Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Trăiască România educată! Din meditații

Klaus Iohannis într-o sală de clasă

Foto: Octav Ganea/ Inquam Photos

De luni, reîncepe școala „fizic” doar acolo unde rata de vaccinare a angajaților trece de 60 la sută.

Măsura este discriminatorie, abuzivă și ineficientă.

1. Este discriminatorie. Copiii au „dreptul la învățătură” asigurat prin Constituție.

În condițiile în care realitatea ne-a arătat că „școala online” a însemnat de fapt „zero școală” pentru o mare parte dintre copiii acestei țări, în special în cazul copiilor săraci…

În condițiile în care statul va ține în continuare cel puțin 1 milion de copii (o treime) departe de școală printr-o decizie arbitrară și abuzivă, în special pe acei copii din medii sărace…

Dreptul la învățătură al copiilor este încălcat deliberat tocmai de statul care ar trebui să-l protejeze.

Părinții pot da statul în judecată pentru tot ce le-a făcut copiilor lor în această perioadă.

2. Este abuzivă. Primul profesor al țării a dictat măsura, ministrul Educației a executat-o cu mâna la chipiu. Nu a fost discutată nicio clipă cu „beneficiarii”, nici cu asociațiile de elevi, nici cu cele de părinți, nici cu cadrele didactice. Așa a decis într-o bună zi Președintele, ca Vodă prin lobodă! Nimeni nu a răspuns la întrebarea „De ce trebuie să sufere copiii pentru deciziile/ greșelile adulților?” Ce vină are un copil de la țară pentru că în școala lui învățătoarele cred în deochi, nu în vaccin? Ce vină are un copil de la oraș pentru că în școala lui procentul de vaccinare al adulților e de 55 la sută, și nu de 60? Cine a stabilit, în definitiv, baremul de 60 la sută? Pe ce criterii? Care e modelul european de urmat? Dl. Arafat dă din umeri, ministrul Câmpeanu ne trimite „la specialiști”, profesorul K. Iohannis tace abisal după ce a dat de la catedra Cotrocenilor această temă.

3. Este ineficientă. Procentul de vaccinare dintr-o școală este doar o estimare făcută pe baza declarațiilor pe propria răspundere a angajaților. Nimeni nu verifică dacă, în realitate, cadrele didactice s-au și vaccinat. Când îl întrebi pe dl. ministru de asta, răspunde cu secretul datelor, GDPR, salsa-malsa… Deci 60 la sută este nu doar un criteriu stabilit arbitrar, ci și un criteriu viciat de subiectivism. Apoi cum poți să decizi deschiderea școlilor doar pe seama procentului de vaccinare al profesorilor? Copiii nu se infectează? Nu transmit virusul? Nu-l pot duce acasă la bunici și părinți sau de acasă la școală, la colegi și profesori? Alte țări care pun preț pe educație au rezolvat demult problema ca să-și țină școlile deschise: certificat verde pentru profesori, testare pentru copiii care nu pot fi vaccinați. Noi, nu! Noi ne facem că facem. Noi suntem campioni la mimat. Premianți la furatul căciulii.

În lipsa unor măsuri ferme, obiective și echitabile pentru toți copiii, autoritățile bâjbâie, iau decizii haotice, le comunică prost, în disprețul milioanelor de școlari, părinți și profesori din țara asta. Efectul e că la această oră se duc războaie interminabile pe grupurile de WhatsApp ale clasei, fiecare înțelegând în felul propriu o decizie altfel de neînțeles. Impotente, autoritățile care au atribuții în domeniul educației mută furia justificată a părinților dinspre Incompetențele Lor spre profesori, blamați că închid sau, dimpotrivă, deschid școlile.

„România educată” a președintelui Klaus Iohannis este un program național care se bazează pe o filosofie simplă: Dacă nu-i poți convinge, zăpăcește-i!

Îți recomandăm

PS. În realitate, în multe locuri, școala nu a fost închisă nicio oră în toată această perioadă. E drept, nu pentru toată lumea, ci doar pentru copiii ai căror părinți și-au permis să plătească. Multe învățătoare și mulți profesori au făcut meditații zi lumină, fizic sau la distanță, de la clasa pregătitoare, la clasa a douăsprezecea, la toate materiile, nu doar la matematică, română și limbi străine. Sistemul de meditații a suplinit sistemul clasic de educație până a ajuns să-l înlocuiască cu totul. Nu poți să-i blamezi nici pe părinți, nici pe profesori. Fiecare a încercat să-și salveze copilul cum poate. Știu multe familii în care un salariu se duce pe meditații, altul pe întreținere și mâncare. Dar statul aceasta, care chipurile pune „România educată” pe primul plan, este de blamat. Ce ipocrizie! Ce minciună! Ce bătaie de joc! Niciodată n-a fost mai mare furia părinților care văd viitorul copiilor lor călcat în picioare de niște guvernanți cu morgă profesorală care în realitate urăsc școala.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Gecaba Gecaba check icon
    Orice familie are grija de sanatatea si educatia copiilor, asadar parea firesc ca orice partid sa se bata ptr a prelua cele doua ministere ca sanatatea si educatia sa fie asigurate. Cat de idioti pot fi politicienii,incat nu realizeaza consecintele lipsei educatiei si sanatatii acestui popor!
    • Like 0


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult