Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„A cedat locomotiva. A bubuit, mai exact!” Am rămas blocați în câmp, în tren, 4 ore fără explicații de la CFR Călători. Reacția ulterioară a operatorului feroviar: „În staţia Feteşti pasagerii au primit apă”

Gara de Nord - intarzieri

Foto: Inquam Photos / George Călin

Întâmplarea despre care veți citi mai jos s-a petrecut pe 29 ianuarie 2023, undeva în câmp. Nu are menirea de a descuraja călătoriile cu trenul, sunt mare amator de soluții alternative de transport și tocmai ce mi-am achiziționat bilete pentru Constanța-București, dar poate fi mijlocul prin care CFR Călători poate conștientiza că lipsa informării pasagerilor, mai ales în astfel de situații, poate duce la instaurarea unui sentiment de panică în rândul călătorilor. Public acum relatarea, pentru că am așteptat și un punct de vedere oficial din partea CFR Călători.

„Unele becuri se sting. Cade curentul și bateriile de la telefon sunt aproape leșinate”

„Suntem în câmp, la o oră distanță de București. A cedat locomotiva. A bubuit, mai exact. În spatele meu, un copil de 9 ani îi îmbărbătează pe toți să privească partea plină a paharului, avem caldură încă. Unele becuri se sting. Cade curentul și bateriile de la telefon sunt aproape leșinate. În fața mea, niște adolescenți joacă ȚOMAPAND(T)? A trecut o eternitate, nici nu mai știu de la ce vine acronimul. Ni se spune că vine o locomotivă în 30 de minute. A trecut deja o oră și jumătate și tot în câmp suntem. Cei din celelalte vagoane mai vin la noi, că aici e cald, în continuare. 

În stânga mea, un baiat cu niște gene interminabile și gesturi usor efeminate se activează. Îl știe deja tot vagonul, iar râsetele se aud până în celălalt capăt. O fugărea pe doamna impiegat.

Mami, vino acum, să ne zici de ce ni s-a tăiat lumina! Mami, nu ne știm unii cu alții, am bani în valiza de sus, cine știe ce fac oamenii ăștia pe aici.

- Unde suntem?

– În tren, tinere.

- Mami, văd că suntem în tren, unde e trenul, mami? Că vad doar alb.

– Am trecut de Dor Mărunt.

– Da, înteleg, la 5 minute de Constanța e, așa-i, mami?

Și-a terminat numărul și își scoate mâncarea. Au trecut deja 3 ore, cred, de stat în câmp. Și vede copilul din spate.

- Puiule, am un sandwich, vrei? Ți-e foame? Hai să îți dau să mănânci. Am și croissant. Apă vrei? Îi e cuiva foame? - urlă în tot vagonul. Am eu mâncare în plus. Împart cu drag, că aștia nu ne dau.

„Of, voi adulții ăștia, vă panicați așa repede. Uitați cum râdem aici. Și ce dacă suntem în câmp? Să fim recunoscători”

Sună de trei ori la CFR, că încă mai avea baterie. I se spune că trenul are întârziere: Da, doamnă, știm, suntem în el, fără apă și mâncare. 

Închide telefonul și vede pe culoar un băiat pe la vreo 17 ani: Măi, vino aici, că îngheți acolo. Îți dau locul meu sau ia măcar geanta mea să stai pe ea. Mă, copile, vino încoace!

Ce vreau să spun este că, în nebunia lui frumoasă, omul ăla a reușit să ne mențină moralul sus și să ne calmeze. Prin toate dialogurile lui interioare și exterioare.

Cu asta am rămas și cu vorbele șoptite ale copilului din spate: „Of, voi adultii astia, vă panicați așa repede. Uitați cum râdem aici. Și ce dacă suntem în câmp? Să fim recunoscători.”

Cu asta am rămas la ora 3 dimineața, cănd am ajuns acasă, nu cu cele 4 ore în câmp, blocați, pe ruta București-Constanța, fără apă, mâncare și curent, într-un vagon Babilon.

- „Mami”, îți mulțumesc! Nu știu cine ești, dar să știi că vreo 100 de oameni au uitat că le e frig și foame, pentru că tu ai vorbit încontinuu.

„În staţia Feteşti pasagerii au primit apă”

Contactați de www.funkytravel.ro, reprezentanții CFR Călători susțin că „din cauza condițiilor meteo nefavorabile, între staţiile Dor Mărunt – Dragoş Vodă, a intervenit o disfuncționalitate tehnică la locomotiva trenului IR 1681 Braşov – Constanţa.(n.r. disfuncționalitate neprecizată). Trenului i-a fost asigurată o locomotivă de ajutor în cel mai scurt timp posibil, ce a sosit de la Ciulniţa. Reglementările specifice aferente unei astfel de situaţii precum şi condiţiile meteorologice nefavorabile au condus la impunerea restricţiilor de viteză pe anumite sectoare, ce a generat de la momentul punerii la dispoziţie a locomotivei şi până la finalizarea tuturor procedurilor aferente unei astfel de situații (acțiuni de manevră, atașare, proba frânei etc), o întârziere de aproximativ 200 de minute. Trenul IR 1681 şi-a reluat circulația în condiții de siguranță. În staţia Feteşti pasagerii au primit apă.

CFR Călători le cere scuze pasagerilor pentru neplăcerile create de acest incident şi le mulţumește pentru înţelegere.”

Remarca mea – poate cu această ocazie, CFR Călători înțelege să le comunice oamenilor blocați în tren ce se întâmplă, în realitate, în situația unui incident.

Articol publicat inițial pe Funky Travel 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult