Foto: Leslie J Borg / Sciencephoto / Profimedia
Haideți să ne imaginăm că firma Frohe Weihnachten GmbH din Munchen comandă lampioane de Crăciun de la firma 快乐假期有限公司* din Shanghai.
Transportator este compania tailandeză บริษัท คาล์ม ซีส์ จำกัด**, care prezintă clientului bavarez două variante de transport maritim via două porturi, Hamburg și Constanța, ambele situate - să presupunem - în Spațiul Schengen, urmând ca de acolo lampioanele să continue pe cale rutieră.
Aflați mai mult:
- Cristian Tudor Popescu: Hai să nu ne batem în aberații cu Karneha
- Iulia Bahovski: Cu frustrare, din Bulgaria, unde a murit și capra vecinului: dacă românii își varsă furia pe Austria, bulgarii îi răspund premierului olandez Mark Rutte
- Președintele Austriei: „Regret profund decizia guvernului de a bloca aderarea României și Bulgariei la Schengen”
Varianta 1
1. Shanghai – Hamburg distanță maritimă 12.277 mile nautice, timp de navigație = 51,2 zile (ports.com)
2. Timp de descărcare în port = 12 zile (decembrie 2022)
3. Hamburg – Munchen, distanță rutieră 776 km timp de condus 0,5 zile, la medie de 70 km/h (distanta.ro)
4. Total = 63,7 zile
5. Cost pentru container = 8000 dolari
Varianta 2
1. Shanghai – Constanța, distanță maritimă 9465 mile nautice, timp de navigație = 39,5 zile (ports.com)
2. Timp de descărcare în port = 4 zile (noiembrie 2022)
3. Constanța – Munchen distanță rutieră 1706 km timp de condus 1 zi, la medie de 70 km /h (distanta.ro)
4. Total = 44,5 zile
5. Cost per container = 6400 dolari
Asadar, Frohe Weinachten GmbH va prefera varianta via Constanța, lampioanele vin cu 20 de zile mai repede, iar costul de transport este cu 25% mai mic. Iar transporatorul tailandez บริษัท คาล์ม ซีส์ จำกัด va face trei transporturi dacă alege varianta via Constanța, câștigând mai mulți bani.
Nimeni nu ne-a vrut vreodată și nu ne vrea în Schengen, pentru ca deranjăm afaceri de zeci de miliarde. Austria s-a „sacrificat”, dând veto pentru România, iar Olanda pentru Bulgaria. Croația să intre, este inofensivă, fără porturi comerciale de gabarit, țară turistică fermecătoare, s-a filmat acolo „Game of Thrones”.
Restul scenariilor sunt, în marea majoritate, de la departe de subiect către paranoide, România trebuia să intre în spațiul Schengen cu mult înainte de criza războiului, înainte de criza utilităților, înainte de criza de materii prime și materiale. Dar scenariile îi ajută pe politicieni să gasească un vinovat de serviciu și să pozeze în Avengers, ca să meargă la inima poporului, când de fapt nu au făcut nimic palpabil până în ultimă clipă când, evident, era prea târziu.
Să nu spună nimeni că e mai complicat de atât, că nu e, nimic nu este mai puțin complicat decât banii.
Așadar, încercăm și la anul...
(*) google translate engleză-chineză Happy Holidays Limited
(**) google translate engleză-tailandeza Calm Seas Limited
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Mai bine pune mana pe un telefon, suna la o firma de logistica mai rasarita si vezi ce costuri reale ai pentru fiecare port, ce conexiuni ai din port, cat dureaza real descarcarea si sortarea containerelor, cum se vamuieste, ce taxe percep turcii, ce restrictii ai prin Bosfor, samd, samd, si apoi scrie ceva frumos. Logistica nu e politica, sa o faca orice semidoct.
Portul Constanța e la nivel de Ev mediu față de Rotterdam, navigația pe Dunăre e sublimă dar lipsește cu desăvârșire, (respect, Nenea Iancu!), șoselele României sunt curse cu obstacole!
Mai studiați vă rog, pentru documentare luați vă rog trenul de la București și mergeți până la Budapesta, veți constata diferența!
Iar din Egipt ajungi mult mai repede intr-un port din nordul Italiei sau in Franta decat la Constanța, unde ai de strabatut 2 stramtori turcești ca sa intri in Marea Neagra. Asa ca pe segmentul maritim calculul dvs este total eronat.
P.S. intre 2 ore si 48 ore dureaza descarcarea in porturile Rotherdam / Anvers. Asta e tranzitul declarat pe fiecare container, cu vama, scanare infrarosy si ce mai fac ei direct. Sunt excursii de 1-2 ore prin portul de marfuri, o experienta impresionanta pt mine: frigidere cat blocuri de cateva etaje pt descarcat marfa rece, intreaga rafinarie /retea de conectare la gaze, macarale ce descarca simulan de pe transoceanice inalte cat un bloc turn si pun in paralel 3-5 containere direct pe tren /tir, etc.
In contrast, in presa acum cateva saptamani un patron se plangea ca face 10-12 zile un tren de marfa din Constanta la Timisoara.