Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Copiii au nevoie, de acasă, de mesajul ferm că la școală mergem ca să onorăm munca până la capăt. Dacă te aștepți ca motivația școlară să apară doar pe canalul capacității profesorilor de a fascina, ești în eroare

Sală de clasă, copii

Foto: Guliver/ Getty Images

Tare mult aș vrea să împuternicesc părinții căzuți în extrema parentajului precaut și dictat de o literatură de specialitate nenuanțată, să ia din nou frâiele încrederii în puterea lor de a conduce relația cu propriul copil. Știu că nu e ușor, că avem fricile repetării greșelilor propriilor părinți sau apăsări personale de tot felul, pentru care nimeni nu poate fi responsabilizat.

Încerc totuși aici, pe scurt, pentru situații banale și naturale de viață, la copiii între 6 și 12 ani.

1. Uneori, un reflex terapeutic de genul " te aud/te văd/te înțeleg/ îți validez emoțiile/te asigur că te iubesc oricum/ dar oare tu cum simți/hai să etichetăm emoții și să le conștientizăm" nu se potrivește pentru că este unul prea intens și sofisticat, cum ar fi, de pildă, cusutul unui nasture cu instrumente chirurgicale de finețe. Uneori, copiii au nevoie doar să audă că ceea ce fac este inacceptabil social și că tu interzici acest lucru. Capacitatea ta de a delimita instinctual terenul între ce e permis și ce nu este, fără să mai despici firul în patru, este sănătoasă când ai de pus interdicții simple unui copil despre care știm că care are mai toate nevoile împlinite și nu traume identificabile: nu lovim pe altul, nu ne punem pe noi în pericol, nu jignim, nu cumpărăm azi, nu te joci acum la calculator etc. Deci, când e vorba de reguli primare de raportare socială sau sănătate fizică, e ok să îți impui voința ca părinte, fără explicații și justificări inutile. 

2. Dacă alegi să explici copilului de ce ai formulat o interdicție sau un refuz, treci la aplicarea ei, fără să repeți explicația de multe ori, ca și cum te aștepți ca el să ia decizia pentru sine. Vrei să nu mai petreacă atât timp la ecrane? Nu îi vorbești unui copil de 6-12 ani, în fiecare zi despre cât de rău îi fac și tot aștepți ca el "să înțeleagă" și să renunțe la ele. Tu trebuie să renunți la așteptarea de a acționa el pentru el, suplinind lipsa ta de putere de a îl proteja direct și ferm de ce anume îi face rău.

3. Dacă te aștepți ca motivația școlară să apară doar pe canalul capacității profesorilor de a-l fascina și face actul didactic entertaining, ești în eroare. Copiii au nevoie, de acasă, de mesajul ferm că la școală mergem ca să onorăm munca până la capăt. Iarăși nu vorbesc de școlile disfuncționale, ci de categoria aceea de părinți și medii de educație care încă funcționează. În interiorul ei, există iluzia învățării ca o joacă, în timpul căreia copilul este un spectator al unui show ticluit bine de pedagogi. Nu. Copiii care ajung să învețe bine pe termen lung nu sunt numai isteți, bine distrați la școală și bine îngrijiți acasă; sunt și verificați, organizați și responsabilizați. Fără a cădea în retorica "fă-mă mândru de tine" sau " învață că nu degeaba investim în tine", părinții copiilor care se străduiesc mai mult la școală decât colegii lor știu să impună din start așteptări și sprijin, verificare și validare. Ei se așteaptă ca treaba să fie bine onorată în general și oriunde, iar copiii lor simt asta. Au acasă reguli, rutine sănătoase de viată și o cultură a efortului voluntar și conștient.

4. Dacă ai senzația că copilul tău cere permanent atenție, trage de tine, te stoarce de energie, te sâcâie pentru nimicuri, are mereu nevoie de tine pentru lucruri minore, atunci nu poate fi vorba decât de unul din următoarele lucruri: fie când ești cu el dai semnale mixte: ești fizic acolo, dar cu mintea în altă parte și el are mereu senzația că te vrea cu totul, nu incomplet; fie ești mereu superdisponibil, serviabil, dedicat, uitându-te complet pe tine. În ambele cazuri e vorba tot de instictul tău de a pune limite clare între prezență/absență, granițele lui/granițele personale. Fie ești duplicitar, fie prea simbiotic. Snap out of it!

5. Dacă simți nevoia să îi spui foarte des, prea des "te iubesc/mama e cu tine/ sunt aici", e posibil ca excesul declarativ să îi sune lui ca o nevoie de reconfirmare permanentă a unui lucru natural pe care el îl știe oricum. Acest exces, însoțit adesea de un ton milos sau mieros, nu transmite siguranță, ci creează nevoia de umplere mecanică a unui pahar imaginar care s-ar goli în lipsa dovezilor declarative de iubire. Ca și cum, dacă nu îi repeți, coexiunea lui cu tine se pierde. Nu se piede nimic. Ai încredere în puterea lui de a fi pe cont propriu și în instinctul lui natural de a te înțelege și a se baza pe tine și pe oameni, fără explicații, declarații și instrumente exagerate de sondare terapeutică.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Servus!

    Pedagogic.

    Cu bune,
    Purice N.
    • Like 0
  • Ei da, asa da. In sfarsit un articol care nu da impresia unui cor de bocitoare. Din bine in mai bine, tineti-o tot asa.
    • Like 5


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult