Foto: Guliver Getty Images
Momentul potrivit pentru luarea unei decizii cu privire la facultate este în clasa a X-a sau în clasa a XI-a. Luând o decizie în această perioadă, adolescenții au și timpul necesar la dispoziție pentru a se pregati efectiv pentru admiterea la facultatea pe și-au propus să o urmeze. Sunt și adolescenți care își aleg facultatea în clasa a XII-a, însă presiunea este mai mare în această perioadă, întrucat în același timp se pregătesc și pentru examenul de bacalaureat.
Sunt situații în care tinerii sunt hotărâți să studieze un anumit domeniu și, în aceste cazuri, lucrurile merg ca pe roate.
Însă, în sesiunile de consiliere vocațională am identificat alte trei categorii de situații: situația în care adolescenții știu în principiu care este domeniul care i-ar interesa, dar au nevoie de o validare; situația în care sunt interesați de mai multe domenii, dar nu știu care li s-ar potrivi cel mai bine și situația în care nu au nicio idee despre ce domeniu le-ar placea.
În cea de-a treia situație, se afla și Roxana, o adolescentă de 17 ani.
La prima discuție am vorbit despre traseul ei educațional de până în acel moment și am stabilit împreună obiectivele pentru procesul de consiliere vocațională. Principalul obiectiv era să identifice ce domeniu i s-ar potrivi cel mai bine.
Era destul de blocată de ideea că poate profesia care i-ar placea ar putea să nu fie una foarte ofertantă în viitor. Am asigurat-o că vom analiza variantele de job-uri atât din perspectivă financiară, cât și din perspectiva oportunităților concrete din piața muncii.
I-a fost dificil să puncteze care sunt lucrurile care îi plac în general și astfel am aflat că de-a lungul timpului nu și-a dat seama ce hobby-uri ar entuziasma-o.
- Una dintre concluziile importante la care am ajuns în procesele de consiliere în carieră, pe care o expun ca recomandare pentru părinți, este să le ofere copiilor posibilitatea de a intra în contact cu cât mai multe activități. În acest fel le va fi mult mai ușor să decidă ce le-ar plăcea să facă în viitor. Totodată activitățile extrașcolare îi ajută pe tineri să-și dezvolte abilitățile.
În procesul de consiliere vocațională, Roxana a identificat prin prisma unor instrumente eficiente care sunt abilitățile sale, ce o motivează, ce valori are și care este tipologia de domenii de activitate care o interesează.
Toate aceste informații ne-au ajutat să identificăm care este cel mai potrivit domeniu de activitate pentru ea.
Totodată am discutat în detaliu despre ce presupune acel domeniu pentru ca ea să aibă așteptări realiste și pentru a decide dacă vrea să-l urmeze în mod real.
- Am observat ca tinerii nu sunt tocmai informați cu privire la ceea ce presupun anumite job-uri. Această parte de informare este foarte utilă în contextul alegerii facultății.
După mai multe sesiuni de consiliere vocațională, ale căror obiective concrete au fost setate încă de la început, Roxana a decis sa studieze o facultate in domeniul biologiei la o universitate prestigioasă din Scoția.
La finalul procesului am făcut un plan de carieră cu etape concrete, care a ajutat-o să se concentreze pe acțiunile viitoare necesare pentru intra la facultate.
Am ținut legătura și este foarte mulțumită de decizia ei și foarte entuziasmată de domeniul ales.
Consilierea vocațională îi poate ajuta pe tineri să ia decizii într-un mod informat și astfel, sunt evitate situațiile în care renunță la facultate sau ajung să profeseze într-un domeniu care nu le place.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.