Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Cu TGV-ul prin România

Întârzieri Gara de Nord

Așa arăta panoul cu sosirile trenurilor din Gara de Nord București, în 22 iulie 2023 după-masă (captură Știrile ProTV). Reprezentanții CFR au transmis că miile de minute de întârziere au fost cauzate de efectele furtunilor de peste noapte și din cursul dimineții- infrastructura de cale ferată a fost blocată de copacii căzuți și de stâlpii dărâmați.

S-a ajuns și la o durată demnă de recorduri- Arad- Constanța cu trenul- 24 de ore. Sigur că fenomenele meteo extreme nu pot fi prevenite, dar intervențiile pentru deblocări s-au desfășurat greu. 

CFR ne-a obișnuit cu serviciile tot mai proaste de la un an la altul. Dacă e frig sunt întârzieri și călătorii nu au căldură, dacă plouă sunt întârzieri, dacă ninge sunt întârzieri, dacă e cald se merge mai încet și fără aer condiționat, dacă e senin ajungi mai târziu pentru că nu bate vântul. Dar problema căilor ferate nu este numai la CFR, o companie în care toți- de la angajați la sindicate și directori- se complac de 30 de ani în disoluție, furt, corupție. 

Problema ține și de CFR Infrastructură- acolo, de multe decenii nu se întâmplă aproape nimic, în afară că se lucrează interminabil pe câte un tronson sau se închid și dezafectează trasee fără ca Ministerul Transporturilor să pună ceva la schimb- transport rutier sau aerian. 

De altfel, din cauza infrastructurii și problemelor istorice, nici operatorii privați nu sunt scutiți de nemulțumirea călătorilor, un tren operat de Astra Trans Carpatia pe ruta Arad- Constanța - Mangalia a înregistrat întârzieri record.

Îți recomandăm

„Vă dați seama cum supraviețuim cu copilul, era să ni se termine și apa, nu am băut noi apă că să aibă copilul să putem să îl hidratăm, nu?”, spunea o mamă reporterilor care așteptau trenurile în gări.

Aceasta este o secvență din realitatea deplasării pe căile ferate românești și ne arată, din când în când, dezastrul din domeniul transporturilor. 

Faceți orice exercițiu doriți, încercați să străbateți țara de la Nord la Sud, de la Est la Vest, de la Timișoara la Constanța, de la București la Suceava. Veți vedea că indiferent de modalitatea de transport aleasă (rutier, aerian sau tren) călătoria este o aventură plină de pericole, de la vestitele E85 sau Valea Oltului și până la temperaturi de 60 de grade la vagonul de dormit pe timp de caniculă. 

De multe ori, devine misiune imposibilă, pentru că operatorii aerieni de stat și privați anulează în ultimul moment avionul rezervat cu câteva luni înainte.

Când te izbești de asemenea experiențe greu de gestionat mai ales dacă ai copii (așa cum relata și doamna de mai sus), o discuție despre TGV pe relația București- Budapesta sună la fel ca grădinile suspendate ale primarului infractor Oprescu (le promitea în locul abandonat dintre Traian și Unirii) sau autostrăzile suspendate ale Capitalei strigate de același primar care i-a prostit de două ori pe bucureșteni să-l voteze). Pentru necunoscători, TGV înseamnă trenurile dezvoltate de Societatea Națională a Căilor Ferate Franceze construite de Alstom, care circulă cu viteze medii între 270 și 320 de kilometri/ oră.

Adevărul autohton este că singurele rute pe care se merge civilizat pe calea ferată din România sunt cu operatorii privați pe relația București- Brașov și București Constanța- desigur, viteza este dictată de calitatea infrastructurii.

Să ne trezim din visarea propusă de premierii României și Ungariei- încercați să ajungeți de la București la Sibiu- minimum 5 ore 35 cu trenul (în condiții inumane, fără aer, cu întârzieri, banchete lipicioase, mirosuri insuportabile, wc-uri ca niște bombe biologice). Încercați apoi cu avionul (operatorul privat AirConnect a anunțat că renunță la cursă la câteva luni de la lansare iar Taromul nu mai zboară de la pandemie pe acest traseu). Încercați apoi cu autoturismul- dacă încălcați toate normele rutiere și limitările de viteză, dar mai ales dacă nu se întâmplă un accident pe traseu, aveți șansa de a face în jur de 4 ore pentru cei aproape 275 de kilometri, adică o medie de 90 km/h. Altfel, din experiența proprie, „recordul” personal București- Sibiu a fost de 9 ore cu mașina, din cauza unui tir cu cherestea răsturnat. 

Spunea președintele Klaus Iohannis că situația descoperită la azilele de bătrâni din Voluntari și Afumați este o rușine națională. O altă „realizare” care ar trebui încadrată la capitolul „rușine națională” de către politicieni este izolarea aproape totală a orașelor unele de altele, Sibiul fiind un exemplu relevant- greu de ajuns de la București pe aproape toate tipurile de transport.

Până la introducerea TGV-ului (tren de mare viteză), autoritățile din România ar trebui să treacă infrastructura feroviară pe lista de priorități de grad zero. Este cel mai puțin poluant mijloc de transport (vechea hartă a căilor ferate ar trebui restaurată și adaptată noilor nevoi- România era, înainte de 1990, unul din statele cu cele mai bune acoperiri feroviare). Este o infrastructură critică în cazul în care conflictul din regiune se va extinde (pentru transportul de armament).

Greu de crezut că România ar putea avea în următoarea sută de ani TGV, fie și până la Budapesta. Dar ar putea să-și propună să refacă în următorul deceniu toată calea de rulare pentru a permite deplasarea garniturilor cu o medie de 125 de kilometri la oră. Imaginați-vă călătorii de la București la Arad în 4 ore, București-Suceava în 3 ore, București- Baia Mare în 5 ore. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • De parca doar la CFR avem intarzieri. De unde. E ceva comun romanilor sa nu respectam reguli. timpi, ore, planificari, munca proprie, munca celuilalt etc,

    Si e obicei vechi pe la noi, in anumite carti am gasit pomenit ca regele Carol I a oferit cadou ceasuri sa nu mai intarzie boierii la intalniri ....
    • Like 2
  • Florin check icon
    Problemele sînt mai grave decît par. De zeci de ani intervievați miniștrii și reprezentanți ai ministerului transporturilor și ăia vă mint ca pe copii. N-am auzit de vreo anchetă, jurnalistică măcar, în profunzime pentru că ,,minuni,, ieșeau la iveală. Începeți cu personalul din exploatare pentru că cei din conducere nu-și taie craca...
    • Like 0
  • În Japonia, pentru câteva secunde de întârziere a unui tren, șefii căilor ferate își cer scuze, ceremonios, la megafoane. Noi trăim pe altă planetă. La noi, pe lângă condițiile meteo, mereu defavorabile (cum s-a punctat foarte bine în articol), concură la dezastrul în transporturi și lipsa lucrărilor de mentenanță, care duce inevitabil la degradarea infrastructurii dar și acțiunea infractorilor care sustrag cabluri din instalațiile CFR (care, cel mai probabil, sunt “reciclate” ca să ajungă în instalațiile de distilat țuică) și, în curând, dacă nu se iau măsuri drastice, vor fura șinele cu totul, să le ducă la fiare vechi.
    https://clubferoviar.ro/a-furat-cabluri-de-semnalizare-feroviara/
    https://clubferoviar.ro/minori-condamnati-dupa-ce-au-taiat-zeci-de-metri-de-cabluri-pentru-semnalizare-feroviara/
    Problema nu e că nu am fi în stare să facem un TGV. Nu că am mai avea cine știe ce resurse umane să-l facă. Nu. L-ar face alții și ar plăti copiii, nepoții și strănepoții noștri. Problema e că nu am fi în stare să-l menținem în funcțiune prea mult timp după ce Grindeanu și Ciolacu ar tăia panglica. Asta e valabil la tot ce se întâmplă pe aici. Ultimul exemplu: aeroportul de la Brașov.
    https://www.libertatea.ro/stiri/aeroportul-de-la-brasov-proaspat-inaugurat-ramane-fara-zboruri-regulate-compania-dan-air-anunta-suspendarea-acestora-4588026
    În aceste condiții, mașina personală pare cel mai sigur mijloc de transport, chiar dacă viteza medie este de 40-50 km/h. Să nu ne amăgim. Suntem pe ultimul loc în UE și la capitolul accidente rutiere...
    https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/romania-are-cea-mai-ridicata-rata-din-ue-a-deceselor-din-cauza-accidentelor-rutiere-de-doua-ori-cat-media-europeana-eurostat-2393369
    • Like 0
  • Ion check icon
    Ia incercati, macar din tastatura sa mergeti de la Zimnicea la Oradea, cu trenul.... Sau de la Turnu Magurele! Orase prin care trecea trenul in secolul XIX acum nu mai trece deloc!
    • Like 1
  • Dan check icon
    Daca pe Bucuresti-Brasov e bine, atunci am ajuns de rahat. Sa zicem ca privatii au oarecare conditii decente in tren. Insa timpul parcurs depinde tot de infrastructura + de intarzierile CFR + de regulile imbecile de propritizare. Merg aproape zilnic de la Buftea la Bucuresti, 15-20km cu trenul. Intarzieri din ce in ce mai mari in ultimii ani, minim 20 minute in prezent. Un drum ce trebui facut in 13 minute l-am facut recent si in 45 de minute!!! De multe ori motivul este ca trenurile Regio fara intarziere trebuie sa astepte dupa un IR venit de nu stiu unde care are intarziere 2-3 ore...

    Masura concreta pe termen scurt: prioritatea pe sine trebuie data in primul rand dupa (lipsa) intarzierii si doar apoi dupa rangul trenului. Masura pe termen lung: imbunatatirea infrastructurii. Daca credeti ca astea o sa se intample in viata noastra, sunteti naiv..
    • Like 1
  • Aveti dreptate cu critica asta, dar totusi, totusi... e bine sa visezi si sa pui o tintă mare la orizont. Poate e un stimulent. Dacă o continuăm tot așa din inerție, chiar se va opri totul la un moment dat.
    Si oricum daca am intra in Schengen si nu mai vor fi formalitatile de la granita, calatoria cu trenul catre Viena ar fi scurtata si ea cu 2 ore.
    • Like 2
    • @ Johan Bouman
      Mhai Nai check icon
      Asta daca pleci din Arad. Daca pleci de la Bucuresti, reuseste CFR sa "recupereze" cele 2 ore in minus de la granita.
      • Like 0
  • Nume check icon
    100 de ani. O gluma buna...ati uitat un zero in coada
    • Like 0
  • Poate sub o guvernare straina, drastica. Poate doar asa sa poti umbla si in romania in mod civilizat. Dar cu guvernul ursarului covrigar de buzau in niciun caz. Nici cu "aliantele" contra oricarei logici. Rumanii sunt contaminati de cand se stiu ei de lene, hotie, minciuna, batjocura, lacomie si de tot ce-i mai rau. Cel putin cei ce ajung la putere, in orice post si cei multi care-i voteaza la nesfarsit, in ciuda evidentelor.
    • Like 0
    • @ Zugravu Mircea
      Mhai Nai check icon
      Trist, dar inclin sa-ti dau dreptate.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult