Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ce facem greșit atunci când nu reușim să captăm atenția copiilor

Băiat plictisit

 Foto: Wavebreak/ Profimedia

Un lucru interesant în relația cu copiii este că uneori, oricât de bine ți-ai ales cuvintele sau ți-ai etalat explicațiile, motivul pentru care nu te ascultă sau nu te înțeleg este legat de intensitatea energiei pe care o întruchipezi la momentul respectiv.

De pildă, dacă ai de explicat pașii unei probleme, pe care o așezi foarte atent pe tablă, logic, metodic, pe înțelesul oricărui tip de intelect, e posibil să nu trezești niciun ”aha” dacă ești apăsat, încordat, prea serios, sau, dimpotrivă, detașat, cu voce egală, monotonă. Chiar dacă, teoretic, faci tot ceea ce trebuie. 

Sau, dacă a greșit serios cu ceva și încerci să îl faci să simtă doza necesară de responsabilitate, explicându-i cu tot felul de exemple sau amintind inspirat de consecințe, e posibil să ratezi ”învățătura” dacă ești agitat, nemulțumit sau, dimpotrivă, prea pedant, prea insistent ori chiar prea blând și înțelegător.

Sau, când plâng și sunt nemulțumiți, în crize sau explozii, nu-i potolesc nici adulții prea empatici, care le preiau emoțiile, nici cei stăruitori sau vehemenți întru potolire, nici cei ademenitori, plini de promisiuni sau sh-sh-ituri. Nu-i potolesc adulții nepotoliți în interiorul propriilor ape.

De fapt, de aceea ni se pare că nu ne înțelegem ușor cu copiii. De la starea de dincolo de faptele și de cuvintele noastre; de la starea de care nu suntem mereu conștienți și pe care o lăsăm să curgă nereglementată, deși pe aceea copiii o percep mai degrabă. Deloc eficient este adultul intens, ambalat, nervos, gata de explozie. Nici cel moralist, didact, fascinat de propria voce. Dar nici adultul cu energie joasă sau neutră. ”Muzica” din spatele cuvintelor lui curge disonant, neliniștitor sau inexpresiv. Adultul este mai mult preocupat de cum să-și aleagă vorbele sau ce să facă pentru copil, pe când acesta este, de fapt, mai atent la cine este omul din fața lui, dincolo de strategiile lui concrete. 

Copiii par să aibă o frecvență anume pe care pot recepta și explicații mai grele, și lecții de viață mai incomode.

Un anumit nivel de intensitate sau de detașare sunt asociate, în mintea copiilor, cu neadunarea de sine. Adulții prea intenși - fie prin explicații apăsate, fie prin iubire pătimașă, fie prin anxietate, fie prin furie justificată sau exaltare teatrală - sunt, pentru percepția copiilor, oameni mari care nu știu să stea între propriile granițe, care se toarnă peste cel de lângă ei.

Ca să mă audă cu adevărat un copil, trebuie întâi să pară că mi-am reglat temperatura emoțională, cu termostatul intern al gândurilor mele despre mine, despre situație, despre cel din fața mea.

De aceea, uneori, cele mai eficiente lecții se dau pe canale total contraintuitive minților noastre organizate: cu o energie jucăușă, deschisă, neagitată, în răspăr, amuzată, nejudecătoare, nealarmată, aparent fără miză. Fără mare intensitate și fără povara urgentă a corectării, a optimizării copilului.

La ultima mea discuție pe această temă cu Olina Ortiz, am provocat-o să scrie o carte educativă, cu multă informație despre oameni mari ai culturii lumii, fără să dea deloc impresia că vrea să îl învețe pe copil ceva anume. Fără să îl copleșească cu intenții pedagogice.

A fost ca un pariu pe care l-a câștigat peste așteptări, pentru că a scris nu o poveste, ci 18.

Sunt bune tare pentru energia asta de educator neapăsat.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon