Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum era Paștele în comunism când aduceam lumina în întunericul din bloc

Lumina invierii

Foto: Inquam Photos/ Virgil Simonescu

În vremea comunismului, Paștele era o sărbătoare tolerată, nu era interzisă, dar nici nu era încurajată. Doctrina de partid spunea că sărbătorile de genul ăsta sunt retrograde, manifestări ale unei societăți decadente, tradiții primitive.

Cu toate astea noi, ca și toți ceilalți, făceam Paștele. Era și asta o dovadă a modului în care funcționa societatea, una era propaganda oficială și altă era viața oamenilor, într-un fel se vorbea în public și altfel se gândea acasă.

Deja cu mult timp înainte mama se pregătea de marea operațiune a curățeniei de Paști. Această nu era o operațiune simplă de curățenie, în mod involuntar eram implicați și noi, ceilalți membrii ai familiei. Presupunea ridicarea tuturor covoarelor, mutarea mobilelor prin casă, spălatul perdelelor, în orice caz erau lucruri de amploare. În timpul acesta vigilența mamei creștea amenințător, primeam tot felul de sarcini gospodărești, mâncăm mai puțin și de obicei pe colțul mesei. Curățenia asta începea cu cel puțin o săptămână înainte de Paști. Eu mergeam să bat covoarele la capul blocului, obicei desuet astăzi și cred că și ilegal. Pentru cozonaci mama și alte gospodine din bloc foloseau făină „trei nule” de mare calitate. La un moment dat primeam însărcinarea de a cumpăra diverse produse scrise apăsat pe o listă. Îmi luăm sacoșa de cârpă și îmi puneam acolo sticle goale de o jumătate și de un litru, că nu știam ce o să găsesc. Luam toate cozile la rând în tot cartierul. În momentul în care reușeam să apuc ceva era o mare victorie. 

Evident cozile de atunci erau ca și cum s-ar da ajutoare alimentare unor înfometați, îmi amintesc că numai să ieși de acolo era o luptă corp la corp din care rămâneai de multe ori fără nasturi la palton sau cu hainele rupte. Berea cea mai bună era Gambrinus la 1 litru, așa se spunea, eu aveam și sticle de jumătate pregătite dacă era nevoie. Miel, ouă, vin sau operațiunea MOV, în acțiunea asta erau implicate toți, familia lărgită, cunoștințe, vecini, prieteni, dușmani si chiar oameni pe care îi cunoșteai atunci pentru prima oară. Aveam și un sifon, mare chestie atunci, automat, prevăzut cu niște capsule pe care le încărcam la Sifonărie. Pregătirea cozonacilor pe scara blocului presupunea niște schimburi îmbietoare de mirosuri apetisante. Mama închidea bucătăria și făcea acolo o căldură de nesuportat, să crească cozonacii. Îi frământa cu o vecină, prilej să mai piardă o jumătate de noapte la palavre, iar dacă, Doamne ferește, cozonacii nu ieșeau după copt, era tragedie națională. „Nu mi-au ieșit cozonacii”, spus așa, pe un ton dramatic, era verdictul suprem al eșecului la mama. De obicei în perioada asta mama și tata se certau, că a intrat încălțat în casă, că nu s-a ocupat că găsească miel mai devreme, că stă prea mult la cârciumă, motive erau suficiente doar voință să ai.

Sâmbătă se lucra așa cum se lucra în toate sâmbetele, de obicei activiștii zeloși căutau să găsească și activități ideologice, muncă voluntară sau orice altceva numai să strice și duminica dacă se putea. Din cauza asta toate pregătirile dinainte, și sărbătoarea în sine, semănau foarte bine cu Paștele făcut de primii creștini aflați sub prigoana stăpânitorilor.

La biserică mergeam la Răzoare împreună cu prietenii de la bloc, un motiv de mare bucurie pentru că putea să pierdem o noapte fără să fim certați. După ce se dădea lumina o mare parte a oamenilor plecau spre apartamentele din cartierul întunecat, se făcea economie la iluminatul public. Nu pot să uit imaginea aceea a oamenilor înghesuiți în pâlcuri străbătând întunericul cu o lumânare aprinsă cu grija să nu fie stinsă de vânt. Tot cartierul era cuprins de o mișcare adâncă la care participau toți fără să-și rostească altceva decât un „Hristos a Înviat”. Bulevardul, străzile, aleile, scările de bloc, etajele și apartamentele se luminau încet, încet. Simțeam că participăm cumva la o mișcare profundă de frondă, de rezistență.

Mama aducea dimineață paște de la biserică. Noi, copiii, ne spălam cu ou roșu pe față să fim sănătoși tot anul. Apoi făceam o rugăciune fiecare în gândul lui. Tata se ruga în baie, niciodată n-am știu cum se roagă tata, dar știam că o face. Apoi urma masa de Paști cu cu drob, ouă roșii, ciorbă de miel, sarmale, stufat, friptură și cozonac. Bineînțeles că exista și celebra salată de boeuf nelipsită la orice sărbătoare. Nu exista Iepuraș, dar mama îmi cumpăra câte ceva nou, o pereche de pantaloni, o bluză sau adidași că așa se face, trebuie să te înnoiești de Paști.

Încărcătură aia spirituală s-a diminuat mult în anii ce au urmat Revoluției, nu ne mai zbăteam atât să cumpărăm câte ceva, totul a devenit public și extrem de comercial. Au fost condiții grele, nu aveam, dar nimeni nu avea, era o solidaritate sufletească unică. Eu eram copil și credeam că așa e normal să fie, nu tânjeam după alte lucruri pentru că așa era în lumea noastră. Chiar și în acele condiții ne bucuram, râdeam și făceam bancuri despre Ceaușescu și comunism. Am trăit și ne-am trăit copilăria, așa cum a fost ea, cea mai frumoasă perioadă a vieții.         

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Din păcate totul se reduce acum la burtă. Ideea e că românul le știe pe ale lui și nu e clintit de nimimeni. A spus-o și Sfântul Părinte de la Vatican, o spun și ierarhi ai bisericii noastre: Paștele nu este despre burtă. Mi se pare comic și mielul de Paște, când alimentul tradițional românesc e pasca (un fel de cozonac cu brânză dulce).
    • Like 0
  • Dacà tot vorbim de trecut, nu neaparat doar cel comunist, haideti sa va mai zic ceva care sigur va deranja pe unii. Era vorba de fapt de fructul oprit pe undeva; paradoxul esta cà comunismul i'a tranformat in credinciosi pe multi, iar liberalismul in atei sadea care se cred credinciosi. Oamenii asteptau Pastele, il pregateau si respectau mai mult ca acum adevaratele rânduieli, fie ele sacre sau profane. Timpul avea rabdare cu oamenii pentru ca de fapt oamenii isi gaseau totusi timp pentru ceea ce reprezintà cu adevàrat sàrbàtoarea aceasta de càpàtâi pentru crestini. Atunci era dificil sà gasesti, lumea se descurca cu ce avea, mai mult sau mai putin, dar bucuria, impacarea, tihna, multumirea si speranta erau mult mai mari ca acum. Acum e dificil sà alegi, lumea e obosità, gràbità sa bifeze si càsuta asta ca sa trecem mai departe, la urmatoarele minivacante si sàrbatori. Care sunt de fapt un fel de jertfe desarte pe altarul consumerismului idiot si stressului, al ambuteiajelor de la Comarnic sau cozilor de la Otopeni, al ghiortaielii si starletelor tunate de pe canalele lobotomizante, al folclorului de tip nou pomohacesc ori al neamprostiei manelistoide. Atunci lumea se ingrijea mai mult de jumatatea situata deasupra burtii, acum suntem ocupati mai mult invers. Facem un deal càldut si înselator cu Dumnezeu, crezând ca dacà am parcurs din nou tot acest ritual schizoid si repetitiv ne'am asigurat de un loc la dreapta Lui. Paste(ti) fericit(i) !
    • Like 2
    • @ KapetanMavromati
      Valentin check icon
      Cred că depinde și de sinceritatea cu care abordăm lucrurile. Consumerismul nu e sincer, e doar un clișeu de suprafață. Pe de altă parte, mulți găsesc un motiv pentru o chermeză cu prietenii. Poate că nu e rău nici așa, din moment ce e sincer. Dom'le, n-am treabă cu Paștele, dar îmi place să mă simt bine cu cei apropiați într-o zi festivă. E ok și așa.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon