Singura veste bună de săptămâna trecută după testul ratat cu amenajarea benzii pentru mijloacele de transport în comun din Nordul Capitalei este că administrația nu renunță la idee. „Nu se pune în niciun caz problema să renunțăm la culoarele unice. Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, un document strategic de planificare a transportului în regiunea București-Ilfov, realizat sub coordonarea BERD, precizează clar că una dintre măsurile care duc la creșterea mobilității este realizarea acestor benzi destinate transportului public. Vom acționa să facem această măsură cât mai eficientă”, spune Gabriela Firea.
În ultimele aproape 3 decenii, s-a împământenit ideea că oricare cetățean proprietar de autoturism - indiferent de model, mărime, grad de poluare sau zgomotul pe care-l produce -, are dreptul subsecvent la parcare dată de primărie, din bani publici. Și pentru că primăria nu i-a dat, are, în consecință, dreptul din naștere de a lăsa mașina oriunde - pe trotuare, spații verzi, trecerea de pietoni, la intrarea în scara de bloc, pe locurile destinate persoanelor cu dizabilități.
Săptămâna trecută mi-am așteptat un prieten din Copenhaga la Aeroportul Otopeni. În drumul spre hotel, făcea o observație simplă, cu semn de întrebare la final, pe care numai cineva care nu e obișnuit cu răul din Capitală o poate spune natural. Ciudate obiceiuri aveți voi, românii. Mă uit de 10 minute pe geam, 8 mașini din 10 au o singură persoană, iar aceea este șoferul. Voi nu încurajați sistemul car-sharing?
Mi-a explicat apoi că în orașele Europei crește de ani buni ideea mersului cu mașina la muncă împreună cu colegii. Un părinte lasă la școală și colegii vecinului. O familie își face cumpărăturile la hipermarket împreună cu prietenii, în aceeași mașină.
Faceți acest exercițiu, propus de amicul meu din Copenhaga. Stați la un semafor într-o intersecție aglomerată și numărați-i pe cei care au în autoturism încă o persoană în mijlocul zilei. Rezultatul- cel puțin în cazul meu, nu are valoare de statistică, dar este grăitor. Din 98 de mașini monitorizate (în calitate de pieton, intersecția Piața Iancului, în jurul orei 14), 87 aveau doar șofer. Există momente în zi când te întrebi cine mai muncește în București, dacă toți aceștia care se află permanent în trafic pot să-și facă meseria din mașină, cu telefonul, sau dacă sutele de mii de autoturisme aflate simultan în mers sunt ocupate de agenți de vânzări care se văd cu clienți.
Condusul în Capitală devine o chestiune care ține de patologic. Mulți parchează oriunde, consideră că sfânta avarie îi face invizibili, sau cred că marele câștig este acela de a parca pe treptele instituției în care au treabă. Alții au descoperit WAZE, iar asta le dă dreptul să considere că aleile, străduțele, trotuarele- toate se transformă în bulevarde și se conduc ca atare.
„Nu ştiu câtă lume înţelege magnitudinea schimbării adusă de mediul digital. De exemplu, această aplicaţie (n.r. WAZE) strânge date din trafic, de la utilizatori, foloseşte anumiţi algoritmi si oferă un traseu optimizat. Magnitudinea schimbării adusă de această aplicaţie s-ar vedea dacă nu ar mai fi folosită, cred că gradul de congestie al traficului din Bucureşti ar creşte cu 10-20%”- spunea Ministrul Comunicatiilor, Augustin Jianu, la evenimentul We Love Digital organizat de profit.ro și citat de Digi24.ro.
E și cealaltă față a monedei, despre care ministrul Jianu nu a vorbit. Ce a mai adus WAZE? Mașini de toate mărimile pe străduțele dintre blocuri, împreună cu modul mizerabil în care se conduce în București- înjurături, nervi, claxoane, poluare, circulație bară la bară. Iar acestea toate arată că foarte mulți șoferi ies pe străzi cu mașinile fără să admită că accesul pe o stradă lăturalnică ar putea fi mai curând o concesie din partea locuitorilor zonei, care nu ies să protesteze și să ceară bariere. Uzează de un drept nescris de a fi agresivi, de a circula cu o viteză inacceptabil de mare printre blocuri.
Proprietatea asupra unui bun- fie că e vehicul, teren sau apartament- este de necontestat, e constituțional, e la libera alegere. Dreptul de a avea parcare de la primărie în cazul vehiculelor- într-un oraș care a fost proiectat cu bulevarde mici și înguste înainte de Al Doilea Război Mondial și pe timpul comuniștilor- e aberant. Dacă și-ar lua tractor cu remorcă sau treierătoare de grâu, acești cetățeni ar avea pretenția ca Primăria Generală sau primăria de sector să să le dea loc în care să le lase peste noapte și în mijlocul zilei?
Ce te faci atunci când soțul are autoturismul său, soția pe al ei, iar copilul student prima lui mașină? Poate fi obligată administrația să ofere 3 locuri pentru o familie din 3 membri care stau în același apartament? Pe de altă parte, corupția, amatorismul ultimelor 27 de ani au permis ca în București și orașele mari să se ridice clădiri de birouri fără parcări. Iar pentru asta ar trebui să răspundă penal cei care au aprobat și recepționat lucrările.
Cei care vântură dreptul de a ajunge repede la orice instituție din centrul orașului pot fi combătuți cu argumentul că nimeni nu le limitează acest drept. O pot face cu taxiul, mijloacele de transport (așa cum sunt ele până vor fi înlocuite de primărie), pe jos sau cu bicicleta (dacă se vor construi piste). Nu se restrânge niciunui cetățean dreptul de a ajunge într-un anume loc (spital/ școală/ administrația financiară). Unde scrie că trebuie să circulăm prin centrul orașului la volanul autoturismului propriu, mai ales dacă suntem câteva sute de mii care ne găsim zilnic treabă?
Această fotografie este făcută în București, în zona Alba Iulia, Unirii. Pe trotuar, câteva mașini de mari dimensiuni ale căror șoferi încalcă cel puțin 2 reguli de parcare și câteva ale bunului simț. O persoană cu dizabilități sau o mamă cu un copil la plimbare în cărucior ar încăpea cu greu printre ele. La nici 2 minute de mers pe jos la pas, o parcare administrată de Consiliul General al Municipului București, care e mai mereu pe jumătate goală.
Costă 1,3 lei ora. Dacă primăria ar face parcări cu plată, șoferii ar fi dispuși să le utilizeze? Una din soluțiile anunțate de administrație este aceea de a încheia acorduri cu centrele comerciale pentru a folosi parcările noaptea și în zilele de sărbătoare pe post de parcări publice. Îi vedeți pe cei care pretind că au dreptul de a-și lăsa mașinile pe trotuare parcând în hipermarket și parcurgând 5 minute pe jos ca să stea la un local?
Problematica numărului excesiv de mașini care sufocă Bucureștiul este atât de gravă și cu consecințe nebănuite asupra nivelului de trai al tuturor cetățenilor, încât trebuie atacată frontal, cu măsuri dure- interdicții de acces cu autoturismul în inelele centrale, amendarea tuturor șoferilor care încalcă regulile sau claxonează și ridicarea fără milă a mașinilor care parchează la întâmplare, privându-i pe ceilalți locuitori de dreptul de a merge pe jos. Cu cât măsurile vor fi luate mai repede și mai hotărât, cu atât cresc șansele ca orașul să poată rezista asaltului. Șoferii agresivi care vor comenta, probabil, inclusiv aici, pe tonul cu care conduc trebuie să înțeleagă că împart orașul cu ceilalți cetățeni- pietoni, bunici cu nepoții ieșiți la plimbare, elevi care merg la școală, persoane cu dizabilități care au și ele dreptul de a se mișca dintr-un loc în altul. Despre efectele poluării cu noxe și poluării fonice am mai vorbit, iar numărul crescând de copii cu boli respiratorii este unul din ele. Marea provocare a autorităților- fie că vorbim de ministerul transporturilor, fie că vorbim de Primăria Generală București- este să facă din sistemul public de transport (metrou, autobuze, troleibuze și tramvaie) și pistele de biciclete opțiuni de deplasare atât de bune, încât să fie folosite și de executivii de top din marile companii care azi vin cu mașina la muncă.
Cifre oficiale furnizate HotNews.ro de Prefectura București și Prefectura Ilfov arătau în mai 2017 că în ultimii cinci ani numărul autoturismelor a crescut de la 1.224.816 la 1.382.122. În Ilfov, la finalul anului 2011, erau înmatriculate 93.009 mașini, iar la începutul lunii octombrie 2016 - 144.820.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
In alta ordine de idei, in sectorul 2, fostul primar promisese, cu mai multi ani in urma, intr-o publicație a primăriei intitulata Foișorul de foc, amenajarea unor parcări supraterane in zona Iancului, însoțind textul cu imagini despre cum vor arata. Nu am mai auzit nimic despre acest proiect, poate si pentru ca primarii nu organizează reuniuni publice in care sa dialogheze (in mod real) cu cetățenii, asa cum am văzut ca exista obiceiul in alte tari.
Domnule Alex Livadaru, cînd ai hotărît să trăiești în București, ai evaluat anumite posibilități, de muncă, un anumit venit net, care să acopere o rată,o chirie pentru un apartament,întreținerea unde inclusiv apa se plătește, și nu se ia din pîrîul de lîngă casă, unde fructele doar se cumpără și nu se culeg din pomul din fața casei, și unde spațiul nu este larg.
Drumul spre satul natal nu vă este închis, vă puteți întoarce, puteți călători singur, cu familia, poate luați un necunoscut și stați cu grijă dacă portmoneul nu este cumva în pericol să dispară, sau poate să plătiți despăgubiri dacă produceți un accident în care ar fi rănit vecinul cu care shăruiați călătoria, că s-au mai văzut și din astea.
Că bucureștenii sunt cam necivilizați, ce vreți, angajații feluritelor instituții publice cu atribuții de control doar mimează că lucrează de cam 30 de ani, și de aceea a apărut obișnuința de a opri autoturismul cu care ne deplasăm, exact la intrarea instituției unde aveam treabă, că este sau nu loc liber nu prea contează, la fel cînd mergem a cîrciumă, sau o luăm pe mîndră de acasă...
Ați ales să trăiți în București! Și aici se trăiește clipa, oportunitatea, de care se află de multe ori tîrziu...Și atunci, totul e cum ați scris, uităm că trăind într-o țară care se declară creștină creștină și civilizată, nu ne mai pasă de regula a II-a a creștinismului,,Iubește-ți Aproapele", că uităm de regulă...Nu vă luați după mine, eu sunt ateu, dar așa le văd și le înțeleg eu, despre alții...
Parchez oricat de departe este nevoie pentru a nu incurca si, chiar daca trebuie sa opresc 30 de secunde pentru a lasa pe cineva tot timpul caut un loc unde incurc cel mai putin si neaparat dupa intersectia de pietoni, daca exista una.
Conduc marea majoritate a timpului singur in masina, incerc pe cat posibil sa ajut persoanele din jurul meu cu un drum cu masina chiar daca trebuie sa ocolesc un pic.
Dar propun sa analizam dintr-un alt unghi problema:
1. Poluarea tratata superficial
A avut cineva curiozitatea sa verifice cat polueaza un diesel vs o benzina. Imi place cum toata lumea se uita la Euro. Stie cineva care polueaza mai putin dintre o benzina euro 3 si un diesel euro 6. Mergand un pic mai departe, cati stiu cel putin 1 prieten/coleg care are filtrul de particule scos de pe un diesel, deh, ne place la pompa dar la piese ne descurcam ?
2. Dreptul la parcare, parcarea inchiriata si cea la liber
Nu am cerut nimic gratis de la nimeni, preturile platite pentru parcarile de bloc imi par aberant (de mici) si este un exemplu simplu de incompetenta ale organelor statului (refuza sa valorifice la maxim locurile de parcare prin reglarea pretului din intalnirea cererii cu oferta). Procedura de inchiriere este un dezastru, felul in care procedeaza politia cand ajunge este un dezastru si dimensiunile lor se incadreaza in aceeasi categorie... un dezastru. Discriminearea facuta de catre organele legii intre cei cu numere straine si cei cu masinile inmatriculate aici sunt de asemenea interesante. Pentru ca daca esti destul de prost ca sa platesti dari la stat poti platii si amenzi. Restul nici nu le primesc ...
Despre parcarile la liber, jumatate nu sunt semnalizate ca atare ...
Platesc oricand 3 ron pe ora pentru un loc de parcare pe care primesc bon si intre 100-300 de ron/lunar pentru un loc de parcare cu diferite facilitati in proximitatea cutiei de chibrit in care locuiesc dar, se pare ca primaria/statul rar vrea banii mei (pentru parcare). De asemenea poate ca sunt constant refuzate ofertele firmelor de a construi parcari supraetajate metalice. Dar heeeei, nu este Primaria de vina pentru ca nu ai loc de parcare in Bucuresti.
3. Vestea buna, vestea buna este ca ... nu se renunta la culoarele unice, vestea rea este ca restul masurilor sunt lasate pentru mai incolo
Haideti sa vedem ce mai apare prin acest PMUD (Planul de Mobilitate Urbană Durabilă) atat de solicitat ca si justificare:
- jumatate din buget este pentru extinderea si modernizarea metroului
Amuzant pentru ca eu credeam ca nu se mai face nimic in acest sens. Ma impacasem cu ideea ca metroul este prea complex pentru noi si nu se mai face.
- managementul traficului
Aoleo, adica s-ar putea discuta despre un sistem mai mult sau mai putin destept pentru sincronizarea semafoarelor.
Nu prea mai fac eu pe pietonul dar, nu m-ar dernja nici daca toate treceri de pietoni ar fi iluminate suplimentar, sau cu buton declansat de pietoni.
- infrastructura de biciclete
Da, da poate revin multi bucuresteni la acest mijloc de transport.
Din punctul meu de vedere, daca s-ar rezolva metroul, managementul traficului si poate s-ar face cativa soferi biciclisti poate ar fi mult mai usor de inghitit banda unica. Face sens...
Ca si incheiere, consider ca dupa ce ai paralizat traficul o zi, demisia si o scurta declaratie cu "Imi pare rau!" poate ii obliga pe babuinii agresivi parcati pe treceri de pietoni sa isi reconsidere atitudinea. Babuinii vor fi babuini pentru ca sunt tolerati asa si o duc bine.
Cauzele sunt, fără îndoială, multiple, mergînd de la indiferența autorităților locale față de fenomenul creșterii, în progresie geometrica, a numărului de autoturisme, a gradului în care fiecare din acestea poluează, pînă la nesimțirea (de multe ori crasă) a celor care le conduc.
Tote acestea ar merita o discuție aprofundată, pentrucă fenomenul a devenit de-a dreptul exploziv, amplificându-se pe zi ce trece. Dacă nu se găsesc (și încă iute) soluții viabile, riscăm să ne transformăm într-o țară blocată, la propriu.
Nu incerc sa fiu sarcastic, pur si simplu nu mai sunt politisti pe strada! Daca ii dam la o parte pe cei care mai stau din cand in cand "cu radarul"... Mai ramane ceva?!
Altfel, da, domnul Livadaru, in optimismul sau, are dreptate.
Si inca ceva - ati observat cum semnul acela de atentionare cu un cerc mare negru in mijloc pare sa indice politistilor zonele/intersectiile de care sa stea departe?