Foto: Profimedia
Luna aceasta, se împlinește un an de când viețile noastre s-au transformat complet, atât la nivel profesional, cât și personal. Deși toți ne-am confruntat cu un dușman comun, fiecare dintre noi a trăit diferit această experiență, a învățat anumite lecții și poate și-a regândit prioritățile și traseul. Pentru mine, din punct de vedere profesional, acest an a presupus o reconfigurare a modului în care îmi desfășor activitatea, întrucât lucrez în recrutare la nivel de senior management și anterior mă bazam foarte mult pe interacțiunea față în față cu clienții și cu candidații. Dacă înainte de pandemie aveam discuții online doar cu candidații din alte țări (și chiar și pe aceștia îi vedeam personal înainte să îi propunem pe lista scurtă la client), recrutarea digitală a devenit brusc standardul, singura opțiune viabilă pentru a continua să existăm în piață. Această schimbare a venit cu o serie de provocări: de la probleme tehnice, până la interviuri desfășurate cu pisicile sau cu copiii în decor. Am trecut din mediul formal al unui birou, în spațiul personal al caselor, am eliminat timpul petrecut în trafic, iar dinamica s-a schimbat complet. În același timp, ecranul nu îți permite să vezi un om în ansamblu, să îl simți la fel, fiind mult mai dificil să conturezi o imagine completă.
Astfel, în ciuda faptului că digitalul a devenit parte integrantă din viața noastră de zi cu zi și ne-am adaptat, iar, în continuare, cu siguranță recrutările vor arăta diferit față de cum erau înainte de pandemie, mă întreb cum ar fi ca întregul proces de recrutare să fie înlocuit complet de tehnologie sau, mai specific, de inteligența artificială.
Inteligența artificială (AI) este un subiect pe buzele tuturor, o promisiune a unui viitor mai simplu, bazat pe eficiență și profitabilitate crescute. În același timp, un subiect care creează teamă – cum se vor schimba lucrurile în următorii ani? Va mai fi nevoie de aceleași joburi, de aceiași oameni, de aceleași competențe? Ce se întâmplă cu meseriile pentru care ne-am pregătit într-o perioadă în care nimeni nu a anticipat evoluția extraordinară a tehnologiei?
AI reprezintă sistemele sau mașinile care mimează funcțiile cognitive în general găsite doar la oameni, precum învățarea și rezolvarea de probleme. De la sectorul auto până la retail, medical și producție, inteligența artificială este folosită în nenumărate forme – recunoașterea vorbirii (ex. Siri și Alexa), mașini care se conduc singure, profilarea clienților, tehnologie predictivă sau boți de chat. Ce se întâmplă însă în zona de servicii profesionale, precum audit, avocatură, consultanță, recrutare? Cât de mult te poți folosi de tehnologie în industrii în care capabilitățile și experiența oamenilor au determinat mereu calitatea serviciilor oferite de companie?
Cum este folosită inteligența artificială în recrutare
Pe măsură ce companiile au înțeles din ce în ce mai mult valoarea pe care o aduce organizației recrutarea făcută inteligent și retenția angajaților buni, tehnologia și-a găsit locul și în domeniul resurselor umane. Investițiile în dezvoltarea instrumentelor de management al talentelor au crescut de-a lungul anilor, astfel că astăzi vedem folosindu-se în recrutare sisteme inteligente care automatizează părți semnificative din flux, precum screening-ul CV-urilor, căutarea candidaților pe canale diverse, potrivirea experiențelor candidaților cu fișele de post folosind cuvinte cheie, trimiterea de mesaje către aceștia și chiar interviurile inițiale.
Recrutorii pot folosi instrumente care analizează fișa postului rolului deschis și caută în baza de date candidați care au aplicat pentru roluri similare. Se pot automatiza rapoartele pentru angajatori, se pot folosi boți de chat (chatbots) care să interacționeze cu candidații, realitatea virtuală în simularea unor situații de muncă, dar și instrumente care să analizeze în interviurile video elemente precum expresiile faciale, vocea, tonul și micro-expresiile.
Prin toate acestea, și nu numai, se speră că în piața muncii va crește volumul angajărilor, procesul va fi simplificat pentru toate părțile și vor exista mai puține responsabilități administrative / de rutină pentru recrutori. Riscul este însă ca, exact în acele etape inițiale, să scapi din vedere candidați valoroși.
De ce inteligența artificială nu poate înlocui oamenii în executive search
În primul rând, ar trebui făcută distincția între recrutare și executive search. Deși amândouă au ca obiectiv final găsirea persoanei potrivite pentru un anumit rol, există diferențe considerabile în modelul de business, metodologie și nivel.
Recrutarea este potrivită pentru rolurile de la nivel junior, până la manageri de nivel mediu, și se bazează pe promovarea rolului pe diferite canale și vizarea candidaților care se află în căutare activă. Serviciul de recrutare a managerilor de nivel de top (executive search) reprezintă procesul de selecție a candidaților din board, top sau middle management (directori generali, directori financiari, directori de operațiuni, directori de marketing etc), respectiv plasări strategice în funcții executive și căutare proactivă a profesioniștilor potențial potriviți. În executive search, activitatea este mai complexă și nuanțată decât în recrutare și de multe ori nici nu lucrăm cu CV-uri în prima fază, pentru că abordăm oameni pe care îi identificăm prin diferite metode (folosind rețeaua companiei sau a consultantului, recomandări, referințe din proiecte anterioare, baza de date, dar și diverse platforme).
Din acest motiv, interacțiunea umană în recrutarea C-level, la nivel de top management, este esențială; întotdeauna oamenii sunt abordați direct de consultanți în baza unei evaluări prealabile având în vedere experiența și competențele profesionale ale candidaților, industria în care activează, modelele de business la care au fost expuși și potențiala potrivire a tuturor acestor elemente în proiectul pe care îl avem în derulare. Astfel, este nevoie de o minte umană să înțeleagă dincolo de nume de funcții și responsabilități – cineva care cunoaște piața și contextul în care au lucrat candidații respectivi, care știe să citească printre rânduri, care înțelege provocările, oportunitățile și trendurile din industrie.
În calitate de consultant în executive search, coordonez proiecte de plasare a managerilor de nivel top și middle, atât în România, cât și în regiunea Europa de Est. Pregătirea pentru un astfel de rol se realizează în ani de zile, prin studiu, dar mai ales prin contactul cu sute de clienți și mii de candidați. Vorbim de o capacitate educată de a înțelege impactul strategic pe care o persoană îl va avea în organizație pornind de la cunoașterea în detaliu a industriei și a clientului și aptitudinea de a evalua potențiala potrivire a unei persoane într-o nouă companie dincolo de competențe. Pentru că la acest nivel ne uităm dincolo de abilități profesionale: evaluăm alinieri la nivel de viziune, valori și cultură, dar și capacitățile de rezolvare a problemelor sau gândirea critică. Toate aceste aspecte le corelăm în discuții cu personalitatea, energia și motivația candidatului, precum și cu alte abilități interpersonale (empatia, inteligența emoțională), analizăm performanța anterioară și evaluăm potențialul acestuia, astfel încât să asigurăm o colaborare strategică pe termen lung între clientul angajator și candidatul plasat.
Utilitatea tehnologiei
Inteligența artificială, ca unealtă de selecție în executive search, poate fi extrem de utilă, însă doar ca suport pentru activitatea consultanților și îmbunătățirea procesului de recrutare, nu pentru a înlocui interacțiunea umană, care va reprezenta mereu epicentrul activității noastre.
De exemplu, folosim sisteme precum ATS (Applicant Tracking System sau Sistem de Monitorizare a Candidaților), care ne ajută să monitorizăm corespondența cu candidații, stadiul proceselor de recrutare, dar și să înregistrăm detalii despre candidații pe care îi intervievăm. Acest tip de instrument ne permite să oferim servicii mai bune și să gestionăm eficient datele, fără a dilua esența activității noastre, respectiv cunoștințele importante despre piață, relațiile pe care le dezvoltăm cu candidații și clienții și experiența vastă în a lucra cu oameni pentru oameni.
Estimez, astfel, că viitorul recrutării de top management va include o componentă importantă de tehnologie, însă input-ul cel mai important va rămâne cel al consultantului, care poate pune în context toate elementele, de la experiența candidaților, la abilitățile și personalitatea lor, până la potrivirea per ansamblu cu rolul și cu organizația viitorului angajator.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Marea majoritate se cred experti, sunt infatuati si se cred D-zei pentru ca pot sa se joace cu viitorul tau. Atat cei tineri, care cred ca o facultate de trei lei particulara este Oxford, cat si cei "batrani" care cred ca descoperit roata prin prisma experientei.
Foarte putini profesionisti ramasi, de aceea poate AI va face o treaba mai umana.
P.S. Si cel mai mult in place cand iti explicat ca salariul este mic pentru ca daca iti place sa lucrezi in echipa iti ofera posibiltati enorme de dezvoltare intr-un mediu dinamic, tanar cu multe provocari (am vazut un astfel de anunt la un moment dat pentru un post de sofer pe autobuz la compania de transport locala)