Sari la continut

Protecția datelor cu caracter personal

Din 25 mai Republica.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR). Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Cum ne-au prostit profesionist: „- Numărul dvs. a ieșit câștigător, ați câștigat o trusă profesională de scule, o puteți ridica de la Hotelul Mara, miercuri la ora 14.45, după o prezentare”

Prezentare vânzări

Foto: Guliver Getty Images

Acest articol m-a făcut să vă povestesc ce mi s-a întâmplat și mie, în primăvara anului trecut:

Într-o dimineață ploioasă, sună fixul RDS și răspund din curiozitate. Cine mai sună azi pe fix?! 

O voce de domnișoară: 

- Vă rugăm să ne răspundeți la un scurt sondaj, de trei intrebări. 

Dacă-s doar trei, fie, răspund.

- Faceți cumpărături la magazinul de cartier sau supermarket?

- Ambele.

- Cu ce vă deplasați la magazin?

- Pe jos sau cu mașina.

- Folosiți internetul?

- Da.

Interesant sondajul.

Peste câteva zile, tot o dimineață ploioasă, că altfel aș fi fost în grădină, sună din nou fixul. 

- Numărul dvs. a ieșit câștigător, ați câștigat o trusă profesională de scule, o puteți ridica de la Hotelul Mara, miercuri la ora 14.45, după o prezentare.

Merg la prezentare mânat mai mult de curiozitate. Mă gândesc și la premiu, fără doar și poate.

În hol mă regăsesc pe tabelul organizatorilor, semnez și intru în sală.

Surpriză, suntem peste 20 de participanți și eu sunt cel mai tânăr!? Nu poate fi întâmplare. Se pare că prin metoda de căutare a publicului țintă, dimineața, pe fix, ăsta e rezultatul, pensionari mai ușor de convins.

Aflu că au confirmat participarea peste 50 de persoane, dar au venit doar 23.

Începe prezentarea, echipă de 4 persoane, unul foarte tânăr, unul peste 40 care e starul și încă doi asistenți sub 40. 

- Vă rugăm să puneți telefoanele pe silențios! Asistenții umblă prin sală să-i ajute pe cei ce nu se descurcă.

Starul prezintă, ceilalți trei umblă prin sală precum supraveghetorii la examen, vă rog să fiți atenți, vă rugăm să nu vorbiți.

Subiectul prezentării, sănătatea:

- Să ridice mâna cine crede că e importantă sănătatea!… 

Cam la nivelul ăsta era expunerea. 

În față, pe masă trei movile acoperite cu pânză. Mă gândeam la o vânzare de ceva vitamine, suplimente. Și un plic mare pe care scrie „Surpriza Baia Mare”.

Sunt mirat că nu se afișează niciun logo, niciun nume de firmă, nimic. La întrebarea „Ce firmă sunteți?” ni se spune că e o firmă elvețiană. Păi dacă e elvețiană, e clar că e treabă serioasă.

Și se descoperă prima movilă, un set de 16 vase de inox, Silver Royal. Se fac comparații cu Zepter, astea sunt mai multe, mai bune, tehnologie mai nouă, oțel Solingen. Prețuri: Zepter 12.500 lei pentru 12 vase, iar astea 16 cu doar 8.000 lei. 

Se frige, se fierbe mult mai sănătos în ele, că ce e mai important decât sănătatea? Pe ascuns, să nu mă vadă asistenții vigilenți, caut pe Amazon vasele, sunt la 80 de lire, adică vreo 400 de lei.

Movila a doua, plită cu inducție, e comparată cu una de la Bosch care costă 4.000 lei, asta e doar 3.000 de lei. Noi am luat de la Lidl cu 80 de lei.

Produsul trei, un fel de pernă care masează, are infraroșu și alte nemaipomenite calități vindecătoare. Prețul: doar 6.700 lei. Se fac și demonstrații, mă bag și eu la un masaj, e mecanic, interesant. Nu simt infraroșul, întreb dacă e pornit, da, este.

Și se ajunge la plicul „Surpriza”, ni se spune că nu se poate deschide decât la peste 50 de participanți. Dar… s-a sunat la firmă și, cu greu, după multe insistențe, se acceptă deschiderea. Un asistent îi spune prezentatorului că i s-a confirmat pe email acordul firmei. Sigur?… să nu fie probleme. Cineva din sală zice că e păcăleală, prezentatorul și asistenții se supără tare și-l scot pe recalcitrant la o cafea. Omul iese cu greu și-și lasă scurta pe scaun.

- Luați-o.

- Nu, că mă întorc.

- Totuși, luați-o.

O ia și nu l-am mai văzut. Totul e sub control.

Se deschide plicul „Surpriza”, în el trei alte plicuri cu premii.

Ni se dau cartonașe cu numere, eu am 724140.

Plicul 1, 1000 lei reducere la cumpărături.

Se trage la sorți, nefiind 50 rămân cartonașe nedistribuite, numărul din plic nu-l are nimeni, premiul nu se câștigă.

Plicul 2, 2000 de lei reducere. Ca să ne ajute, se stabilește că se câștigă acum cu doar prima cifră, cifra câștigătoare este 3, sar norocoșii în sus de bucurie. Fiind mulți se va stabili ulterior ce va fi cu ei.

Și plicul 3, 3000 de lei reducere la aparatul de masaj, plus gratis plita și gratis vasele. Cu doar 3700 de lei, toate trei produsele. Urale. Tot prima cifră e câștigătoare. Dar, atenție mare, doar primii trei care anunță sunt norocoșii. Trebuie să anunțe prin atingerea unuia dintre cei trei din echipă. Aceștia iau poziții caraghioase, cu mâinile întinse orizontal să poată fi atinși de câștigători. Agitație, suspans și, în fine, cifra câștigătoare este 7. Sar să atingă echipa mai mult de jumătate din sală. Eu stau la locul meu ca și cum nu aș fi câștigat. Nu aveam de gând să cumpăr nimic, așteptam premiul.

Se acceptă toți câștigătorii, nu doar trei. Se aglomerează lumea să facă contractele, la așa ofertă, toate trei produsele la doar 3700 de lei! Nu se verifică defel dacă se înghesuie doar câștigătorii.

Stau și aștept premiul. Poate că păream trist că nu am câștigat, că vine lângă mine o pensionară și-mi șoptește că poate să mă ajute, să schimbăm cartonașele, îmi dă ea unul cu 7, câștigător. Îl arăt pe al meu, tot câștigător, râde și zice că asta a fost cea mai bună poantă de azi.

Se liniștește lumea după ce s-au semnat contractele, au trecut mai bine de două ore de la începutul prezentării și ni se mai prezintă niște produse. Răbdarea mea e la limită, dar mă controlez, nu aș vrea să fiu dus la cafea și să ratez premiul după ce am stat atât.

Tălpici cu gel care au încorporați și magneți care reglează bătăile inimii, chiar așa. În Germania se vând cu 100 de euro, aici cu doar 100 de lei. Scoate lumea banii și cumpără.

Cremă la cutie de 500 ml, mentă, eucalipt, vindecă orice, doar 49 de lei. Cumpără lumea.

În sfârșit e gata după trei ore.

Premiul, trusa profesională de scule, este un set de biți, 25 de bucăți plus sistemul de prindere în mașina de găurit. Estimez valoarea la 30 de lei. Plus masajul. Cam scump dacă socotesc timpul pierdut.

Nu am mai văzut acest tip de afacere, de tipul cum să prostim lumea în mod profesionist. Se prezintă produse cu niște prețuri astronomice și apoi lumea sare la reduceri și la un câștig prin tragere la sorți, care e de fapt falsă.

Dacă se spunea de la început prețul de 3700 de lei pentru toate produsele, cred că nu cumpăra nimeni.

Cum reacționează familia pensionarului păcălit să plătească rate multe luni, pentru niște produse nenecesare și mult supraevaluate?

Cum se naște o astfel de afacere, există cursuri de pregătire, numite „formare manipulatori”? Cine inventează scenariul? Cum se recrutează personalul? Produse se gasesc, nu e o problemă, prin metoda asta se poate vinde chiar orice.

Experiența a fost interesantă, dar la altă prezentare de acest fel nu mă mai duc, asta e clar. Am mai fost sunat pentru  prezentări similare, nu am mai fost.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dorin check icon
    Firmele astea vin in Romănia pentru că știu că avem un Nr foarte mare de amatori de Mocangeli și Chilipiruri.La urma urmei nu te obligă nimeni să le cumperi produsele și nu-ți bagă nimeni mâna în buzunar,e propria ta decizie.
    • Like 2
  • Din pacate parintii nostri nu mai citesc astfel de articole; cred ca unica solutie ar fi ca cineva (acela, unicul) din ermeticul lor grup de pensionari sa citeasca, sa inteleaga (sau sa i se explice) si apoi sa imprastie noile cunoastinte.
    Sub impulsul determinat de o astfel de prezentare, o persoana apropiata mie a alergat intr-un suflet la cel mai apropiat bancomat (pe care oricum nu stia sa-l foloseasca), l-a abordat pe un necunoscut rugandu-l sa-i scoata cei 4000 ron de pe card, dandu-i si cardul si PIN-ul. Cred ca numai norocul l-a salvat de furtul cardului si, odata cu el, de pierderea economiilor.
    • Like 0
  • Prost nu e cel care cere ci cel care da!
    • Like 2
  • AlexisZ check icon
    Aceste firme sunt in cea mai mare parte perfect legale. Se folosesc in mod foarte abil de diverse falii sau lacune in legislatia tarilor pe teritoriul carora isi desfasoara activitatea. In schimb, ele functioneaza pe bazea legislatiei din tara unde firmele au fost inregistrate. Foarte multe sunt societati tip "cutie postala", inregistrate in Luxemburg, Monaco, Insulele Anglo-Normande sau alte paradisuri fiscale. Sunt constituite in plus si dupa modelul papusilor Matrioska : firma x, care e detinuta de y, care aceasta la randul ei face parte din z, samd. Dupa ce au facut ravagii zeci de ani prin vest (cu precadere in Franta, Belgia, Elvetia, Germania , Austria), in special in randurile pensionarilor si ale consumatorilor sa zicem mai putin avizati, au debarcat in est cu arme si bagaje, pentru ca acolo legislatia a strans latul, pe cand aici e un teren virgin, plin de gravide fraiere insarcinate...dupa cum bine spunea Ovidiu :-)
    • Like 2
    • @ AlexisZ
      Păpușile Matrioșka...
      • Like 0
    • @ Vladimir Marton
      AlexisZ check icon
      Corect...Spasiba bolsoi !
      • Like 1
  • Delia MC Delia MC check icon
    Foarte util, mai ales că escrocii nu se liniștesc. Si cum or s-o facă, atâta timp cât, cum hâtru spunea cineva mai jos, "mama fraierilor e mereu gravidă"?
    Afacerea asta nu-i nicidecum nouă, se practică afară de mulți ani. Dar acolo nu prea le mai merge, aproape orice pensionar are calculator, iar doamnele de 80 de ani au tableta în poșetă, de smartphone nu vorbim...Așa că au deplasat afacerile spre teritorii unde laitmotivul vârstnicilor este " nu știu, nu pot, de fapt nici nu vreau ", calculatorul e prea complicat, ce-mi trebuie mie internet, fiind astfel numai buni de jumulit.
    Sunt firme "serioase" în sensul că funcționează legal, bazându-se numai pe persuasiune, umflarea prețurilor, dar in primul rând pe lipsa de informare.
    Concluzia? Informare. Dacă puteți, spuneți-le părinților dornici de participare la astfel de evenimente, cam ce-i așteaptă. Furnizați-le exemple, exact de felul celor din articol. Chiar dacă nu sunt încă invitați, arătați-le preventiv astfel de exemple. Si îndemnați-i să dea mai departe!
    • Like 1
  • Cu multa parere de rau trebuie sa spun ca mama fraierilor este in permanenta gravida.
    • Like 3
  • Aud mereu de cazuri din astea. Sunt legale ? Sau mai bine zis se poate face ceva ca sa fie sanctionate genul asta de corporatii cladite pe escrocherie ?
    Da, o solutie ar fi o campanie televizata prin care sa li se explice oamenilor schema, dar ar ramane basma curata escrocii si mi-e teama ca la noi ajung ministrii.
    • Like 0
    • @ Calin Ungureanu
      Delia MC Delia MC check icon
      Televiziunile exact fac reclamă pentru astfel de produse! Medicamente care vindecă miraculos artrita, artroza, etc, unguente-minune (căutând în net am găsit un similar de 10 ori mai ieftin! ) aparat de alungat șoareci și gândaci, etc. Nu se vor implica. N-am auzit nici măcar o informare despre mijloacele "clasice" de păcălire, metoda instalatorul, accidentul, revizia la centrală, etc.
      • Like 1
  • Sistemul este reactualizat. Marcheting-ul cel mai rafinat se numește : Cuiul lui Pepelea... Se zice ca Pepelea avea un frate, căsătorit cu copii, și la un moment dat, după ce și-au îngropat părinții cum se cuvine, fratele lui ii spune lui Pepelea. - Tu ești singur, holtei... Nu îmi dai mie partea din casa bătrânilor ca eu am familie și copii și îmi este de trebuință. Pepelea se gândi și apoi spuse:Bine, ți-o dau, dar numai ceva Nu! Ce? , a întrebat fratele. - Îți aduci aminte de Cuiul ala din grinda unde îmi puneam ghiozdanul când veneam de la școală! Ăla nu ți-l dau. Zis și făcut. După vreo câteva luni, într-o noapte pe la 12.00,Pepelea întra în dormitorul fratelui întrerupând...o idila casnica. Ce faci la ora asta, la mine în casa?! Nimic, am venit sa pun și eu rănită pe Cuiul meu! Cu atenție un exemplu :aparate de bărbierit supersofisticate :pret rezonabil. Rezerve pentru aparat? Nu scumpe... Foarte scumpe! Clientul, odată este fideliza cu Cuiul lui Pepelea și apoi este măgulit cu sigla prin mass-media. Rezultatul! Un bărbierit simplu, clasic și firesc 3-6 ron, rezultat +15 20 ron. Afacere bună, considerând ca un consumator rămâne fidel, Cuiului''
    • Like 1
  • V-a inspirat cumva, un mai vechi articol al meu ? :-) L-am scris in 2017. Si sigur despre el este vorba. Acum am observat ca se poate deschide la inceputul articolului dumneavoastra.
    • Like 0
  • Ada check icon
    Da, consider ca este o smecherie pe banii oamenilor.
    Acestia cu afacerea lor merg peste tot in Romania
    Si eu stiu cazuri de oameni care erau sa fie inselati exact cu acest tip de afacere.
    Si pana cand familia nu a amenintat cu politia si protectia comsumatorului nu s-au linistit.
    De fapt de ce nu se autosesizeaza organele statului ? Stim bine de ce.
    • Like 0


Îți recomandăm

Bursa BT Roberto Marzanati la Executive MBA University of Hull

Competiția la Executive MBA University of Hull din Cluj-Napoca, program acreditat internațional, este deschisă celor care doresc să facă un pas înainte în dezvoltarea profesională şi personală, indiferent de domeniul în care lucrează, public sau privat. Candidații trebuie să aibă cel puțin 3 ani experiență în management după terminarea studiilor şi să cunoască limba engleză la nivel avansat.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Allkimik

În urmă cu 12 ani, a plecat în India, în vacanță, cu un aparat digital scump și un altul ieftin, pe film, cu care a făcut poze mai mult seara, fără să aibă nicio așteptare de la ele. Când le-a developat la un atelier, a rămas surprins de profunzimea imaginilor și, ținând în mână diapozitivele, a avut revelația prezenței fizice a fotografiei.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Chef Alex Dumitru

Bună parte dintre ingredientele proaspete pe care le utilizează în rețetele sale de adevărat făuritor de gust, chef Alex Dumitru le cumpără, de două-trei ori pe săptămână, din Piețele Obor, Domenii și Matache. Merge doar la producători testați, care au întotdeauna grijă să îi ofere materii prime de calitate. Totul trebuie să fie proaspăt, de sezon.

Citește mai mult