Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

„Deranjăm afaceri de zeci de miliarde”. Nimeni nu vrea România și Bulgaria în Spațiul Schengen. Să ne imaginăm că o firmă din Munchen comandă lampioane de Crăciun de la o companie din Shanghai. Studiu de caz

ship - Foto: Leslie J Borg / Sciencephoto / Profimedia)

Foto: Leslie J Borg / Sciencephoto / Profimedia

Haideți să ne imaginăm că firma Frohe Weihnachten GmbH din Munchen comandă lampioane de Crăciun de la firma 快乐假期有限公司* din Shanghai.

Transportator este compania tailandeză บริษัท คาล์ม ซีส์ จำกัด**, care prezintă clientului bavarez două variante de transport maritim via două porturi, Hamburg și Constanța, ambele situate - să presupunem - în Spațiul Schengen, urmând ca de acolo lampioanele să continue pe cale rutieră.

Aflați mai mult:

Varianta 1

1. Shanghai – Hamburg distanță maritimă 12.277 mile nautice, timp de navigație = 51,2 zile (ports.com)

2. Timp de descărcare în port = 12 zile (decembrie 2022)

3. Hamburg – Munchen, distanță rutieră 776 km timp de condus 0,5 zile, la medie de 70 km/h (distanta.ro)

4. Total = 63,7 zile

5. Cost pentru container = 8000 dolari

Varianta 2

1. Shanghai – Constanța, distanță maritimă 9465 mile nautice, timp de navigație = 39,5 zile (ports.com)

2. Timp de descărcare în port = 4 zile (noiembrie 2022)

3. Constanța – Munchen distanță rutieră 1706 km timp de condus 1 zi, la medie de 70 km /h (distanta.ro)

4. Total = 44,5 zile

5. Cost per container = 6400 dolari

Asadar, Frohe Weinachten GmbH va prefera varianta via Constanța, lampioanele vin cu 20 de zile mai repede, iar costul de transport este cu 25% mai mic. Iar transporatorul tailandez บริษัท คาล์ม ซีส์ จำกัด va face trei transporturi dacă alege varianta via Constanța, câștigând mai mulți bani.

Nimeni nu ne-a vrut vreodată și nu ne vrea în Schengen, pentru ca deranjăm afaceri de zeci de miliarde. Austria s-a „sacrificat”, dând veto pentru România, iar Olanda pentru Bulgaria. Croația să intre, este inofensivă, fără porturi comerciale de gabarit, țară turistică fermecătoare, s-a filmat acolo „Game of Thrones”.

Restul scenariilor sunt, în marea majoritate, de la departe de subiect către paranoide, România trebuia să intre în spațiul Schengen cu mult înainte de criza războiului, înainte de criza utilităților, înainte de criza de materii prime și materiale. Dar scenariile îi ajută pe politicieni să gasească un vinovat de serviciu și să pozeze în Avengers, ca să meargă la inima poporului, când de fapt nu au făcut nimic palpabil până în ultimă clipă când, evident, era prea târziu.

Să nu spună nimeni că e mai complicat de atât, că nu e, nimic nu este mai puțin complicat decât banii.

Așadar, încercăm și la anul...

(*) google translate engleză-chineză Happy Holidays Limited

(**) google translate engleză-tailandeza Calm Seas Limited

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Și de ce nu ar folosi Genova sau alt port de la Mediterana. E mai aproape de Germania și sunt deja în Schengen. Cred că Republica s-a dat pe teorii conspirative. E mai Banos așa.
    • Like 1
  • Romania are cu totul alte probleme din pacate... cum ar fi MCV-ul care a fost ridicat pentru "competenta coalitiei" dar fondul ramane, justitia este slaba.... au dat-o cu migratia =, dar de fapt pe usa din dos au zis ca aveti o treba nefinalizata cu justitia.
    • Like 1
  • Ce autoritate sau tara imi impune porturile astea? Daca maine vreau sa descarc in Sulina, nu am voie? E vreo lege sau regulament care sa nu-mi dea mie voie sa descarc unde vreau eu in UE?
    Mai bine pune mana pe un telefon, suna la o firma de logistica mai rasarita si vezi ce costuri reale ai pentru fiecare port, ce conexiuni ai din port, cat dureaza real descarcarea si sortarea containerelor, cum se vamuieste, ce taxe percep turcii, ce restrictii ai prin Bosfor, samd, samd, si apoi scrie ceva frumos. Logistica nu e politica, sa o faca orice semidoct.
    • Like 1
  • Mirea check icon
    Domnu' autor, cum este să fii prins nepregătit? Trăiți pe altă planetă?
    Portul Constanța e la nivel de Ev mediu față de Rotterdam, navigația pe Dunăre e sublimă dar lipsește cu desăvârșire, (respect, Nenea Iancu!), șoselele României sunt curse cu obstacole!
    Mai studiați vă rog, pentru documentare luați vă rog trenul de la București și mergeți până la Budapesta, veți constata diferența!
    • Like 2
  • Sunt ofiter de marina comerciala, chiar pe nave port container. Timpul mediu intre China si Europa de SE este de 14 zile. O zi se pierde cu tranzitarea Canalului Suez. Deci nu 51 de zile.
    Iar din Egipt ajungi mult mai repede intr-un port din nordul Italiei sau in Franta decat la Constanța, unde ai de strabatut 2 stramtori turcești ca sa intri in Marea Neagra. Asa ca pe segmentul maritim calculul dvs este total eronat.
    • Like 2
  • Care e problema ca România să facă contract direct cu Shanghai și pe urmă să le vând pe piata europeana?
    • Like 1
  • Emil check icon
    Nu pot sa nu remarc varianta 2 pct 3 "1706 km o zi de condus". Pe ce planeta traiti domnilor? Cunoasteti regulamentul Aetr, sau credeti ca un container de 24 tone se livreaza cu microbusul? La fel ca dvs gandesc multi asa zisi coordonatori de transport care ne pun viata in pericol pt a multumi niste clienti iresponsabili care nu tin cont nici de legi nici de realitate cand impun niste termene de livrare imposible.
    • Like 1
  • De la sfarsitul lui aprilie 2022, Germania e legata direct de China cu linie de tren. 17-18 zile face un container din gara in gara. Nu stiu costurile, dar cu cresterea pretului si la curent, si la petrol, pe ambele rute e scump. Sau ieftin. Peste o mie de trenuri pe luna. Calculati voi diferenta de cost prin scurtarea traseului.

    P.S. intre 2 ore si 48 ore dureaza descarcarea in porturile Rotherdam / Anvers. Asta e tranzitul declarat pe fiecare container, cu vama, scanare infrarosy si ce mai fac ei direct. Sunt excursii de 1-2 ore prin portul de marfuri, o experienta impresionanta pt mine: frigidere cat blocuri de cateva etaje pt descarcat marfa rece, intreaga rafinarie /retea de conectare la gaze, macarale ce descarca simulan de pe transoceanice inalte cat un bloc turn si pun in paralel 3-5 containere direct pe tren /tir, etc.

    In contrast, in presa acum cateva saptamani un patron se plangea ca face 10-12 zile un tren de marfa din Constanta la Timisoara.
    • Like 3
  • Vanu Vanu check icon
    Acest articol merita un premiu aparte pt un maximum de superficialitate. Il invit pe autor in porturile olandeze, cu ruleta in mana. Succes
    • Like 3
  • Eu zic sa le facem praf si pe cele existente ( IRONIE )...nu de alta dar avem alternativa "frunzei" la slip.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult