Foto: Școala de valori
Aproape toți adolescenții români intră pe internet și aproape toți au conturi pe rețelele de socializare. Când îi întrebi cum ar vrea să fie școala, îți spun că simt nevoia de ore mai interactive, dar și de prezența instrumentelor digitale în sala de clasă. Însă atunci când trebuie să se folosească de resurse online și de mijloace digitale pentru învățare, puțini știu unde să le caute.
Wikipedia și site-urile de referate, cele mai accesate resurse educaționale online
„Aproape toți adolescenții români au Facebook, dar preferă celelalte canale, pentru că pe Facebook sunt părinții și rudele. Preferă Snapchat, preferă comunicarea pe WhatsApp, pentru că este mai personală, e a mea cu celălalt și nu intervine un factor extern. Nu sunt însă nici pe departe utilizatori avizați de tehnologie, pentru că, în cercetările noastre, i-am întrebat foarte mult ce fac pe internet și i-am întrebat și despre zona de informare și lectură. Primele două surse erau Wikipedia și un site de referate, ceea ce îmi arată că ei nu știu unde să caute. Au acces la o tonă de informații și instrumente educaționale online, dar ei nu știu unde să le caute”, spune Corina Seler (foto), Head of Marketing and Communications la Școala de Valori, organizație care oferă programe de dezvoltare pentru adolescenți și tineri.
„E nevoie de o schimbare de paradigmă a profesorului astfel încât să accepte mai ușor să dea mai departe digitalul ca instrument de învățare”
Așa că, în plină eră a tehnologiei, elevii români ajung să nu beneficieze de acele instrumente online care ar avea impact în educația lor. „Aici e prăpastia: la școală profesorul le recomandă să citească din cărți, acasă părintele lucrează foarte mult, nu are nici timp și poate nici abilitățile pentru a le oferi informații din zona de tehnologie. De aceea, cred că este nevoie de o schimbare de paradigmă a profesorului astfel încât să accepte mai ușor să dea mai departe digitalul ca instrument de învățare”, atrage atenția Corina Seler.
Împreună cu CoderDojo România, Școala de Valori derulează un proiect care să le dezvolte copiilor din șapte județe din România abilitățile din domeniul tehnologiei, prin ateliere interactive de programare.
Proiectul este desfășurat în cadrul programului Alt Viitor, finanțat de Microsoft România, și presupune și organizarea de ateliere cu profesorii din cele șapte județe.
„Încercăm să le trezim pasiunea pentru programare și să le arătăm că nu trebuie să fii tu însuți programator pentru a le explica noțiuni copiilor. Dacă urmezi niște cursuri și ai zona didactică dezvoltată poți să faci lucrul ăsta. Iar pe de altă parte, încercăm să lucrăm pe abilitățile lor de predare, astfel încât să facă ora mai creativă și să folosească la clasă tool-uri din zona de IT”, spune Corina Seler.
Primul oraș în care va ajunge proiectul CoderDojo Tech Academy este Brașov. Scopul lui este acela de a crea Dojo-uri de programare la care atât copiii din oraș cât și din comunele învecinate să participe în mod gratuit. „Ne dorim să participe cât mai mulți copii cu vârste cuprinse între 8 și 14 ani, ne dorim să participe părinți și profesori pasionați de programare, pentru că printre acești profesori căutăm mentori care să susțină ateliere, dar și reprezentanți ai firmelor de IT, care să se implice ca voluntari”, spune Diana Luca (foto), responsabil de proiect.
În cadrul proiectelor vor fi organizate, pe lângă atelierele interactive de programare pentru copii, și ateliere pentru peste o mie de profesori. Aceștia vor învăța să le ofere elevilor lor, într-un mod captivant, cunoștințele de care au nevoie pentru a răspunde provocărilor lumii digitale.
„Nu ne propunem ca toți elevii să ajungă programatori, dar ar fi bine ca toți să ajungă măcar utilizatori conștienți ai instrumentelor online. Statisticile ne arată că în următorii ani cu toții vom avea nevoie de astfel de cunoștințe”, spune Corina Seler. Este convinsă că elevii români vor fi stimulați să își dezvolte abilități noi printr-un astfel de program. „Noi cunoaștem destul de bine această nouă generație, numită Generația Z. Toți vor să își dezvolte latura personală, iar lucrurile funcționează foarte bine când personalul se întâlnește cu profesionalul. Atunci când pasiunea este pusă la bătaie, lucrează multe ore”, a văzut reprezentanta Școlii de Valori.
Primul eveniment de programare din cadrul CoderDojo Tech Academy va avea loc la Brașov, pe 27 octombrie.
O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Totusi....Vreau să vă spun că , deși fac parte, din păcate, sau nu, din Generația 2000, sunt subiecte pe care, noi copii , poate le vedem dintr-o perspectivă mai buna sau poate doar mai detaliată, decât voi, adulții... Dacă suntem minori, nu înseamnă că nu putem "procesa" datele cu caracter politic.
De exemplu, vorbind de referendumul pentru modificarea constituției României, va pot garanta că există sute sau poate chiar mii de adolescenți ce vor să își spună părerea, și nu o pot face nicăieri... La școală nu au voie, la vot nu se pune problema, acasă, părinții le spun că nu e treabă lor, dar copii aceștia pe care nu vreți să îi informați , peste doi-trei ani voi deveni adulți cu drepturi depline, și vor merge la vot și vor vota tot cu PSD-ul.
De ce spune toată lumea că problema țării e economia...??? Economia o construiește poporul, nu statul, nu o să-l vedeți pe Dragnea dând cu sapa ... Și nici pe Viorica Dancila fiind profesoara, pentru un salariu de 2000 de lei pe lună... Nu înțeleg cum reușim atât de bine sa ne învârtim in cerc ... Cei care prins revoluția de la 89 , sunt curioasa , nu va aduce aminte de nimic... E același lucru, doar că se manifestă altfel, fiind 29 de ani de atunci, am mai evoluat, dar nu prea mult... Oricum, rog totuși să nu judecați comentariul acesta, chiar de eu am făcut-o, pentru acest lucru îmi cer scuze, însă simțeam nevoia să îmi susțin punctul de vedere pe un site de știri PUBLICE la care sa nu fiu nevoita sa aștept până fac 18 ani sa pot vedea știrile din 2018 . ...
- Pentru științe (chimie, biologie, matematică, programare, fizică etc):
www.khanacademy.org
- Pentru limbi străine:
www.duolingo.com sau www.50languages.com
Toate presupun cunoașterea limbii engleze, cel puțin la nivel mediu.
Nu zic să ajungem să nu mai știm să scriem de mână, ca scandinavii, dar este stupid să ai tehnologia la îndemână și să n-o folosești.
Evident, trebuie folosită cu cap și aici intervine proiectul respectiv, îi ajută pe mucoși să facă discernământul respectiv legat de problema lor.