Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ce facem greșit atunci când nu reușim să captăm atenția copiilor

Băiat plictisit

 Foto: Wavebreak/ Profimedia

Un lucru interesant în relația cu copiii este că uneori, oricât de bine ți-ai ales cuvintele sau ți-ai etalat explicațiile, motivul pentru care nu te ascultă sau nu te înțeleg este legat de intensitatea energiei pe care o întruchipezi la momentul respectiv.

De pildă, dacă ai de explicat pașii unei probleme, pe care o așezi foarte atent pe tablă, logic, metodic, pe înțelesul oricărui tip de intelect, e posibil să nu trezești niciun ”aha” dacă ești apăsat, încordat, prea serios, sau, dimpotrivă, detașat, cu voce egală, monotonă. Chiar dacă, teoretic, faci tot ceea ce trebuie. 

Sau, dacă a greșit serios cu ceva și încerci să îl faci să simtă doza necesară de responsabilitate, explicându-i cu tot felul de exemple sau amintind inspirat de consecințe, e posibil să ratezi ”învățătura” dacă ești agitat, nemulțumit sau, dimpotrivă, prea pedant, prea insistent ori chiar prea blând și înțelegător.

Sau, când plâng și sunt nemulțumiți, în crize sau explozii, nu-i potolesc nici adulții prea empatici, care le preiau emoțiile, nici cei stăruitori sau vehemenți întru potolire, nici cei ademenitori, plini de promisiuni sau sh-sh-ituri. Nu-i potolesc adulții nepotoliți în interiorul propriilor ape.

De fapt, de aceea ni se pare că nu ne înțelegem ușor cu copiii. De la starea de dincolo de faptele și de cuvintele noastre; de la starea de care nu suntem mereu conștienți și pe care o lăsăm să curgă nereglementată, deși pe aceea copiii o percep mai degrabă. Deloc eficient este adultul intens, ambalat, nervos, gata de explozie. Nici cel moralist, didact, fascinat de propria voce. Dar nici adultul cu energie joasă sau neutră. ”Muzica” din spatele cuvintelor lui curge disonant, neliniștitor sau inexpresiv. Adultul este mai mult preocupat de cum să-și aleagă vorbele sau ce să facă pentru copil, pe când acesta este, de fapt, mai atent la cine este omul din fața lui, dincolo de strategiile lui concrete. 

Copiii par să aibă o frecvență anume pe care pot recepta și explicații mai grele, și lecții de viață mai incomode.

Un anumit nivel de intensitate sau de detașare sunt asociate, în mintea copiilor, cu neadunarea de sine. Adulții prea intenși - fie prin explicații apăsate, fie prin iubire pătimașă, fie prin anxietate, fie prin furie justificată sau exaltare teatrală - sunt, pentru percepția copiilor, oameni mari care nu știu să stea între propriile granițe, care se toarnă peste cel de lângă ei.

Ca să mă audă cu adevărat un copil, trebuie întâi să pară că mi-am reglat temperatura emoțională, cu termostatul intern al gândurilor mele despre mine, despre situație, despre cel din fața mea.

De aceea, uneori, cele mai eficiente lecții se dau pe canale total contraintuitive minților noastre organizate: cu o energie jucăușă, deschisă, neagitată, în răspăr, amuzată, nejudecătoare, nealarmată, aparent fără miză. Fără mare intensitate și fără povara urgentă a corectării, a optimizării copilului.

La ultima mea discuție pe această temă cu Olina Ortiz, am provocat-o să scrie o carte educativă, cu multă informație despre oameni mari ai culturii lumii, fără să dea deloc impresia că vrea să îl învețe pe copil ceva anume. Fără să îl copleșească cu intenții pedagogice.

A fost ca un pariu pe care l-a câștigat peste așteptări, pentru că a scris nu o poveste, ci 18.

Sunt bune tare pentru energia asta de educator neapăsat.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
sound-bars icon