Sari la continut

Protecția datelor cu caracter personal

Din 25 mai Republica.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR). Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Am ales să mă mut „la casă” în afara orașului și acum plătesc această decizie cu vârf și îndesat

bara la bara

(Foto: Guliver/Getty Images)

Am ales, nu demult, să nu mai trăiesc între asfalt, betoane, noxe ,etaje și vecini curioși. Am ales să pot vedea cerul neîngrădit, să am o curte unde să se joace copiii, să am aer curat și tril de păsărele... știți și dvs. placa renunțării la oraș.

Nu mi-am permis o casă în București, așa că m-am îndreptat spre periferie. Nu regret decizia, dar plătesc pentru ea. Plătesc cu vârf și îndesat.

Iată, a început un nou an de muncă, iar eu stau ca o idioată de 45 minute la coadă spre ieșirea din București, ca să mă duc acasă.

Și nu sunt decât 10 km... Cu mine mai stau zilnic alți mii de oameni. De ce s-ar schimba ceva?... Eu nu fac nimic, în afară de a mă enerva la volan. Probabil nici ceilalți nu găsesc vreo soluție... Cât despre „edili”... ei zic că „merge și așa”. Singura întrebare pe care mi-o pun e cum Dumnezeu și Maica Domnului ajung ei acasă?!

În România centenarului poate fi al naibii de greu să construiești un pod care să unească orașul cu periferia.

Sunt convinsă că noi, cei cu miile care stăm zi de zi precum oile la coadă, dacă ne-am da jos din mașini și ne-am sufleca mânecile, am termina lucrarea în primul secol de România. Cred că oricare dintre cei de aici este dispus să dea ceva ca să nu mai stea la coadă. Orice: timp, mână de lucru brută, proiecte, planuri chiar și bani.

Cât stau în coloană mă trec naiv toate întrebările retorice ale românului: De ce este oare imposibil în țara noastră să se facă pasarele la ieșirile din București? De ce durează un deceniu studiul de fezabilitate? De ce în alte țări se construiesc lucruri natural? De ce la ei se poate și la noi nu? Sunt oameni și ei, nu au două mâini în plus, nu au forțe supranaturale... Poate au mai mulți bani, mai mulți specialiști care nu au emigrat, mai puțină corupție, mai multă voință. Poate la ei se fură mai puțin și se construiește mai mult. Poate la ei se vorbește mai puțin și se face mai mult. Poate că suntem de vină și noi, pentru dezinteresul civic, pentru renunțarea la dreptul de a vota, de a petiționa, de a protesta, de a cere ca statul, prin cei aleși în funcții, să-și respecte partea lor de contract cu cetățenii. La Iași protestează oamenii pentru o autostradă, la Bistrița protestează părinții și copiii pentru trotuare, la București stăm și înjurăm la volan. Deocamdată...

...

Într-una din zilele trecute a venit ambulanța, pentru că un domn de la coadă a facut preinfarct... Probabil nu a mai putut suporta suporta chinul zilnic. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • un efect secundar imediat al numarului mare de masini este timpul mare in trafic si poluarea. Toate gazele alea inhalate... soferii le inhaleaza prima data.
    Selectie naturala va functiona repede: soferii au probleme respiratorii plus probleme cu sistemul nervos de la nervi, plus cu circulatia de la stat pe scaun.
    • Like 0
  • Sunteti sponsorizati de Dedeman. Cei care vand lemn taiat ilegal.
    • Like 4
  • Bucureștiul n-a fost construit nici în, nici pentru secolul XXI. Decongestionarea traficului se poate face și prin măsuri fiscale nu numai prin construcții megalitice ( să nu mai vorbim despre ce presupune acest lucru, amintiți-vă de sistematizarea orașelor din epoca ceaușistă ). Impozit mărit până la descurajare pentru a-2-a și a-n-a mașină ar fi cel mai la îndemână.
    • Like 3
    • @ Voicu Nicolae
      Aceasta e o parte a modelului european pe care nu o prea vezi discutata. E importanta infrastructura si Bucurestiul e cam ramas in urma la acest capitol (de fapt nici exagerat de laudatele orase mari din Transilvania nu stau prea bine) , dar ar cam fi cazul sa inteleaga onor cetatenii ca nu poti avea orase cu milioane de locuitoari care sa circule neingradit cu masinile personala fara a sacrifica confortul colectiv .
      • Like 2
    • @ Voicu Nicolae
      GabiC check icon
      Bre, nici Moscova nu a fost creata in secolul asta;
      mergi pana acolo si ai sa vezi bulevarde pe 6 benzi dus si 6 intors!
      Nu discut despr ecum si de ce s-au facut; Dar s-au facut;
      Sau- mergi la N Y si ai sa vezi cele 6 benzi pe sens la High Route pline ochi la "rush hour" ( ar veni cam "ora de varf); Nici ei nu fac fata;
      pamantul asta nu e suficient ca sa sustina 7 miliarde de inhabitanti'
      Poate de aici si parerea fundatiilor care sustin eugenia si epurarea.
      Pentru mai multe lamuriri cauta pe net..
      Pe scurt- oricare ar fi solutia- asta cu impozitul marit nu are sustinere in randul votantilor; Nici eu n-as vota;
      isi permite sa spuna asa ceva numai cel/cei care sta/stau pe langa o gura de metrou; La mine copilul schimba 3 mijloace de transport ca sa ajunga la scoala; astfel incat in fiecare dimineata- cei 6-7 km- ii parcurg cu el vreme de aprox 30 de minute: Daca ar fi sa mearga la scoala cu acele mijloace de transport- ar face pe la 1 ora si jumatate; Cam cat face la intoarcere...
      Asa ca "impozite" fara o sistematizare si pune la dispozitie de mijloace- e o imbecilitate
      • Like 1
  • Este o mare greșeală să blamam pe toți care își doresc o îmbunătățire a vieții sale: o casa la curte, undeva mai departe de nebunia și zgomotul orașului... Nu poți să ii spui: ai serviciu in București, grădinița copilului tot aici, deci ar trebui sa îți fi cumpărat o casă tot aici. Am citit comentariile la aceste articole și chiar sunt uimit că majoritatea au aceeași concluzie: "îți meriti soarta, tanti!"... De ce nu reușim să gândim că lucrurile se pot îmbunătăți, că se poate și să stai langa București și totuși să îți desfășori activitățile în oraș fără să fii obligat să pierzi inutil atâta amar de timp in trafic? De ce e o idee absurdă pentru noi? De ce sa nu avem pretenția că fiecare să își facă treaba, atât timp cât noi incercam zi de zi sa fim mai buni in ceea ce facem? Atitudinea asta de a pedepsi indrazneala de a crede că SE POATE este esența comunismului. Celor care spun celorlalți: "zi mersi și pentru ce ai", le spun că ei sunt cei care își merită soarta asta, cei care merita sa trăiască în țara asta în condițiile astea. Noi nu!!!
    • Like 2
    • @ Ksmadalin Ksmadalin
      GabiC check icon
      Iti explic eu de ce:
      Comentatorii astia simt in primul rand invidie pe cei care si-au sacrificat zilele, munca, banii, pentru a-si face un colt mai bun, unic, doar pentru ei; Stiu cazuri concrete in care locuitorii din "blocurile gri" vin cu "argumente" de genul celor de mai sus, doar pentru a-si masca invidia, neputinta, uneori chiar ura impotriva celor care au reusit;
      Si atunci, ce poate fi mai reconfortant decat sa spuna" iti meriti soarta" si "ce prost ai fost- ai dat 300 de mii de euro pe o casa intr-o zona in care n-ai legaturi bu orasul in timp ce noi - astia- stam intr-o cutie de chibrituri din 1960 insa avem metroul aproape ( sau alte mijloace de transport);
      Dar au dreptate intr-un fel: ne meritam soarta; ce naiba cautam sa locuim in aceeasi tara cu ei? De ce le platim- din impozitele noastre- ajutoarele lor de somaj, serviciile de sanatate ( asa cum sunt ele) e.t.c.>
      De ce nu-i lasam in pace sa se gospodareasca ei cum stiu ( sau- sa-i gospodareasca "partidul" ca tot l-au votat) si noi sa mergem intr-un loc unde pentru impozitele si taxele platite sa primim inapoi ceva?
      • Like 1
  • Personal nu sunt adeptul navetei, adica tocmai de aceea m-am mutat intr-un oras precum Bucurestiul pentru a avea tot ce imi trebuie cat mai aproape de mine : oportunitati nenumarate de job, centre culturale si de divertisment, centre medicale, etc. Nu m-as muta nicioadata la periferie pentru ca ar fi ca si cum m-as intoarce de unde am plecat, adica din provincie. Ca infrastuctura lasa de dorit sau ca multe alte lucruri sunt in urma in Romania e o alta discutie dar daca vreau sa stau si sa lucrez aici atunci imi aleg cu grija zona unde locuiesc si locul unde muncesc incat sa ajung rapid si usor.
    • Like 1
    • @ George Leurzeanu
      E suficient sa ramaneti fara loc de munca si apoi sa va gasiti ceva convenabil in alt colt de Bucuresti sau ... chiar in afara lui, de ce nu si ajungeti in aceiasi situatie cu autorul
      • Like 2
    • @ Alexis Zorba
      si atunci o sa ma mut. Costa mutatul, dar si statul in trafic costa.
      • Like 0
  • check icon
    Din nefericire, la noi în țară când vrei să te muți din oraș la periferia acestuia, ca să scapi de chinul și mizeria vieții din el, totul devine o adevărată aventură sufocantă . Și uite așa ,ajungi la concluzia că la un asemenea efort și stres mai bine te muți .....într-o țară civilizată.
    • Like 3
  • Mihai check icon
    Suntem o tara fara infrastructura (care nu da nici un semnal ca si-ar dori-o!) si ar fi trebuit sa tineti cont de acest lucru inainte sa va mutati! La infrastructura nu ma refer doar la soseaua care leaga Bucurestiul de orasele satelit ci la o linie de metrou, linie feroviara, scoli, gradinite, crese.... Ce veti face fara ele cand vor creste copiii Dvs? Ce veti face cand vor dori sa vina in Bucuresti la intalniri, scoala, facultate, poate vor practica un sport? Va veti transforma in soferul lor?
    Din pacate in Romania nu se doreste descongestionarea oraselor...si ma opresc aici.
    • Like 2
  • Eu as întreba: doamna, ați încercat și varianta transportului in comun? Vă spun că și eu am ales acum șase ani să mă mut din mijlocul Bucureștiului pe undeva cam la 17 km. ...M-am obișnuit cu greu, nu aveam nici asfalt, dar aveam aer curat și liniște! Și o mareeee curte, cu pomi, flori, gradina de legume! Nu le poți avea pe toate in același timp dar va spun, cu microbuzul, la orice ora, mă deplasez in 25 min. până la stația de metrou! Ideea este că trebuie să ne mai dezobișnuim de volan și să încercăm și transport comun, in felul acesta se mai degrevează și traficul!
    • Like 7
  • Bine că a putut ajunge ambulanța. Nu e încă zona critică.
    Dar vine și aia, vine fără scăpare.
    Răspunsul la întrebarea dumneavoastră stă în bagajul cultural. Locul unde dorința de înavuțire domină are cooperare zero.
    Fără cooperare, forțată sau nu, nu se poate face nimic. Stai cu friptura în față și mori de foame.
    • Like 1
  • Da, m-am intristat, ce sa fac, va compatimesc.
    Dar ma compatimesc si pe mine ca trebuie sa impart oxigenul planetei cu d-astia doxati ca voi.
    • Like 2


Îți recomandăm

Nicolle Birta

- Maman, c'est du vrai chocolat? (mami, este ciocolată adevărată?). Întocmai ca în povești, băiețelul își lipise nasul roșu, înghețat de frig, de geamul vitrinei frumos decorate, cu prilejul Sărbătorilor de iarnă. - Mais bien sûr c'est du vrai chocolat, (desigur că este ciocolată adevărată), îi răspunsese mama.

Citește mai mult

Povestile Cristinei autografe

„Pe cerul albastru, într-o casă de nori mare și albă, trăiau șase norișori frați. Cinci dintre ei erau gri, iar unul era roz. Cei gri făceau mereu glume pe seama celui roz, pentru că era altfel. Nu numai că era roz, dar atunci când norișorii făceau ploaie, el nu putea să stoarcă nici măcar o picătură. Oricât de tare se străduia. Și toți norișorii râdeau de el...”

Citește mai mult

Eataly

„Am lucrat mulți ani pentru a alege mici furnizori excelenți din Sicilia, Sardinia, Calabria, din toate regiunile din Italia. Am reușit să conving furnizorii să producă mai mult, dar la același standard de calitate. Și să le scriu și spun povestea, să le creez noi ambalaje și tot programul tehnic pentru a face față birocrației. Acum avem 2.000 de furnizori, foarte, foarte mici”, spune Oscar Farinetti.

Citește mai mult
sound-bars icon