Foto: Guliver Getty Images
În studenție, am lucrat ca instructor de schi pentru turiștii englezi care umpleau hotelurile din Poiana Brașov. Două amintiri pregnante mi-au rămas de atunci. Prima este o explicație dată de un judecător britanic, turist, cu privire la diferențele de sistem juridic între Est și Vest. Zicea omul că la ei principiul călăuzitor este rezumat de ideea „mai bine să scape zece oameni care încalcă legea, decât să hărțuim un singur om cinstit”, iar la noi era „putem să hărțuim 100 de oameni cinstiți, dacă asta ne ajută să prindem un singur om care încalcă legea”. Iar cea de a doua a fost și este o frază pe care am auzit-o spusă până la exasperare de turiști – „Poartă-te cu ceilalți așa cum vrei să se poarte ei cu tine!”
În final, totul se rezumă la respect. Respectul față de ceilalți, respectul față de oameni, respectul față de tine însuți. Pentru că respectul formează un cerc închis – cu cât dai mai mult, cu atât primești mai mult.
Dar, din acest punct de vedere, România nu s-a schimbat deloc din 1990 până acum. Întregul sistem al aparatului de stat funcționează după același principiu călăuzitor, de a hărțui populația până la epuizare, doar, doar vor găsi vreunul care a încălcat legea. Iar oamenii, exasperați și epuizați, uită ceea ce nimeni nu le-a spus vreodată, nici acasă, nici la școală – că așa cum se poartă ei cu ceilalți, așa se vor purta și ceilalți cu ei. Cu toții așteptăm o schimbare a vieții noastre în bine, dar prea mulți așteptăm ca această schimbare să înceapă, sau chiar să fie făcută integral, de alții, mereu de ceilalți, nu de noi înșine.
Și, uite așa, ajungem la întrebările: „Ce e de făcut? De unde să începem?”
Primul lucru pe care trebuie să îl înțelegem este că nu vorbim aici despre schimbări ce se pot petrece în câteva luni sau în câțiva ani. Este vorba despre un proiect de lungă durată, ceva ce, cu adevărat, se poate numi un „proiect de țară”. Pentru că trebuie schimbată România din străfundul ei, din fibra ei de bază.
Iar pentru a avea succes, zona pe care trebuie acționat primordial este educația. Dar o altfel de educație, și aici, din nou, trebuie schimbată paradigma.
Astăzi, educația (școlară) în România se concentrează pe performanță. În sensul englezesc al cuvântului, unde „to perform” înseamnă „a executa”. Încă din clasa zero, copiilor li se bagă în cap lucruri pe care să le rețină, să le memoreze, să le execute, prea rar existând acei învățători cu har care să-i facă să înțeleagă și de ce trebuie să învețe ceea ce li se predă. Copiii ajung sa „performeze”, adică, de prea multe ori, să execute cerințe cărora nu le înțeleg rostul, dar știu că 2 x 3 fac 6, sau să rezolve o ecuație matematică mai complexă. Dar aici se oprește, în majoritatea cazurilor, „performanța”. Iar educația „de acasă”, fiind făcută de oameni crescuți, formați în aceasta mentalitate, nu este mult diferită de cea școlară, atunci când, din păcate, nu lipsește cu desăvârșire.
Tâlcul celor 2 note pe temă dintr-o școală britanică
Am un băiat care, de la vârsta de 13 ani, este la o școală – internat în Marea Britanie, o școală de unde se selectează viitorii studenți de la Oxford, Cambridge sau alte universități de top mondial. E drept că acolo diferențele de inteligență între elevi sunt mai reduse ca la școala românească, dar există oricum multe diferențe pe alte calități – cele emoționale, cele de dispoziție de efort, cele de voință, cele de viteză de conexiune etc. Profesorii își modelează viteza de trecere prin materie pe cei mai slabi din clasă, nu pe vârfuri, cum se face în România, astfel încât – la sfârșitul anului școlar -toți elevii au absorbit aceleași informații și au aceeași pregătire. În plus, un element extrem de important și motivator, zic eu, este faptul că la orice temă primită (și nu primesc teme după fiecare oră de curs!) profesorul îi notează cu două note, una pentru valoarea academică a răspunsului, alta pentru efortul depus pentru a ajunge la acel răspuns. Ca atare elevii notează fiecare pas făcut, nu vin pur și simplu și zic „E 12”, dacă problema a fost una de calcul matematic, spre exemplu. Iar acele universități de top de care vorbeam mai sus sunt interesate, în cazul celor care „aplică” pentru un loc la ele, în primul rând de notele obținute de elev la cotarea efortului făcut, nu de notele „academice”, să le zicem așa. Pentru că un tânăr mai puțin dotat la nivel de IQ ca altul, dar dispus să depună mult mai mult efort în ceea ce are de făcut, va ajunge (de obicei) mai departe în profesie decât cel dotat, dar leneș.
La noi au apărut acele gimnazii asociate liceelor de top, Colegiile Naționale, cum au fost denumite. Dar acolo toți profesorii sunt realmente obsedați de titlurile pe care trebuie să le obțină la olimpiade și alte concursuri naționale. Astfel încât se concentrează pe cei 3, maximum patru elevi care pot ajunge în finalele pe țară ale olimpiadei la materia în cauză, restul elevilor fiind priviți doar ca un balast la care nu pot renunța.
Acest mod de a face școala îi rupe pe copii unii de alții, îi individualizează mult prea tare, astfel încât, ajunși adulți, aceștia nu au decât o vagă noțiune despre ideea de „echipă”, „societate”, „comunitate”. Se vor privi întotdeauna ca fiind ei și numai ei în mijlocul „pozei”, restul trebuind să le servească scopurilor lor. Astfel încât noțiunea de „analfabet funcțional” nu se oprește la capacitatea academică a individului în cauză, ci trece și în cea socială și emoțională. Cu rezultatele pe care le vedem astăzi peste tot în jurul nostru – violența la volan, violența pe străzi, violența în familie, față de copii, față de oricine care „se opune” scopurilor pe care individul în cauză și le-a stabilit. Aceleași rezultate se văd și în dureroasa incapacitate a românilor de a se organiza civic, imensa majoritate a ONG-urilor, nu puține, fiind compusă din organizații clădite pe motivații total rupte de ideea de civism.
Acțiunile creează întotdeauna consecințe, iar consecințele negative se acumulează, ducând la efecte de lungă durată, greu de imaginat, dar și mai greu de neutralizat.
Prin urmare, „poartă-te cu ceilalți așa cum vrei să se poarte ei cu tine”
Așa NU poate evolua Romania.
Schimbarea de paradigmă absolut necesară presupune plasarea omului în centrul atenției tuturor instituțiilor statului, formarea caracterului lui, nu „performanța” lui de a se supune regulilor stabilite de către acel stat. Înseamnă preocuparea și grija de a face din fiecare copil un om social și sociabil, care să înțeleagă ceea ce mi-au zis englezii până m-am săturat să tot aud „Poartă-te cu ceilalți așa cum vrei să se poarte ceilalți cu tine!”. Numai așa dintr-o populație vom redeveni un popor! Numai așa poate reapare respectul între noi, singura cale pe care putem evolua spre altceva, numai așa vom trăi mai bine în țara noastră, fără să fim nevoiți să fugim pribegi prin lume. Numai așa fiecare își va face meseria cu respect față de ea, dar și față de cei afectați de ceea ce face el, numai așa nu vom mai distruge ceea ce a făcut altul înaintea noastră, deoarece pe noi ne interesează exclusiv ceea ce facem noi, nu ansamblul rezultat în urma acțiunilor tuturor celor implicați.
Aceasta schimbare nu poate să înceapă decât cu copiii noștri, de aceea spuneam că este un proiect pe mulți ani, dar el trebuie sa înceapă cât mai rapid, altfel România este condamnată la distrugere.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Eu ma gandeam ca undeva in articol sa ne povestească autorul despre trauma de toate felurile ale copilului dezrădăcinat de familie si trimis printre străini. Despre decizia de a renunța sa-ți mai educi copilul si de la 13 ani sa-l lași sa-l educe niște paznici prin nivelare cu alte victime la fel ca el. Despre “bullying”-ul instituționalizat din internate. Despre plânsetele de disperare si dor după casa si familie. Nu cumva substratul articolului este o încercare a autorului de a-si justifica o decizie regretabila?
Cu ceva vreme in urma aflat intr-o intersectie in Buzau, sant nevoit a uza de abs ul masinii spre a evita un posibil incident. De ce asta. nu am schimbat directia de mers mergand tot inainte cand am perpeput indicatorul aflat in intersectie atentionand "drum cu prioritate la dreapta", am franat instinctiv si la timp spre a evita o alta masina care evident vira la stanga. Reactia mea ulterioara fata de amicul din masina, astia sant tampiti nu realizeaza ce semn au plasat in intersectie..tu trebuie sa fii atent, vine si raspunsul. Laissez faire autentic romanesc ripostez eu ca sa nu folosesc termenul cacanarie romaneasca etichetata drept gandire. Peste ceva vreme, sa vezi si sa nu crezi, semnul dispare din intersectie iar prioritatea in intersectie este marcata logic si conform codului rutier(drum cu prioritate inainte). Va sa zica se poate, asta categoric datorita intrarii in U.E ei sant de vina ca ne-au umplut tara cu sensuri giratorii doar doar or stimua si neuronul bastinas, De fapt cam asta si este mama tuturor relelor din societatea romaneasca, disponibitatea individuala fara limite a cetateanului de a "se da cu lumea" in Romania cu "lumea" de aici in Canada cu "lumea" de acolo. Iar adevarul probeaza realitatea ca, numai odata lumea schimbata se poate schimba realitatea. Se ofera cineva........
Ca si autorul, am remarcat aceleasi lucruri la invatamantul din UK. Este incurajata creativitatea, este incurajat lucrul in echipe si competitia intre echipe, nu intre indivizi. Manualele si temele primite pt acasa sunt atat de faine - ii pun la lucru, le stimuleaza creativitatea. Ca sa nu zic ca aproape nu e ora la biologie, chimie sau fizica cand nu fac experimente la clasa.
Imi spune zilnic ca abia asteapta sa merga a doua zi la scoala, ca profesorii si colegii sunt faini. Asta spune totul. Numarul materiilor este mai mic fata de Romania si in afara de cateva materii de baza copii isi aleg celelalte materii.
A descoperit ca ii plac multe materii pe care le ura in Romania... probabil din cauza stilului de predat.
Aici temele nu sunt de pe o zi pe alta ci se dau de pe o saptamana pe alta ca sa aibe timp suficient sa le faca si sunt publicate pe site-ul de internet al scolii.
Sa mai zic ca aici copii merg singuri cu bicicleta la scoala? Si sunt incurajati sa faca asta asa cum in general sunt incurajati sa devina independenti si siguri pe ei.
Din pacate cunosc si alte familii care au ales sa paraseasca Romania tocmai pentru a putea oferi copiilor o educatie sanatoasa.
Nu zic ca sistemul de aici e perfect, dar pe ansamblu cred ca pregateste copii mai bine pentru viata decat o face sistemul de invatamant din Romania.
Ca o paranteza, adaug ca am practicat si eu in vacantele studentesti meseria de instructor de ski in Poiana ;-)
Cat despre colegiile nationale, da, acolo se face performanta. Te duci intr-un astfel de loc daca vrei sa-ti testezi limitele si sa devii best of the best. Nu-ti trebuie asa ceva, nici o problema, sunt scoli si licee unde se lucreaza mult mai relaxat, nu sunt toate la fel.
Performanta la noi este cam ingust inteleasa. Impresia mea dupa 4 ani de performanta a copilului este ca nu conteaza decat palmaresul profesorului si al scolii. Sunt doua extreme: faci fata si esti presat sa mergi la cat mai multe olimpiade si concursrui pana ajungi la 'burnout", sau nu faci fata si esti complet neglijat de profesori, tratat ca idiot si tinut in note de 3 si 4. Un mediu foarte nociv pentru ambele categorii.
Cat despre scolile si liceele mai jos clasate din Romania sa fim seriosi... asta e tristul adevar.
Trist, dar adevărat: „profesorii [...] se concentrează pe cei 3, maximum patru elevi care pot ajunge în finalele pe țară ale olimpiadei la materia în cauză, restul elevilor fiind priviți doar ca un balast la care nu pot renunța.”
Asta la colegiile naționale, că la celelalte instituții bănuiesc că singurul lucru care-i interesează este să nu se streseze prea tare și, dacă pot, să mai facă un ban în plus față de leafă. Adică, să se integreze perfect în sistem!
Din păcat, nu sunteți nici măcar secretar de stat la Ministerul Învățământului, ca să puteți schimba ceva. Foarte mulți părinți se plâng de sistemul actual de învățământ, acuzând aceleași câteva lucruri. De ce nu au efect nemulțumirile lor? Bănuiesc că motivul nu poate fi decât ruptura profundă între realitate și acest minister!
Londra e un fel de paradis fiscal astăzi, bazinul de acumulare a țepelor globale.
Dom profesor nu avea nici un fel de comentariu la asta?
Nu e nimic de adăugat?
E absolut logic să vrei să pui 10 milioane de bariere, pentru ca nu cumva UN țepar să fie ascuns, Paradisul Iadului, ce mai!
La români e invers?
Ia să ne uităm mai bine...au fost 100 de cioflingari arestați pentru O fată violată...traficată...ce o fi ea?
Nu s-a făcut legea așa încât mai bine scapă O MIE de hoți, decât arestat „pe nedrept” unul pe care-l vezi cu ferma de porci și casa pe șase străzi?
Puteți fi sigur că multă din corupția românească voaiajează cochetă, prin Londra, îngrâșând alți oligarhi.
Calitatea unui profesor e nu din lucrul cu un copil performant, e usor de lucrat cu un copil dotat genetic intelectual si cu sete de cunoastere si cu placerea de a citi pana la 12 noaptea. Un profesor bun e cel ce ia un copil ce nu a vazut vreo carte acasa, ce are parinti ce desconsidera scoala si copilul, si il face sa descopere ce carte i-ar placea sa citeasca, cum sa foloseasca tabla inmultirii zilnic si sa scrie bugetul si calculele saptamanale, cum si citeasca ceva biologie si sa inteleaga sa faca un meniu sanatos si procese chimice se intampla in jurul lui etc. si astea in pofida faptului ca la 7 ani a venit la scoala fara sa fi vazut o carte sau sa fi citit ceva.
Olimpicii sunt un fel de ghimpe-n coasta societății românești care vrea sa fie toți la fel de superficiali că majoritatea. Fiecare copil are un talent, așa o fi. Am observat că un copil care dansează, cântă, e felicitat la scena deschisă de toți, colegi și profesori deopotrivă. Pe un olimpic colegii îl privesc pieziș ( nu e popular, nu e ca toată lumea ), profesorii îl felicită cu dinții strânși ( un coleg al lor și doar unul va avea niste puncte la fisa de autoevaluare că l-a antrenat pe olimpic).
La liceele de elita sunt clase întregi în care s-a intrat cu 10. Chiar daca sunt 2-3 olimpici, restul au suficient potențial încât să nu se comporte că balast și să nu fie tratați așa.
Cum a putut o simplă parere sa va enerveze atât de mult?
Sunt un ticălos de profesor, recunosc. Dau teme, nu mereu si nu excesive. Câțiva fac tema, multi o copiază de la cei câțiva. Pentru primii dau tema respectiva. Poate nu va vine sa credeti, dar ei nu au nicio problemă.
Cei mai mulți părinți se îngrijorează cand copiii lor nu primesc teme. Alții se plâng că sunt prea multe.
Sunt de acord si cu unii si cu altii.
Unii copii vor sa lucreze singuri, stiu sa o faca, nu au nevoie sa ii verific eu, altii nu stiu. Cu ei ce sa fac?