Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

Ce-ți aud urechile pe o plajă în Bulgaria colonizată de grupuri mari de români

Sozopol plajă

Foto: Getty Images

Sejur pe litoralul bulgăresc pentru că pe litoralul românesc a devenit un lux. Nu oricine își permite să fie tratat cu aroganță, lipsă de respect, furat la suta de grame de cartofi prăjiți, servit cu mâncare stricată, la un preț dublu în țară. Eu, de exemplu, am ales să mă relaxez, iar cuvântul ăsta a devenit cu adevărat valoros, undeva cât mai în sud și să-mi petrec serile într-un orășel antic de poveste. Nu fac reclamă, deci nu faceți ca mine.

Am citit într-un articol de pe această platformă despre oaspeții pensiunilor din România veniți cu oale de ciorbă puși direct pe gătit și făcut piața de cum ajung în vacanță. I-am întâlnit și eu de multe ori, vin în grupuri, ocupă tot spațiul comun de servire a mesei, vorbesc tare, stau până seară târziu să mai bea un vin „curat”, de buturugă, și în general sunt neplăcuți când sunt în aceeași pensiune cu tine. Nu știu dacă s-au mai rărit prin pensiunile de la noi pentru că am văzut că anul acesta a fost un record de turiști la mare, în schimb vă pot spune că au emigrat pe litoralul bulgăresc. Se vorbește în stațiunea asta unde sunt eu mai mult românește decât bulgărește, iar dacă ai în preajmă și un grup de prieteni, rude, neamuri, venit în gașcă la mare, e imposibil să nu-ți auzi limba maternă.

Pentru că vorbesc foarte tare. Se sună de pe plajă, se strigă unii pe alții la distanțe mari ca la câmp, să stea împreună cât mai mulți, își pun prosoapele lipite de zici că și-au cumpărat nisip în Bulgaria. Cu cât sunt mai mulți, cu atât le crește încrederea în ei și ridică nivelul decibelilor, în felul ăsta am auzit, fără să-mi doresc acest lucru, discuțiile extrem de interesante și educative pe care le poartă. În general vorbesc femeile, bărbații se retrag strategic la o bere în barul de pe plajă ocupând câte două mese pe care le și unesc să aibă coeziune de grup.

„Să vedeți ce mi s-a întâmplat, am făcut rezervarea la hotel în euro și când a trebuit să plătesc mi-au cerut leva. Cum se poate, domnule, așa ceva, eu oriunde am fost am plătit în euro și ăștia îmi cer leva. Să vezi ce m-am enervat domnule pe ăștia” (spus cu multe gesturi largi, teatral și o notă de revoltă). Suntem, totuși, în Bulgaria unde moneda națională e leva, nimeni din cei douăzeci de participanți la mărturisirea asta nu i-a spus asta.

„V-au dat brățările? Daaa. Păi să vezi ce s-a luat Leo cu ei, că voiau să-i dea brățara la ora două iar el a strigat la ei. Nu știu, domnule, eu am plătit, nu mă interesează, eu vreau să beau ceva. Și ăia i-au dat brățara, nu se poate așa ceva!!!”

Alta: „Să vezi ce-am pățit eu, mi-au cerut la vamă împuternicirea, noroc că am avut-o, bine că m-am pregătit”. „Să mergem să ne dăm cu banana, păi ce, voi nu v-ați dat cu banana niciodată, e foarte mișto, 20 de leva de persoană”. „Băi, nu știu ce se întâmplă cu unchi-miu, suntem în același hotel și nu m-am întâlnit cu el deloc, l-am sunat și mi-a zis că e la tobogane, știi că avem și tobogane?!”

„Cuscră, hai să mergem în apă, hai cuscre să bem un șpriț, am adus cu mine”.

Eu nu merg la „all inclusive”, nu-mi place să fiu legat de hotel, mănânc pe unde apuc și în general nu-mi doresc să trec la un program de îngrășare în concediu. Știu că foarte mulți români apreciază „all inclusive”, nu-i judec, e alegerea lor, fiecare își petrece cum vrea vacanța. Însă părerea mea intimă e că turiștii ăia care își făceau mai demult ciorbă și tocăniță la pensiunile din țară, dacă au mai dat de bani acum, au ajuns să meargă în afară la „all inclusive”. Mâncarea e foarte importantă pentru noi, după 50 de ani de comunism, de foame, de lipsuri, acum trebuie să mai treacă 50 de ani de abundență, cârnați, jamboane, sarmale, pepeni, salate bulgărești, kebab fără număr. E greu să saturi un popor. Și mai e vorba și de sete, să curgă berea în râuri. Grupurile astea sunt neamuri, rude, prieteni sau pur și simplu cunoștințe care merg la nunți, botezuri, parastase împreună și găsesc absolut normal să meargă și în vacanțe grămadă. Cunosc și eu persoane care îmi spun „am fost în Grecia, eu merg cu prietenii de ani de zile, am fost șapte mașini, m-am simțit nemaipomenit”.

Dacă ar sta un pic să se privească din afară și-ar da seama că sunt extrem de deranjanți pentru ceilalți turiști. Grupurile astea „de cumetrii” se manifestă primitiv, fără limită, agresiv uneori, în mod clar diferit față de alții. Și sunt români fără doar sau poate.

Eu cred că cel mai civilizat lucru pe care trebuie să-l faci în general, dar mai ales când pleci în străinătate, este să nu ieși în evidență cu nimic, dar cu absolut nimic. Nu-mi place să plec în grupuri din principiu, e greu să armonizezi dorințele mai multor persoane fără să nu renunți la o mare parte dintre alte tale, prefer să-mi fac singur (cu soția) programul, traseele, prioritățile, până la urmă sunt în concediul meu, nu al altora. Pot să-i înțeleg și pe cei care doresc să călătorească în grup, poate s-au săturat de nevastă/bărbat, nu se descurcă, se simt și ei validați în grupuri de genul ăsta. Și își fac terapia de grup pe nervii și pe banii altora.

Un vânzător ambulant bulgar striga într-o română stricată „mămăligă pe cocean”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Complet de acord dar românii sunt mult sub englezi, franzeci și italieni la acest capitol. Sincer, mici copii. Așa că nu aș fi așa de critic cu românii pe acest subiect.
    • Like 0
  • Românii sunt foarte tari in critica propriei țări dar să îți închipui că suntem singura țară în care oamenii merg în vacanță în grup și vorbesc tare între ei n-am mai auzit-o. Mai observă și grupuri din alte țări și nu mai fi așa complexat in privința propriei țări.
    • Like 2
  • Pyua check icon
    Esti un frustrat suparat ca altii merg sa se distreze in vacanta in timp ce tu nu ai prieteni. Ai ajuns sa definesti tu ce are voue lumea sa faca si ce nu? Daca nu e nimic ilegal lasa-i sa se distreze. Mai iesi din tara prin Anglia sau Germania si stai un pic seara printre ei, poate dupa aia nu o sa-ti mai puta asa rau prin Ro sau Bg.
    • @ Pyua
      1qsadic check icon
      Sincer, tu pari singurul frustrat de aici. Toata lumea e in ton cu articolul, numai tu iti arati ditamai musca de pe caciula. Pesemne te simti atacat de articol. Deh, nu poti sa le ai pe toate - sa fii si ghiolban si cu obraz subtire...
      • Like 4
  • Nicolae check icon
    in mod cert, autorul articolului nu a nimerit grupuri de englezi sau rusi, in comparatie cu ei, romanii par niste exemple de civilizatie..
    • Like 1
  • Pe plaja Balos in Creta am stat langa un grup de cehi. Exact aceleasi tipete, niciun fel de consideratie pentru cei de langa ei si, per total, un nivel al decibelilor foarte ridicat. Intr o alta zi, intr o rezervatie naturala niste tineri greci se imbaiau fara absolut nicio problema sub cascada de munte care asigura apa potabila pentru satul de la poale, ignorand, desigur, nenumaratele tablite care mentionau in toate limbile posibile ca e interzis si sa atingi apa pentru ca alti oameni beau din ea. Am avut experiente similare cu francezi si italieni ca sa nu mai zic de rusi. Hai sa nu ne mai simtim atat de speciali. Nu zic ca nu avem nesimtitii nostri, probabil, in medie, educatia e mai scazuta decat in alte tari dar avem si o incantare teribila sa ne punem cenusa in cap si sa ne injuram singuri. Citind comentariile, am ramas inmarmurit: cineva mentiona nici mai mult nici mai putin decat ca suntem inferiori genetic!!! Toate articolele astea sunt, de fapt, feel good, pe principiul: "iata cat de prosti sunt romanii, eu sunt elita tarii".
    • Like 5
  • Nume check icon
    Am plecat in Austria in zona lacurilor din Salzkammergut in concediu. Intr-una din zile am fost la Dachstein. Un loc superb la 2000 m inaltime cu o panorama incredibila asupra muntilor din jur si a lacului Halstatt. Recomand cu caldura.
    Normal, destul de multi straini de toate nationalitatile, dar o singura natie iesea in evidenta si bineinteles ca noi, romanii. Exact aceleasi comportamente mentionate mai sus, tipete, mirari exagerate, copii obraznici si prost crescuti, mistocareli ieftine combinate cu glume de autobaza, Nu toti, dar marea majoritate. Intr-un loc unde cel mai ieftin bilet de urcare este de minim 3o de euro, te gandesti ca gasesti lume mai fina care iubeste muntele, natura, atmosfera, experienta si nu persoane care doresc sa bifeze vizite si si singurul lucru momorabil a fost un snitel cat capacul de toaleta care a costat "decat" 10 euro. Exemple tipice de familii traditionale de clasa mijlocie fara "studii superioare". Nu stiu ce sa zic, dar cred ca este ceva in sangele nostru care nu functioneaza bine. Sa fi ramas de la daci, sciti, cumani sau combinatia intre Decebal si Traian nu a fost prea reusita?
    • Like 3
    • @ Nume
      Pyua check icon
      Pai du-te printre familii netraditionale daca astea te fac fericit. Doar concluzia asta ai reusit sa o tragi istetule? Ca familiile traditionale de clasa mijlocie si fara studii superioare iti fac tie viata mizerabila? Esti un frustrat.
      • Like 0
  • Nici o catedrală nu mântuiește neamul...prost. „Ole mitocain rouman, uber alles”
    • Like 9
  • Neamul prost iese cel mai bine în evidență peste hotare! Că-n țară e copleșitor în manifestări și nu-ți dai seama cât de departe suntem de civilizație! Am ajuns să cred că vorbitul tare, strigatul, urlatul ni s-a înscris în ADN-ul nostru național, alături de toate celelalte defecte de caracter posibile, fiindcă și eu mă pomenesc de multe ori având acest... sindrom, mai ales când într-o discuție sunt contrazis cu tot felul de argumente, care mai de care mai aiuristice și ridicole, știind bine că eu am dreptate.
    • Like 4
  • Aceeași imagine am avut-o și eu în vara aceasta, pentru prima oară în Bulgaria,la ultra- all inclusive Peste tot,la plajă, în apă,la piscina hotelului,românii făceau spectacol Ei aveau saltele, săreau în apă, gălăgie cât cuprinde.Foarte zgomotoși.
    • Like 1
  • Am fost si eu acum ceva ani in urma la all inclusive in Antalya la un hotel scump de 5 stele.Eram foarte bucuroasa ca nu o sa intilnesc romani care deranjeaza.Primele 5 zile nu am auzit vorba romaneasca,frumos liniste,civilizatie.In a sasea zi au apatut 4 tineri romani,2 fete si doi baieti si bineinteles si cirsul cu ei.La masa dupa ce au mincat zgomotos,au last mizerie pe masa, si-au pus cicioarele pe masa si au incetut sa dea telefoane in Romania sa se laude.Bineinteles ca au iesit din gura lor toate investivele cunoscute si necunoscute.Toata lumea se uita la ei ca la cirs.nepotica mea de 6 ani,care nu traieste in Romania a intrebat pe mama ei '' de ce face asa mama,nu-i frumos''.
    Educatia face diferenta.Banuiesc ca erau niste tineri de bani gata,dar fara educatie.Si m-a intristat sa vad acest lucru.pina la urma erau romanii mei.
    • Like 2

Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)