Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Toți acești oameni sunt vinovați de moartea Ginei Basoc. E vremea pentru demisii, nu pentru explicații

Accidentul feroviar de la Galați

Foto: Inquam Photos/ Ovidiu Iordachi

Încă un accident grav pe calea ferată la Galați, o salariată a CFR Călători a murit, lucrurile sunt scăpate de sub control. Nimeni nu ar trebui să-și piardă viața pentru că s-a prezentat la serviciu, e vremea pentru demisii, nu pentru explicații și soluții. Eu am obosit de câtă vreme atrag atenția asupra faptului că trebuie să ne așteptăm la o catastrofă feroviară, că vor fi morți și pe nimeni nu interesează. Viața unui om e mai importantă decât orice pe lumea asta, familia îndurerată nu are nevoie de explicații, de verificări sau de soluții. Pentru Gina Basoc e prea târziu. Citesc stupefiat comunicatul ministerului. „Vom lua măsuri să verificăm… să nu se mai întâmple.” Pe cine din familia doamnei Basoc mai interesează lucrurile astea? Ăsta e un mesaj pentru familie sau pentru public? Sindicatele sunt și mai cinice: „Încă un ceferist de nădejde, un OM valoros și un bun coleg moare la datorie!”. Cine le-a spus ceferiștilor că atunci când se angajează vor lucra într-o companie în care se moare ca la război? Oare nu era de datoria sindicatelor să se asigure că asemenea tragedii nu se vor întâmpla?

A devenit o obișnuință să asistăm la accidente grave pe calea ferată. Mi se pare că autoritățile și-au pregătit deja comunicatele de condoleanțe în care doar completează numele victimelor. De fiecare dată e de vină acarul Păun, șefii, managerii, barosanii, stau lipiți de scaune, ei nu simt niciun fel de responsabilitate. Sunt atât de detașați încât nici nu realizează gravitatea fenomenului, ei vorbesc despre instrucții de serviciu, de regulamente. În primul rând că aici e vorba de Codul Penal în care e o secțiune separată special pentru infracțiuni la adresa siguranței circulației pe calea ferată. Dar mai important decât atât, pentru buna desfășurare a activității unei societăți răspunde directorul acesteia, indiferent de ce se întâmplă. Iar în plan mai larg e vorba despre lipsa totală de preocupare pentru transportul feroviar a tuturor celor care se perindă pe la minister. Toți acești oameni sunt vinovați de moartea Ginei Basoc.

Vor spune că de vină e mecanicul sau sistemul de automatizare de pe locomotivă. E foarte convenabil, lucrurile rămân neschimbate iar ei pot să-și încaseze salariile babane inclusiv indemnizatiile de conducere din CA-urile unor firme falimentare. Pentru că la noi dacă conduci o firma cu pierderi uriașe încasezi un salariu de director, dar și indemnizații din CA. Datoriile nu se plătesc, dar salariile astea sunt la zi.

Instituțiile chemate să întărească siguranța circulației pe calea ferată sunt ocupate cu luptele interne pentru menținerea scăunelelor de sefuți. După efortul pe care-l risipesc în intrigi și bârfe, de unde să mai rămână resurse pentru realizarea obiectului de activitate al instituției. Nu există un raport public cu toate accidentele feroviare, cu răspunsuri, concluzii și viziune pentru viitor. Pentru că mai grav e că nu există nici măcar speranța că o să fie mai bine. Apa trece , pietrele rămân. Directori puși politic, oameni de paie, funcționari corupți, cumetrie pe față, familii întregi infiltrate în sistem, cum să funcționeze o instituție guvernamentală în felul ăsta ?

Vor spune că de vină e mecanicul sau sistemul de automatizare de pe locomotivă. E foarte convenabil, lucrurile rămân neschimbate iar ei pot să-și încaseze salariile babane inclusiv indemnizatiile de conducere din CA-urile unor firme falimentare. Pentru că la noi dacă conduci o firma cu pierderi uriașe încasezi un salariu de director, dar și indemnizații din CA. Datoriile nu se plătesc, dar salariile astea sunt la zi.

Se plâng că nu mai există mecanici. A făcut cineva un studiu concret cu motivele pentru care tinerii nu mai îmbrățișează meseria asta ? S-a făcut o campanie națională de recrutare a forței de muncă pentru calea ferată astfel încât și un tânăr sau o tânără din cel mai uitat cătun din România să știe clar ce trebuie să facă ? Serviciile de resurse umane din companii fac orice altceva, dar nu resurse umane. Eu sunt convins că există oameni care ar renunța să mai plece în străinătate la muncă dacă ar știi că pot să-și câștige existența în mod decent și în România. Dar evident că nu poți face campanii naționale de recrutare cu niște oameni care au fost obișnuiți cu atenții, cadouri și ploconeală.

În mod normal după seria de accidente se impunea ridicarea licenței feroviare până la clarificarea lucrurilor. Dar pentru că ministerul a avut grijă să-și lege amândouă mâinile nu poate să facă asta deoarece nu are o variantă de back-up. Au avut grijă să angajeze serviciile CFR-Călători pentru încă zece ani, zece ani în care ne vom confrunta cu aceleași probleme și chiar mai mari.

Sunteți responsabili pentru subfinanțarea sectorului feroviar, pentru slaba atragere a fondurilor europene, pentru starea deplorabilă a infrastructurii de cale ferată, pentru proliferarea grupurilor de interese la toate nivelurile în toate instituțiile de stat, pentru blocarea investițiilor străine și scăderea calității tehnice a materialului rulant, pentru menținerea companiilor falimentare, pentru lipsa de disciplină, pentru mediul de lucru nociv, pentru toate accidentele feroviare, pentru mușamalizarea responsabilității, pentru șpăgi și chete, pentru moartea Ginei Basoc.

Mă întreb doar cum puteți să mai dormiți liniștiți noaptea.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Păi de ce să-și bată capul guvernanții din ultimii 33 de ani cu problemele căii ferate române? La ce bun? Să-și cumpere toți românii "merțane" și "benveuri" dacă vor siguranță și confort. Ei, politicienii, ne-au arătat că se poate. Doar că nouă nu ne intră în cap. De-asta ne râde în față nesimțitul ăla de Grindeanu, țucălarul lui Dragnea.
    • Like 1
  • ALEEX CJ check icon
    Din păcate subfinanțarea, incompetența,indolența, rea voința, hoția, prostia clasei politice, a tuturor celor care s-au perindat pe la conducerea ministerului, societăților CF, regionalelor CF, toți numiti politic,a dus la acest dezastru din sistemul feroviar național. Lipsa investițiilor în factorul uman, de cca 20 de ani nu mai sunt licee cu profil feroviar, care sa instruiască personal de specialitate în meseriile din sistemul feroviar cum ar fi electromecanic locomotive și vagoane, electromecanic instalații SCB ,electromecanic TTR , meseriaș cale ,electrician instalații de forta si tracțiune .
    Lipsa investițiilor, lipsa pieselor de schimb, lipsa sculelor și dispozitivelor pentru munca . Condiții proaste de munca ,salarii de mizerie !!
    Prelungirea termenelor de reparații periodice , reparații generale ,reparații capitale de către cei din minister!! Contractele de reparații făcute preferențial ( ți se recomanda sa se trimită material rulant, locomotive și vagoane cu cât mai puține probleme, defecte ,pentru ca nu sunt bani )
    În ultimii 30 de ani restructurările s-au făcut doar la personalul de execuție, dar s-au dublat angajările de personal tesa ingineri ,consilieri, tehnicieni etc .Lideri de sindicat au devenit specialiști în relații sociale ,funcții în organigramele societăților CF.
    Toate aceste lucruri au dus și vor duce încontinuare la evenimente nedorite pe calea ferata!
    Este timpul ca foști mei colegi sa pună punctul pe i !!!
    Trebuie numite persoane competente cu studii în domeniul feroviar, care vor și fac munca feroviara din respect, dragoste și plăcere, care vor sa aducă din nou calea ferata la standarde europene !!!
    • Like 2
    • @ ALEEX CJ
      ove check icon
      Ce ai scris tu se aplica la orice institutie a statului .
      • Like 1
  • Ion check icon
    Nivelul de interes al românilor pentru serviciile publice este extrem de scăzut! Ne-am zugrăvit apartamentul, ne-am luat o rabla second sau nouă, am mers o săptămână în Grecia și credem că le avem pe toate. O sută de lei dacă ne mai dă la pensie e mai important; restul nu contează!
    • Like 2
  • Nume check icon
    Toata lumea doarme linistita atata timp cat nimeni nu este responsabila de nimic.
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult