Sari la continut

Revoluția online

România digitală este cea care ne face să mergem înainte. Un proiect Republica, susținut de eMAG.

Și totuși ceva se schimbă. Profesorii, elevii și părinții care duc școala românească înainte

În Prahova, într-un liceu tehnologic din mediul rural, profesoară de informatică, a înființat un club de programare unde elevii vin în weekend să învețe să programeze și să utilizeze noile tehnologii. La Petroșani, copiii minerilor din Valea Jiului își folosesc timpul și energia pentru a deprinde competențele digitale care să le asigure un viitor mai bun decât la părinților lor. Profesori de informatică din toată țara învață Minecraft pentru a face orele mai atractive și pentru a-i ajuta pe elevii lor să programeze, pornind de la pasiunea lor pentru jocuri. 

Coder Dojo

La Botoșani, o învățătoare inserează în lecții noțiuni de gândire critică, pentru a-i ajuta să își dezvolte mecanismul de luare deciziilor care să îi ajute în viața de adult. „Este foarte important să îi învățăm pe cei tineri să gândească logic, astfel încât să nu ia totul din jurul lor de-a gata, pentru că „așa trebuie”. Ci să studieze toate aspectele și să vadă dacă e bine, dacă e corect, dacă e potrivit și dacă îți oferă posibilitatea de a te dezvolta ca persoană”, spune Dana Simion, profesor pentru învățământul primar la Liceul Pedagogic din Botoșani, unde predă la o clasă Step by Step.

„Noi nu îi învățăm ca să îi învățăm. Noi îi învățăm ca să îi pregătim pentru ceea ce va urma”

Am întâlnit-o la un curs organizat de Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step, în timpul căruia profesorii din învățământul primar au învățat cum să le dezvolte elevilor gândirea logică. Pentru a reuși să facă acest lucru, organizația va pune la dispoziția învățătorilor din mai multe județe un kit cu materiale atractive care contribuie la construirea mecanismelor de gândire. Acesta a fost conceput de Doina-Olga Ștefănescu, conferențiar universitar doctor la SNSPA, și realizat cu sprijinul Microsoft România, în cadrul programului Alt Viitor. Dana Simion este convinsă că dacă îi învățăm pe copiii de astăzi să gândească cu mintea lor vom avea o șansă ca societate. 

„Noi nu îi învățăm ca să îi învățăm. Noi îi învățăm ca să îi pregătim pentru ceea ce va urma. Ca să venim în ajutorul omului de mai târziu, al cetățeanului în care se va transforma copilul de azi. Și atunci o să schimbăm ceva în societate. Învățându-i să gândească de mici, evident că la un moment dat vor începe să deranjeze pe cineva, chiar și pe domnii profesori, dar vor avea de câștigat ei, ca indivizi, și mai târziu societatea”, spune ea.

Copiii care nu au fost niciodată la școală reacționează la fel ca toți ceilalți în fața tehnologiei

Ana-Maria Stancu, președinta Asociației E-Civis din București, merge cu o valiză metalică în mai multe școli din sudul României. În cutia grea, cu carcasă metalică, se află cheia spre o lume mult așteptată de copii - a lui Steve și Alex, din Minecraft, a roboțeilor care pot merge singuri la stânga și la dreapta, a dispozitivelor purtabile la încheietura mâinii, pe ale căror ecrane se pot scrie diferite mesaje.

Cei de la E-Civis au ales școli din comunități cu provocări în încercarea de a reduce din dezavantajele pe care copiii din mediul rural le au în ceea ce privește accesul la resurse destinate învățării. În România, mai bine de un sfert din copiii de la țară părăsesc școala înainte de vreme, iar 38% nu reușesc să ia notă de trecere la Evaluarea Națională. Rezultatele lor la învățătură sunt mult mai slabe decât cele ale elevilor din mediul urban și au în spate dezavantaje adunate unul peste altul: sărăcia, lipsa infrastructurii școlare, lipsa de resurse educaționale ori lipsa de profesori de la sate sunt numai câteva. „Copiii care nu au fost niciodată la școală reacționează la fel ca toți ceilalți în fața tehnologiei. Aceste dispozitive sunt atât de intuitive, încât pur și simplu sunt nediscriminatorii”, crede Ana-Maria Stancu. 

Proiectele de mai sus fac parte din programul Alt Viitor, finanțat de Microsoft România, care și-a propus să dezvolte competențele digitale, cu acces pe programare pentru elevii români și să asigure formări de specialitate. Prin proiectele Coder Dojo Tech Academy, realizat de Asociația Coder Dojo București și Școala de Valori, Robo Hub & Everyone Digital, derulat de Asociația E-Civis, New Kids of the Code, derulat de Asociația Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step, și Informatica 365, derulat de Fundația EOS România, Alt Viitor își propune să formeze 4.500 de profesori și să ajute peste 11.000 de elevi să deprindă noțiuni de programare și să își dezvolte gândirea critică.

De la lansarea în luna iunie a anului trecut, programul a reușit să strângă în jurul său o comunitate de oameni pasionați de programare, dar și de educație, crede președintele Asociației Coder Dojo București, Oana Vasilache. Prezentă la Brașov pentru a pune bazele unui Dojo de programare, aceasta declara: „Am găsit oameni care chiar își doresc să se implice, iar cea mai mare surpriză este reacția școlilor. Nu mă așteptam ca atât de multe școli, ca atât de mulți profesori să își dorească să se implice. Cel mai important lucru este că creează o comunitate de oameni, în care toți participă, toți se implică și toți o fac extrem de deschis, pentru că nu există nicio motivație materială. Noi am putut vedea în timp rezultatele unui astfel de demers de la copiii care nu știau să scrie o linie de cod, la copii care sunt astăzi mentori la atelierele noastre”.

Mai multe detalii despre fiecare dintre proiecte puteți găsi pe pagina Alt Viitor

O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Foarte frumos, felicitari! Nu inteleg insa de ce dezvoltarea gandirii critice e privita ca o noutate, profesorii capabili au ajutat si ajuta copiii sa-si dezvolte gandirea critica de foarte mult timp.
    • Like 0


Îți recomandăm

Dan Byron_FB

Se numește Daniel Radu, are 43 de ani și a copilărit într-un bloc lung, aflat lângă un altul, în ruină, de pe Șoseaua Pantelimon din București. În lumea aceea, mulți copii săraci, jefuiți de către soartă de dragoste și siguranță, căutau să recupereze ceva de la viață din buzunare străine și să egaleze scorul lovindu-i pe cei mai slabi decât ei.

Citește mai mult

OnLaptop

Cu o experiență de aproape 15 ani în business-ul IT, Valentin Morlovea a intrat pe nișa reparațiilor de laptop-uri în 2015, o afacere a cărei dezvoltare depinde fundamental de viteza de răspuns în soluționarea problemelor clienților. În prezent, 70% din laptopurile care intră în OnLaptop Service Center&Shop din București, sunt reparate în maxim 24 de ore, lucru care este posibil datorită dezvoltării unui soft dedicat.

Citește mai mult

iziBAC

„Am primit mesaje după ultima sesiune de Bac, pe unul dintre ele chiar l-am postat. Era o fată care nu a putut să se pregătească pentru biologie și a învățat la această materie doar cu iziBAC și în contextul acesta a luat 9.20”, povestește Adrian Stratulat.

Citește mai mult