Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„De mâine începi meditațiile. Profesorul Ion Sandu a acceptat să vadă dacă ești bun de ceva”. Cum am întâlnit profesorul care mi-a dat încredere și echilibru

Profesor de mate

Foto: Viktor Cap/ Panthermedia/ Profimedia

Ziua examenului de intrare la liceu. Merg de mână cu mama, îi simt emoțiile, mai mari decât ale mele. Încerc să o liniștesc pe drumul spre școală, ceea ce mă calmează și pe mine. O las dincolo de porțile de fier, încearcă să zâmbească, dar îi văd fața crispată de teamă. Sunt însă inconștient de sigur pe mine, știu cumva că totul va fi bine.

Până în urmă cu un an, nu-mi păsa de școală, băteam mingea toată ziua, stăteam afară până noaptea târziu și râdeam de fraierii pe care părinții îi băgau la școli mai bune și erau presați să ajungă doctori sau miliardari.

- De mâine începi meditațiile. Profesorul Ion Sandu a acceptat să vadă dacă ești bun de ceva și dacă te ia sau nu.

A picat cerul pe mine. Sandu era celebru în școală: un tip dur, exigent și foarte deștept. Exact opusul meu. Îl știam personal pe Sandu, de când apăsasem soneria pentru pauză cu 10 minute înainte să se termine ora, iar el exact atunci dăduse teză unor elevi care astfel nu au mai avut timp să termine lucrările. Nu a aflat niciodată cine era obraznicul, dar știu că m-a căutat...

Și-a dat seama din prima că sunt varză. Dar a avut răbdare.

Intram timid în sufrageria sa din blocul cu 4 etaje din Brăila, el venea cu ditamai stacana de cafea și începeam să rezolvăm ”cu voce tare” exercițiile, timp de două ore, care uneori se prelungeau din cauza unor probleme ”frumoase”, care trebuiau rezolvate cu pasiune și intuiție. Când ieșeam afară din bloc, mă simțeam ca Doroftei după un meci pentru titlul de campion la box, aveam nevoie de câteva momente ca să îmi revin.

Înaintea examenului de intrare la liceu, mi-a făcut o dedicație pe ”Muntele Vrăjit”, de Thomas Mann, în care îmi spunea că ”de acum o să încep să merg pe sârmă” în viață. Și mi-a dictat o listă cu recomandări: înainte cu o zi de examen, nu mâncăm ciocolată, nu bem lapte, în ziua examenului nu vorbim mult, nu țipăm, nu stăm cu prietenii la discuții pe drum...

Am făcut clasa a opta cu echere și compasuri, fără Iphone 15 Pro Max ascuns în ghiozdan și fără ”tata are seria 7, iar mama conduce Range Rover”. Pentru mine, Biblia, Coranul și Tora se numeau Gheba, Petrică și Olivotto, culegerile sacre ale fiecărui elev de gimnaziu.

Visam parametri, ecuații, descompuneri, dodecaedri, paralelipipede, secțiuni, arii laterale, proiecții ale punctelor, diagrame, polinoame, tangente, perpendiculare, pătratul lungimii ipotenuzei egal cu suma pătratelor lungimilor catetelor.

Mă uit acum la sutele de părinți strânși pe la porțile școlilor. Își frământă mâinile, stau îngândurați, cotropiți de emoții. Știu toți că avem un sistem de învățământ tembel, care ar trebui să genereze proști pe bandă rulantă.

Șansa noastră este că unii profesori sunt oameni excepționali, care pun suflet și se dăruiesc complet copiilor.

Peste un an, și fiu-meu cel mare va da Evaluarea, iar eu voi fi la fel ca și părinții pe care acum îi văd prin fața școlilor. Îmi doresc să întâlnească și el un profesor care să îi ofere încrederea și echilibrul pe care eu le-am avut atunci când am fost ca el...

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Se pare că evalurea națională și bacalaureatul vor fi modificate printr-o probă suplimentară care va testa TOATE materiile învățate pe percursul școlar. Asfel, elevii vor avea un mix de întrebări din geografie, biologie, filozofie, latină, muzică, arte plastice, educație fizică (da, există și manual de educație fizică) etc. Atunci să vezi!
    Atunci să-i mai vedem pe bravii pasionați de matematică pe unde vor mai scoate cămașa dacă o întrebare despre contrastul complementar sau despre gamele minore și majore le va strica apele! Pentru că teoretic tot ce se învață în școală trebuie învățat la nivelul la care o cer programele școlare.

    Jucați-o p-asta: enumerați principalele curente plastice din modernismul târziu. Ai? Ce părere aveți? De câți bani are nevoie de un părinte pentru meditații la geografie, biologie, educație muzicală și plastică, filozofie etc.? Credeți că cei care vor face subiectele vor oferi întrebări ușurele doar pentru că materiile lor sunt considerate neimportante? Și dacă devin brusc materii de evaluare și bacalaureat le mai putem numi neimportante? Atunci să vedem laude aduse sistemului românesc de educație!
    • Like 0
  • Mihai check icon
    Profu' meu de matematică spunea că dacă vom intra la facultate (1986) va fi nu pentru că suntem noi deștepți ci pentru că am intâlnit altii mai proști ca noi ! Asta da motivare ! Am luat 34 din 36, dintr-un oras de provincie din Dâmbovița. Ștacheta era sus, pentru ca orașul era mic și functiona "principiul rușinii", adică cine nu intra la facultate era "stigmatizat" pe viață, insemnând că ești prost, urât, o ai mică, ești gras, chel si sărac ! Nu conta unde "iei", trebuia să "iei " ! Pe vremea aia chiar se dădeau examene la admitere la facultate și erau destul de dificile. Morala este că "morala socială" a dispărut in orașele mari , ceea ce era un motivator puternic pentru cei din comunitățile mici....astăzi, un copil.este la "mila" exclusiv a profesorului: dacă proful este "luminat" (dăruit/hăruit) atunci loteria socială lucrează in favoarea lui. Dacă dimpotrivă, proful este degeaba , copilul este doomed ! Va începe cavalcada meditațiilor, a drumului dus-intors către meditatie , in plus fata de drum-intors la scoala , iar 4 drumuri in Bucuresti la orele la care pe strada se află everybody and their grandmothers, este exact ceea ce nu ajută pe nimeni (nici copilul, nici orasul, nici natura).
    • Like 0
  • Corina check icon
    Îmi plac poveștile astea cu profesori providențiali care schimbă destine. Profesorul potrivit la timpul potrivit.
    • Like 1
  • Valentin check icon
    Un profesor care să ofere echilibru pentru evalurea națională. Evaluarea națională fiind o mare tâmpenie. Mare de tot. În primul rând, conform limbii române, EVALUARE nu e sinonim cu EXAMEN. Evaluarea nu e un examen. Evaluarea e o evaluare. Doar în sistemul nostru e transformată în examen. În sistemele normale la cap are rol de simplă evaluare, nu de examen.
    Dar ce înseamnă evaluarea? Evaluarea e ca un buletin de analize medicale. Să ne imaginăm că avem de făcut, peste câteva săptămâni, niște analize. Din moment ce consumăm cafea, prăjeală și tutun ne putem da seama ușor că analizele vor fi un dezastru. Ce facem atunci? Trișăm: suprimă cafeaua, prjeala și tutunul, și analizele vor ieși bune. Ne prezentăm la medic cu fruntea sus, acesta ne felicită, și pe urmă ne reluăm proastele obiceiuri. Ideal ar fost ca analizele să arate în cel hal suntem, nu să le fardăm ca să iasă bine.

    A învăța pentru evaluare înseamnă a trișa. În mod normal, evaluarea ar trebui să folosească profesorilor de la acel liceu pentru a vedea unde se situează elevul, ce calități are, ce probleme, preferințe etc.
    La noi apare însă o problemă: împărțirea între licee bune și licee proaste. În Finlanda nu există o asemenea împărțire; liceul din spatele blocului are același standard educațional cu cel din buricul târgului. Elevii finlandezi nu se stresează cu evaluarea; dacă sunt probleme, atunci e bine să iasă la iveală și să fie corectate.

    Mai este o problemă: sistemele performante sunt centrate pe elev, în timp ce sistemele neperformante sunt centrate pe materie. În sistemele performante, materia este selectată, puricată și sintetizată în funcție de elevi. În cele neperformante, materia este trântită cu basculanta de la A la Z în capul elevului.
    Patul lui procust: sistemele performante fasonează materia în funcție de elev, sistemele neperformante fasonează elevul în funcție de materie.

    Și aici ceva interesant: matematica făcută în sistemele performante nu e matematică propriu-zisă, ci EDUCAȚIE MATEMATICĂ, adică bazele și anumite elemente care formează un anumit tip de gândire. Nu matematica este importantă, ci elevul.

    Ce se întâmplă totuși dacă elevul, în aceste sisteme, vrea să învețe matematică propriu-zisă? Atunci el optează pentru un modul opțional de matematică. În sistemele neperformante nu există liberate de opțiune. Sistemele neperformante sunt un storcător de fructe: se ia iau 3 kilograme de elevi, se storc și se obțin 500g de concentrat. Restul se aruncă la gunoi. Cine poate, bine, cine nu, se pierde pe drum.
    Nu înseamnă că sistemele performante n-ar scoate profesioniști excelenți în anumite domenii, înseamnă doar că prăpastia dintre reușită și eșec e imensă. Doar 500g de concentrat, restul e gunoi de aruncat. Din păcate sistemul românesc de educație va continua câteva generații.

    Și acum o mică genoflexiune logică: în scoala generală ar trebui să fie incluse doar informații de cultură generală. Haideți să luăm un profesor de matematică, unul de română, unul de fizică, altul de chimie, geografie etc. Să-i rugăm pe toți să compună un test la nivel de evaluare națională din materia pe care o predau. Amestecăm testele și le întânăm la întâmplare. Cum credeți că vor performa profesorii? Cum va performa profesorul de fizică la română, sau cel de matematică la geografie?
    Păi nu sunt INFORMAȚII CU CARACTER GENRAL, din ȘCOALA GENERALĂ? N-ar trebui să le cunoască toată lumea? Ar cam trebui, dar oricine realizează că rezultatul ar fi catastrofal.

    Sistemele performante predau până la un punct informații cu caracter general. De aceea, în sistemele performante, un profesor de geografie poate ține locul - până la un punct - unui profesor de matematică, pentru că și el trebuie să cunoască acele informații din matematică. Din păcate, la noi nu se întâmplă așa ceva, pentru școala românească e vocațională încă din clasa a V-a. N-are nicio legătură cu cultura generală. Cine nu și-a dat seama încă, să privească cu atenție.
    • Like 1
    • @ Valentin
      Un profesor de geografie sa tina locul unui profesor de matematica??? Haida de!!!! pana la ce punct? clasa a II-a?????
      • Like 1
    • @ Eliza Mioc
      Valentin check icon
      Nu, mă refer la școala GENERALĂ. Din cauza asta se numește GENERALĂ, pentru că sunt cunoștințe pe care oricine trebuie să le dețină. Ce vedeți ilogic? Un profesor de geografie trebuie să aibă cunoștințe de matematică la nivel de școală generală. Avându-le, atunci implicit le poate și preda. Unde găsiți problema?
      • Like 1
    • @ Valentin
      Teodora check icon
      "Avându-le, atunci implicit le poate și preda." - nu e implicit. Faptul că ai cunoștințe într-un domeniu nu înseamnă că poți preda. Cu atât mai mult când ai doar cunoștințe de ciclul gimnazial, adică nu știi cu adevărat cu ce se mănâncă matematica, de exemplu. Profesorul trebuie să aibă o vedere de ansamblu asupra domeniului lui, să înțeleagă esența, ceea ce nu poate face dacă este la ABC-ul științei. Motiv din care examenele de titularizare cer nivel de facultate, nu de gimnaziu sau liceu.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Marina check icon
      "Un profesor de geografie trebuie să aibă cunoștințe de matematică la nivel de școală generală. Avându-le, atunci implicit le poate și preda." - nu e implicit. Faptul că ai cunoștințe într-un domeniu nu înseamnă că poți preda. Cu atât mai mult cu cât cunoștințele tale sunt la nivel de gimnaziu. Un profesor trebuie să aibă o vedere de ansamblu asupra domeniului lui, să înțeleagă esența, ceea ce nu poate face dacă este la ABC-ul științei. Motiv pentru care la examenul de titularizare este testat din materia de facultate, nu de gimnaziu sau liceu.
      • Like 2
    • @ Marina
      Valentin check icon
      La noi da, la titularizare sau definitivat profesorul este testat din materia pe care o predă, ceea ce reprezintă o anomalie. E ca și cum s-ar presupune din start că nu o știe, și e nevoie de un examen care să-i ateste cunoștințele. E anormal. Nu e ușor de înețeles, de aceea încerc să vă explic cât pot de bine.
      Un număr crescut de profesori se plâng de această opțiune. Științele pedagogiei nu te învață o anumită materie în parte (pe care se presupune că o cunoști), ci te învață principiile pedagogiei în general. Te învață să predai ORICE. Te învață METODELE PREDĂRII, care merg pe principii universale, indiferent de materia predată. De exemplu baza dezvoltării cognitive a lui Piaget nu a fost făcută doar pentru matematicieni sau fizicieni, ci explică treptele cognitive în general.
      În sistemele performante - în Finlanda un profesor este pregătit în 7 ani - nu poți ajunge la examenul de titularizare sau definitivat dacă nu-ți cunoști materia și dacă nu ai acea perspectivă de care vorbiți. Nu treci, pici. Ieși din sistem înainte de a da orice examen. Filtrele pe care le au sunt drastice. De aceea, examenul nu mai testează la ei cunoștințele din materia respectivă, ci modul în care predai.

      Urmăream o postare a unei profesoare de origine română din UK, care a fost rugată de colega de fizică să predea o anumită lecție. Profesoara a intrat în panică, dar colega i-a arătat proiectul de lecție și a văzut cât de simplu era, PENTRU CĂ ERAU CUNOȘTINȚE DE CULTURĂ GENERALĂ.

      La noi, părinții își sparg capul cu manuale pe care nu le pricep ca să-și ajute copii, la ceea ce se numește ȘCOALĂ GENERALĂ. E o dovadă a ipocriziei de care dă dovadă educația românească: cunoștințe avansate, vocaționale, specializate sunt fardate și prezentate pe post de cultură generală. Total fals!

      Dacă un adult nu înțelege un manual de clasa a VIII-a, atunci avem o problemă, pentru că acel manual ar trebui să includă doar cunoștințe de cultură generală, care să fie înțelese de toată lumea.

      Ceea ce apare la noi se face și în sistemele de educație performante, dar separat, pe module opționale. Deși în orarul unui elev britanic sau finlandez scrie matematică, ceea ce se face nu este MATEMATICĂ, ci EDUCAȚIE MATEMATICĂ. Educația matematică e o materie de cultură generală, în care pe lângă baze, poți avea și o istorie a matematicii (ca să nu crezi că Thales a fost un programator care a lucrat la Microsoft), rezolvarea unor probleme din viața de zi cu zi prin matematică, chiar matematică distractivă.
      Ceea ce numim MATEMATICĂ propriu-zisă se face pe un modul opțional, unde elevi selectați atent de o echipă puternică de consilieri și psihologi școlari (la noi povesta cu psihologul școlar e o glumă proastă) îi selectează și direcționează pe cei cu aptitudini în matematică.

      Pe scurt, orice profesor poate preda orice materie din zona culturii generale - pentru că sunt informații pe care trebuie să le aibă și el - dar nu și din zona modulelor opționale, care sunt vocaționale.

      La noi se trece repede și la vârste nepotrivite prin zona generală. Apoi, toată lumea, încolonată ca în Armata Roșie, parcurge aceleași materii, fără nicio diferență. Rezultatul? Un val imens de analfabetism funcțional. Da, avem și vârfuri, dar cu un sistem care funcționează ca un storcător de fructe: se iau 3 kilograme de elevi, se storc și se obțin 500g de concentrat. Restul se aruncă la coș.
      • Like 1
  • "[...] avem un sistem de învățământ tembel, care ar trebui să genereze proști pe bandă rulantă".
    Sigur asta ar trebui?
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult