Foto: Getty Images
Dacă luăm la întâmplare 10 adulți și îi întrebăm ce ar vrea să facă într-o lungă vacanță, probabil că mulți ar răspunde că vor să doarmă, să se uite la seriale, să nu facă nimic. Oboseala cruntă acumulată în ani de muncă asiduă ucide curiozitatea multora, setea de cunoaștere, dorința de explorare. Din fericire, nu e și cazul copiilor. Întrebați-i! În vacanță, ei vor să se joace, în primul rând, să experimenteze - „ce se întâmplă dacă…?”, să încerce activități noi și să își testeze abilitățile și limitele, să se distreze. Unii vor să inventeze, să meșterească, alții vor să creeze un nou univers, fie scriind sau poate pictând. Pentru toate acestea însă, este nevoie de supravegherea și poate chiar și de îndrumarea unui adult.
Ca doctorand în Științele Educației și fondatoarea unei școli pentru copii cu abilități înalte, dar și ca mamă - pur și simplu, mi-este foarte clar că timpul liber al copiilor ar trebui să fie o investiție în dezvoltarea abilităților lor. Realitatea este că noi, adulții, mergem la serviciu în continuare, în timp ce ei au o vacanță de 3 luni, iar copiii noștri ajung să stea mai ales în fața unui ecran, așteptând doar să treacă timpul. De la 2 la 14 ani, se adună ca timp de vară 36 de luni, adică 3 ani, în care copilul ar putea să exploreze, să învețe, să deprindă obiceiuri sănătoase despre cunoaștere: să pună întrebări, să caute răspunsuri, să se exprime.
Pentru mulți părinți, conceptul de tabără urbană este încă unul străin, deși este probabil cea mai bună soluție pentru petrecerea timpului liber al copiilor. Există after-school-uri care oferă servicii pe timp de vară, dar conceptul multora este atât de apropiat de cel din timpul anului școlar, bazat pe supravegherea copiilor în timp ce își fac temele, încât ele nu sunt nici cele mai utile, nici preferatele copiilor.
Cum sună comunicarea exclusiv în limba engleză pe teme precum „Creative Science”,
„Animals Curiosities” sau „Let’s talk .... Magic”? Sunt doar câteva dintre temele săptămânale pe care le dezvoltăm în taberele urbane organizate de școala noastră. Pe lângă acestea, există vizite la muzee, excursii și drumeții, dar și dezvoltarea personală prin teatru, pentru cei mai mari. Sigur, distracția este importantă, este limba vorbită de toți copiii, dar ei au nevoie și de alte lucruri: să se cunoască, să fie înțeleși și acceptați.
Unul dintre obiectivele noastre principale este autocunoașterea. Așadar, activitățile indoor și outdoor urmăresc dezvoltarea inteligenţelor multiple: naturalistă, kinestezică, spaţială, socială, lingvistică, logică, emoţională. De asemenea, copiii sunt încurajați să se prezinte, să vorbească despre ce îi pasionează, dar și să se conecteze cu cei din jur, lucrând în echipă sau făcând „schimb de hobby-uri”, de exemplu.
Un alt obiectiv al unei tabere urbane este descoperirea calităţilor personale și dezvoltarea abilităţilor proprii. Aventura care durează de luni până vineri trebuie să le ascută simțurile, să le dezvolte potențialul personal folosind la maxim abilităţile personale şi descoperind abilităţi noi sau mai puţin antrenate.
Ca fondatoare a școlii pentru copii cu abilități înalte, am văzut evoluții care m-au marcat. Aceste tabere urbane pot fi începutul unei dezvoltări incredibile pentru copii care până atunci nu au găsit locul și oamenii lângă care să se simtă liberi să se exprime, să fie respectați și înțeleși întru totul. Putem spune, fără a fi cinici, că nu toți copiii se plictisesc ușor și nu toți copiii doresc permanent să evolueze. Dar cred că le suntem datori, ca părinți și educatori, să le oferim tuturor, și mai ales celor cu abilități înalte, ocazii de a se dezvolta.
Nu rar am auzit elogii despre copilăria „cu cheia de gât”, aventuri în spatele blocului în care protagoniștii erau alergați de câini fără stăpân, trăgeau cornete prin țevi, uneori cu scopul de a nimeri un animal, și săreau garduri doar ca să afle dacă o să fie prinși. Vara era Vestul Sălbatic prin care treceai cum puteai. Din păcate, acele vremuri, de care uneori ne amintim cu nostalgie, ascund și povești dureroase despre bullying și agresiuni verbale sau fizice. Copiii noștri au nevoie de protecție și de timp de calitate ca să ajungă cea mai bună versiune a lor.
Mesajul meu despre educație de calitate și atenție acordată fiecărui copil în parte, unic și special în felul său, sper să ajungă la cei care înțeleg nevoia celor mici de un mediu propice în care să se dezvolte și să se descopere la cel mai mare potențial al lor.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.