Foto: Sebastian Gollnow / AFP / Profimedia
Munca de acasă nu se potrivește tuturor. Sunt oameni care întâmpină dificultăți în a-și gestiona responsabilitățile de acasă. Sunt roluri sau domenii care presupun sarcini colaborative, poate chiar creative, care necesită schimb de idei, consens, decizii externe sau aprobări etapizate. Acestea au nevoie de prezența fizică a colegilor în același spațiu.
Ca să putem înțelege mai bine, să analizăm câteva posibile situații în care nu funcționează prea bine lucratul de acasă, permanent și generalizat.
Totul ia mai mult
Creșterea excesivă a timpului de finalizare este una dintre cel mai frecvent întâlnite efecte. Odată ce comunicarea s-a mutat în scris, fiecare își face treaba scriind ce opinii, păreri și nevoi are. Apoi așteaptă răspunsul. Când oamenii lucrează în același spațiu, astfel de chestiuni se clarifică pe loc prin dialog direct. În câteva minute se lămuresc și tema inițială și eventualele întrebări suplimentare. Când oamenii lucrează de acasă, așteaptă răspunsuri scrise. Apoi urmează noi întrebări scrise care așteaptă noi răspunsuri tot scrise care depind și ele de ceva informații scrise.
De cealaltă parte, la factorii decizionali, se adună email-uri și întrebări din toate direcțiile. Răspunsurile se întorc cu întârziere. Fie din cauza altor priorități mai urgente, așteptării unor detalii suplimentare sau timpului necesar pentru luarea deciziei și redactarea comunicării scrise. Și în acest caz, ceea ce s-ar fi rezolvat instant printr-un schimb de cuvinte, acum s-a transformat într-o așteptare cu termen necunoscut și cu întrebarea frecventă: Dar ce îi ia atât de mult șefului să îmi răspundă? I-am adresat o simplă întrebare! Pe scurt, totul ia mult mai mult timp, iar uneori costurile întârzierii sunt usturătoare.
Implementări greșit înțelese
Un alt efect al muncii la distanță este faptul că se muncește pe bucăți și finalizarea unei misiuni trece prin mai multe refaceri, căci fiecare a înțeles sarcina diferit. Pe fondul timpului care trece între schimbul de email-uri cu întrebări și răspunsuri, oamenii își pierd răbdarea și trec la acțiune cu informații incomplete.
Astfel se crează o morișcă a frustrărilor. Factorii decizionali, pentru că trebuie să scrie zeci, sute de email-uri. Colegii - pentru că nu primesc rapid informațiile necesare pentru a merge mai departe. Sau pentru că au trecut la implementare și acum, când au venit informațiile, trebuie s-o ia de la capăt. Toți simt că ceilalți îi țin pe loc și le îngreunează munca.
Percepții individuale izola(n)te
Tot ca efect al muncii de acasă, consensul și unitatea în viziune și acțiune sunt din ce în ce mai rare. Se propagă idei greșite rezultate din analize individuale încărcate de subiectivismul fiecăruia și neconfruntate cu discuțiile informale care ar fi urmat unei ședințe într-un spațiu comun de lucru.
Prin urmare, la biroul de acasă, după discuții și dezbateri pe zoom, fiecare analizează și ajunge la concluzii personale care formează convingeri puternice. Apoi intră în conflict cu convingerile individuale ale tuturor celorlalți, însă abia la finalizarea lucrului individual.
Acest ciclu reluat zilnic pentru perioade îndelungate distruge fibra echipei și fisurează cultura organizațională. Și conduce la multe concluzii individuale greșite de genul: Sigur are ceva cu mine șeful, îmi voi da demisia, nu se mai poate așa!
Soluțiile adaptării la noul mod de lucru
Bun, și care sunt soluțiile? Primul pas este conștientizarea situației în mod realist și onest. Trebuie să recunoaștem și să acceptăm că este o situație nefuncțională și că adaptarea la noua normalitate nu înseamnă automat munca de acasă 100%. Schimbările sunt ceva mai complexe. Asta dacă vrem cu adevărat să remediem problemele care ne trag în jos. Apoi trebuie să facem un inventar al lucrurilor care trebuiau, trebuie și urmează să fie realizate. Lucruri care au trenat până acum și pentru care este benefic să identificăm cauza și rețeta necesară rezolvării și finalizării lor.
Și ajungem la cea mai dificilă etapă: găsirea noii formule care funcționează pentru organizație și oameni în egală măsură. Așa cum discutam anul trecut, companiile există în baza unei misiuni comune - deci importantă și asumată de toți cei care fac parte din colectiv. Prin urmare, formula trebuie să asigure îndeplinirea misiunii în condiții optime. Nu este vorba despre oameni care vor sau nu reîntoarcerea la birou, ci despre cum facem cel mai bine ceea ce avem de făcut. Cum eliminăm timpii morți și neînțelegerile. Cum ne armonizăm contribuțiile și viziunile la o direcție comună.
Unele etape și momente necesită prezența fizică într-un spațiu comun. Altele se pot desfășura individual de la distanță. Important este să alegem formula care funcționează cel mai bine pentru fiecare etapă. Până la urmă, noi toți avem nevoie de satisfacția performanței, rezultatelor, valorii muncii noastre – a ceea ce facem și ceea ce suntem. Și recăpătarea sentimentului de împlinire profesională necesită adaptarea la cele mai bune soluții de lucru.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.