Foto: Getty Images
Anul 2020 fără dar şi poate a fost unul dintre cei mai memorabili şi trişti în acelaşi timp pentru toate industriile, mai ales în ceea ce priveşte piața muncii indiferent de domeniile de activitate. În prima jumătate a anului 2020 au fost trimişi să lucreze “remote”/ “work from home” peste un sfert dintre angajaţi. Dintre toate industriile, cu siguranţă cele mai afectate au fost turismul, HoReCa şi transporturile. Toată lumea s-a aşteptat la tăieri salariale, concedieri şi aşa mai departe, lucru care chiar s-a întâmplat, mai ales în primele luni de incertitudine pentru multe companii la nivel naţional.
Putem afirma că au fost şi aspecte benefice şi anume că am fost nevoiţi să ne adaptăm, să găsim noi tactici de abordare a muncii, indiferent că am lucrat de acasă, sau de la birou, să comunicăm mult mai eficient și să ne bucurăm de viața de zi cu zi în condiții normale cum chiar merităm, chiar dacă situațiile în care ne-am aflat nu au fost în zona noastră de confort.
,,Oamenii vor uita ce ai spus, vor uita ce ai făcut, dar nu vor uita niciodată cum i-ai făcut să se simtă”(Maya Angelou).
Mai exact, într-o situaţie atât de vagă în care ne lovim de persoane care cred sau nu în existenţa virusului, simplu fapt că noi îmbrăţişăm varianta de a ţine candidatul în siguranţă din toate punctele de vedere încă de la interviu, ne oferă un avantaj competitiv foarte mare şi putem creşte nivelul de implicare al acestuia. Acest citat se aplică şi în cazul angajaţilor, aici referindu-ne la cum a gestionat firma situaţia critică când a fost nevoită să îşi recalibreze strategia pentru anul 2020. Firmele care şi-au ţinut oamenii aproape, i-au protejat şi au continuat luptă împreună cu siguranţă vor avea un mare plus pe termen lung în ceea ce priveşte ataşamentul organizaţional.
O lecţie importantă pentru angajatori în ceea ce priveşte relaţia cu angajaţii a fost aceea de a le oferi suport dincolo de obligaţiile formale. Aici ne referim la specialişti (psihologi), manageri de resurse umane dar şi managerii de departamente cu o empatie bine dezvoltată. A fi alături de angajatul tău, lăsând la o parte calitatea profesională, cu siguranţă a cântărit enorm în performanţele acestuia după ce totul s-a mutat de la birou acasă, unii fiind motivaţi tocmai de această “grijă” pe care o primeşte din partea unui coleg. După cum bine ne spune şi piramida nevoilor lui Maslow, oamenii sunt motivaţi şi satisfăcuţi prin diferite modalităţi. Ca să luăm un exemplu simplu, unii sunt motivaţi de această nevoie de apartenenţă (socială), de a simţi că fac parte dintr-un colectiv şi dacă în general vorbim de motivaţie financiară, de data aceasta ne îndreptăm spre metode nonfinanciare care au în spate principiile recompensei şi a recunoaşterii.
Ce ne arată datele oferite de Inspecția Muncii la final de 2020
Conform datelor din graficul de mai sus, putem observa că avem o scădere în ceea ce priveşte contractele individuale de muncă pe o perioadă nedeterminată şi cu normă întreagă, dar şi cu aproximativ 20.000 salariaţi mai puţin activi comparativ cu lună martie din 2020. Din toate aceste date furnizate, putem conchide că nu avem o diferenţă atât de mare numărul de contracte şi salariaţii activi, ci, mai degrabă, avem o creştere a contractelor pe perioadă determinată şi de tip part-time (timp parţial).
Reluarea recrutăărilor si a creșterilor salariale, doar primii pași în 2021
Dacă anul trecut piaţa muncii a îngheţat din toate punctele de vedere, preconizăm că la începutul acesta de an, odată cu stabilirea unei strategii de recrutare, angajare şi motivare a angajaţilor, ancorate în realitatea post-pandemică, vor începe să reapară locuri de muncă cât mai diversificate şi numeroase, cât şi creşteri salariale. În continuare, tinerii între 18 şi 24 ani vor rămâne cei mai căutaţi, urmaţi de specialişti şi muncitorii calificaţi.
Într-un studiu recent realizat de către cei de la eJobs pe companiile din România ni se arată faptul că anul 2021 ar trebui să fie strict despre reluarea creşterilor salariale, reluarea angajărilor dar şi o recalculare a bugetelor pe care firmele şi le stabiliseră înainte de pandemie. De asemenea, 12% dintre respondenţi cred că, în compania pentru care lucrează, se va permanentiza munca de acasă, în timp ce 9% spun că anul viitor va marca reîntoarcerea angajaților la birou. O treime cred că nu au încă niciun motiv să își creeze așteptări optimiste de la următorul an.
De asemenea, recrutarea în sine ar trebui adaptată situaţiei în care ne aflăm, de preferat să fie un mix între interviurile on-site (faţă în faţă) şi interviurile online. Dacă anul trecut nu se putea pune problema unor interviuri faţă în faţă, anul acesta cred că va veni cu o uşoară evoluţie, dacă nu chiar una semnificativă. Majoritatea candidaţilor sunt automat mai implicaţi şi serioşi în proces dacă vor observa şi din partea angajatorului o flexibilitate şi o dorinţă de a se găsi o variantă sigură şi sănătoasă pentru ambele părţi. Acest lucru poate constitui un detaliu foarte important al brandului de angajator prin ochii candidatului şi, poate, viitorului angajat.
Tendinte în ceea ce privește piața muncii pentru anul acesta
1. Cel mai evident este că toată lumea trebuie să includă “work from home”. Cu siguranţă nu vom reveni la birou total, poate doar parţial, indiferent că vorbim de instituţii private sau de stat. Acest model de lucru “hibrid” începe deja să îşi facă simţită prezenţa prin multinaţionale. Cheia succesului va sta în cum vor reuşi organizaţiile să pună în practică toate aceste schimbări din jurul lor.
2. Comunicarea intraorganizaţională. Cu siguranţă această pandemie ne-a amintit unora că suntem oameni, înainte de angajaţi, de aceea considerăm că managerii sau şefii de departamente vor avea atitudini mult mai empatice cu colegii din subordine tocmai pentru a consolida relaţia profesională dintre aceştia şi de a îi încuraja să fie deschişi la schimbările care vor veni. O variantă bună pentru firme ar fi să investească în training-uri de “soft skills” pentru persoanele cheie.
3. Pachetele de beneficii medicale extinse. Dacă pachetele de beneficii medicale erau mai degrabă standard, basic, în viitorul apropiat firmele flexibile vor include şi servicii ce ţin de starea mentală a angajaţilor. Deja unele companii de asigurări de sănătate au inclus în ofertele lor corporate pachete cu şedinţe de psihoterapie online, ceea ce este un lucru important pe termen lung. Pandemia a cauzat numeroase depresii şi atacuri de panică iar tocmai aceste restricţii sociale precum izolarea, distanţarea fizică nu au făcut decât să exacerbeze aceste probleme.
4. Teambuilding-uri, induction online și informale. Chiar dacă vom avea posturi deschise în cadrul companiei în acest an, când le vom ocupa, va trebui să integrăm noi oameni în cadrul companiei. Dar dacă toţi angajaţii sau o parte dintre aceştia lucrează tip remote, cum vom reuşi noi să integrăm la nivel social noul coleg/noua colegă? O întrebare foarte bună care ne îndeamnă să ne gândim la o digitalizare a acestui proces, să încercăm să facem un soi de tur virtual al firmei, un scurt videoclip de prezentare cu fiecare coleg şi aşa mai departe. De asemenea, teambuild-ingurile care erau înainte foarte bine îmbrăţişate de către angajaţi ar trebui să se mute (cel puţin momentan) tot în mediu online iar acest lucru poate fi văzut ca o evoluţie. De exemplu, am putea să apelăm la un trainer care să lucreze online cu echipele din toate departamentele firmei, cu scopul de a crește motivația și a compensa această distanțare fizică între colegi. Aceste tipuri de inițiative au şi efecte benefice asupra sănătății psihice ale angajaților despre care aminteam mai sus.
Concluzie: Dat fiind că acesta, consider eu, va fi un an de tranziţie, departamentele de resurse umane vor avea un rol extrem de important pentru performanţei echipei şi implicit profitabilităţii firmei, de aceea e important ca orice firmă să fie conştientă de extinderea ariilor de expertiză ale colegilor din department şi să nu se mai rezume doar la atribuţiile clasice ale departamentului. Echilibru emoţional, după cum aminteam şi mai sus, va conta mai mult ca oricând atât pentru ataşamentul organizaţional, cât şi pentru dezvoltarea brandului de angajator. Doar companiile care vor fi flexibile şi curajoase vor reuşi să depăşească această perioadă cu brio şi nu doar atât, ci se vor dezvolta, cu siguranţă, mai mult decât s-ar fi gândit iniţial.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
In ciuda a ce se scrie de diferiti futurologi, lucratul de acasa va crea o o problema majora companiilor pentru ca in timp cu toate eforturile lor mentionate mai sus nivelul de angajare va scade considerabil. In plus Millenials si cei care vin din urma nu par atat de convinsi sa lucreze prea mult timp intr-un loc, ei vor experiente, activitati si nu neaparat prea multa realizare profesionala. Va creste numarul de freelanceri vs. angajati cu ora, organizatiile vor deveni foarte fluide si mult mai greu de condus si motivat. O sa curga multa "cerneala" pe internet, referitor la relatiile de munca, care este clar ca se vor schimba, dar nu in bine pentru nici o parte.
Din fericire inca ii avem - sper sa nu scada - numarul de angajati esentiali care doresc un loc de munca sigur si platit corect in timpul celor opt ore de program. Care din fericire pentru noi ceilalti visatori si comentatori pe internet nu pot sa lucreze de acasa si asa avem curent pentru internet si netflix, faina sa facem paine acasa, alcool sa ne "vindecam" anxietatile, curieri sa ne aduca produsele comandate on-line dar produse si distributie off-line, toti soferii de TIR-uri care transporta bunuri dintr-o parte in alta si multe altele.
Se vorbest mult despre noul normal. Nu am impresia ca noul normal va fi cat de cat "normal".
Work from home? Nu cunosti limbs romana? Chestia este atractiva, da' daca si copiii stau acasă.... nu prea mai este. Pe de alta parte, plătește compania chiria locuinței???
Atasament organizational? Visezi, tataie. Cum poți sa te atasezi de o organizatie? Fa-ti treaba, ia salariul, și la revedere. Nu-ți face nici o speranță, compania va scapă de tine atunci cine are nevoie.
Mai cutest, Sergiulica, o carte, ceva.