Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Întâlnirea de 30 de ani cu foștii mei elevi: Am dat țării ăsteia generații întregi de oameni educați. Azi țara îmi mai dă 100 de lei impozabili, în 2 tranșe

Profesori

Din nou mă enervez auzind televiziunile cum anunță că, de la 1 august, se măresc salariile unora și ale altora, precum și cele ale profesorilor. Aude poporul și zice: „... băi, iar le măresc salariile la ăia...etc, etc". În realitate, mi se va mări salariul cu 100 lei, impozabili, jumătate acum, jumătate la Sfântu' Așteaptă, adică în decembrie 2017. 

Și eu, care așteptam o dublare a salariului, cel puțin. De ce? Pentru că, a doua zi după ce luăm salariul, plătim facturi, taxe, impozite, rate, hârtie de xerox pentru fișe și teste, toner și altele, iar a treia zi nu mai avem decât de pâine. 

Până luna viitoare, când o luăm de la capăt. Ce viață este asta? 

Sigur, vor zice unii, nu aveți sindicate? Ba da, avem, dar liderii au înțelegeri cu partidele și nu cer decât puțintel, că, vezi-doamne, nu poate țara acum. Că nu e productivitate... Dar să fure ăia care ne conduc de 26 de ani cu milioanele, cum se poate? Aia nu ține de productivitate? De câte ori le zic eu celor de la sindicat: „Cereți, măi, o triplare a salariului, poate ni-l dublează ăștia" - se uită la mine chiorâș și-mi pun placa cu productivitatea.

Poate că ar participa și dascălii la o grevă serioasă, dacă ar aștepta astfel de măriri. Dar, la sume infinitezimale, plătibile la 2-3 ani, pentru ce să mai faci grevă? Ți-e lehamite! Ți-e lehamite când vezi că lideri mai mari și mai mici ai sindicatelor dascălilor suspină și acum după Ponta și ai lui, după ce li s-a dovedit impostura... 

Ar zice alții că poți da meditații. Să nu creadă cineva că toți profesorii dau meditații. Procentul este sub 10%. Și numai în anumite medii. Cei care își iubesc meseria și vor să dea totul pentru elevi nu au timp de meditații. Pentru 4-6 ore, câte ai a doua zi, cam tot atâta timp te pregătești acasă: alegere metode de predare, compunere și alcătuire fișe de lucru, căutare printre site-urile web de profil a unor modele, simulări sau prezentări virtuale, alcătuire teste și corectarea lor, astfel încât, de multe ori, te apucă și miezul nopții. Cei care ne conduc ne vor săraci. Să ne poată controla mai ușor. Să ne poată manevra cum vor ei. Vezi foști colegi de-ai tăi, care lucrează în alte domenii, care nu au grija zilei de mâine. Niciun stres. Concedii pe dincolo. Vile. Mașină bună. Aceia glumesc: „Vezi dacă nu ți-a plăcut cartea?" Mda...

Am avut în acest an două întâlniri cu foști absolvenți de-ai mei. Una de 30 de ani, iar alta de 20 de ani, de la terminarea liceului. Toți, fără excepție, oameni realizați. Chiar și cei care nu făcuseră inițial o facultate erau acum licențiați. 

Chiar dacă au mai avut probleme, o duceau bine cu toții. Meserii bune, servicii de invidiat. Looking good! Mi-a atras atenția discursul unei foste eleve care avea un business la nivel național. Spunea: „Soțul meu și cu mine am dat deja destul țării ăsteia. Ar cam fi timpul ca și țara asta să ne dea, acum!".

Cam asta îmi rămâne și mie de făcut. După ce am dat țării ăsteia generații întregi de oameni în care am investit muncă, competențe și mult, mult suflet, oameni care sunt acum softiști, doctori în astronomie, profesori, avocați, gaziști, oameni de afaceri sau simpli muncitori educați, întreb și eu: mie ce-mi dă țara asta?

Mă uit la foștii mei elevi, la întâlnirea de nu știu câți ani de la terminarea liceului. Sunt la fel de dezinhibați ca în liceu. Conștienți de propria lor valoare. Sunt ei înșiși. I-am întrebat: V-a folosit matematica predată de mine la ceva? Mi-au spus că da, le-a folosit la bacalaureat și la admiterea în facultate. În viață, nu au mai avut nevoie de ea, decât de operații simple, de măsurare și de regula de trei simplă. În schimb, au spus că au rămas cu metode de gândire logică pentru toată viața. Gândesc singuri acum și o fac eficient. Au luat de la noi și un fel de a fi, pe care eu îl numesc simplu, educație. Și, ceea ce este cel mai important, au rămas ei înșiși, lucru pe care l-am remarcat imediat și eu. Deci, cred că mi-am făcut treaba bine. Și o fac în continuare.

100 de lei... de bogdaproste

Despre salarizarea în învățământ, așa cum am trăit-o eu: când am terminat facultatea, pe timpul tovarășilor, am fost angajat ca profesor titular de matematică la liceu, cu un salariu de 2100 lei. Nu plăteam atâta la facturi, taxe și impozite, ca acum. În doi ani, aveam cam 2300 lei, în timp ce salariile cele mai mari, garantate de școala de partid, erau de circa 5000 lei. Puțin mai mult decât dublul venitului meu. După Revoluție, altor categorii sociale plătite din bani publici li se măreau consistent salariile, de câteva ori, până să ne arunce și nouă, dascălilor, câte ceva, simbolic. S-a ajuns, astfel, ca unii să aibă salarii mai mari de 5-6 ori decât profesorii. (Și niciunul dintre aceia n-ar fi avut curajul să dea examen la facultatea de matematică).

Până în acel an când, în ministeriatul domnului ministru Marga, am stat în grevă 5 săptămâni. Atunci, ni s-au mărit salariile cu circa 50%. Cine avea și consortul/consoarta în învățământ a fost nevoit, pe perioada grevei, să ceară pe la prieteni, pe la rude. Așa am ajuns și noi la primul împrumut bancar… pentru a putea trăi. Mai târziu, a fost votată în unanimitate de către Parlament o lege care ne mărea salariile cu 50%. N-a fost niciodată pusă în aplicare, grație unui prim-ministru care acum e anchetat. 

După numeroase acțiuni în instanță, mulțumită sindicatului, ne-am câștigat aceste drepturi salariale, pe o perioadă limitată. Adică, a trebuit să ne judecăm cu statul, pentru niște drepturi pe care alții le primeau în mod natural. Dacă ne-ar fi dat banii aceia câștigați în instanță, conform sentințelor definitive, integral, am mai fi supraviețuit. Așa, a avut grijă statul român să ne fragmenteze sumele, de-a lungul a 5 ani de zile, (în unele cazuri, chiar mai mult), până s-a ales praful de banii aceia.

Alt reper a fost momentul în care un președinte de țară, care nu avea atribuții în acest sens, a cerut guvernului (care s-a executat imediat) să ne micșoreze salariile cu 25%. Care, și așa, erau minuscule. Chiar dacă, pentru a scoate țara din imposibilitatea de plată, exista o metodă mai simplă de făcut bani: impozitarea la sânge a averilor mari. Averi făcute, în marea lor majoritate, din contracte păguboase cu statul, sub ochii binevoitori ai statului, cu sprijinul unor legi strâmbe construite special în acest sens de către același stat. Măririle ulterioare de salarii în educație au fost mai mult formale. Niciodată, salariile noastre nu au mai avut, de atunci, aceeași valoare. Au fost vremurile în care, dascălii nu și-au mai putut onora ratele la bănci, pe care se chinuie și acum să le achite. Și încă mult timp de aici încolo.

Am ajuns, astfel, la mai bine de 30 de ani de muncă susținută, cam la același salariu de la începutul profesiei. Am tot sperat că statul își va arunca, vreodată, ochii și înspre noi, profesorii. Și mai sperăm, încă… Nu am înțeles niciodată la ce mai există în Constituție acel art. 47, alin (1): „Statul este obligat să ia măsuri de dezvoltare economică şi de protecţie socială, de natură să asigure cetăţenilor un nivel de trai decent.” Dacă ar exista și la noi un avocat al poporului, poate... Ce va urma după o viață de dăruire pentru țara ta? Va urma o pensie și mai „decentă”, de circa 1200 lei, pe care nimeni nu-ți poate garanta că o vei primi. Cam asta-i!

Să ne bucurăm, așadar, de suta de lei primită. Bogdaproste! Și, revenind: ce-mi dă mie țara asta?

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Principalii responsabili de cresterea si educarea copiilor sunt parintii lor. Unii din ei mai luminati altii mai ingramaditi. Unii isis trimit copiii la scoli performante altii la scoli de cartier altii nicaieri. Rezultatul este ca avem copii cu un potential intelectual egal dar foarte diferiti la capitolul performanta scolara. Un sistem care ar urmari sa adune copiii in functie de potential si sa-i educe pe toti la fel ar produce rezultate pozitive, ar diminua riscul ratarii scolare. Dar asta inseamna ca am avea un sistem care chiar se preocupa de elevi si i trateaza pe toti in mod egal. In realitate avem un sistem caracterizat prin scoli proaste cu cateva exceptii. Scoli cu profesori blazati, inadaptati, limitati, care predau tot ca pe vremea lu Ceasca, putini profesori talentati si pasionati si profesori-dresori (la scolile de fite). Avem profesori titualri, o specie anacronica de dinozauri care isi permit sa faca ce vor sau sa nu faca nimic din ce ar trebui si sistemul nu-i elimina ci ii protejeaza. Avem persoane cu chemare pentru educatie care nu reusesc la titularizare sau nu vor sa intre in rahatul titularizarilor. Avem dascali talentati care isi obtin titularizarile dar nu au pile sa primeasca o repartitie in oras si refuza sa se mute la tara. Avem impostori care cad la titularizare fiindca sunt idioti si ocupa locuri de profesori la scolile bune fiindca au pile la inspectoratele scolare. Avem inspectorate scolare compuse din profesori care se ocupa de politica, adica niste politruci, marea lor majoritate niste incompetenti buni de gura. Avem inspectorate scolare care dicteaza cine sa conduca o unitate scolara si cine nu si care vor prefera pe x si y fiindca sunt baieti buni (din perspectiva disponibilitatii la lins lipici de afise electorale si buci de papagali din partidele politice). Avem o lege a invatamantului care inhiba invatamantul privat, care ar putea fi o alternativa la mizeria de stat. Avem o lege a invatamantului care nu da posibilitatea parintilor sa se implice in gestionarea unei scoli. Avem regulamente care construiesc intr-o limba de lemn administrativa institutii fara fond, responsabilitati pentru cei care nu au drept de decizie si o lipsa de responsabilizare pentru cei cu drept de decizie. Avem noi, ca parinti si ca societate o incapacitate de a ne implica de nivel absolut jenant. Avem tot felul de destepti convinsi de "nu se poate" - oameni frana. Avem o populatie caracterizata de o incultura civica totala care cred ca exista doar ceea ce ei stiu si care nu sunt constienti de ca de putine stiu. Avem o tendinta sa ne dusmanim intre noi si sa anulam orice initiativa fiindca nu seamana cu viziunea noastra, incompleta si gresita, despre un fenomen sau altul. Avem o clasa politica care se autoalimenteaza, care nu are nici o legatura cu electoratul pe care teoretic ar trebui sa-l reprezinte, cu un nivel de cultura de manelist betiv cu hepatosteatoza care isi bate nevasta fiindca bataia e rupta din rai. Ama avut pe POSDRU sute de milioane de euro pentru corectarea problemelor si am avut ca unic rezultat niste salarii grase la smecheri specializati in pixuirea indicatorilor. Avem un POCU cu alte cateva sute de milioane de euro care vor avea aceeasi soarta. Avem un mecanism in care finantarea invatamantului este catalogata spaga in timp ce profesorii si sistemul se vaita ca nu ai bani. Avem sindicate in educatie compue din profesori si alese de profesori care au in subliminal sarcina perversa de tine corpul profesoral intr-o dependenta cat mai mare de stat, de inspectorate, de minister si de politruci. Avem profesori care nu stiu ca trebuie sa se implice, care ar vrea sa se implice dar nu stiu cum, care sunt convinsi ca nu se pot implica fiindca nu stiu nimic, care nu doresc sa se implice fiindca fac parte din cei 80% de profesori impostori pe care o competitie si o raportare la mecanisme obiective i-ar exclude sau i-ar pune in situatia de a trebui sa munceasca serios pentru cretinii aia mici si enervanti. Intr-un cuvant avem o societate fara valori sau in plina dezbatere asupra unor valori transate in toata lumea civilizata acum cateva mii de ani. Suntem penibili, o tara care isi ucide cu imbecilitate totala viitorul.
    • Like 1
  • Rush check icon
    In ultima vreme citesc si aud cum multi dascali vorbesc la trecut "am dat tarii asteia generatii intregi, multi sunt oameni de toata nadejde si cu un viitor frumo, am avut elevi de exceptie...etc."
    Totul e la timpul trecut. de ce ? pentru ca in trecut si dascalii erau altii, regulile invatamantului erau altele, nu existau discrepante intre celelalte domenii si invatamant, dar atunci nu se plangea nimeni,nu aveai tupeu, acum libertatea asta nu ne indeamna decat sa ne vaitam, sa cerem bani si conditii de munca avantajoase. de ce ? ce dam la schimb? cum educam copii, cum ii tratam in clasa, ii punem pe ei pe primul loc sau intram la cursuri cu gandurile aiurea la trecut sau la prezent... la banii din punga ?

    Invatamant performant, dupa parerea mea, vom avea, cand vom da afara din structurile de conducere, politicul, care s-a instalat comod, ca la muma-sa in bucatarie si adopta logica prostului "Nu stiu nimic dar ma pricep la tot!".
    Cei pe care i-a gasit acolo, profesori, directori, personalul auxiliar, sunt o cantitate neinteresanta pentru el, nu respecta nici o dogma, nici o regula, ci doar i se aduc ofrande ca unui cap luminat. Asta e una din bube.

    Alta....invatamantul asa zis, gratuit, dar cu cerinte peste puterea parintilor, cu taxe ascunse, ar putea sa se transforme intr-un invatamant privat, dar cine isi asuma riscul acesta?
    inca o problema caruia nu i se da importanta, pentru ca nu-si asuma nimeni riscul de a vedea peste 85% din profesori si copii cu rezultate sub 5, ar fi ca salariile sa se aplice in functie de performanta.

    Iar aceasta performanta nu se face cu admiterea in facultati pe baza concusurilor de dosare, nu se face fara o triere la jumatatea liceului, examenu de admitere la incheierea clasei a X-a.
    De aceste cateva lucruri (ele sunt mult mai multe) ar trebui sa ne vaitam, nu pentru ca salariile sunt mici. Fiecare e liber sa-si aleaga profesia aceasta dar sa fie constient ca banii nu sunt multi.
    • Like 0
  • Da, asa este,din pacate. Azi, sub guvernantii "democrati",in realitate niste borfasi ordinari,vanzatori de tara,( ii includ pe toti din decembrie 1989 ), educatia si cultura este desfiintata pentru a obtine o masa amorfa, usor manevrabila, mare amatoare de chitch, mici si bere, manele si tot ce tine de "fitze". Prostul gust, mitocania si cat mai putina educatie si scoala, ca de, surmenam bietii copii si le deformam personalitatea. Toti protestesteaza cu privire la programa scolara, dar nimeni atunci cand parazitii sociali,( parlamentarii,biserica,fostii activisti de pcr,fostii militari ) si mai sunt o multime pe care nu o mai enumar, isi fac salarii si pensii nemeritate, pentru care nu au contribuit cu nimic, sunt scutiti de impozitare, cu toate ca sug si de la vii si de la morti. Pentru sanatate si educatie nu sunt bani, dar pentru o inutilitate, un moft cum este asa numita catedralaa a mantuirii (care mantuire cand in realitate este un bazar menit a le ingrosa lor veniturile ) neamului imediat se gasesc bani. Este revoltator ce se intampla si nimeni nu le striga adevarul in fata.
    • Like 0
  • Vad aici niște comentarii ce denota un singur lucru.Faptul ca ne meritam soarta.Vad cum se găsesc argumente și soluții pentru a completa veniturile unui profesor.Foarte practic.Chiar as putea spune ca vad și o doza de revolta în glasul unora...Cum de are acest domn tupeul sa se plângă...Pai e destul de simplu.Vad comparații cu x,y,z care lucrează la privat nu știu unde pe un post de a,b,c.Diferenta consta în faptul ca cel ce muncește pe minim pe economie la privat pur și simplu nu are îndatorirea de a invata și educa generațiile viitoare.Da poate are timp acest domn sa facă și pe taximetristul în timpul liber sau mai știu eu ce dar cred făcând asta se descalifica.Sa îmi fie cu iertare nu am văzut încă chiar și în România asta de doi lei om școlit (pe bune) sa moara de foame.Si scoala cum o faci?Învățând.De la cine?De la profesori.Nu puteam compara cu ce se întâmplă în alte tari.De ce?Pentru ca e România și în România un parlamentar dolofan poate avea o pensie speciala cu vreo 4750lei mai mult decât salariul minim pe economie.Acest aspect nu este deloc revoltător nu?
    • Like 2
    • @ Ionita Denis
      Rush check icon
      Ca profesor nu poti face performanta la clasa, daca mai ai doua joburi. Castigi bani mai multi, e adevarat, dar privezi copii de cunostinte si educatie, dar cui ii pasa ?
      Directia tarii e sa avem generatii de tampiti, nu educatie adevarata. Profesorii se prefac ca predau si elevii se prefac ca invata. Dezastrul se vede la evaluarile nationale si bacalaureat.
      • Like 0
  • E bine ca se găsesc bani pt pensiile speciale ale infractorilor din parlament . Da cum am mai zis țara asta e in situația in care e nu din vina conducătorilor ci din vina cetățenilor : prea mulți prosti si puturoși , care profita de pe urma taxelor plătite de câteva milioane de fraieri care se revolta numai in mediul online .
    • Like 1
  • check icon
    din pacate, daca dascalii ar face greva nu s-ar scandaliza nimeni...pt ca impactul e pe durata lunga..una e la medici, sau politisti, unde daca fac greva in secunda 2 mor oameni, si alta e la dascali, unde elevii chiulesc motivat. solutia este introducerea de taxe care sa plateasca lefuri mai mari, astfel incit doar cei ce au nevoie de un liceu sau o facultate, sa o faca...asta ar da VALOARE studiilor ...pt ca in situatia de azi, lucrurile sunt facute slab calitativ asa ca un bac, nu prea valoreaza mare lucru in conditia in care inainte de funeriu, vrun milion de idiotzi l-au luat deja
    • Like 0
    • @
      Am citit-o si p-asta: apologia lui Funeriu. In plus, in conditiile abandonului scolar de la noi, cea mai buna solutie este taxarea invatamantului. In toata lumea asta cele mai apreciate modele in materie de invatamant sunt tarile nordice. Hai sa vedem cate au invatamant cu taxe.
      • Like 1
    • @ Razvan Florea
      check icon
      dar cit sunt taxele in tzarile nordice stii?? incepind de la 45% la o leafa medie de 3-4 mii de euro, nu 16% dintr-o leafa medie de 200 de euro ca in RO...in conditiile astea crezi ca Romania isi permite sa educe 50 mii de vite anual, care dupa terminarea studiilor nici numele nu stiu sa si-l scrie??? iar despre profesori, cam citzi crezi tu ca isi merita titlul?? ai o armata de sute de mii de profesori pt ca ai promotioa de o suta de mii de vitzei ...ia sa tai asta la jumate...taie la jumate nr. de profi de liceu si dubleaza-le leafa ca sa creezi un pik de competitie...si cu taxe de scolarizare, sa vezi parintzii ce grijulii ar fi sa isi inscrie loaza la un liceu cu pedigree... sa vezi atunci care va fi situatia...
      • Like 1
  • Pai, ei cu ce sa-si mai plateasca PENSIILE SUPLIMENTARE? Sunt niste "amarati" de bugetari care dorm de ani de zile in acele scaun confortabile si de care tin cu dintii.
    • Like 0
  • Sunt partial de acord cu acest profesor...mie statul imi ia bani, nu-mi da nimic, nici 100 lei impozabili!...Multi profesori sunt atat de slab pregatiti incat nu vad de ce ar avea pretentii! Meditatii isi pot permite sa dea putini, ca putini sunt cei care sunt solicitati!...In rest, ce sa spun, vacante platite, norme scurte...cat presteaza zilnic un profesor care are bani platiti de la buget? 3,4, 5 ore?
    • Like 0
    • @ Luminita Ciocazan
      Avem 40% din romani analfabeti functionali: stiu sa citeasca dar nu inteleg ce citesc. Asta nu e o forma de malpraxis in invatamant? Sau copii care sunt loviti si injurati de cadre didactice: iar o forma de malpraxis. Ok, dublam salariile, dar dublam si responsabilitatile si mai ales evaluarea: un profesor care nu reuseste sa invete un copil sa citeasca, este un profesor inutil.
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      Dar va intrebati oare care sunt cauzele acestui malpraxis? Cum de s-a ajuns sa avem profesori prost pregatiti la clasa? Oare nu din cauza lipsei oricarui incentive financiar pentru cei mai valorosi absolventi pentru a ramane in invatamant?
      • Like 0
    • @ Razvan Florea
      eu sunt sincera si cand muncesc prost e ca muncesc prost nu ca sunt platita prost. Cand am fost nemultumita de salariu am cautat altceva si nu mi-am batut joc de munca. Si o zic pentru ca am cateva cunostinte ce au o situatie financiara deosebita (au lucrat in privat peste 10 ani) si isi doresc sa lucreze in invatamant (pt a fi mai mult timp cu copiii), au si studii, si nu gasesc loc la inspectorat. Au ales sectorul privat de invatamant.
      Situatia actuala a analfabetismului functional e de zeci de ani, poate de sute. In romania s-a tolerat de multi ani cadre didactice nepotrivite, lovitul copilului la scoala, etc , cadrele didactice de acum au fost slab instruite de alte cadre didactice.
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      Revin cu intrebarea: este vina profesorilor sau a unui sistem de stat subfinantat si neglijat? Eu vorbesc de calitatea oamenilor. In conditiile actuale care sunt sansele ca la absolvirea facultatii si masteratului cei mai buni performeri, cei cu atitudinea si mentalitatea cele mai sanatoase, cei cu intelingenta ( cea emotionala inclusa ) necesara sa aleaga o cariera in invatamant in detrimentul unei posibile cariere intr-o multinationala spre exemplu? Autorul articolului nu cadreaza deloc cu descrierea pe pe care o faceti dummneavoastra. Analfabetismul functional nu are legatura numai cu scoala ci cu intreaga educatie a tinerilor din ziua de azi, educatie care incepe inainte de scoala, se continua in timpul scolii si nu se termina odata cu aceasta. Aici nu este vorba neaparat de bataie de joc fata de munca, ci despre modul in care un stat ( nu ma refer la guvern, ci la stat in ansamblul sau care include intreaga sa populatie ) trateaza ideea de educatie. Iar pretul pus de acel stat pe acea idee se vede in salariile profesorilor.
      • Like 0
    • @ Razvan Florea
      Analfabetismul functional se leaga strict de scoala, e o componenta a instruirii scolare. Caracterul si educatia vine de acasa (si se vede inclusiv in a alege sa stau intr-un loc unde nici nu imi place, o fac prost, sunt platit si mai prost, educatie financiara, etc). Hai domnule, nu mai cautati vinovati si lamentari ca va blocheaza mintea si nu mai vedeti solutiile. Ele exista si sunt la indemana!
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      Doamna vad ca deveniti usor violenta in limbaj. Analfabetismul functional se leaga de gandire in general, nu numai de scoala.
      Ati mai avut niste postari legate de subiectul asta, ceva mai jos si eu nu am facut decat sa observ ca acele solutii cu 3 joburi sau cu eficientizari de costuri sunt solutii punctuale care pot imbunatati situatia temporar, dar care nu rezolva din punctul meu de bedere problema de ansamblu. Profesorul autor poate probabil sa incerce sa isi mai gaseasca 1 sau 2 side-job-uri, dar ceea ce spun eu este ca nu este normal sa ajunga in aceasta postura.
      • Like 1
    • @ Razvan Florea
      Tocmai ca acele solutii rezolva temporar, pana cand cadrul didactic ia titularizarea, isi da gradele, face si vechime, toate acestea aducandu-i maririle corespunzatoare de salariu. E o mare diferenta intre salariul de baza al unui necalificat, de 800 lei si unuia calificat cu grade luate si dirigentie si 10 ani vechime, de 1500 lei. Asta este pt 20 ore pe sapt. (adica norma + dirigentie), adica program de lucru mai mic decat la jumatate cat persoana echivalenta la privat (unde se sta 9 ore cu ora pauza), si ramane suficient timp de un side job. Nu am calculat faptul ca fiind sub 3 mii brut are posibilitate de deducere de persoane in intretinere.
      • Like 0
    • @ Claudia Olteanu
      Daca dumneavoastra vi se pare normal si decent ca un cadru didactic cu toate gradele luate, cu vechime si cu dirigentie sa castige 1500 de lei pe luna, atunci eu consider ca problema nu mai este la guvern ci la cum ganditi. Spuneata ca aveti rude care lucreaza in sistem, in acest caz ar trebui sa stiti ca numarul de ore pe care un profesor le petrece acasa sau la scoala pregatindu-se pentru ce face la curs este cel putin egal cu cel pe care il petrece in clasa. Cand calculam asa ajungem exact la o norma intreaga de 40 de ore. Cand compari asta cu venitul mediu pe economie descoperi ca trebuie sa fi un pic nebun (pasiunea pentru meserie in cazul de fata o asociez un pic cu nebunia ) sau milionar acasa ca sa iti doresti o astfel de viata. Apare intrebarea muncim pentru a trai sau traim pentru a muncii?
      • Like 0
    • @ Razvan Florea
      Da, mi se pare decent ca un om cu 20 ore pe sapt. sa castige 1500 lei pe luna, cu veri cand lucreaza doar 2-3 ore pe zi. Daca vi se pare ca e capra vecinului mai grasa, mergeti in privat pentru un an sa vedeti cum se sta 9 ore la munca (minim) zilnic, studiu acasa, calificari si evaluari si diplome in timpul liber, lucru pe 31 decembrie, pe 3 ianuarie, sau de raspuns la telefon in timpul concediului de odihna de 21-22 zile calendaristice etc. In orice meserie (ok, nu la femeia de servicu sau vanzatoare), dar in orice meserie actual e nevoie de continuu studiu pentru ca tehnologia si informatia evolueaza exponential, si nu ma refer doar la calculator, ci uitati-va doar la legi (si cat studiaza un avocat bun sau un contabil cautat), concepte; sau cate studii e musai sa citeasca acum un doctor bun, sau un inginer bun, un programator bun care schimba complet tehnologia si metoda la fiecare 2-4 ani deci invata inca 20-30 ore pe sapt. etc Da, sunt multe alte probleme in sistemul de invatamant. Si aici o sa enumar doar cateva mentionate de la rude in vara asta cand am fost in concediu: director numit politic ce a desfiintat o catedra din scoala, secretare ce au calculat salarizarea gresit pt un cadru didactic cu 2 norme partiale in 2 scoli, primarii la tara care nu au oferit procentul aferent de predare la tara, director care nu a oferit procentul aferent pentru doctorat, director ce nu a acceptat concediul medical al cadrului didactic, post din scoala dat unui profesor fara titularizare cand alternativa era profesorul cu titularizarea din prima cu cea mai mare medie din judet (v-am zis ca am rude faine, da? ), profesor care a facut un articol in presa cu argumente istorice politice si directorul a pus presiune pt retragerea lui din media pentru ca era afectat direct ca sustinator al psd-ului (intre timp directorul a fost chemat la dna pt coruptia de la bac); lipsa incalzirii in scoala, lipsa de reactie la reclamatiile inaintate la inspectorat, drumurile inutile pentru predarea acelorasi acte pierdute in inspectorat etc. Dincolo de astea ele au extra job (apreciat! ), rudele au continuat sa predea si predau de drag. Ba mai mult una din ele reuseste sa faca la dirigentie educatie financiara, lucru important la varsta liceenilor pentru ca in articol cadrul didactic evident nu le are. Ba mai mult, una din persoane mediteaza pro bono pentru admitere facultate si in acelasi timp a aplicat pentru postu de inspector de judet si de director: unu sigur il va obtine. Pentru ca lor le place sa munceasca si sa caute solutii nu lamentari. Daca ar fi 10-20% din profesorii asa cum imi sunt rudele, atunci tara asta ar fi mult mai departe. Din pacate din scoala romaneasca, scoala mea generala + liceu, doar 2 profesori ii amintesc asa, la facultate as aminti laborantii, iar la studiile post universitare stam mai rau (si am contact si cu invatamantul din occident).
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      Doamna, ati tras o concluzie gresita. Lucrez la privat, nu am lucrat nici o clipa din viata la stat. Castig in functie de cat produc si tot nu sunt multumit complet catsigand mult peste sumele vehiculate mai sus. Stau la munca minim 9 ore si am 21 de zile de concediu pe an, pe care nu am reusit sa le iau sau sa le incasez (in totalitate) in nici macar unul din anii in care am fost angajat pana azi. Nu pentru ca nu mi le-ar fi acordat cineva, ci pentru ca s-a inatmaplat sa fie nevoie de mine la birou. Lasand asta deoparte, imi doresc ca cei doi copii ai mei sa aiba parte de cea mai buna scoala posibila (imi doresc sa se intample in Romania, nu in alta tara, cel putin pana la liceu, apoi va fi up-to-them), de profesori dedicati si motivati. Probabil la limita mi-as permite sa le inscriu la o scoala privata, insa nu imi doresc acest lucru. Parte din raspunsul dumneavoastra de mai sus imi intareste si mai tare convingerea ca rezolvand macar cateva din problemele din cazurile respective (in special cele care tin de politic) si alocand o suma decenta din bugetul anual educatiei, calitatea oamenilor care formeaza corpul profesoral va creste si odata cu aceasta si calitatea actului de educatie.
      • Like 0
    • @ Razvan Florea
      Sa va traiasca copiii! si sa se descurce la scoala cel putin la fel de bine ca fiica mea, care e o naiva si ii place. Eu am copil de clasa a 3a. Aceleasi rude profesori ( si parintii din jur) confirma ceea ce stiam: educatia vine de acasa. Scoala instruieste prea putin: copilul sta 4 ore /respectiv 6 ore pe zi la scoala, adica un 10-15% din viata, asa ca invatatoarea ii da o directie dar restul e de acasa. Placerea de a studia, de a citi, de a lua in serios si a respecta invatatoarea si munca ei, totul vine de acasa; si organizare, si planning, si educatia financiara, si educatia civica si ecologica tot tot tot de acasa ( inclusiv impulsionarea copilului sa se inscrie la cercurile de la Clubul copiilor, care, apropos, sunt gratis si pe alocuri complet diferit de programa comunista).
      Daca aveti cunostinte apropiate cadre didactice (cum am eu) intrebati-i cati dintre colegii lor au dat spaga ( S P A G A sa vina sa predea copilului meu, eu care sunt contra spaga si care am cautat sa ajut cu extra joburi pe profesori) , spaga pt un post in invatamant. Eu am avut o surpriza .... fiecare cadru didactic cu care am discutat ( si vorbim de rude si prietene si foste colege de facultate, care sunt prin cateva judete) au spus la discutia respectiva ca aprox. jumatate din colegi sunt asa, si le e rusine de nesimtirea colegilor spagari. Spagarii se remarca usor: neglijeaza orele, sunt cei ce asteapta apoi atentii de la parinti, ce au incercat sa copie la titularizare, care au luat note de sub 5 a titularizare ( si acestea sunt publice, pe net, m-am uitat acum un an sa vad ce note au gost pe zona mea si.....m-a uimit, astia cum au luat diploma de facultate??? cand la titularizare au note de 3 si 4?? ). Daca li se maresc salariile, vor fi si mai multi cu spaga pt un post comod, din care nu ii da nimeni afara, de care isi bat joc, mai degraba sa taie bugetul de la facultatile private ca au produs niste nulitati ce nu isi gasesc loc decat prin invatamant.... ca nu, in privat nu rezista.
      Astazi in Ro sunt alte solutii pt educarea copiilor: scoala privata, scoala online, homeschooling, meditatii. Eu am optat deocamdata sa lucram in paralel extra cu copilul, asta in loc de meditatii ( ne luam concedii alternativ) si ne inspiram din programele scolare ale tarilor nordice. Cu tristete si resemnare o spun ca astazi, romania are nevoie sa fie indepartata complet generatia de profesori universitari care formeaza viitorii profesori, sa schimbe programa si modul de lucru individualist si competitiv, sa se scoata caligrafie, teste, competitie, concursuri, manuale si caiete alternative ( apropos, firmele dau comision la invatatoare sa predea dupa manualul si caietul suplimentar produs, sa intre firma x-ulescu in clasa sa propuna copiiilor sa le vanda cana cu poza lor si pixuri de nu stiu care, si asta an de an). Si inca la fiica mea e usor ca am schimbat complet sistemul ( privat nu ne permiteam, cea mai ieftina scoala privata gasita de mine era 400 euro pe luna si e departe de unde locuim), dar vai, am prietene ce sunt disperate ca la 8-9 ani copilul are de scris cateva pagini si incepe sa somatizeze boli si sa fie stresat la scoala si plange ca nu a apucat sa se mai joace... Asa ca noi am ales o schimbare completa a sistemului, drastica pentru multi.
      • Like 0
  • citind acest articol ma felicit ca am plecat din romania la momentul in care am mai putut lucra pentru a realiza cate ceva (casa, mobila, masina, asigurare de sanatate) si in final o pensie medie, dar multumitoare ! multumesc din inima partidului comunist roman si in special secretarilor de partid si ofiterilor de securitate cu care am intrat in contact !
    • Like 1
  • a inceput pelerinajul la muntele scancelii?
    dublarea salariilor? poate "dublata" de cresterea pe putin "dubla" a calitatii actului de invatamint...
    si sincer, dublarea salariilor ar fi urmata de renuntarea sistemului de meditatii, asa brusc? sa dispara brusc venitul neimpozabil???
    hai sa fim seriosi !
    dar de o dublare a salariilor impreuna cu incriminarea ca evaziune fiscala a meditatiilor cu pedepse intre 5-10 ani cu executare fara posibilitate de eliberare conditionata . e ok asa?
    • Like 1


Îți recomandăm

Fată la școala online

„Mai țineți minte emoțiile de la examenul de șofat? Ei, cum ar fi dacă, după câteva mii de ore de șofat, ați mai da unul? N-am niciun dubiu, ar fi fără mare panică. Așa e și cu testele la matematică”, spune Gabi Bartic. (Foto: Profimedia)

Citește mai mult

Copii talentați

„Am descoperit un număr foarte mare de copii extraordinar de talentați, performanți, competitivi - și mulți dintre ei nedescoperiți până acum. Pentru că mai ales cei din zona rurală sau din urbanul mic au șanse slabe să participe la olimpiadele tradiționale, creion-hârtie - însă au putut participa fără opreliști la olimpiada digitală”, explică Dragoș Iliescu.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Învingător

„Am fost un caz mai complicat. Ce pot eu să afirm este ca domnul profesor doctor a fost dirijorul unei orchestre, după mine impresionante, pentru ca eu am accesat aproape toate disciplinele spitalului în afecțiunea pe care am avut-o eu”, se destăinuie Marin Florin.

Citește mai mult