Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

„Aproape toți adolescenții români au Facebook, dar preferă celelalte canale, pentru că pe Facebook sunt părinții și rudele”. Unde caută însă resurse de învățare pe net?

Elevi la școala de valori

Foto: Școala de valori

Aproape toți adolescenții români intră pe internet și aproape toți au conturi pe rețelele de socializare. Când îi întrebi cum ar vrea să fie școala, îți spun că simt nevoia de ore mai interactive, dar și de prezența instrumentelor digitale în sala de clasă. Însă atunci când trebuie să se folosească de resurse online și de mijloace digitale pentru învățare, puțini știu unde să le caute.  

Wikipedia și site-urile de referate, cele mai accesate resurse educaționale online

„Aproape toți adolescenții români au Facebook, dar preferă celelalte canale, pentru că pe Facebook sunt părinții și rudele. Preferă Snapchat, preferă comunicarea pe WhatsApp, pentru că este mai personală, e a mea cu celălalt și nu intervine un factor extern. Nu sunt însă nici pe departe utilizatori avizați de tehnologie, pentru că, în cercetările noastre, i-am întrebat foarte mult ce fac pe internet și i-am întrebat și despre zona de informare și lectură. Primele două surse erau Wikipedia și un site de referate, ceea ce îmi arată că ei nu știu unde să caute. Au acces la o tonă de informații și instrumente educaționale online, dar ei nu știu unde să le caute”, spune Corina Seler (foto), Head of Marketing and Communications la Școala de Valori, organizație care oferă programe de dezvoltare pentru adolescenți și tineri. 


„E nevoie de o schimbare de paradigmă a profesorului astfel încât să accepte mai ușor să dea mai departe digitalul ca instrument de învățare”

Așa că, în plină eră a tehnologiei, elevii români ajung să nu beneficieze de acele instrumente online care ar avea impact în educația lor. „Aici e prăpastia: la școală profesorul le recomandă să citească din cărți, acasă părintele lucrează foarte mult, nu are nici timp și poate nici abilitățile pentru a le oferi informații din zona de tehnologie. De aceea, cred că este nevoie de o schimbare de paradigmă a profesorului astfel încât să accepte mai ușor să dea mai departe digitalul ca instrument de învățare”, atrage atenția Corina Seler. 

Împreună cu CoderDojo România, Școala de Valori derulează un proiect care să le dezvolte copiilor din șapte județe din România abilitățile din domeniul tehnologiei, prin ateliere interactive de programare.

Proiectul este desfășurat în cadrul programului Alt Viitor, finanțat de Microsoft România, și presupune și organizarea de ateliere cu profesorii din cele șapte județe.

„Încercăm să le trezim pasiunea pentru programare și să le arătăm că nu trebuie să fii tu însuți programator pentru a le explica noțiuni copiilor. Dacă urmezi niște cursuri și ai zona didactică dezvoltată poți să faci lucrul ăsta. Iar pe de altă parte, încercăm să lucrăm pe abilitățile lor de predare, astfel încât să facă ora mai creativă și să folosească la clasă tool-uri din zona de IT”, spune Corina Seler.

Primul oraș în care va ajunge proiectul CoderDojo Tech Academy este Brașov. Scopul lui este acela de a crea Dojo-uri de programare la care atât copiii din oraș cât și din comunele învecinate să participe în mod gratuit. „Ne dorim să participe cât mai mulți copii cu vârste cuprinse între 8 și 14 ani, ne dorim să participe părinți și profesori pasionați de programare, pentru că printre acești profesori căutăm mentori care să susțină ateliere, dar și reprezentanți ai firmelor de IT, care să se implice ca voluntari”, spune Diana Luca (foto), responsabil de proiect.

În cadrul proiectelor vor fi organizate, pe lângă atelierele interactive de programare pentru copii, și ateliere pentru peste o mie de profesori. Aceștia vor învăța să le ofere elevilor lor, într-un mod captivant, cunoștințele de care au nevoie pentru a răspunde provocărilor lumii digitale.

„Nu ne propunem ca toți elevii să ajungă programatori, dar ar fi bine ca toți să ajungă măcar utilizatori conștienți ai instrumentelor online. Statisticile ne arată că în următorii ani cu toții vom avea nevoie de astfel de cunoștințe”, spune Corina Seler. Este convinsă că elevii români vor fi stimulați să își dezvolte abilități noi printr-un astfel de program. „Noi cunoaștem destul de bine această nouă generație, numită Generația Z. Toți vor să își dezvolte latura personală, iar lucrurile funcționează foarte bine când personalul se întâlnește cu profesionalul. Atunci când pasiunea este pusă la bătaie, lucrează multe ore”, a văzut reprezentanta Școlii de Valori.

Primul eveniment de programare din cadrul CoderDojo Tech Academy va avea loc la Brașov, pe 27 octombrie.

O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere

  • Totusi....Vreau să vă spun că , deși fac parte, din păcate, sau nu, din Generația 2000, sunt subiecte pe care, noi copii , poate le vedem dintr-o perspectivă mai buna sau poate doar mai detaliată, decât voi, adulții... Dacă suntem minori, nu înseamnă că nu putem "procesa" datele cu caracter politic.
    De exemplu, vorbind de referendumul pentru modificarea constituției României, va pot garanta că există sute sau poate chiar mii de adolescenți ce vor să își spună părerea, și nu o pot face nicăieri... La școală nu au voie, la vot nu se pune problema, acasă, părinții le spun că nu e treabă lor, dar copii aceștia pe care nu vreți să îi informați , peste doi-trei ani voi deveni adulți cu drepturi depline, și vor merge la vot și vor vota tot cu PSD-ul.

    De ce spune toată lumea că problema țării e economia...??? Economia o construiește poporul, nu statul, nu o să-l vedeți pe Dragnea dând cu sapa ... Și nici pe Viorica Dancila fiind profesoara, pentru un salariu de 2000 de lei pe lună... Nu înțeleg cum reușim atât de bine sa ne învârtim in cerc ... Cei care prins revoluția de la 89 , sunt curioasa , nu va aduce aminte de nimic... E același lucru, doar că se manifestă altfel, fiind 29 de ani de atunci, am mai evoluat, dar nu prea mult... Oricum, rog totuși să nu judecați comentariul acesta, chiar de eu am făcut-o, pentru acest lucru îmi cer scuze, însă simțeam nevoia să îmi susțin punctul de vedere pe un site de știri PUBLICE la care sa nu fiu nevoita sa aștept până fac 18 ani sa pot vedea știrile din 2018 . ...
    • Like 0
  • Criss B check icon
    Am aflat din articol ca in marea lor majoritate, copiii nu stiu unde sa caute in zona de informare si lectura. Speram sa aflu din articol o solutie concreta, cateva exemple de "unde sa caute" copiii informatie si lectura. Dar nu am aflat. Am aflat doar ca o organizatie face eforturi de popularizare a coding-ului... Very nice, dar...am o nepoata si speram sa ii pot da un sfat.
    • Like 3
    • @ Criss B
      De fapt wiki nu e chiar atat de rea pentru ce ar avea nevoie un elev de scoala sau liceu sa caute. Cel mult trebuie mentionat ca in articole de wiki mai pot exista si greseli, sau ca pot fi incomplete si ca e util sa caute si in linkurile din bibliografia articolelor de wiki. In rest, daca se intampla sa fie nevoie de articole de specialitate (putin probabil), mie imi place sa recomand arxiv.org.
      • Like 2
    • @ Criss B
      Păi ideea articolului nu era să dea soluții concrete (pentru că nici nu are de fapt soluții) ci doar să își facă reclamă ong-ului, asociatiei sau ce o fi aia...si bineînțeles reclamă la microsoft si la ideea că toată lumea trebuie să stie programare si bineînțeles să urmeze calea trasată de microsoft în ceea ce înseamnă educație, formare etc....mă întreb ...tool-urile alea din zona IT or fi ele gratuite ori ba?...
      • Like 0
    • @ Adona Luiza Papadima
      Criss B check icon
      Asta nu am inteles nici eu: porneste de la copiii carenu stiu unde sa caute pe net si solutia e...sa se faca toti coderi?:))
      • Like 1
    • @ Criss B
      Nu știu ce vârstă are nepoata dumneavoastră, dar presupun că este în gimnaziu sau liceu. Recomandările mele ar fi
      - Pentru științe (chimie, biologie, matematică, programare, fizică etc):
      www.khanacademy.org
      - Pentru limbi străine:
      www.duolingo.com sau www.50languages.com
      Toate presupun cunoașterea limbii engleze, cel puțin la nivel mediu.
      • Like 1
  • Am mari dubii ca digitalul poate sa imbunatateasca calitatea invatarii. La fel cum in sport nu ai cum sa inlocuiesti genuflexiunile, flotarile, tractiunile, alergatul, etc cu chestii digitale, in meserii nu ai cum sa inlocuiesti sublerul, surubelnita, cheia, etc cu telefoane si tableta, asa nici in procesul de invatare didactica nu ai cum sa inlocuiesti cartea, caietul si creionul (neaparat si guma de sters) cu chestiuni digitale. Marele pacat al manualelor (si cele unice si cele alternative) si al procesului didactic actual este ca nu vine in spate cu o bibliografie sanatoasa. De multe ori, auxiliarele sunt la nivelul wikipedia, respectiv a site-urilor de referate. De asemenea, de cele mai multe ori, elevii cauta pe internet direct "solutia", fara sa discearna daca e buna, potrivita la problema lor, respectiv de ce este buna. Legat de internet, din pacate, se aplica in marea majoritate a cazurilor urmatorul "citat": "Everything on the internet is true" - Abraham Lincoln.
    • Like 7
    • @ Alexandru Amaricai
      Mă îndoiesc că japonezii mai stau prea mult în fabrici cu șurubelnița în mână. Au roboți, nu prea le mai trebuie muncă manuală. Iar sportul este cel mai prost domeniu pentru o metaforă legată de studiu. Sunt domenii care sunt aproape total disjuncte, dincolo de însușirile generale ale ”făcutului de performanță”, care se aplică oriunde.
      Nu zic să ajungem să nu mai știm să scriem de mână, ca scandinavii, dar este stupid să ai tehnologia la îndemână și să n-o folosești.
      Evident, trebuie folosită cu cap și aici intervine proiectul respectiv, îi ajută pe mucoși să facă discernământul respectiv legat de problema lor.
      • Like 3
    • @ Rareș Mocanu
      Crabu check icon
      Si pe robotii, aia, cine i-a facut?! Nu unu' cu surubelnita!?
      • Like 7
    • @ Rareș Mocanu
      Vezi ca mentalitatea ca ce ne mai trebuie surubelnita ca o sa avem roboti a dus la lipsa acuta de instalatori, tamplari, sudori, samd care afecteaza acuma in mod serios economia romaneasca si nu numai. Iti dau 2 cazuri: santierul naval din Galati, care a angajat 200 de sudori vietnamezi, respectiv momentul in care se sparge teava de scurgere de la vecinul de deasupra, si abia reusesti sa gasesti un instalator.
      • Like 7
    • @ Alexandru Amaricai
      Delia MC Delia MC check icon
      ...Eu cred că poate, cu condiția să nu se ajungă la exagerări de genul manuale digitale în exclusivitate, fiecare copil cu tableta la școală, teme date online, trimise tot așa, etc.Cei care au copii știu despre ce vorbesc.Copiii stau oricum prea mult în fața diverselor ecrane, nu vrem asta chiar toată ziua!Nivelul Wikipedia e chiar bun, nu trebuie să fie docenți în toate, ajungem iar la suprasaturarea cu informații...Asteptam totuși o precizare, unde ar fi așa ceva, un link măcar, acolo....
      • Like 0
    • @ Crabu
      Unul cu surubelnita si minte in tartacuta.
      • Like 0
    • @ Alexandru Amaricai
      Lipsa acută de meseriași, reală și dramatică, nu-și are cauza în IT și robotizare, ci în exodul celor care știau meserie. N-au plecat din România doar medicii, inginerii, chimiștii, cercetătorii... ci și instalatori, fierari-betoniști, dulgheri etc. Pe toate șantierele din Viena se vorbește în limba română, spre exemplu. Au rămas în țară cârpacii. Instalatorul pe care spui că-l găsești face o treabă de mântuială și vezi pe fața lui că este descumpănit de situația în care s-a băgat. Am ajuns să plătim efortul pe care-l presupune o intervenție, nu și priceperea pe care ea ar necesita-o.
      • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult