. incipit). De fapt, examenul ar fi testat dacă acești elevi pot comenta basmul cult în general. Orice basm. Nu pot. Pentru asta îți trebuie gândire critică, iar învățământul nostru n-are legătură cu gândirea critică. E pe memoratelea.
Asta e cu școala românească: este admirabilă, e sublimă, putem zice, dar lipsește cu desăvârșire. Vorba lui nenea Iancu, săracul...
Poate că oamenii ăștia au, într-adevăr, salarii mici, în comparație cu alte categorii de salariați, cum ar fi magistrații, (care se bucură și de pensii speciale), dar ÎNVĂȚĂMÂNTUL, în România, a fost dintotdeauna o Cenușăreasa nebăgată în seamă. Iar o Școală proastă va scoate, în continuare absolvenți submediocri, în toate domeniile, perpetuând cercul vicios al incompetenței.
Îi motivează salariile proaste, lipsa infrastructurii care să-i sprijine să străbată râpele și noroaiele zonei rurale?
Closetul din curte al unor școli?
Plagiatul evident practicat în sferele puterii???
Verificați totuși doctoratele în manele care s-au dat la noi, de ce le disprețuiți se pare că au fost pe bune!?!?